Beginnersvragen, low budget CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Damocles »

Hallo iedereen,

Ik zat al eens met plannen voor het bouwen van een cnc machine maar die zijn dan niet door gegaan omdat het budget er niet was. Als student is het er nu nog altijd niet hoor maar ik ga er toch mee beginnen en zo stap voor stap opbouwen. Ik zou graag voor 300euro een kleine (300x300) oid machine bouwen uit vooral MDF omdat ik niet de machines heb om metaal te verwerken (jammergenoeg). Het is eigenlijk het doel om een CNC frees met klein bereik te maken voor de prijs van een kleine conventionele machine zoals de Black en Red X-0, X-1 van bij Buitelaar. Het grootste probleem worden de drivers denk ik voor dat budget, maar ik ben niet vies van een stukje elektronica bouwen dus zelfbouw moet dat wel te doen zijn. De spindel moet je er niet bij tellen, dat wordt waarschijnlijk een Kress 800Watt oid. Het is niet de bedoeling een state-of-the-art machine te bouwen. Ik heb geen ervaring met bouwen van machines (ben nu eerst bezig aan een mini kolomboor voor printplaten).

Ik had dus graag zo veel mogelijk gebruik gemaakt van MDF. Trapeziumdraad, Geharde assen met lineaire lagers. De precisie die ik graag zou halen is 0,1mm. De reden hiervoor, ik heb toch geen micrometer of meetklok dus kan toch niet nauwkeuriger meten :mrgreen:
Neen, dit is maar een flauw excuus, ik denk gewoon dat ik hiermee mijn plan wel kan trekken :).
Ik ben nog niet beginnen tekenen dus verwacht niet meteen resultaten.

Ik had graag wel 'massief' aluminium kunnen frezen en staal profielen met wanddikte tot 3mm. Ik heb liever een kleiner bereik dan zolang ik maar door aluminium kan ;). De snelheid maakt niet echt uit dus een vertraging is geen probleem voor mij. Mischien dat het koelen van de frees dan wel een probleem kan worden als de machine uit MDF bestaat, voldoet perslucht voor de koeling?

De eerste zeg maar globale vraag: Is dit haalbaar? Ik weet dat het niet makelijk is daarover te oordelen vanop afstand. Dus ga maar uit van het worst case scenario :lol:
Een tweede vraag : Aan wat voor een koppel van stappenmotoren moet ik dan denken? Ik dacht zelf een Nema 23 achtig iets van 1,5Nm. Eventueel de Z-as wat lichter en X-as wat sterker?

Zijn er verder nog dingen waar ik best rekening mee hou voor het ontwerpen? Ik heb alvast zo veel mogelijk forums en dergelijke doorgenomen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door rsemotion »

Als eerste en belangrijkste tip:

Bezuinig niet op je eerste machine, het resultaat zal tegen vallen en zal je een stuk minder gemotiveerd omgaan met je zelfbouw van machine(s)

Als je dingen niet kan maken, kan je altijd forum leden vragen of ze je willen helpen met het maken van bepaalde onderdelen. een knappe tekening is vaak al genoeg.

Schaal je Z-as moter niet kleiner, anders krijg je je frees moeilijk in het materiaal omdat je geen druk kan geven.
of veel maatverlies op de Z-as

ik zou alleen evt. MDF als freesbed dan gaan gebruiken. voor de rest zou ik niks van MDF maken.

kan je niet beter een goedkope machine kopen en die gaan ombouwen, scheelt hoop werk en ergernis.
voor een paar honderd euro heb je ook een basic machine, daar motoren op en klaar.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Damocles »

Bedankt voor de snelle reply!
Ja mischien dat ik sommige onderdelen wel door iemand kan laten maken. Die zijn meestal toch niet zo heel complex.

Hmm een conventionele machine ombouwen weet ik zo niet. Mischien dat ik dan beter voorlopig gewoon een conventionele machine kan kopen. Ik heb niet het budget om een gewone machine te kopen (toch al snel een 400euro) en dan daarvoor nog eens motoren en drivers kopen.
Het zelfbouwen is ook juist wat mij interesseert. Moest ik de machine afkrijgen zou ik hem vooral gaan gebruiken om de machine zelf beter te maken. Het is niet echt dat ik 1 welbepaalde toepassing voor de machine zou hebben. Ik denk dat ik toch liever voor de zelfbouw ga. Maar het is niet zo dat die binnen 1 maand moet afzijn zeg maar. Dat mag gerust een jaar of meer duren. Het is gewoon het plezier van het uitdenken, maken, vloeken, terug moeten afbreken, herdenken, hermaken, terug opbouwen,... weer vloeken, nog eens hermaken, ... en ga zo een jaartje door.

Ik dacht me binnenkort ook eens een laspost aan te schaffen dus het kan goed zijn dat ik eerst een test maak in MDF met gewoon metrische schroefdraad en dergelijke om het uitlijnen en zo wat onder de knie te krijgen en later dan beslis een stalen frame te bouwen en ga zo maar door.

Als je mij nu zegt dat 0,1mm niet haalbaar is oké goed dan, dan gaan we in de eerste fase voor 0,5mm. Ik ben nu gewoon van te herzagen of veel te schuren dus 0,5mm is al aardig goed voor te beginnen:).

Nog een toevoeging: Kijk het is niet dat ik bezuinig op deze machine omdat ik er niet veel geld wil in steken, als ik kon stak ik er gerust enkele duizenden euro's in. Maar als jonge van 18jaar die studeert en veel tijd in zijn (echte) hobby, wielrennen, steekt heb ik ook niet de tijd voor een vakantiejob en zo. Dus elke euro is een die letterlijk bloed, zweet (veeeel), en nja tranen hebben gekost.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door rsemotion »

tis ook niet dat ik zeg dat niet zelf moet gaan bouwen :lol:

het is idd het leukste om zelf wat te knoeien, het is met hout gewoon erg lastig om alles knap en recht uitgelijnt te krijgen, maar goed mocht je wat simpele dingen hebben te draaien of frezen kan ik je altijd opweg helpen.

en besteed idd elke euro maar goed dan :P

maar probeer mensen soms een grote teleurstelling voor te zijn 8)
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Damocles »

Ik aprecieer je bezorgdheid in ierder geval :mrgreen:

Ik besef ook dat MDF niet echt HET materiaal is om dingen te gaan bouwen die toch enige nauwkeurigheid verwachten. Probeer met een cirkelzaag maar eens tot op 0,1mm nauwkeurig te zijn :roll:

Maar langs de andere kant is dat ook weer een uitdaging, alles moet verstelbaar zijn.
Ik ben ondertussen bezig met een kostenraming. Ik stuit vooral op de hoge prijs van de lineaire kogellagers+steunen. Bij Motion control products zijn ze vrij goedkoop te krijgen maar dan nog zit ik over de 100 euro aan gewoon lagers. Je kan begrijpen dat voor een machine die rond de 300euro moet gaan zitten dat een iets te grote hap is. Ik heb hier nog een 50tal kleine kogellagers liggen eens zien of ik hiermee niet zelf een geleiding kan bouwen, al was het maar voor één as. Kijk weer een uitdaging :lol:

Nog een vraag. Kan iemand mij eens een duidelijke foto maken van hoe hij de trapezium draadstang in de lagers heeft bevestigt? Het mooiste is een stukje afdraaien en gewoon inklemen veronderstel ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door audiomanics »

Damocles schreef:Nog een vraag. Kan iemand mij eens een duidelijke foto maken van hoe hij de trapezium draadstang in de lagers heeft bevestigt? Het mooiste is een stukje afdraaien en gewoon inklemen veronderstel ik.
Dat is aan een kant. Aan de andere kant komt er nog een schroefdraad bij, om de draadstang in de lagers op te sluiten, en een stukje waar de koppeling met de motor op komt.
Veel draadstangen worden overigens gewoon zo geleverd. Bij een bepaalde draadstang hoort ook een bepaalde moer. Kogel-omloop-moeren zijn de betere maar niet bepaald budget.. Of je moet een leuk setje ergens op de kop kunnen tikken... Op eBay zie je ze geregeld passeren

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Damocles »

Hallo, bedankt voor de reactie!

Van kogelomloop moeren met spindels wist ik dat ze beter waren dan trapezium draad, maar zoals je aan geeft zijn die niet echt te vinden binnen mijn budget. Ik zit er nu al over vrees ik dus ik denk dat trapezium om te beginnen wel volstaat.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Rene »

Een manier om je trapeziumdraad te bevestigen door gebruik van een een radiale en axiale lager:

Afbeelding

Ik heb mijn 16x4 trapeziumdraad bij MaFaHa gekocht. Hebben ze voor mij aan beide zijden wat afgedraaid en aan een zijde tapdraad opgemaakt. Incl. 6 kunstofmoeren heb ik daar rond de 90 euro voor betaald. De volgende lengte's had ik besteld. 110 cm 70 cm en 45 cm.

Zelf heb ik ook mijn geleiders gemaakt met kogellagers. Ik zou nog eens heel goed nadenken als ik jou was om niet toch wat extra's aan goede geleiders uit te geven. Het is me uiteindelijk wel gelukt om alles goed uitgelijnt te krijgen, maar met heel veel tegenslag en frustratie.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Damocles »

Die 90 euro das dan voor de RVS versie veronderstel ik? Aangezien het maar een eerste test/aanraking met dit soort werk wordt ga ik de 'C15' variant kopen, gewoon om de prijs te drukken. :roll:
Ja ik dacht wel dat de trapezium draad zo werd gemonteerd maar was niet helemaal zeker, soms dat iemand een beter idee had dan een hoopje moertjes en rondellen, waarschrijnlijk zal het dat wel worden aangezien het allemaal niet veel mag kosten :lol: .

Is het mischien mogelijk om de linaire kogellagers te vervangen door Delrin of andere kunststof dingen. Teflon zou ideaal zijn denk ik. Iemand een idee waar ik ptfe balkjes, dikke platen kan kopen? Ik vind alleen staafmateriaal op ebay.

Mijn kostenraming is bijna af en voorlopig kosten de lineaire lagers mij het meeste, deze zijn natuurlijk nooit verloren voor op een andere machine of zo maar toch weegt dat wat te hard door vind ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Rene »

Damocles schreef:Die 90 euro das dan voor de RVS versie veronderstel ik?
klopt
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Damocles »

Voorlopig zal een beetje vet of olie het ook wel doen ;) Ik ben nu zelf lineaire geleidingen aan het maken voor met 3 kogellagers te werken, aangezien ik daarvan nog een hoopje heb liggen. Als het ontwerp af is moet ik nog juist iemand vinden die het voor mij wil frezen natuurlijk. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Damocles »

De plannen zijn gewijzigt :roll: . Aangezien ik toch vooral metaal wil gaan verspanen lijkt het mij beter om wat meer gedult te hebben en toch voor een stalen frame te kiezen. Ik ga dus een van dezer dagen een laspost aanschaffen, waarschijnlijk zo een Welco 140A elektrode las apparaat van de Brico, voorlopig volstaat dat wel. Er is ook al een prijsofferte binnen bij metaalwinkel.nl voor wat kokerprofielen voor het lassen van een ... lastafel ;). Gewoon wat kokerprofielen tegen elkaar met bovenop een rooster. Eens we zo ver zijn en hopelijk al wat kunnen lassen, na veel oefenen, kan ik beginnen aan de CNC machine.

De bedoeling is om eind dit jaar zeker klaar te zijn met het mechanische gedeelte. Ondertussen heb ik de tijd om wat te sparen voor krachtigere motoren met goede drivers. Aangezien deze toch goed blijven zou het zonden zijn nu alles snel snel te kopen zo goedkoop mogelijk en dan merken dat de machine niet aan mijn eisen voldoet.

Weet er soms nog iemand waar ik staal profielen (vierkant) kan kopen in België. Ik heb nu dus een prijsaanvraag bij metaalwinkel.nl binnengestuurd omdat ik geen idee heb waar ik ze in de buurt hier kan kopen. Maar ik vrees dat dat nogal zeer hoge verzendkosten gaat opleveren.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Damocles,

Waar zit je ergens in Belgie? is wellicht wel handig om te vermelden!

vraag het anders eens na bij de http://www.kmyca.be of http://www.stoomgroep.be
zij kunnen je zeker vertellen waar je het het beste kunt halen.

Gr. KvG
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Beginnersvragen, low budget CNC

Bericht door Damocles »

Hallo, Ik ben van Brussel. Dus Vlaams-Brabant en Brussel is het beste voor mij.

Ik heb de aanvraag van metaalwinkel.nl binnengekregen. Das 60 euro verzendkosten en ik heb nog voor geen 60euro aan goederen. Das dus een beetje zot :lol: Het word verder zoeken dan. In de bouwmarkt hebben ze wel wat maar das wat dun.

EDIT: Ik heb al vast contact opgenomen met de mensen van die modelbouw sites. Bedankt voor de links. Maar ondertussen heb ik denk ik wel een adresje gevonden. http://www.metaleuven.be Ik ben er mischien al 300x voorbij gereden en met die naam had ik toch wel kunnen denken dat er staal te koop is. Ik heb die mensen nu gecontacteerd omdat op hun site niets staat over het afkorten van de profielen. Aangezien ik enkel over een VW Golf beschik is het niet echt mogelijk om kokerprofielen van 6m lang te vervoeren :lol: .
Laatst gewijzigd door Damocles op 30 jul 2008 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie