YAPB MF 70 ombouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: YAPB MF 70 ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien nog even vermelden welke stepperdrives, hoeveel volt, hoeveel microsteps.
Volgens mij is de stroom instelling van die stepsticks ( of hoe ze heten ) nou niet bepaald simpel.

Als de motor niet krijgt wat ie nodig heeft, kun je die de schuld niet geven.
Eventueel je snelheid wat naar beneden.
Maar als je 1 stapje meer microsteps instelt, gaat ie al de halve snelheid ( en de halve afstand, maar kun je wel beoordelen of ie rustiger loopt )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mielmania
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mar 2015 15:59

Re: YAPB MF 70 ombouw

Bericht door mielmania »

Goed punt de electrische setup is als volgt:

- 3 type Minibea 23LM - K202 P2 stappenmotoren (precieze specs onduidelijk) maar achterop staat 1 A en 3,5V.
- Wordt aangestuurd met een GRBL shield met daarop 3 Polulu A4988 stepper drivers.
- Die voeding krijgt van een laptop voeding met 19v en 6,3 Ampere.

Het probleem is dat hij soms blijft hangen en dan hele leipe geluidjes maakt (soort janken). Dit geluid krijg ik ook als ik de stappenmotor met de hand tegenhoud en hem via de pc bedien.

Nou las ik op een site dat een GRBL shield het best werkt bij 24V met 14 A aan power. Nou wil ik die voeding best kopen, maar ik heb niet het idee dat die van die 5V meer, nou zoveel meer koppel krijgt?

De instelling van GRBL zijn als volgt (krijg die niet lekker gecopypast):

Afbeelding
Afbeelding

Ik weet (nog) hoe de instellingen zouden moeten zijn, maar de step size is 1 in Universal Gcode Sender.
En dit is precies eenmalig 360 graden rond.

Ik wordt een beetje radeloos, van het continue haperen en fluiten.

Hierbij nog een ander mooi voorbeeld. Dit was met 0,5 step size.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: YAPB MF 70 ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik weet niet hoeveel koppel je steppers hebben.. maar Nema 23 moet toch wel sterk genoeg zijn.. accelleratiewaarden kun je ook nog tweaken.. als je te snel accellereerd wil de boel nog wel eens stappen overslaan..

je drivers kunnen ook de oorzaak zijn van gebrekkig presteren..

bedenk ook wel dat dit machientje zwaluwstaartgeleidingkjes heeft, en dat 't allemaal maar klein spul is..
Ik heb zelf een MF-70, die nog conventioneel is.. gebruik em voor allerhande kleine klusjes.. zoals het boren van titanium horlogebandgespen, of het maken van kleine onderdeeltjes voor de modelbouw..
verwacht geen heel hoge nauwkeurigheid.. ik krijg mijn werk doorgaans wel op 0.05 mm, maar veel zuiverder kost wel de nodige moeite.. 't kan echter wel... (heb 0.01 gehaald met de MF 70)
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: YAPB MF 70 ombouw

Bericht door BennedeBakker »

Als het goed is zitten er trimpots (kleine stelschroefjes) op de stepper drivers van je Grbl Shield. Hiermee kun je de stroom die naar de motoren gaat bijstellen. Het lijkt er namelijk op dat de steppers gewoon te weinig power krijgen. In onderstaande link staat uitgelegd hoe je het best de juiste stroom instelt.

https://github.com/synthetos/grblShield ... grblShield (even scrollen)

Dit gaat weliswaar om een shield waarbij de drivers zitten ingebakken, maar het principe is hetzelfde. De voeding lijkt me voldoende voor jouw toepassing. Mijn 3D printer en lasergraveerder, heb ik ook zo moeten bijstellen, dus waarschijnlijk ligt hier ook bij jou het probleem.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: YAPB MF 70 ombouw

Bericht door vincent1971 »

https://www.lxrobotics.com/diy-cnc-konv ... elektronik

Kijk hier eens voor de instellingen.
bprosman
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2012 09:59
Contacteer:

Re: YAPB MF 70 ombouw

Bericht door bprosman »

Is dit project ooit nog afgerond ?

Groeten, Bram
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: YAPB MF 70 ombouw

Bericht door vincent1971 »

bprosman schreef:Is dit project ooit nog afgerond ?

Groeten, Bram
Geen idee..heb zelf deze ook omgebouwd echter heb Nema-23's gebruikt. Heeft mij best wel veel moeite gekost om het geheel echt goed aan de gang te krijgen. Probleem dat ik had waren de stepper motor drivers. Die grbl is leuk maar die drv8825 zijn niet zo geschikt. Heb zelf tb6560 gebruikt. 3 losse i.p.v. 1 print. I.v.m. koeling. De condensator aangepast en het geheel werkt goed. Daarnaast nog het y-bereik aangepast. Kan nu tot 65mm.

Het is een leuke machine, ben er tevreden over. Voor klein werk is het uitstekend geschikt. Hout, metaal, kunststof. Echter snel zal je er niet mee kunnen frezen.
Plaats reactie