Granieten portaal, mechanica bijna af

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door Kjelt »

Dit verbaasd me ten zeerste. Ook omdat het ontwerp van de psu dan een rol gaat spelen.
Wat wel in die situatie het geval is dat er twee onafhankelijke 24V voedingen zijn die naar hetzelfde board lopen.
In dat geval wil je zeker de 0 van de voedingen hard aan elkaar leggen en vanuit 1 punt weer apart (dus nog steeds 4 kabels) maar bij elkaar gemonteerd naar dat board toegaan.

Ik zal eens rondvragen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Stuurkast is af en hangt.

Nu freesproeven, dan beugels voor eind- en referentieschakelaars frezen.

21057
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door JanSr »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2015 19:26 uit de eerste plaatjes lijkt me de hele brug wat aan de "dunne kant", maar met slim toepassen van wat granieten platen die je middels lijm en hier en daar een ankertje vastzet heel veel winnen denk ik zo.. beetje "schoren" zeg maar..
De keus voor graniet verbaast mij. De maat voor de stijfheid, de elasticiteitsmodulus, van graniet is ca 55 GPa. Van staal is die 210 GPa, bijna vier maal zo hoog.
Als stijfheid een rol speelt, is staal bijna altijd de beste keus. Op de voet gevolgd door gietijzer, waarvan de stijfheid de helft is. Dat vind je dan weer terug in de wanddikte.
In dit geval zou je kunnen nadenken over een stalen brug als goedkoop en makkelijk te maken alternatief.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Mijn vorig machine was een proxxon die ik zelf naar cnc omgebouwd heb. Qua stabiliteit zeker niet heel goed maar voldeed perfect waar ik hem voor gebruik. Klein nauwkeurig freeswerk met minimale spaan afname. Dus zeker geen grote volumes in korte tijd verspanen.

https://www.proxxon.com/en/micromot/20165.php

"Enige" nadeel voor mijn werk was korte slag van 150 mm in x en y as. Daarbij is deze effectief nog korter omdat de zwaluwstaart geleiding uit elkaar schuift en dus minder gaat dragen bij grotere uitslag.

Jaren geleden kwam ik in het bezit van een oude interferometer die op deze granieten plaat met portaal gebouwd was. Snelle meting (klok er tegen en hard duwen met de hand) leerde dat portaal onder statische belasting zeer veel stijver is dan de proxxon. Daarop de keuze gemaakt om de luchtgelagerde servo aangedreven xy-stage eraf te halen en te vervangen door lineaire geleidingen met stappen motoren.

Nu na jaren van bouwpauzes is hij voldoende ver af om de proxxon te vervangen en ondertussen nog verbeterd te worden e.g. met eindschakelaars

Graniet was dus geen bewuste of berekende keuze.

Nu heb ik een slag van 220x220 en ern tafel van 250x350 wat wel handig is om klemmen naast het werk te zetten
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Control panel under construction. Komt uiteindelijk aan zwenkarm aan de muur. Hier testfit voor de plaatsing van de componenten. :|

21106
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Nu ik eindelijk een EdingCNC heb aangeschaft (oude PC met printerpoort en TurboCNC heeft de geest gegeven) moet er ook een nieuwe Pendant komen, gebaseerd op de huidige:

21298
21299
21300

De EdingCNC pendant ziet er heel goed uit, maar wat mij persoonlijk niet zo bevalt is het gebruik van meerdere functies onder één knop. Zeker heel elegant en te leren als je de machine vaak gebruikt, maar ik ken mezelf en dat gaat een keer fout bij het joggen met een zeer klein freesje. Zeker gezien het feit dat ik de machine alleen hobbymatig en daarmee relatief weinig gebruik zal de bediening nooit "2nd nature" worden.

Vandaar dat ik meer aan het volgende denk:

Een joystick voor XY en een toggle-switch voor Z en 4 knoppen om stapgrootte te kiezen.

Toevallig dezelfde behuizing als de EdingCNC pendant bij Conrad gevonden :lol:

21297
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door serum »

Hey! dat joystickje is interessant! hoe ga je die toepassen?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Zoals te zien is in de eerste 3 foto's, heb ik een oud (robuust) toetsenbord genomen en die open gemaakt.

Vervolgens blijkt dat er twee "aansluitbussen" tussen toetsenbord folie en elektronica zitten (1x 19-polig en 1x 8-polig).

Elke keer dat er een toets wordt ingedrukt ontstaat er een elektrische verbinding tussen 2 polen, waarvan altijd een in de 1e bus en een in de 2e bus, in feite dus een matrix.

Op elk contactje heb ik een draadje van een meer-aderige kabel gesoldeerd en deze kabel door een gat in toetsenbord behuizing naar buiten gebracht en toetsenbord weer gesloten. Door nu twee draadjes (een uit elke bus) tegen elkaar te houden wordt er een toets van het toetsenbord parallel overbrugt en krijg je een toetsaanslag. Door dit stug vol te houden kun je de matrix vullen.

Daarna kun je dus kiezen welke toetsten je "naar buiten" wil brengen door tussen de juiste draadjes een drukschakelaartje (of microswitch van joystick) te solderen.

Voor TurboCNC (en straks ook bij Eding) zijn de pijltjes-toetsen en PGUP/PGDN verbonden met de knoppen voor XYZ-as.

Schakelen tussen Discreet/Continue was bij TurboCNC de TAB toets. Nu wordt dat de F2 toets. Stapgrootte werd bij TurboCNC met de <> toetsen groter/kleiner. Dat wordt nu zelfs beter, omdat elke stap zijn eigen toets krijgt (F3 t/m F6)

In feite heb ik dus een POKEYS systeem gemaakt zonder dat daar extra hardware voor nodig is en alles via "normale' toetsenbord aansluiting werkt, waarbij het toestsenbord zelf ook nog blijft werken.

Zoeken op Youtube geeft wel goede tutorials, ook met moderne toetsenborden (helaas minder robuust, dus moeilijker aan te solderen, zeker als je toetsenbord nog wil blijven gebruiken als toetsenbord)
https://www.youtube.com/watch?v=Y83jmDICLlI
https://www.youtube.com/watch?v=AgTzw0yeMvU
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door serum »

ok, ik hoopte dat het een positievariabele snelheid was met de joystick, maar er zitten 4 knoppen onder.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Voor verschillende JOG snelheden kun je nog twee toetsen toevoegen (verbonden met CTRL en SHIFT), dan kun je op 10%, 50% en 100% snelheid joggen.

Ik ga die twee toetsen in de zijkant van het doosje zetten dat je ze met de duim kunt bedienen. Of een 3 standen tuimelschakelaar (niks, CTRL, Shift)

Helaas dus niet continue, maar toch ook al goed

"With the keys you move the axes, we call this jogging.
Using the keys alone you have low speed, 10%.
Using the keys in combination with the CTRL key, you get 50% speed.
You get 100% speed in combination with the SHIFT key."

Er blijken ook Joysticks te zijn die bij maximale uitslag zelf al een extra schakelaar hebben, dus dat zou je ook kunnen doen. Maar dan ga je naar 2 snelheden ipv 3
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door serum »

maar ik ken mezelf en dat gaat een keer fout bij het joggen met een zeer klein freesje. Zeker gezien het feit dat ik de machine alleen hobbymatig en daarmee relatief weinig gebruik zal de bediening nooit "2nd nature" worden.
Ik ga die twee toetsen in de zijkant van het doosje zetten dat je ze met de duim kunt bedienen. Of een 3 standen tuimelschakelaar (niks, CTRL, Shift)

Helaas dus niet continue, maar toch ook al goed
Ik zie toch tegenstrijdigheden in bovenstaande :mrgreen:

Maak er een tuimelschakelaar van; knoppen wil je niet 'erbij' indrukken. Ik jog sporadisch met het toetsenbord (met shift) en gebruik de pendant op mijn machine om exact te positioneren (mbv een camera); Ik gebruik hiervoor een handwiel en 2 knoppen. 1 knop is vlak/rood, andere is opliggend/zwart. Deze knoppen hebben dus de dubbele functie (nullen van de actieve as of start) de andere knop is de as selectieknop en de pauze knop.

enige vergissing die je kan maken is door op 'start' te drukken met de intentie de opdracht te starten wanneer het 'jog' menu nog actief is. Dan nul je de betreffende as en verder niets. Nu ik nul met de camera kan dat sowieso niet, omdat je bij het verlaten van de camera coordinaten (m97) altijd uit het jog menu moet. (en bij het activeren van de camera (m97) roept de subroutine een .exe bestand aan die weer een toetsencombinatie activeert om automatisch in het JOG menu op x10 uit te komen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Ik zie toch tegenstrijdigheden in bovenstaande :mrgreen:
Ben vooral bang dat ik denk in X-richting te joggen en dat hij toch nog in Y of Z staat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door serum »

joggen gaat langzaam met het jogwiel. Hij schiet niet op max feed een kant op. Gaat heel gedoseerd. En je ziet op het scherm welke as actief is. En de knoppen weet je blind te vinden is mijn ervaring.

Plaatje bij het praatje;

21301
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door Kjelt »

Ik weet dat de verleden jaar bij de open dag gedemonstreerde USB I/O extender binnenkort gaat komen.
Daar wacht ik al even op ik heb nu de wireless pendant Die ook uitstekend werkt maar met die extender zou je zelfs voor iedere as een aparte jogwiel kunnen aansluiten 8)
Plus een hoop extra knopjes die dan weer toegekend kunnen worden.
Ik ben erg benieuwd.
Plaats reactie