Granieten portaal, mechanica bijna af

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja... je moet toch ergens interressant ... Nee.. ik hou mijn bek verder wel... laten we het weer over Graniet gaan hebben.. laat ie die sterrekijker richten daar waar de zon niet schijnt.. Interferometer.. wat moet een Hobbyist daar nou mee?.. Ik ga toch ook geen Deeltjesversneller maken van een Oude beeldbuis of Magnetron?..

In die Video in OffTopic van Dan Gelbart, worden ook een paar interressante feitjes over Granieten constructies verteld.. kun je je voordeel mee doen..

uit de eerste plaatjes lijkt me de hele brug wat aan de "dunne kant", maar met slim toepassen van wat granieten platen die je middels lijm en hier en daar een ankertje vastzet heel veel winnen denk ik zo.. beetje "schoren" zeg maar..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, hoe nu verder?

Bericht door xander janssen »

Na een zeer lange pauze (door 2x gezinsuitbereiding, andere projecten en vooral geen noodzaak aan een grotere freesbank) weer eens wat tijd gevonden om deze verder op te bouwen.

Mechanica is nu grotendeels af.

"Must haves" die er nog moeten voordat hij gebruikt kan worden:
- Motoren 1-op-1 omzetten van huidige freesbankje
- Alle assen haaks stellen
- Limiet schakelaars monteren en aansluiten op noodstop
- Afdekkingen van geleidingen en spindels maken

"Nice to haves"
- Omkasting met schuifdeuren en verlichting
- Nieuwe stuurkast met EdingCNC ipv TurboCNC

19668
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door Arie Kabaalstra »

TurboCNC?.. Jee.. Hardcore!...

een omkasting.. da's geen Nice to have..
Toen ik nog in het ouderlijk huis vertoefde, had ik regelmatig slaande ruzie met mijn moeder, als ze voordat ze boodschappen kon gaan doen, eerst een Kuub Alu spaantjes uit de fietstassen moest scheppen..
't maakt ook dat de vloer schoner blijft, dus geen spaantjes onder je schoenen die 't tapijt of de parketvloer ruïneren.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 25 dec 2019 20:58 TurboCNC?.. Jee.. Hardcore!...

een omkasting.. da's geen Nice to have..
Toen ik nog in het ouderlijk huis vertoefde, had ik regelmatig slaande ruzie met mijn moeder, als ze voordat ze boodschappen kon gaan doen, eerst een Kuub Alu spaantjes uit de fietstassen moest scheppen..
't maakt ook dat de vloer schoner blijft, dus geen spaantjes onder je schoenen die 't tapijt of de parketvloer ruïneren.
Yep, TurboCNC voldoet voor mijn huidige machientje (zelf omgebouwde Proxxon) voor het werk wat ik er mee doe. Denk dat ik hier de komende tijd ook op deze machine mee vooruit kan, maar zal wel eens tegen grenzen aan gaan lopen en dan ga ik over op Eding.

Spanen zijn inderdaad een issue, ook hier in huis.

Gelukkig zit mijn werkplaats in de kelder. Daarnaast heb ik de afspraak met de vrouw dat ik bij de doorgang van "mijn" kelder naar de gemeenschappelijke kelder, ik telkens mijn "binnenhuis slippers voor veiligheidsklompen en visaversa wissel. Werkt niet perfect, maar voldoende om het gezellig te houden.

Xander
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door Arie Kabaalstra »

't hangt denk ik ook van je vaardigheden omtrent programmeren en machinebediening af.. maar ik liep eigenlijk nog voor mijn machine klaar was al tegen de beperkingen van TurboCNC aan..
de eerste maanden heeft mijn machine op ZeusCNC gedraaid, dat was weliswaar ook vrij beperkt, maar wel goed.. zeker vanwege een goed werkende radiuscompensatie.
Toch ben ik daarna heel snel overgestapt naar EdingCNC, omdat je daarmee parametrisch kan programmeren, dat was voor mij een keiharde eis.

en sindsdien is er heel veel functionaliteit bijgekomen, zoveel zelfs, dat mijn draaibankje met EdingCNC nu een volwaardige dialoogprogrammering kent, en derhalve als "Teach-in draaibank" gekwalificeerd kan worden..
Op de Freesbank is't nog niet zo ver.. maar dat is een kwestie van tijd (hebben)
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

20031

X, Y en Z-as werkend, T-sleuvenplaat erop.

Nu onderdelen gaan frezen om eindschakelaars vast te kunnen zetten.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, start gemaakt met stuurkast

Bericht door xander janssen »

Alle noodzakelijke knoppen zitten in de stuurkast

- Hoofdschakelaar 2 polig
- Noodstop met reset, dient tevens als herinschakelbeveiliging bij uitvallen en vervolgens weer terug komen van netstroom
- Aan/uit voor de besturing i.e. 24V en 5V
- Aan/uit voor de spindel als extra veiligheid bij verwisselen van freesgereedschap. Wil hiervoor niet alleen vertrouwen op 5V signaaltje van computer
- Sleutelbeveiligde overbrugging van eindschakelaars omdat deze bij activatie de aansturing hard uitschakelen i.e. machine kan niet lopen zolang een van deze schakelaars ingedrukt is

20179
20178

Ik vraag me wel nog het volgende af. Een schakelende voeding heeft een Nul, Fase en Aard-aansluiting. Nu woon ik in Belgie waar we stekkers hebben die maar op 1 manier in stopcontact passen ivm aardpen. Ik kan dus op de WCD meten wat de fase en nul zijn en deze dan goed aansluiten.

Hoe doen jullie dat in Nederland? Of is het voor de werking niet erg dat fase en nul omgewisseld kunnen worden als jullie de stekker omgekeerd in stopcontact steken? Bij gewone trafo-voeding snap ik dat dit niets uit maakt en heb ik mij daar nooit druk om gemaakt, maar ik weet niet of een schakelende voeding daar problemen mee heeft. Kan me zo voorstellen omdat de Nul (in principe) geen spanning draagt tov de aarde dat dit ergen uit kan maken.

Xander
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door Kjelt »

Maakt daar niet zoveel uit, het start circuit van een schakelende voeding is vaak een gelijkrichter en een dikke elco, die maken de DC busspanning (+/- 350VDC) waaruit via een buckconverter weer een lagere dc voeding van wordt gemaakt. In die converter zitten weer een trafootje dat klein is omdat de frequentie erg hoog is (paar honderd kHz) en dat zorgt weer voor de galvanische scheiding.

Waar het wel uitmaakt is bij de hoofdschakelaar van de kast.
Het zou wel erg pijnlijk zijn als die enkelpolig was en je alleen de neutraal zou schakelen.
Vandaar dat dit in NL dubbelpolig dient te zijn.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Bedankt voor de uitleg.

Was niet op de hoogte hoe een SMPS werkt. Na jouw bericht eens even op WIKI gekeken en nu snap ik dat het inderdaad niet uit maakt bij deze voedingen.

Xander
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Alle knoppen en connectoren zitten erin, nu nagaan of mijn ontwerp van binnenkant klopt, daarna gaten boren om alle componenten vast te schroeven en bedraden.

Nog een extra geschakelde WCD erin gezet voor de Kress aan en uit te zetten. Dan kan de schakelaar op de Kress gewoon aan blijven staan.

20354
20355
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Ik leg alle veiligheis-aardes aan elkaar via een sterpunt dar direct ook de kast aan aarde legt.

De nul van de 5V en 24V leg ik ook aan elkaar. Moeten deze vervolgens ook nog aan aarde?

Bij mijn huidige liggen ze niet aan de veiligheidsaarde maar natuurlijk wel aan nul/aarde van parallelle datakabel omdat anders de datanul voor de stepperdrives niet gedefinieerd is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door Kjelt »

xander janssen schreef: 19 apr 2020 19:11 Ik leg alle veiligheis-aardes aan elkaar via een sterpunt dar direct ook de kast aan aarde legt.

De nul van de 5V en 24V leg ik ook aan elkaar.
Ja dat is goed.
Moeten deze vervolgens ook nog aan aarde?
Nee! Zeker niet.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

Dat dacht ik al, maar las laatst ergens dat dit wel moest.

Maar dan creëer ik een grote aardlus via:

220 wandcontactdozen
Netsnoer pc
Behuizing pc
Datakabel (aarde daarvan hangt asn stalen behuizing pc)
Voedingen
Stuurkast
Netsnoer stuurkast
Zelfde 220 wandcontacdozen
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Granieten portaal, mechanica bijna af

Bericht door xander janssen »

In de handleiding van EdingCNC zeggen ze wel dat het noodzakelijk is om de GND van alle voedingen aan PE te leggen.
https://www.edingcnc.com/upload/files/e ... _v4.03.pdf

Pagina 215 omschrijft het in woorden.
Create a central GND point near the filter and connect the PE (Protective Earth) as well
as the GND from all power supplies to this point.
Dat zou je nog kunnen lezen als de behuizing van de voedingen, maar in het plaatje op pagina 216 is duidelijk te zien (na inzoomen) dat bij de motorvoeding er 3 draadjes van "mains filter" naar de voeding lopen, dat zijn dus Fase, Nul en Aarde.

Daarnaast loopt de aarde naar het sterpunt en van het sterpunt weer naar een van de uitgangen (min/gnd neem ik aan) van de voeding.

https://www.edingcnc.com/upload/files/e ... _v4.03.pdf

Bij de andere twee voedingen (sensor power en CPU power) idem, behalve dat daar maar twee draadjes van "mains filter" naar voeding gaan, dus alleen Fase en Aarde.

Iemand die hier meer over kan vertellen?

Alvast bedankt,

Xander
Plaats reactie