De opbouw van een VMC - staal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Arie Kabaalstra schreef: 19 jun 2021 13:13
Jantje2k schreef: 19 jun 2021 12:08 Aan de ene kant is het hoger dan aan de andere kant
Bedoel je dat het zadel aan één kant dikker is dan aan de andere kant?..
Makkelijk te controleren, monteer het zadel 180° gedraaid op de machine, en meet dan nog eens.. dan zal de afwijking de andere kant op moeten zijn..

Meet dan ook de hoogte van de wagentjes op de rails, vanuit een vast punt.. daar mag ook geen verschil in zitten..
Ja, ik bedoel inderdaad dat het zadel aan de ene kant dikker is dan aan de andere kant. Dat heb ik gemeten met een schuifmaat, bovendien heb ik daarna dat stuk staal eraf gehaald en gemeten met het meetklokje op het wagentje, dan zag je eigenlijk geen afwijkende maat (in de zin van een bewegende wijzer).

Dus toen heb ik er een stuk geslepen staal opgelegd, daarmee bleef de wijzer ook stil staan, het ligt dus echt aan het zadel, voor zover ik kan beoordelen. Maar de tip om de staal om te draaien en te meten is een goede, dat ga ik volgende week doen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jantje2k schreef: 19 jun 2021 15:29 Maar de tip om de staal om te draaien en te meten is een goede, dat ga ik volgende week doen.
als je al gemeten hebt dat je zadel niet overal even dik is, dan is het omgekeerd monteren en meten slechts een bevestiging van wat je al weet.. een tamelijk zinloze exercitie als zodanig.

dan heb je 2 opties:
- Je zadel vlakken
- je zadel vervangen door een parallel geslepen plaat.

omdat je al aangegeven had dat je je zadel aan de kleine kant vond, zou ik zeggen, vervangen..
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Oke, ik neig nu ook best wel naar vervangen toe inderdaad.

Alleen nu vraag ik me af: welk type staal kan ik het best kiezen voor de freesmachine? Ik wilde gewoon geslepen staal kopen, en daar dan wat gaten in zetten. C45 is bijvoorbeeld relatief goedkoop, maar is dat goed genoeg voor een serieuzere freesmachine, of zou ik naar een ander type staal moeten kijken?

Zelf heb ik echt te weinig materiaalkennis om dat te kunnen bepalen helaas.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door bartL »

Jantje2k schreef: 21 jun 2021 13:28 Alleen nu vraag ik me af: welk type staal kan ik het best kiezen voor de freesmachine? Ik wilde gewoon geslepen staal kopen, en daar dan wat gaten in zetten. C45 is bijvoorbeeld relatief goedkoop, maar is dat goed genoeg voor een serieuzere freesmachine, of zou ik naar een ander type staal moeten kijken?
Eigenlijk maakt het staalsoort niet zoveel uit, C45 is een prima keuze. De elasticiteitsmodulus is immers van alle staalsoorten gelijk en je gaat er (hoop ik voor je) nooit zoveel kracht op aanbrengen dat je in de buurt gaat komen van de rekgrens van welke staalsoort dan ook. Wat jij wilt is stijfheid en dat krijg je eigenlijk alleen door de plaat voldoende hoogte (dikte) te geven.
Echter wanneer je er bijvoorbeeld draadgaten in gaat tappen dan wordt de treksterkte van het materiaal weer wel belangrijk voor het aanhaalmoment van de bouten. Maar daarvoor ken ik jouw constructie niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn hele Freesbank is van C45 en "gewoon plat, koudgewalst".. niks mis mee
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Thx voor jullie info! Dan ga ik dat gewoon kopen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Markus »

Er zijn verschillende bedrijven die gegloeid en vlak geslepen staal verkopen.

gegloeid betekend dat het staal geen interne spanningen meer heeft, dat heeft de voorkeur

Ik heb voor een paar projecten dit gebruikt --> Werkstoff Nr. 1.0570 (S355J2+N (ST 52-3)) kaufen bei PRÄZI-Flachstahl ( praeziflachstahl.de )

Ik laat dit materiaal meestal watersnijden, flink gaan frezen zou dan weer spanning in het materiaal brengen

Ik kocht het tot nu toe via de Nederlandse agent Telmastaal NV waarbij ik aangegeven heb dat het Geslepen, Gegloeid wou hebben

Echt duur is het niet en het is vrij zacht , makkelijk te bewerken

iemand anders op het cnc forum haalt zijn (geslepen, Gegloeid ? ) staal hier --> ABRAMS STAALCONSULENT

Greezt,

Markus
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Ja, de vorige keer dat ik geslepen staal nodig had kocht ik dat inderdaad bij Abrams Staal. Daar heb ik een prima ervaring mee, dus ik denk het daar nu gewoon weer te doen inderdaad.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jantje2k schreef: 23 jun 2021 19:12 Ja, de vorige keer dat ik geslepen staal nodig had kocht ik dat inderdaad bij Abrams Staal. Daar heb ik een prima ervaring mee, dus ik denk het daar nu gewoon weer te doen inderdaad.
Goed plan.. Ik koop mijn staal daar ook altijd.. makkelijke webshop, duidelijke overzichten van de beschikbare staalsoorten, en uitgebreide gegevens met betrekking tot de eigenschappen en samenstelling..
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Vandaag bij andrefc101 langs geweest omdat ik het zadel opnieuw wilde (laten) maken. Helaas had ik 20cm breed doorgegeven terwijl dat 25 cm was in werkelijkheid, waardoor het opspannen nog al een uitdaging werd en het uiteindelijk ook wat langer duurde dan we van tevoren hadden verwacht

Gelukkig is het uiteindelijk goed gelukt, dus hopelijk kan ik aanstaande maandag verder om dit op de frees te gaan bouwen. En maandag even lineaire rails en KO spindels kopen op basis van dit nieuwe zadel.

Maar in ieder geval: André, bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Vandaag het zadel op de frees gemonteerd. Was wel even tillen, maar uiteindelijk is dat goed gelukt.
IMG_20210802_121758.jpg
Daarna de ko-spindel en geleidingen op de kolom geplaatst.
IMG_20210802_163025.jpg
Morgen hoop ik een stuk staal te gaan boren voor de Z-as, waar ook de uiteindelijke freeshouder aanvast komt. Schiet best lekker op zo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door wimfreest »

Knap werk, ik doe het je niet na hoor.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

wimfreest schreef: 03 aug 2021 07:21 Knap werk, ik doe het je niet na hoor.
Dankjewel Wim, maar ik ben ook nog niet zeker van het eindresultaat hoor
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: De opbouw van een VMC - staal

Bericht door Jantje2k »

Vandaag ben ik weer bij André langs geweest om de achterplaat van de Z-as te frezen. Bad dit eerst zelf geprobeerd met een center pons, maar dat schiet helaas niet op.

Begonnen met het plaatsen van wat gaten:
IMG_20210803_162947.jpg
Daarna wat gaten tappen met M10. Dat gaat sneller dan ik met de hand kan 😂


Daarna nog een millimeter eraf frezen. Mooi hoor


Morgen hoop ik dit op de freesmachine te gaan bouwen. Benieuwd of het een beetje past en ik goed heb getekend
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jantje2k op 20 aug 2021 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie