Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

BigBossChiel
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:51

Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door BigBossChiel »

Beste leden,

Zal mij even kort voorstellen, ik ben Chiel en krijg binnenkort mijn Co2 laser binnen. Voorheen altijd bezig geweest met een Cnc Freesmachine ( kleintje ) voor mijn vrouw haar bedrijfje, alleen liepen we daar vast combinatie tijd/ moeilijkheidsgraad. Daar de keuze gemaakt om een Co2 laser aan te schaffen. Laatste weken thuis de werkplaats aangepast om alles netjes te kunnen aansluiten.

Nu loop ik alleen tegen het volgende aan. Wat voor koelmiddel moet ik gebruiken voor een maximale levensduur van mijn systeem/tube. In de winter kan de werkplaats onder 0 graden komen. Deze is (nog) niet verwarmd.

Ik hoor graag van jullie alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door mjeuring »

Ik kan wel zeggen neem een of ander middel met glycol, of ethanol, of methanol. Maar zonder te weten wat voor materialen er in je koelsysteem zitten kan dit zomaar een fout advies zijn.
Klinkt als een open deur, maar neem contact op met je leverancier.

P.S. wel een mooie werkplaats + machine!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door serum »

Die mooie werkplaats staat ergens in China gok ik :mrgreen:
BigBossChiel
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:51

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door BigBossChiel »

Die werkplaats is idd bij de leverancier. Machine staat nu in Rotterdam. Verwacht het volgende week in huis.
BigBossChiel
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:51

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door BigBossChiel »

serum schreef: 12 aug 2021 14:05 Die mooie werkplaats staat ergens in China gok ik :mrgreen:
klopt
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik gewoon koelvloeistof voor in de auto. Van dat blauwe spul. Zit er bij mij al jaren in.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
BigBossChiel
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:51

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door BigBossChiel »

Las elders op het forum G12 Koelmiddel zie bijlage:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door Kjelt »

Onlangs naar de autoonderdelen speciaalzaak gegaan en dan hebben ze van 1 merk maar liefst zes verschillende koelvloeistoffen. Enigste dat ik heb onthouden en meegenomen is dat er minder aggressieve varianten zijn die geschikt zijn voor aluminium/magnesium motorblokken, bij mijn merk was die roze.

Nou zal dit bij een glazen laser buis meevallen en speelt eigenlijk alleen de opgave van de chiller fabrikant.
Let ook op dat niet alle slangen tegen glycol kunnen. Je hebt de nylon (PEN) slangen nodig.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door audiomanics »

Wij van WCeend adviseren de zelfde auto koelvloeistof als Ballegooien.. zelf heb ik dat goedje er ook al ca 10 jaar in zitten naar tevredenheid.. geen algvorming en alle pakkingen en pompen doen het er prima mee..
Alle lasers die ik gemaakt heb, of bij betrokken was gebruiken het ook, tot op heden.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
BigBossChiel
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:51

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door BigBossChiel »

audiomanics schreef: 12 aug 2021 15:33 Wij van WCeend adviseren de zelfde auto koelvloeistof als Ballegooien.. zelf heb ik dat goedje er ook al ca 10 jaar in zitten naar tevredenheid.. geen algvorming en alle pakkingen en pompen doen het er prima mee..
Alle lasers die ik gemaakt heb, of bij betrokken was gebruiken het ook, tot op heden.

Kees
De G12 bedoel je dan neem ik aan
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door audiomanics »

G12 zegt me niets. Destijds gewoon van dat spul bij de Action (of zo) gehaald..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door DaBit »

Als je toch de keus hebt zou ik eerder de 'rose' G12 (of G12+, G12++, G13, ...) koelvloeistof nemen dan de groene of blauwe. Al zegt het kleurtje niet alles; 'silicaatvrij' is wat je hebben wil.

Had ik persoonlijk nog een kan groene of blauwe koelvloeistof staan dan zou ik niet de moeite nemen om naar de winkel te lopen voor wat anders.

Wil je verder de allerbeste koeling, dan kun je nog overwegen om ~30% demiwater toe te voegen aan de gekochte koelvloeistof. Je hebt bescherming tot -30C niet nodig, de kookpuntsverhoging ook niet, en hoe meer water in het mengsel hoe beter de warmtetransport-eigenschappen en hoe hoger de flow door het systeem. Met de kanttekening dat de warmte-output van een laserbuis 3x niks is in vergelijking met bijvoorbeeld een motorblok.

Bij mij draaien frees en lasapparaat met G12 koelvloeistof, de 3D printer met water+WaterWetter (nouja, hetzelfde soort spul van een ander merkje dan, ben alleen vergeten welke); daar heb ik de lage viscositeit en betere warmtewisseling 'nodig'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 13 aug 2021 09:54 Als je toch de keus hebt zou ik eerder de 'rose' G12 (of G12+, G12++, G13, ...) koelvloeistof nemen dan de groene of blauwe. Al zegt het kleurtje niet alles; 'silicaatvrij' is wat je hebben wil.
En om het nog lastiger te maken noemen sommige fabrikanten het spul weer anders.
Deze heb ik staat SP12 op en dat zou dan gelijk zijn aan G12+
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelmiddel voor Chiller en Lasertube

Bericht door DaBit »

Jawel, maar dat is allemaal meer dan prima genoeg. Eigenlijk voldoet alle koelvloeistof die in auto's van bouwjaar ergens dit millenium mag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie