Rvs laseren met 150watt buis

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door John Sellis »

Een simpele vraag eigenlijk. Wat ben ik nodig om met met 150watt laser rvs (1mm) te snijden?
Heb een laser bed van 1250x2500mm en 150watt reci buis. en een ruida controller
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat je eerder een vermogen van een paar Kw nodig hebt om RVS te snijden. Als gas wordt dan meestal stikstof gebruikt.

https://www.induteq.nl/metaal-werktuigb ... lasers.pdf
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door hobbybob »

Je ziet wel eens advertenties van 150-200W machines waarmee dan 1mm Mild steel kan worden gesneden.
Alleen hebben die altijd een aparte kop waardoor ze zuurstof toevoeren.
Mij lijkt dat best heftig, als er iets misgaat en je hele bak zit vol pure zuurstof, 1 vonkje en iets brand spontaan op zou je zeggen ?

Maar dat is dan wat je nodig hebt denk ik, zo'n focushead waar een gastoevoer op zit (die dus langs de nozzle mee naar beneden gaat, dus niet airassist die er ook wel uit komt maar anders).
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door John Sellis »

Ballegooijen schreef: 02 jul 2020 13:11 Ik denk dat je eerder een vermogen van een paar Kw nodig hebt om RVS te snijden. Als gas wordt dan meestal stikstof gebruikt.

https://www.induteq.nl/metaal-werktuigb ... lasers.pdf

Dat is met fiber laser. Maar moet met co2 wel kunnen.

Denk ook een andere kop die zelf focus regelt. Ook als de plaat iets bol gaat staan.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door stekkestim »

Ik heb het hier gehad (in 260w) en zou het niet aanraden.

Moet een volledig andere sturing + kop en liefst nog eens 5 spiegels ipv 3.
RVS snijden met stikstof zal niet lukken zul je zuurstof voor nodig hebben. Dit heeft als gevolg een zwart verbrande rand en een heel scherpe braam.

Dit was 2mm met 260w was de absolute maximum dikte.



Na de +500 ovaaltjes die er uit moesten stond de plaat ook zo krom als een hoepel.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door John Sellis »

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door stekkestim »

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door hobbybob »

stekkestim schreef: 02 jul 2020 14:19 Ik heb het hier gehad (in 260w) en zou het niet aanraden.

Moet een volledig andere sturing + kop en liefst nog eens 5 spiegels ipv 3.
Eh waarom 5 ? Ik probeer het te begrijpen maar snap niet waarom je 2 spiegels extra nodig hebt ?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door stekkestim »

Met 3 spiegels is de lengte van de laserstraal op het punt dat het dichtst bij de laser buis output zit veel korter dan op het punt dat het verst van de output zit. Terwijl dit met 5 spiegels ongeveer gelijk blijft. Dit resulteert in een veel constantere laserstraal diameter over het ganse werkbereik van de machine. Met hout of kunststof merk je hier niet veel van maar op staal met zulk "laag" vermogen wel.



Hier kan je de 3de en 4de spiegel zien bewegen om zo ge afstand constant te houden.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door hobbybob »

hi stekkestim, ik kan het hier op werk niet goed zien, maar dank voor je uitleg!
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door wilfred1970 »

Ik snij nu vier jaar met een Fiber laser RVS, alu en titanium 0.2mm tot 2mm. Eerst met 500W en een MiniCutter van Precitec. Nu sinds 2 jaar een 1500W fiber en een andere optiek van Precitec. Snij constant met stikstof want dan heb je geen verkleuringen in RVS. Titanium snij ik ook gewoon. Is kwestie van de goeie optiek erop zetten is mijn ervaring....

Daarvan uitgaande moet je met een 150W buis en de goeie optiek eraan dun rvs kunnen snijden...
majosoft
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2008 13:23

Re: Rvs laseren met 150watt buis

Bericht door majosoft »

De golflengte van een co2 buis is veel te groot voor metalen. Voor Rvs heb je een golflengte van ongeveer 1060nm nodig. Alu en kop ed hebben een nog kleinere nodig. Fiber heeft de perfecte golflengte. Wij kunnen met ongeveer 150w fiber net door 1mm snijden met 20bar stikstof. Een stikstof fles is in ong 30min leeg. Duur geintje. Frezen gaat sneller. Een prof snij bedrijf gebruiken een gepulste fiber laser van een paar KW. Vaak is het goedkoper het te laten snijden, dan zo een plaatje kopen. Die lui verbruiken zo veel Rvs dat de prijs omlaag gaat.
Plaats reactie