Lasersnijmachine - lens vuil

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door Kapitein »

Sinds kort draait mijn Lasersnijmachine
Een 60 x 40 cm met 80 watt buis (metaquip buis)

Nu heb ik wat last van een vuile lens
Vooral na enkele snijwerkjes (simpele vierkantjes van 60x60 mm ) wil de bovenzijde van de lens wat vettig zijn waardoor de snijkwaliteit afneemt
Iemand weleens vaker last van gehad?
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door Ferry »

Gebruik je wel lucht om je lens schoon te houden tijdens het laseren?

Als je dat niet doet brand de aanslag in notime in op je lens en kun je geheid een andere plaatsen.

Mijn machine heeft zowel aan de onder als aan de bovenkant van de lens een aansluiting waar een luchtpompje een flinke straal lucht inblaast. Op deze manier houd je je lens zo schoon mogelijk.
Verder moet je toch regelmatig je lens en spiegels met een beetje alcohol schoonmaken.
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door Kapitein »

Ferry, ja, ik heb aan de onderzijde lucht erop staan.
Het gekke is dat de bovenzijde vuil wordt.
Een soort vettige / vochtige substantie.
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door Ferry »

Hmm das wel een beetje vreemd at dat zo snel gebeurd dan.

Ik had in eerste instantie ook last van een iets vervuilende lens aan de bovenkant, vandaar dat ik ook op de bovenkant een straal lucht heb gezet ( was een kwestie van een tweede luchtaansluiting op de lenshouder maken.

Wat uiteraard ook belangrijk is, is dat je de rook en andere vette walm die er af komt goed afzuigt uit de machine, anders gaat dit geheid ook overal op neerslaan.

Wat voor materiaal ben je aan het snijden trouwens?

Als ik Mdf of zeker multiplex snijd dan heb ik ook behoorlijk last van die vette aanslag overal op, komt voornamelijk door de lijm in dat materiaal, maar zowiezo tijdens het verbranden van hout komen er allerlei harsen en oliën in de lucht terecht!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door audiomanics »

Dat moet haast wel vuil van verbranding zijn. Maar zit alleen je lens vol met die troep? Als dat zo is, is het wel heel eigenaardig. Anders moet je eens goed naar je afzuiging kijken. Bij mij komt de rook nog geen 5cm boven het materiaal uit, in een mooie bocht naar de afzuiging onder.
Als je de afzuiging ergens achterin hebt zitten zou je kunnen overwegen om een paar van die computerventilatortjes voorin te plaatsen om zo de luchtstroom naar achteren te krijgen. blijft de rook ook uit je straal tenminste.
Afhankelijk van de soort lens moet je voorzichtig bepaalde schoonmaak middelen. ZnSe lensen (die gele) kunnen bijvoorbeeld niet tegen water. Meestal is goed schoon wrijven met een droge zachte lap het beste.
En ja, je lens en spiegels regelmatig schoonmaken is wel belangrijk onderhoud.. Je zal niet de eerste zijn met een gebarsten lens door vuil..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door Kapitein »

Waarschijnlijk dan een afzuigingsprobleem.
Ik heb geen sterke afzuiging op de laser staan op dit moment, het is maar een simpel beun ding dat standaard bijgeleverd is.
Eens investeren in iets degelijks dan.
Iemand aanbevelingen ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door audiomanics »

Ik gebruik een grote "trechter" onder het blad, dat ik met van die keukenla anti-slip matten (dichte met bobbeltjes van de Ikea) gedeeltelijk afdek als ik wat kleinere dingen laser.
Verder heb ik gewoon een woonhuisventilator, zo'n ding van ca 30x30x25cm met zo'n blauw deksel.. Dat functioneert heel prima in de hoogste stand en ze kosten op marktplaats werkelijk bijna niets, tweede hands (even goed schoonmaken, dikke slang er aan en hup naar buiten waar de vogeltjes fluiten.. ja nog steeds ;-) En redelijk stil..
Van die trechter heb ik helaas geen foto, wel een plaatje:
5268
Het plaatje in het midden is vervangen door een redelijk fijnmazig rvs-gaasje om de echt kleine onderdelen toch nog op te vangen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door Kapitein »

Kijk, dankjewel.
het gaat dus puur om afdichting.
Mijn lasersnijmachine kan veel valse lucht zuigen dus ik denk dat ik daar eerst maar eens mee aan de slag ga. Een dergelijke trechter is ook wel handig, direct bij de bron de afzuiging, zoals je het wil .

Dankjewel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kapitein schreef: 07 jan 2019 23:13 Kijk, dankjewel.
het gaat dus puur om afdichting.
Mijn lasersnijmachine kan veel valse lucht zuigen dus ik denk dat ik daar eerst maar eens mee aan de slag ga. Een dergelijke trechter is ook wel handig, direct bij de bron de afzuiging, zoals je het wil .

Dankjewel
Ook weer niet teveel afdichting, anders heb je geen luchtstroom. Maar als de boel dicht is, kun je zelf de luchtstroom wel bepalen. Van voren lucht er in van achteren er uit of zo iets. (wat je wegzuigt moet wel aangevuld, zonder teveel weerstand)
En wat meer blaaslucht bij die lens misschien.
Zou het niet mogelijk zijn dat de lucht aan een zijde werkt als een soort venturie, en vervolgens lucht van boven mee zuigt ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kapitein
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2014 10:47

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door Kapitein »

Huidige situatie:

https://imgur.com/a/3Z0X33k

Ik denk dat ik een kelk ga laten zetten zodat centraal onder het snijdoppervlak een afzuigpunt zit.
Klinkt wel degelijker dan de huidige situatie.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door audiomanics »

Mooi messenblok.. je kan in eerste instantie eens beginnen met de grote stukken onbedekt af te dekken met een kartonnetje ofzo. Zo dat er net naast je werkstuk wat ruimte vrij is om de rook af te voeren.
Nogmaals: op een dergelijke aansluiting moet een "woonhuisventilator" het gewoon prima doen... zoiets dus (wel even schoonmaken is het advies...)
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door Kjelt »

Dan zou ik een nieuwe kopen en de eigen in het huis daarmee vervangen en de oude dan daarvoor gebruiken.
Die dingen moet je toch iedere 15 tot 20 jaar vervangen ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Lasersnijmachine - lens vuil

Bericht door audiomanics »

Als je zo'n ding hebt in je huis.... ik heb er geen een, nou ja.. alleen bij de laser dus..(ook zo'n tweede hands Itho voor weinig)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie