Wat is nu het verschil tussen CO2 lasers ?

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Wat is nu het verschil tussen CO2 lasers ?

Bericht door Kjelt »

Wie kan me het uitleggen want ik vraag me af wat nu eigenlijk het verschil is tussen bv de volgende twee CO2 lasers behalve het tienvoudige in prijs.

Neem de standaard chinese Ebay laser van 100W piekvermogen 130W kost +/- $600.-

en een Synrad Pulstar P100 100W laser met piekvermogen van 400W $onbekend maar dik in de 4 cijfers schat ik zo. https://www.synrad.com/products/lasers/p-series

Principes verschillend? Qua bouwwijze zie ik alleen een glazen buis bij de Ebay en een metalen vierkante kast bij de Synrad,
Zijn ze uitwisselbaar , dus kun je evt later een chinese laser vervangen door zo'n Synrad of moet je dan alles vervangen ?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Wat is nu het verschil tussen CO2 lasers ?

Bericht door stekkestim »

Maak daar maar 5cijfers van.
Laatst prijs gevraagd bij Coherent voor verschillende vermogens. 70W was net op de grens 4-5 cijfers
Uit nieuwsgierigheid ook prijs gevraagd voor de complete machine ipv enkel de bron en daar ging ik helemaal van liggen. 250W zat je al aardig wat 5 cijfers in de 6 cijfers.

Ze zijn "uitwisselbaar" Als je de laserbron en voeding vervangt kan je de chinese buis vervangen door een synrad. Maar ook omgekeerd, je kan de synrad vervangen door een chinese buis. Controller kan beiden aansturen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is nu het verschil tussen CO2 lasers ?

Bericht door Kjelt »

:shock:
ok dan .... en wat is het verschil ? :lol:
Zijn de 100W chinese lasers dan vergelijkbaar met 10W synrad lasers of hoe moet ik dit anders zien ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat is nu het verschil tussen CO2 lasers ?

Bericht door audiomanics »

Over het algemeen zijn die Synrads RF-lasers. Er zal waarschijnlijk wel hoogspanning in voorkomen, maar je sluit ze aan op een laagspanning.. (ik meen dat dat 24 of 48V is)
De kwaliteit van de laserstraal is een stuk stabieler waardoor je nog fijner en nauwkeuriger kan graveren. Trotec heeft daar zo'n ceramicore buisje voor gemaakt (ook RF waarschijnlijk) alleen is die niet los te koop en als je een Trotec met zo'n ding hebt en hij is kapot MOET er een monteur van Trotec bij komen en die neemt de oude "buis" mee (die ze dan waarschijnlijk wel weer repareren en her gebruiken)
Voor het geld is er niet veel mis met die chinezen overigens, zeker niet als je een kwaliteitsbuis koopt (Reci bijv... maar dan ben je voor een setje, buis met voeding, snel 1000 euro kwijt voor een 100W.. Laatst nog een ingebouwd in de Klaser-80W)
De wat leukere controllers kunnen inderdaad met beide overweg. De AWC708C, die ik al een paar keer gebruikt heb, schijnt dat te kunnen, al weet ik niet hoe je van de controller met PWM/TL/TH naar dat coaxiaal-plugje op de RF-buis moet gaan.... De bijbehorende software ondersteunt het in ieder geval wel (LaserCAD in dit geval)
De Synrads kunnen ook van nieuw gas worden voorzien, maar die handeling kost al meer dan een Chinees.
Nu zijn het overigens niet alleen Chinezen die glazen CO2 buizen maken hoor.. Volgens mij heeft Synrad ze zelfs in het programma.

Voor ons normale, hardwerkende, stervelingen blijven die RF-lasers waarschijnlijk niet meer dan een (natte) droom....
Je komt die Synrad units nog wel eens tegen, tweede of derde hands, maar dan nog maar iets van 30W voor ca 2000 euro.. AS-IS!! (waarschijnlijk niet goed dus..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is nu het verschil tussen CO2 lasers ?

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor de info.
Klopt het vermogen bij die chinese lasers wel ?
Ik zie dat die 100W Synrad laser 40A bij 48V wil hebben (bijna 2kW).
Hoeveel ingangsvermogen heeft bv die chinese 100W laser nodig ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat is nu het verschil tussen CO2 lasers ?

Bericht door audiomanics »

Ik gok zo'n 600W...
Ik heb van mijn 60W laser ooit eens de totaal opgenomen vermogens opgeschreven:
En wat verbruikt zuks nou?
Even een energiemeter er tussen geplaatst
Standby: 70 Watt
+ LED-verlichting: 81,5 Watt
+ Waterpomp: 104,6 Watt
+ AirAssist : 130,1 Watt
+ Afzuiging : 172,2 Watt
+ Sturen in twee richtingen : 200 Watt
Graveren: 220-290 Watt (afhankelijk van %)
Snijden op 95% vermogen: 533 Watt


Dan zie je dat die 60W buis bij 95% globaal zo'n 350W van het totaal vermogen gebruikt.. een factor 6, zeg maar.. Voor een 100W buis zal die factor ongeveer vergelijkbaar zijn???

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie