Ombouw fiber laser

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben al weer enige tijd in het bezit van een fiber laser. Wat een heerlijk apparaat is dat zeg! Ik heb zeker geen spijt van de aankoop maar loop toch tegen wat beperkingen aan. Mijn laser heeft n.l. de laserkop vast aan de machine zitten en de focus stel je in door het werkstuk op of neer te bewegen. Dit geeft wat beperkingen als je b.v. een roterende as gebruikt. Nu had ik daar al een schaartafeltje voor gemaakt dus in principe is dat probleem opgelost. Maar.... dan komt er natuurlijk weer een nieuw probleem want ik zou ook graag grotere werkstukken willen bewerken. Dat kan, maar dan moet je gebruik maken van een slidingtable. Je voelt hem natuurlijk al aankomen want hoe doe ik dan de focus?

Ik wil daarom de laser ombouwen zodat de laserkop op en neer kan bewegen t.o.v. van de tafel. Ik moet dus een standaard bouwen met een spindel er in en daar de kop aanhangen. Op die manier heb ik vrij spel voor de focus op verschillende hoogten. Vervolgens wi ik dan ook een slidingtable bouwen en zodoende mijn werkgebied te vergroten.
Hier onder een schets van de plannen.

Ziet iemand problemen als ik hier aan ga beginnen?
Nieuwe opstelling.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door lordprimoz »

Ik kan niet direct inschatten wat voor fiber je hebt bij de laser, maar ik zou ervoor kiezen om deze zo min mogelijk te bewegen. Hooguit dat je hem in Z op en neer laat bewegen.

Qua focus; je kan een mechanische oplossing kiezen door gebruik te maken van een afstandsblokje. De focus afstand is toch vast. Als er een camera op zit zou je deze kunnen gebruiken om de hoogte af te stellen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

lordprimoz schreef: 02 jun 2021 19:31 Ik kan niet direct inschatten wat voor fiber je hebt bij de laser, maar ik zou ervoor kiezen om deze zo min mogelijk te bewegen. Hooguit dat je hem in Z op en neer laat bewegen.

Qua focus; je kan een mechanische oplossing kiezen door gebruik te maken van een afstandsblokje. De focus afstand is toch vast. Als er een camera op zit zou je deze kunnen gebruiken om de hoogte af te stellen.
Heb je daar een reden voor?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door lordprimoz »

Ballegooijen schreef: 02 jun 2021 19:39
lordprimoz schreef: 02 jun 2021 19:31 Ik kan niet direct inschatten wat voor fiber je hebt bij de laser, maar ik zou ervoor kiezen om deze zo min mogelijk te bewegen. Hooguit dat je hem in Z op en neer laat bewegen.

Qua focus; je kan een mechanische oplossing kiezen door gebruik te maken van een afstandsblokje. De focus afstand is toch vast. Als er een camera op zit zou je deze kunnen gebruiken om de hoogte af te stellen.
Heb je daar een reden voor?
De fibers van de meeste professionele lasers kunnen op zich wel tegen een stootje. Echter onnodig bewegen geeft je meer risico om hem te beschadigen. Een nieuwe fiber, in ieder geval voor een de lasers waar ik mee gewerkt heb, kosten een godsvermogen. Dan is het goedkoper om je design erop aan te passen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar veel van die lasers zitten toch al met zo'n hoogte verstelling, zou in die vaste opstelling nu opeens een andere fiber zitten?
fiber-laser.jpg
Helaas hebben we van het exemplaar waar het hier om gaat nog geen plaatje mogen zien. ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

Helaas hebben we van het exemplaar waar het hier om gaat nog geen plaatje mogen zien.
Naar zo iets wil ik hem dus ombouwen.

Dit is het model wat ik nu heb.
Model.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door lordprimoz »

Ballegooijen schreef: 04 jun 2021 08:55
Helaas hebben we van het exemplaar waar het hier om gaat nog geen plaatje mogen zien.
Naar zo iets wil ik hem dus ombouwen.

Dit is het model wat ik nu heb.
Model.jpg
Bovenstaande twee lasers zijn chineesjes, lekker goedkoop maar kwalitatief vaak een stuk minder goed.
In jouw model zit heb je dus al precies het idee waar ik aan dacht, geen beweging van de fiber maar je kan de Z als los platform eronder bewegen.

Ik vraag me af of je wel voldoende lengte fiber hebt om hem los te halen en in zon opstelling te hangen als de afbeelding van Hugo. Je kan hem overigens wel wat bewegen. De bescherming van de kabel (als ik ter referentie een LLK fiber van bijv Trump neem) vangt een heleboel al wel op, maar ik wil je alleen waarschuwen dat fibers daar niet voor bedoeld zijn. Het is namelijk gewoon een glas fiber met diameters vanaf iets van 50um.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

De lengte van de fiber lijkt voldoende te zijn. Ik vraag me alleen af of ik iets over het hoofd zie m.b.t. de uitlijning van de laserkop ten opzichte van de galvokop.
Laserkop.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

Durft iemand iets te roepen of het uitlijnen van de laser t.o.v. de galvokop een probleem/uitdaging zal worden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

Ondanks dat er niet heel veel informatie is te vinden ben ik toch maar begonnen om de machine om te bouwen. Ik zal hier een verslag bijhouden zodat anderen hier wellicht gebruik van kunnen maken.
Ik ben begonnen met het maken van de basisplaat.

Ik wil de ombouw zoveel mogelijk doen met materialen die ik nog heb liggen. Sommige dingen zullen dus best anders of beter kunnen.

De basisplaat heb ik van 15mm aluplaat en daar gelijk een raster in gemaakt om geleidingen en aanslagen vast te kunnen zetten. Leuk detail is dat ik voor de allereerste keer de M6 schroefdraad heb gemaakt met een schroefdraadfreesje en dat ging eigenlijk best heel goed.

Basisplaat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels ook de staander gemaakt met hoogteverstelling. Misschien een beetje "over de top" met lineargeleidingen en een KO spindel maar dat was wat ik nog had liggen. Maar desondanks werkt het goed. Het geeft tevens de mogelijkheid om er later een stappenmotor op te zetten zodat ik 3D kan laseren en een automatische focus kan maken. Maar dat is weer een stap verder. Voor nu doe ik het met een handwiel en dat gaat ook prima.

De volgende stap is een behuizing te maken waar de laser in kan en waar de galvo kop op gemonteerd kan worden. Wordt vervolgd dus!
Staander hoogteregeling.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

De galvo kop hangt er ook weer aan! Een paar aluminium plaatjes gemaakt om de laser en de kop te kunnen monteren. Zo goed mogelijk de maten van de bestaande situatie overgenomen en het paste ook nog :lol:
Daarna was er een spannend moment want zou alles nog wel werken zoals eerst? Nou, dat viel dus reuze mee! Alles werkte in 1 keer. Moest wel een klein beetje de parameters aanpassen voor de juiste maatvoering en uitlijning maar dat is goed te doen.
Galvo kop 1.jpg
Galvo kop 2.jpg
Nu nog een beschermkap maken zodat de laser weer veilig zit opgeborgen en daarna ga ik beginnen aan de sliding table zodat ik ook grote oppervlakten kan laseren.

O ja, tussendoor moet ik ook nog even de nieuwe lens (ik heb er een gekocht voor 300x300mm oppervlakte) uitlijnen en de juiste parameters er bij zien te vinden!

Maar voorlopig ben ik al heel blij met de resultaten tot nog toe!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door hobbybob »

Hi Johan,

Gebruik je EZCad 2 of 3 ?
Heb net mijn ombouw afgerond (maar zoals geen tijd om er mee te spelen gehad, misschien dit weekend of anders volgend weekend als mijn vakantie begint).
Heb de gemotoriseerde Z-as erop en kan 2.5D.

Ook ik moest alle parameters opnieuwe zoeken, ik gebruik daarvoor de calibrationwizard.exe (die zit volgens mij ook bij 2?)
Je start hem op, dan tekent ie een vierkant dat in 9'en is gedeeld.
Je meet vervolgens van punt 1-2 (horizontaal) met een schuifmaat en van 1-4 (verticaal). Dan 2-3 2-5, etc. zo ga je alles langs en weet hij welke maten je hebt en wat je zou verwachten en kan hij kromming / keystoning etc corrigeren.
Heb wel een handleiding mocht je die willen.

Succes!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw fiber laser

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik nog Ezcad 2
In de toekomst wil ik wel overstappen naar 3 en ook de gemotoriseerde Z-as maken.

Die calibrating wizard ken ik niet. Zit waarschijnlijk niet bij 2. Maar is misschien wel handig. (als het met versie 2 tenminste werkt.)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie