En hij wil niet echt

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door Ballegooijen »

Dat werkt zo:

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou dan zie ik meer heil in die beam splitter, daar heb je tijdens het werk ook nog wat aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 aug 2020 15:42 Nou dan zie ik meer heil in die beam splitter, daar heb je tijdens het werk ook nog wat aan.
Deze ook hoor. Staat gewoon aan als jij hem aan zet en blijft aan tot je hem uitzet. Voordeel t.o.v. een beam combiner is dat je vanaf de laserbuis de uitlijning doet en dus exact in het middelpunt zit. Een beam combiner moet je ook weer afstellen en kan ook verkeerd afgesteld staan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, dat kont ik niet af leiden uit het filmpje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 aug 2020 19:12 .... kont........
Je zit ook naar het verkeerde filmpje te kijken :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: En hij wil niet echt

Bericht door serum »

Ballegooijen schreef: 28 aug 2020 13:20 Dat werkt zo:

Kost zoiets? En past het op een reci buis?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door audiomanics »

Verwacht niet dat het past.. kijk maar naar die kop.. Bij een RECi valt er niet veel af te schroeven om dat ding er zuiver op te kunnen zetten. En er is ook geen garantie dat het gat in de kop ook exact gelijk loopt met de straal en dan nog.. je gaat er geen nulpassing in rammen en de rest heeft teveel speling zodat de straal van de reddot niet gelijk loopt met de straal.. Dus zolang RECI dat systeem niet gebruikt ben je aangewezen op een duplexer, met zijn verlies en instelmoeilijkheden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door Ballegooijen »

audiomanics schreef: 28 aug 2020 22:51 Verwacht niet dat het past.. kijk maar naar die kop.. Bij een RECi valt er niet veel af te schroeven om dat ding er zuiver op te kunnen zetten. En er is ook geen garantie dat het gat in de kop ook exact gelijk loopt met de straal en dan nog.. je gaat er geen nulpassing in rammen en de rest heeft teveel speling zodat de straal van de reddot niet gelijk loopt met de straal.. Dus zolang RECI dat systeem niet gebruikt ben je aangewezen op een duplexer, met zijn verlies en instelmoeilijkheden..
Kees
Kees, hij past idd uitsluitens op een Yongli buis, en dan nog voor de 1h serie. Je zit dus wel vast aan dit type buis.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door hobbybob »

Ballegooijen schreef: 29 aug 2020 09:35
audiomanics schreef: 28 aug 2020 22:51 Verwacht niet dat het past.. kijk maar naar die kop.. Bij een RECi valt er niet veel af te schroeven om dat ding er zuiver op te kunnen zetten. En er is ook geen garantie dat het gat in de kop ook exact gelijk loopt met de straal en dan nog.. je gaat er geen nulpassing in rammen en de rest heeft teveel speling zodat de straal van de reddot niet gelijk loopt met de straal.. Dus zolang RECI dat systeem niet gebruikt ben je aangewezen op een duplexer, met zijn verlies en instelmoeilijkheden..
Kees
Kees, hij past idd uitsluitens op een Yongli buis, en dan nog voor de 1h serie. Je zit dus wel vast aan dit type buis.
Maar een Yongli buis is niets om je voor te schamen, ik ben zelf dan wel Reci fanboy, maar dit hebben ze mooi voor elkaar.
De enige lasercutter bouwer in Nederland (Fabcreator.com) gebruikt deze buizen , zijn fijne mensen en mocht je een keer parts heel snel nodig hebben, zou ik altijd proberen of zij je kunnen helpen. In mijn Aeon zit inderdaad een losse beam combiner voor de spiegel maar zoals Kees ook al aangaf, daar heb je wat verlies op (nou vind ik een paar procent op mijn 149W niet veel maar als je een 80W buis hebt, tikt het al snel aan...) En idd moest ik hem even goed uitlijnen zodat de rode laser de infrarood goed volgt maar nu dat het geval is is het een genot. Kan precies zien met de frame functie waar ik ga snijden en hoever ik nog van de kant of een eerder gesneden object zit. Heerlijk. Kan het iedereen aanraden.
stevenFF
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:30

Re: En hij wil niet echt

Bericht door stevenFF »

Ja dat zeg je goed, deze zit direct na je laserbuis met een 'beam combiner', een doorkijkspiegel onder 45 graden gemonteerd zodat je laserstraal er dwars doorheen gaat naar de 'normale' eerste spiegel, en een laserpointer hiermee in de baan wordt toegevoegd en dus dezelfde afstand aflegd en spiegels gebruikt als je laserstraal.

Wij draaien met veel plezier het ding van cloudray, deze hebben we dan samen met de buis en voeding etc besteld en koste ons toen $49.
Hier is een uitgebreide installatie video met ook uitleg over de werking:
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door hobbybob »

audiomanics schreef: 28 aug 2020 22:51 Verwacht niet dat het past.. kijk maar naar die kop.. Bij een RECi valt er niet veel af te schroeven om dat ding er zuiver op te kunnen zetten. En er is ook geen garantie dat het gat in de kop ook exact gelijk loopt met de straal en dan nog.. je gaat er geen nulpassing in rammen en de rest heeft teveel speling zodat de straal van de reddot niet gelijk loopt met de straal.. Dus zolang RECI dat systeem niet gebruikt ben je aangewezen op een duplexer, met zijn verlies en instelmoeilijkheden..
Kees
Voor wat betreft het niet gelijk lopen ben ik dat niet met je eens, het idee bij yongli wat ik gezien heb op de locatie van Fabcreator is dat je de buis een testpulse geeft en dan op een meter of 3-4 een punt brand en dan de reddot afstelt zodat hij precies in het midden van die brandpunt staat, dot is dik, puntje van reddot is zeer klein. Als ze over 4 meter gelijk oplopen doen ze dat over de 1,5 a 2,5m die ze in de meeste machines afleggen gelijk!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door audiomanics »

Als er een afstelling op zit.. ik kon het op die unit niet zo snel ontdekken..
Maar als dat er op zit is het ook redelijk eenvoudig op andere buizen te maken..
In principe bestaat het al, alleen meestal niet als opzetstuk.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: En hij wil niet echt

Bericht door hobbybob »

Bij fabcreator lijnden ze hem uit met kleine inbusschroefjes die op dat opschroefstuk zaten.
Plaats reactie