Zelfbouw laser 900mm*600mm

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door buckfast_beekeeper »

Niet de enige die aan een zelfbouw laser bezig is. Een projectje dat al wat tijd loopt maar stilaan een laatste fase in gaat.
Controller is een RUIDA RDC6442G @24V
Stepperdrivers 3 * Leadshine 3DM580 @36V
Steppers 3 * Leadshine 573S15
Eindelopen inductieve NO NPN sensoren @24V.
MeanWell ICL-16 als inrush current limitter.

CO2 laser 80 of 100W dient nog aangekocht net zoals de chiller en (kleine) compressor.

X- en Y- as werden in onderdelen aangekocht. Z-as zelf ontworpen. Deze 3 assen werken goed. Home van X en Y-as zijn werkende. Home z dient nog gerealiseerd. Elke as heeft limit sensor.

Binnenbekleding zal in HDPE gebeuren. Sturing van licht, lucht, compressor, chiller, doorlock, ... zal gebeuren met SSR (SSR-25 DD en SR-25 DA).

Als buitenkant ga ik acrylplaat (PMMA) gebruiken. Waarschijnlijk het grootste deel gefumeerd bruin. Vraag is hoe dik moet ik die nemen om de laserstralen binnen de machine te houden? Hoe dik dient dit te zijn als je heldere acryl gebruikt? Is 6mm voldoende?

Verder op de planning een switch tussen y en rotatie zonder het verplaatsen van bedrading. Inclusief herkoppelen van limit switchen.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Laatst gewijzigd door buckfast_beekeeper op 03 mei 2020 21:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door Geldof »

Dat is een knap bouwwerk voor de laser.
Doet me denken aan vroeger met meccano :P

Ben benieuwd naar de bouwfoto's
Click buy play
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door buckfast_beekeeper »

Die komen er zodra ik nog eens mijn auto buiten zet. Nu past het geheel net over de dissel van mijn aanhangwagen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door Ballegooijen »

Heeft het nou zo'n grote hoogte of lijkt dat maar zo?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door buckfast_beekeeper »

Is vrij hoog. 154cm + wielen. Ik had geen andere keuze. Het geheel moest over de dissel passen van een geremde aanhangwagen. Ik moest dus altijd boven het neuswiel uit. Anders werd het maximaal een 600mm x 400mm. Iets lager was wel mogelijk maar dan had ik geen opslagplaats voor acrylplaten. Die zit nu onder de laser. De onderste 2 platen moeten dienen om chiller en compressor te plaatsen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door Ballegooijen »

Oke, duidelijk. Maar is dat niet lastig met het laseren? Ik zit altijd op m'n stoel en kan makkelijk materiaal in en uitnemen en kijken of alles goed gaat. Jij moet dan op een trapje gaan zitten?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door buckfast_beekeeper »

Ik heb nog altijd een goed zicht op de laserlocatie. Ik zit al genoeg op een stoel tegenwoordig. Wat rondlopen kan zeker geen kwaad. Tja, soms moet je een compromis sluiten en een eventueel 'nadeel' er bij nemen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door Ballegooijen »

Ja, soms is het niet anders en moet kiezen tussen 2 slechte. Dan kies je toch de minst "slechte" oplossing. Ben benieuwd naar de foto's!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door audiomanics »

buckfast_beekeeper schreef: 13 apr 2020 13:33 Als buitenkant ga ik acrylplaat (PMMA) gebruiken. Waarschijnlijk het grootste deel gefumeerd bruin. Vraag is hoe dik moet ik die nemen om de laserstralen binnen de machine te houden? Hoe dik dient dit te zijn als je heldere acryl gebruikt? Is 6mm voldoende?

Verder op de planning een switch tussen y en rotatie zonder het verplaatsen van bedrading. Inclusief herkoppelen van limit switchen.
Ik heb zelf 5mm smoke acryl (gegoten) in mijn deksel. Bedenk dat de bundel al snel buiten het focuspunt verwaaiert. Als je denkt met Acryl de straal tegen te houden die uit de buis zelf komt (diameter 5-8mm bij dat vermogen) dan heb je het mis: zelfs 30mm acryl kom je doorheen, als je maar lang genoeg op het zelfde punt staat te stralen.
Normaal komt dat niet voor (als je de spiegels niet vergeten bent...)
De rest van de kast is Aluminium plaat en stalen balken. Zelfs de afzuigtrechter is van aluminium maar voor de zekerheid gespoten in 1800 graden hittebestendige verf.. Aluminium geeft werkelijk geen krimp met die 10,6 CO2 lasers.. Zelfs aluminiumfolie doet niets, ook niet als je lang met een gefocusseerde straal op die folie staat te branden.. (wordt compleet gereflecteerd)

Truuk met de Y en een rotational is dat je twee drivers neemt, in nogmaal bedrijf hou je de rotationaldrive "disabled" en in roterend bedrijf zorg je dat de Y-driver geen step-en dir pulsen krijgt.. De Y motor blijft dan bekrachtigd en blijft die dus keurig op zijn plaats. Bij aanzetten en resetten moet de Y-as toch richting de sensor gaan. Daarna zal de kop naar de Origin-positie bewegen (bij mij dan, maar ik heb geen Ruida)
Als je dan de roterende as keurig op de positie hebt staan, haal je de schakelaar normaal/roterend om en kan je gaan laseren.
Over die rotational: bij de zogenaamde frictie types (met die rolletjes onder het object) hoef je geen rekening te houden met de diameter van het object. Kies de microstep, overbrenging en diameter van de wielen zo dat de afstand van de Y en roterende gelijk zijn. Dat scheelt veel extra poeha..
Rotational die ik al een paar keer gemaakt heb:
17361

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door buckfast_beekeeper »

Dat de laser door de acryl gaat besef ik ook wel. Anders zou je geen acryl kunnen snijden. Bedoeling is alleszins dat de spiegels correct worden afgesteld. Anders ben je niet veel met het toestel.

De rotatieas heb ik al. Vergelijkbaar met deze. Bij 8 microsteps heb ik 9600 steps/rev 16 microsteps moet ik nog testen. Dat zou dan 19200 steps/rev geven. Via relais wordt de output van de y-as doorgestuurd naar de rotatie as. De rotatie controller krijgt dan ook zijn voedingsspanning. De y-as wordt dan aangestuurd via de U-as functie van de controller. Hiervoor komt er ook nog een u-limit op de y-as. Dit moet de y-as boven de rotatieas plaatsen. Rotatieas wordt altijd op dezelfde plaats van het bed vastgemaakt. De honeycomb wordt daarvoor verwijderd. Ik moet de rotatieas toch enable zetten. Een nieuwe versie met instellingen (draadloos) doorsturen naar de controller is ook geen monikkenwerk.

De homing bij de Ruida gebeurd x en y gelijktijdig. Zodra x of y de sensor bereikt stopt die. Zodra ook de andere as de sensor heeft bereikt gaan beide het aantal mm terug wat je hebt opgegeven als home.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door audiomanics »

buckfast_beekeeper schreef: 13 apr 2020 20:26 De rotatieas heb ik al. Vergelijkbaar met...…... Via relais wordt de output van de y-as doorgestuurd naar de rotatie as..
Was ik al bang voor: bij deze chuck-types moet je iedere keer de diameter of omtrek van het object invoeren of omrekenen.. En toch worden ze nog veel verkocht.. Naar mijn idee alleen handig als je tienduizend dezelfde dingen wil laseren die ook nog tegen de klauwen van die chuck kunnen.. en/of altijd dezelfde diameter hebben..
Ik hoop niet dat je de uitgang van je driver wil schakelen met een relais.. Dat doe je één keer, als je mazzel hebt twee keer, en dan kan je een nieuwe driver kopen.. Vinden die dingen echt niet leuk.
De methode die ik gebruik met enable en puls/dir heeft ook het voordeel dat je de rotational los kunt nemen als de laser gewoon aan staat. (als je schakelaar maar op "normaal bedrijf" hebt staan.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door buckfast_beekeeper »

Uiteraard ga ik de uitgang van de driver niet schakelen. Zou ook niet kunnen. Een 3 fasen stepper driver naar een 2 fasen stepper komt niet goed. Elke stepper heeft zijn driver. De pulse en dir wordt van richting verandert. Stepperdriver van de rotary krijgt pas spanning zodra er wordt omgeschakeld. Maar ook daar gebeurd niks aan de uitgang kant. Wordt de sleutelschakelaar terug in normaal bedrijf gezet kan de rotatieas gewoon verwijderd. De spanning is van de driver, net als de puls en dir.

Datasheets zijn me niet vreemd. Ik ben zowat 40 jaar hobbymatig bezig met elektronica.

Bij een ontwerp ga je toch uit van je mogelijke omtrek. Op een magnum fles kan je nu eenmaal meer kwijt als op een bierglas. Hoe krijg je een filigrein wijnglas op voet deftig op een roller rotatie as? Terwijl je dat met enkele hulpmiddelen perfect in een chuck rotatieas kan plaatsen. De chuck is in de toekomst ook nog dienstig (hoop ik toch) op een nog te maken zwaardere CNC-frees. De profiler is wat te zwak om alu te frezen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw laser 900mm*600mm

Bericht door audiomanics »

buckfast_beekeeper schreef: 13 apr 2020 22:01 Hoe krijg je een filigrein wijnglas op voet deftig op een roller rotatie as? Terwijl je dat met enkele hulpmiddelen perfect in een chuck rotatieas kan plaatsen.
Net als bij de chucktype, met een hulpmiddel. Ik heb daar trouwens al glazen met voet mee gemaakt en dat ging goed zonder hulpmiddel. Voor flessen met een dunne hals heb ik een ring met klem die over de meedraaiende rollers loopt. En ook dat werkt prima.
Dat je al 40 jaar met electronica bezig bent is mooi meegenomen. Dat geeft tenminste een idee over op welk level we kunnen praten.. ik ben pas ongeveer 56 jaar met electronica bezig, hobby- en beroepsmatig.. en weet nog lang niet alles..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie