Portable cnc plasma snijder

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
jurreep
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2020 10:52
Locatie: Franeker

Portable cnc plasma snijder

Bericht door jurreep »

Hallo vaklui,

Ik ben Jurre. 27 jaar en kom uit het hoge noorden. Ik ben mij een beetje aan het orienteren op een cnc plasma snijder.
Het is in eerste instantie nog voor de hobby, alleen nu zie ik veel verschillende machines voorbij komen.
Mijn interessse gaat nu wel uit naar een portable cnc machine omdat ik deze makkelijk aan de kant kan zetten. En je zou er eventueel ook profielen mee kunnen snijden.

Nu vond ik de Esab crossbow wel een mooie machine, maar deze is hier in Nederland volgens mij niet te koop. Toen stuitte ik op de 'Reluctor' te vinden op de scindo website. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze machine? Of is dit een chinees met een nl dealer?

Graag hoor ik jullie ervaringen, en eventuele voor & nadelen van deze machines.

:mrgreen:
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Portable cnc plasma snijder

Bericht door Looy »

Ik had een uit China geimporteerde soorgelijke plasmasnijder. Werkte best aardig, maar je moet bedenken dat als je hem gebruikt hij 2 keer zo veel ruimte inneemt. Omdat de arm dus over de plaat gaat maar ook de andere kant op.

En het zwabbert enorm. En voor ik hem kocht dacht ik dat dat niet uitmaakte omdat ik toch alleen voor mezelf snij, dan kan de snijsnelheid wel omlaag. Maar dat kan dus niet. Voor een goed snijresultaat moet je een bepaalde snelheid halen.

Dus als je alleen maar 10 mm dik wil snijden dan gaat het best goed. Maar ik zou het zeker niet aanraden.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portable cnc plasma snijder

Bericht door skillalot »

Mocht je er een willen kopen heeft Looy nog wel een hoop reserveonderdelen :lol:
jurreep
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2020 10:52
Locatie: Franeker

Re: Portable cnc plasma snijder

Bericht door jurreep »

Looy schreef: 07 apr 2020 16:15 Ik had een uit China geimporteerde soorgelijke plasmasnijder. Werkte best aardig, maar je moet bedenken dat als je hem gebruikt hij 2 keer zo veel ruimte inneemt. Omdat de arm dus over de plaat gaat maar ook de andere kant op.

En het zwabbert enorm. En voor ik hem kocht dacht ik dat dat niet uitmaakte omdat ik toch alleen voor mezelf snij, dan kan de snijsnelheid wel omlaag. Maar dat kan dus niet. Voor een goed snijresultaat moet je een bepaalde snelheid halen.

Dus als je alleen maar 10 mm dik wil snijden dan gaat het best goed. Maar ik zou het zeker niet aanraden.
Als die tijdens het snijden ruimte inneemt maakt mij niet zoveel uit. Wel is het handig dat je alles aan de kant kan schuiven als je een tijdje niet gaat snijden, maar wel een goed punt.

Ik wil eigenlijk ook niet een chinees kopen, daarom vraag ik mij af of er mensen ervaring hebben met de Reluctor. Al vermoed ik dat dit ook een chinees is met een ander stickertje erop.

Wat het zwabberen betreft, ligt dat puur aan de opstelling. Of denk je dat dit met bijvoorbeeld een esab crossbow minder zal zijn?
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Portable cnc plasma snijder

Bericht door Looy »

Of het een Chinees is of niet, maakt niet veel uit. Een arm van een meter lang zal hoe dan ook nooit stijf zijn. Dus als je helemaal in de hoek snijdt kan het wel, anders zal het zeker zwabberen. Vooral bij hoekige vormen, als je staal 3 mm snijd met 65A dan zul je 5200 mm/minuut moeten snijden. Dus als je haaks de hoek omgaat blijft de arm sowieso nazwabberen. Chinees, Reluctor(Chinees) of ESAB doen dat allemaal.
jurreep
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2020 10:52
Locatie: Franeker

Re: Portable cnc plasma snijder

Bericht door jurreep »

Looy schreef: 09 apr 2020 15:06 Of het een Chinees is of niet, maakt niet veel uit. Een arm van een meter lang zal hoe dan ook nooit stijf zijn. Dus als je helemaal in de hoek snijdt kan het wel, anders zal het zeker zwabberen. Vooral bij hoekige vormen, als je staal 3 mm snijd met 65A dan zul je 5200 mm/minuut moeten snijden. Dus als je haaks de hoek omgaat blijft de arm sowieso nazwabberen. Chinees, Reluctor(Chinees) of ESAB doen dat allemaal.
Oké bedankt voor je reactie. Ideaal is het dus niet. Ik denk dat ik eerst maar alleen een plasmasnijder koop. kan ik later altijd nog upgraden naar een cnc tafel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portable cnc plasma snijder

Bericht door skillalot »

Wat is je budget voor een machine?
jurreep
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2020 10:52
Locatie: Franeker

Re: Portable cnc plasma snijder

Bericht door jurreep »

Voor alleen een plasmasnijder zo rond de 1200 eu. Ben eigenlijk wel opzoek naar een hypertherm oid
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portable cnc plasma snijder

Bericht door skillalot »

Daar koop je een tweedehands voor als je geluk hebt ze zo goedkoop tegen te komen. Een hypertherm machine toorts kost al 700 euro voor een powermax dacht ik.

Maar ik zou hoe dan ook een gerenommeerd merk gaan. Hypertherm / kjellberg / thermal dynamics
Plaats reactie