Filip's CO2 lasermachine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

ruudderooy schreef: 12 mei 2020 13:32 a sorry had het niet goed gelezen dat het alleen in z was.

dan zou ik beginnen met een blokje onder de nozzle en kijken of de z afstand overal gelijk is tenopzichte van de nozzle.
want de brandpunt afstand tussen lens en werkstuk verandert niet met afstand tussen de spiegels.
alles kan waterpas staan maar het belangrijkste is hierbij een constante afstand tussen nozzle en en bed/werkstuk.

Gr Ruud
Oei, sorry, niet goed uitgelegd van mij. maar het is bij de laatste spiegel(boven de Lens) waar een verschil van afstand zit.
Dus bij links voor, links achter en rechts voor heb ik een brand markering in het midden van de 3de spiegel. Enkel bij rechtsachter is de markering een 5 à 9mm boven de voorgaande markeringen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door ruudderooy »

ja dat is lastig, want als het de spiegel was die onder een hoek staat zou het zowel links als rechts achter zijn.

kan de hoek van de spiegel veranderen door vervorming of komt hij ergens tegenaan.
loop daar bv jou profiel iets krom waardoor hij de spiegel iets kantelt (dus profiel getordeerd of geleider)
jou spiegel is direct op het lager bevestigt dus een kleine rotatie in RY zou dit kunnen veroorzaken (is ergens richting de 0.6 graden).
Ik kan verder niks bedenken wat het anders zou kunnen zijn.

gr Ruud
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

ruudderooy schreef: 12 mei 2020 15:03 ja dat is lastig, want als het de spiegel was die onder een hoek staat zou het zowel links als rechts achter zijn.

kan de hoek van de spiegel veranderen door vervorming of komt hij ergens tegenaan.
loop daar bv jou profiel iets krom waardoor hij de spiegel iets kantelt (dus profiel getordeerd of geleider)
jou spiegel is direct op het lager bevestigt dus een kleine rotatie in RY zou dit kunnen veroorzaken (is ergens richting de 0.6 graden).
Ik kan verder niks bedenken wat het anders zou kunnen zijn.

gr Ruud
Dank u Ruud! ;-) Danzij deze tip van jou en met iets wat ik de voorbij dagen had gezien,maar waar ik niet verder had bij stil gestaan, heb ik het probleem gevonden.

Het probleem zat dus bij het aluminium L profiel aan de linkerkant (waar de geleiding op bevestigd is) welke iets getordeerd bevestigd was.Dit was niet veel, maar een klein verschil, maakt op grote afstand een groot verschil...
Ik had de 2 L profielen in het begin van de bouw nochtans uitgelijnd, maar daarna niet meer naar omgezien. Misschien dat ik deze daarna eens heb los gemaakt...

Nogmaals bedankt voor alle reacties 😉
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door ruudderooy »

geen dank!

blij dat het is opgelost voor je kan je weer de volgende stap maken.

succes

gr Ruud
Plaats reactie