Filip's CO2 lasermachine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Ondertussen heb ik een versteviging gefreest voor de laserkop. Op de plaats waar deze in contact komt met het L profiel, is deze een mm uitgefreesd voor het gemakkelijker uitlijnen en verlijmen met 2K epoxy aan elkaar.

Alsook een houder gemaakt voor de ultrasoonsensor. Het bevestigingsgat is juist op maat gefreest zodat deze boutloos vastzit rond de laserkop.
20124

Na wat test gedaan te hebben lasert deze weer rechte lijnen op zowel de y als x as.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door Ballegooijen »

Mooi dat dit ook weer opgelost is!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door ruudderooy »

Hoi Filip,

ziet er allemaal al weer goed uit hoor!

Maar is het niet handiger om je ultrasoon sensor op een vaste hoogte vast te zetten.
dan maakt je voor iedere lens een afstand blokje wat de afstand tussen de nozzle en het werkstuk moet zijn.

Als je dan van lensjes wisselt dan meet je met de ultrsoon even de hoogte op het weerstuk en gebruik het juiste blokje voor de nozzle op hoogte te zetten en je kan laseren.

ik doe die hoogte meeting altijd op vaste positie wissel binnen 30 seconden tussen verschillende lensen heb 4 lens houders hoef ik allen het buisje met lens te wisselen.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

Mooie sensor.. Ik verwacht dat deze ook Teach-in heeft, dus als je de lens met zo'n FAR op focus hebt staan toggle je even met de teach-in schakelaar en daarmee is de zaak ingeregeld..
een FAR:
18588

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

@Ruud: welke lensen heb je? En welke lens gebruik je voor welke toepassing?
@Kees: ja, deze heeft een Teach in 😉.
Op hoeveel staat bij jou de acceleratie enzo.. ingesteld voor de x en Y-as ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

Niet te hoog:2G op de x-as en 1,5G op de Y-as (ofwel respectievelijk 20000 mm/s^2 en 15000 mm/s^2) of (bij 5G ging de hele machine wandelen en sporadisch had ik wat stapfouten, dus een flink eind terug geregeld)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door ruudderooy »

FilipCNC schreef: 20 mar 2020 18:55 @Ruud: welke lensen heb je? En welke lens gebruik je voor welke toepassing?
Hey Flip,

Sorry dat ik dit nu pas lees hed de vraag nooit eerder gezien.
Ik heb de 38.1 die gebruik ik het meest, kan bijna alles mee zolang het niet te dik is, en zelfs dan kan het focus punt 1mm in het materiaal leggen kan je weer net iets dieper.
de 38.1 kan je ook goed mee graveren.
ik heb ook nog een 50.8 deze werkt ook goed en is beter geschikt voor dikker materiaal. (langere focus afstand)
Ik heb ook nog een 63,5 maar die gebruik ik bijna niet misschien met schuim.
en ik heb nog een dubbele lens voor hoge resolutie graveren, maar die heeft echt maar een focus bereik van 0.15mm compoundlens

gr Ruud
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

Ik heb er ook een 38.1 (1,5"") lens in zitten en daar doe ik ook bijna alles mee.. Zelfs 8mm Acryl, maar dan kan je wel zien dat dat net over de grens is.. tot 4 a 5mm dik gaat gewoon goed met zo'n 38.1..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

OK thx. Heb een 1,5'' lens besteld.
Ik had vorige week de spiegels nog eens gecontroleerd op de uitlijning ervan en toen kwam ik een probleem tegen in 1 hoek. Na enkele dagen, vele uren, telkens de spiegels uitgelijnd te hebben krijg ik dit niet in orde.

De 1ste spiegel uitgelijnd aan de laserbuis, daarna de 2de spiegel.
Dan als test alle 4 de hoeken eens controleren, door de laserkop in alle hoeken te plaatsen en even de laserbuis aansturen.
Dus linksachter (aan de kant van de laserbuis), linksvoor en rechtsvoor(aan de display) komen de brandpunten allemaal overeen. Enkel rechtsachter (aan de kant van laserbuis) is er een verschil van 5 à 9mm (center center gemeten) van verschillende uitlijningen.

De machine staat waterpas , alsook de geleidingen & tegenover elkaar. Heb even een professionele laserwaterpas kunnen lenen van iemand om dit te controleren.

Iemand ideeën? Of heeft dit ook al voorgehad?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door ruudderooy »

Hoi Flip,

is dit in 1 richting bv alleen in Y of in 2 richtingen Y en Z.
en kijken bij welke spiegel dit onstaat , ik verwacht eerder dat er aan de zijde van de spiegel spanning komt testaan waar door deze iets verdraaid.
Je hebt maar een hele kleine verdraaing van je spiegel nodig om op het einde 9mm om tegaan.
als het iets is wat scheef is zou het over de verplaatsing langzaam op bouwen, als het alleen in de laatste aantal mm van de slag gebeurt zou ik vervorming verwachten door spanning.

dus probeer het op te sporen door te kijken of als je alleen y beweegt met de spiegels bij elkaar is het dan goed? (over de hele y slag, aantal punten pakken)
verplaats dan X naar het midden en hehaal de vorige test (zie je het hier ook al langzaam opbouwen als je richting de buis gaat)
wel op letten als je halverwege de X staat zal de fout ook maar half zo groot zijn.
als het dan toch langzaam naar de hoek opbouwd dan is het de uitlijning van de in Y bewegende spiegel.(dit lijkt mij toch het meest logisch)

het valt op ander locaties misschien minder op om dat de fout in het midden van het bed x en y maar 1/4= van de fout in de hoek.

Gr Ruud
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Is enkel in de z richting. Dus rechts achter aan de buis is het brandpunt een 5 à 9mm hoger dan over de andere 3 hoeken.
Bij verschillende metingen van rechts voor naar rechts achter gedaan te hebben, begint de fout groter te worden, vanaf het midden/over het midden.
Ja, idd hoe meer je richting de andere hoeken uitwijkt wordt de fout kleiner.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door Ballegooijen »

Staat je buis wel in dezelfde horizontale stand als de brug?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Ballegooijen schreef: 12 mei 2020 10:43 Staat je buis wel in dezelfde horizontale stand als de brug?
Deze ga ik vanavond nog eens nakijken.
En als het dan nog niet goed is, terug herbeginnen met eerst de machine nog eens waterpas zetten en dan de rest afstellen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door ruudderooy »

a sorry had het niet goed gelezen dat het alleen in z was.

dan zou ik beginnen met een blokje onder de nozzle en kijken of de z afstand overal gelijk is tenopzichte van de nozzle.
want de brandpunt afstand tussen lens en werkstuk verandert niet met afstand tussen de spiegels.
alles kan waterpas staan maar het belangrijkste is hierbij een constante afstand tussen nozzle en en bed/werkstuk.

Gr Ruud
Plaats reactie