Filip's CO2 lasermachine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

een 10 jaar geleden ben ik begonnen met mijn eerste portaalmachine en al snel volgde de 2de portaalmachine.
Eind vorig jaar had ik weer zin om iets nieuws te bouwen.... een CO2 lasermachine.
Begonnen met veel info hierover op te zoeken & met Kees (audiomanics) gemaild. Waarvoor nog eens heel veel dank voor de info Kees!
Eerst dacht ik het concept van Kees over te nemen, maar uiteindelijk toch zelf iets ontwikkeld (met sommig zakens in het achterhoofd van andere CO2 lasermachines).

Na wat tekeningen gemaakt te hebben op papier waren de eerste bestellingen aangevraagd en zo kon ik dit jaar starten met de bouw ervan.
(door werk/gezin/bestellingen/... kon er soms enkele weken niet verder gewerkt worden...

Begonnen met de bouw waarbij gebruik werd gemaakt van 40x40 alu T-slot profielen, wit & doorzichtig plexieglas, vele hoeksteunen,bouten en T-moeren.
Geleidingen zijn van Hiwin, 16mm variant. Voor de X-as heb ik een aluminum kokerprofiel laten vlak&haaksfrezen.
19493

Ondertussen zijn er de 4 kogelomloopspindels, spiegels,Reci Lasebuis, tandriemen,tandriemwielen, kabelrupsen, ledverlichting,stappenmotor,closerdloopstappenmotoren,sensoren.... geinstalleerd.

19496

Er zijn 5 panelen/deuren aangebracht. (het grootse voor de werkstukken te plaatsen,een 2de voor aan de lasertube te geraken en de andere 3 (voor-,linker- en rechterzijkant voor grote werkstukken te plaatsen & gemakkelijker aan de machine te werken voor installatie,onderhoud of herstelling.

19498

19497

19509

19499

19500

19501

Er kruipt wel wat werk in het uitpuzellen,tekenen en frezen van de stukken.

19502

19503

19504

19505

19506

19507
Laatst gewijzigd door FilipCNC op 19 nov 2019 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

FilipCNC schreef: 18 nov 2019 23:27 …...(met sommige zaken in het achterhoofd van andere CO2 lasermachines).
Ik ben wel benieuwd wat je bij andere lasermachines gezien hebt.. Kan ik nog wat van leren, hoop ik..

Ik zou het inbouwen van de buis voor het laatste bewaren.. die dingen zijn nogal gevoelig voor vallend gereedschap.. En, het kan optisch bedrog zijn, maar het lijkt of hij ook nog veel te laag staat

Verder ziet het er allemaal best goed uit zo..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

audiomanics schreef: 19 nov 2019 00:09
FilipCNC schreef: 18 nov 2019 23:27 …...(met sommige zaken in het achterhoofd van andere CO2 lasermachines).
Ik ben wel benieuwd wat je bij andere lasermachines gezien hebt.. Kan ik nog wat van leren, hoop ik..

Ik zou het inbouwen van de buis voor het laatste bewaren.. die dingen zijn nogal gevoelig voor vallend gereedschap.. En, het kan optisch bedrog zijn, maar het lijkt of hij ook nog veel te laag staat

Verder ziet het er allemaal best goed uit zo..

Kees
Ik denk niet dat je van mij iets ga leren 😉. Het is eerder andersom.
Het zijn maar kleine dingen hoor. Het chassis in alu,de T slots afdekken met plastic profielen, ik denk voor gebruik te maken van 2 line lasertjes ipv één dot lasertje, de laserbuisvoeding apart plaatsen en de rest in een ritalkastje te plaatsen,riemaanspanners x en y-as, ... Niks speciaal dus😁

Voor de laserbuis had ik geen veilige plek meer in mijn werkruimte en toch maar gekozen voor deze al te plaatsen. Hopelijk zonder veel erg.
Is geen optisch bedrog, maar moet allemaal nog allemaal afgesteld worden. Zal iets voor volgend jaar zijn denk ik. Eerst de rest afwerken want moet nog een hoop gedaan worden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

FilipCNC schreef: 19 nov 2019 07:56 Voor de laserbuis had ik geen veilige plek meer in mijn werkruimte en toch maar gekozen voor deze al te plaatsen. Hopelijk zonder veel erg.
Ga je achter komen... Al zou je 'm tijdelijk, in de logeerkamer, op bed leggen.. daar moet moeders toch wel mee kunnen leven, hoop ik voor je.. Alles beter dan dit in ieder geval.. (als zo'n ding nou maar een tientje kostte...)
Hij is toch ook in een grote doos geleverd?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Heeft een paar maanden in de kamer gelegen, maar je bent natuurlijk niet alleen in huis...

Ja de grote doos is al reeds gebruikt voor een project voor de kindjes. Maar zal eens kijken om ze terug ergens veilig weg te leggen. Eerst even uittesten.
Moet er voor een test koelwater op of mag dit voor een seconde zonder?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door ruudderooy »

Netjes hoor Flip ziet er strak uit.
Ik ga de hoospannings voeding wel bij de andere componenten plaatsen er komt wel 400mm tussen de voeding en de controller (kan er altijd nog een alu behuizing om maken mocht het nodig zijn).

Maar het begint voor jou ook al op te schieten zo te zien kan jij binnen kort oof jou gagrage/schuur onveilig maken met het vuren van laser stralen 8)

Groetjes,
Ruud
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

FilipCNC schreef: 19 nov 2019 10:17Moet er voor een test koelwater op of mag dit voor een seconde zonder?
Zelfs een seconde kan desastreus zijn... NIET doen.. En zorg er ook voor dat echt alle luchtbelletjes uit je leidingen en buis weg zijn..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door Ballegooijen »

Ga je achter komen...
Ik weet precies wat je bedoeld Kees :oops: :oops: Je mag raden hoe ik dat zo goed weet :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

van schade en schande word je wijs... je bent vast een heel wijs man geworden ondertussen ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

Deze avond de waterkoeler, een CW-5200 van S&A gevuld met koelmiddel en gedestilleerd water, en de hoogspanningsvoeding op de Reci laserbuis aangesloten voor een éérste test....

Mooi om te zien hoe deze een rond~ovaal gat brand op een stukje mdf. 😊

Daarna alles afkoppelen van de buis en deze op een veilige plaats wegleggen.
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

nog een paar foto's van het uitfrezen van de tandriemverbinders en kogellagerhouder voor de Y-as.
19561
19562
19563

Ondertussen zijn de 4 kogelomloopspindels van de z-as afgesteld en reeds begonnen met de honingraat tafel.
Laatst gewijzigd door FilipCNC op 09 dec 2019 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door FilipCNC »

De voorbije avonden, weekend de honingraat tafel en 4 bevestingsprofielen gemaakt om deze aan de kogelomloopspindels te bevestigen.

De tafel is gemaakt uit 80x40mm T profiel, met onderaan een aluminiumplaat welke voorzien is van 2 gaten voor de afzuiging. Een trechter zou misschien beter zijn, maar voorlopig ga ik het hiermee doen. Nog juist eens voorzien van wat gaas zodat kleine onderdelen niet opgezogen kunnen worden.

Aan de bovenkant verschillende aluminium tussenlatten geplaatst waar dan een honingraat van 20mm dikte op rust.
De tafel is ondertussen uitgelijnd en gaat vlotjes naar boven en onder.

Het werkbereik zal een 130 cm x 90cm zijn.
19601
19600
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door audiomanics »

Goed dat je er wat extra ondersteuning onder gemaakt hebt want deze honingraat is niet zo heel stevig, is mijn ervaring.. Bij het snijden van acryl moet je er toch wat afstand van houden, want ook deze honingraat reflecteert en zie je van die streepjes langs de randen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Filip's CO2 lasermachine

Bericht door Ballegooijen »

Mooie machine geworden hoor. Complimenten!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie