co2 laser machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door audiomanics »

Als ik iets precies op positie moet laseren, dan maak ik ook de vectoren van de contour van het object aan, positioneer het te laseren deel in die contour, op de juiste plaats. Eerst leg ik dan een stuk karton vast op het bed, focusseer daar op en laser de contour van het object daarop. Dan leg ik het object er op, precies uitgelijnd met die zojuist gelaserde contour, focusseer op de oppervlakte en vervolgens laser ik die afbeelding daar op. Dat werkt een stuk nauwkeuriger dan een reddot of kruis..
Bij gebruik van de vierde roterende as zorg ik dat het object in eerste instantie horizontaal ligt (waterpasje), Dan zet ik de sensor recht boven het hoogste punt (meestal het midden) en focusseer. Dan zet ik de nozzle van de laser daar waar ik vind dat de (bij mij) rechterbovenhoek moet zijn van het te laseren, Dus in het midden en zoveel naar rechts dat de afbeelding ook precies daar komt waar ik hem hebben wil.. Streepjes zetten met een viltstift helpt..
Dan schakel ik over van Y-as naar roterende as. Het rooster zelf kan ook goed helpen bij het recht leggen van het object, tenminste het rooster dat ik heb met die rechthoekige gaten.

De uitgang van de cooler is een relais.. dat is dus in principe al galvanisch gescheiden.. Als je daar een optocoupler voor zou willen gebruiken kan dat, maar dan moet je nog wel even een spanning aansluiten.. Het hoeft niet..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

audiomanics schreef: 19 nov 2019 13:23 De uitgang van de cooler is een relais.. dat is dus in principe al galvanisch gescheiden.. Als je daar een optocoupler voor zou willen gebruiken kan dat, maar dan moet je nog wel even een spanning aansluiten.. Het hoeft niet..
dat klopt maar het was meer omdat het op de tekening stond, ik doe het liever ook niet scheelt weer 3 draaden en een optocoupler.

19526
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door audiomanics »

Dit staat ook in het boekje (bij een CW5000 of CW5200)
Afbeelding

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door FilipCNC »

Mooie machine Ruud!
Je opspanners van de tandwielriemen zijn knap bedacht.

Er kruipen ongelooflijk wat uren in de bouw van zo een machine. Maar vanaf onze eerste tests zullen gegraveerd/gesneden zijn, zal de voldoening groot zijn.😁

Veel succes met de verdere bouw😉
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

inmiddels ook weer wat stappen gemaakt.

19631
19632
19633
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door audiomanics »

Leuk, op je knieën laseren ;-)
Of is je werkbank zo hoog?? :shock:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

Ik heb ook wel wat gelazerd alleen heb ik daar nog een paar issues, die de komende dagen worden op gelost.

Omdat ik een keertje met de jmc servo's wilde testen had ik deze besteld voor mijn laser machine.
voor de X een 80W en voor de Y een 100W, had vantevoren gevraagd of het versie 604 zou zijn ivm autotuning feature.
de 80W was idd de v604 maar de 100w was v544.
maar na heel wat uurtjes bezig te zijn geweest met het tunen van de motoren heeft de v544 eigenlijk teweinig parameters om een redelijke tuning te maken.
deze krijg ik niet onder de 60 steps following error en 1 stapje is 6um dus 0.36mm veels te veel, bij 1500m/s^2 en 500mm/s en willekeurig tijdens de rit.
voor een testje had ik deze motor even als tourqe control gezet en met een externe drive de motor aangestuurd, dan krijg ik hem onder de 8 steps 64um error met 4000m/s^2 vesnelling en tot 1500mm/s en alleen tijdens versnellen op constante snelheid is het onder de 4 steps 24um.

de 80w motor met v604 firmware was beter te regelen niet via de auto tuner die is veels te conservatief en hou je ook nog 180um volg fout over, maar met de hand tunen kwam deze we onder de 12steps ongeveer 60um bij deze as.
dit zou wel acceptabel zijn aangezien de laserspot ongeveer 1.5 tot 5x zo groot is afhankelijk van de type lens en bij graveren wanneer dit een probleem zou kunnen zijn beweeg je toch op constante snelheid.
maar helaas begon deze slecht te lopen ik dacht lager todat hij open was, as gebroken.
19634

maar ik had al andere closedloop stepper motoren besteld deze komen morgen binnen, dus ik ben niet heel positief over deze motoren wellicht dat ze het bij een freesbank beter doen ivm de vertraging van de kogelomloop moeren.
ik gebruikte ze hier bijna 1op1.

verder is 1 van mij spiegels niet helemaal lekker want de laser komt daar binnen als een spot van 5mm maar als ik dan 300mm van de spiegel kijk is de spot al meer dan 20mm.
deze gebruik ik nu in mijn laserkop omdat daar de afstand naar de lens niet groot is maar ik krijg de nu alleen onder een hoek mijn nozzle uit als ik die hoek recht probeer te zetten dan raakt de straal de nozzle en heb ik geen vermogen meer.
heb nieuwe spiegels besteld 2 setjes 1 kreeg ik gratis had filmpje naar leverancier gestuurd en een voor reserve ze slijten toch ook met gebruik.

ben nog bezig met de far temaken voor de ultrasoon sensor die ik van kees heb gekocht, werkt echt perfect ondanks ik nog maar weinig heb kunnen testen.
19635

alu rooster heb ik inmiddels ook binnen, dan kunnen we aan een roterende as beginnen!

gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

audiomanics schreef: 18 dec 2019 00:55 Leuk, op je knieën laseren ;-)
Of is je werkbank zo hoog?? :shock:

Kees
haha
dat heb ik gedaan vanwege ruimte gebrek, omdat hij nu maar 60cm hoog is en alles aan de achterzijde makkelijk af koppelbaar heb gemaakt.( dubbel afsluitbare water koppelingen enz)
kan ik hem op zijn kant tegen de muur parkeren als ik ruimte nodig heb, ja hoger is fijner werken, maar je moet iets :oops:

gr Ruud
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ruudderooy schreef: 18 dec 2019 01:20 maar helaas begon deze slecht te lopen ik dacht lager todat hij open was, as gebroken.
Hoe zat je daar met je riemspanning, kwam die volledig op de uitgaande as van de motor?
Leermomentje, ook voor andere bouwers, motor niet gebruiken om riem te spannen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door audiomanics »

Of in ieder geval niet te strak. Bij de Z-as van de OSPF zit er ook een riem rechtstreeks op de motor, maar omdat dit een korte HTD5 riem is, is dat kans dat de tanden over het wiel glijden vrijwel uitgesloten. Er is daar ook opzettelijk geen spanschroef geplaatst. Motoren vinden een zijdelingse belasting gewoon niet fijn, al is dit redelijk extreem.
Een tegenlager helpt, maar dan moet de as wel lang genoeg zijn en de montage van de riem is niet echt handig. Bij vervangen moet de hele zaak uit elkaar.

Voor de mensen die het woord FAR niet kennen: dat is de afkorting van Focus Adjustment Ramp.. ofwel een helling om het juiste focuspunt te kunnen bepalen met een procedure.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: co2 laser machine

Bericht door ruudderooy »

Zo Inmiddels is de machine zo goed als af.
Ik had de tekeningen van de rotary axis van Kees gekregen, en deze met wat aanpassingen naar de onderdelen die ik had liggen nagemaakt en werkt perfect!!

Dus Kees (audiomanics) bedankt voor de tekeningen en al jou andere support en advies tijdens de bouw en het maken van keuzes!!!

Omdat ik niet de juiste maat pullies had heb ik die op mijn 3d printer gemaakt werkt perfect!
Ga alleen het deel waar de O-ring in ligt groter maken zodat er ook onderdelen van een kleinere diameter op kunnen liggen.

Alle andere issues uit de vorige post zijn inmiddels opgelost en de machine werkt perfect.

ook is het nu met de laatste firmware van de trocen AWC707 lite controller om de U as als rotary axis te selecteren dan kan de driver aangesloten blijven zitten.
wel blijft het zo dat na enabelen van de U axis de controller moet worden gereset anders blijft de stap groote van de Y axis geselecteerd.
en de limiet van de Y axis blijft werken dus als de omtrek van het onderdeel groter is dan de slag van de Y as moet deze ook (tijdelijk) worden aangepast en hij wil ook een eind schakelaar zoeken dus moet na het homen van de X as op enter worden gedrukt om homen van Y (u rotary)as te stoppen.
en je moet vantevoren de Y as op de juiset plaats zetten omdat de motoren in de regeling blijven en niet met de hand te verplaatsen is.
maar dat werkt wel goed verder.

19702
19703
19701
19698
19700
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door Ballegooijen »

Netjes hoor Ruud! Veel plezier met het laseren. Blijft toch een mooi werk vindt ik telkens weer.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door FilipCNC »

Nice work😉

Veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: co2 laser machine

Bericht door audiomanics »

Mooi dat het allemaal zo goed werkt.. daar doen we het voor!..
Nog een klein tipje (kan dat je dat al gedaan had): je hebt van die hele kleine waterpasjes. Als je bed horizontaal staat (waterpas dus) kan je met zo'n klein waterpasje, boven op de fles, de hals heel goed op hoogte stellen, zodat je focuspunt over de hele breedte goed staat.. Maar het kan zijn dat je dat al gedaan had...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie