Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

rverhag
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:47
Locatie: Oost Souburg, Zeeland

Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door rverhag »

Beste forummers,

Zoals het onderwerp al aangeeft, vraag ik mezelf af welke problemen ik ga ondervinden als ik een verticale CO2 lasercutter ga (zou) bouwen.

De reden waarom ik verticaal wil bouwen is simpel: ruimte, of beter: gebrek aan ruimte. In mijn schuur staan inmiddels al een CNC portaal (750 x 500 werkruimte), een 3d printer, een Kolomboor/frees, en nog een heleboel dingen waar ik zeer gehecht aan ben. Jammer genoeg alles op een oppervlak van ca. 4.5m x 3m en vrijwel geen ruimte meer in het X-Y vlak. Ik zat dus te denken aan het X-Z vlak waar ik nog wel een oppervlak van 1200 x 2000 (mm) kan vrijmaken.

Is het idee haalbaar, of kan ik dit hersenspinsel beter laten varen?

Graag hoor ik jullie mening (maar ook graag met onderbouwing ;-) ).

groet,
Ronald
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:27
Locatie: Scheldewindeke - België
Contacteer:

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door Peter »

Hallo Ronald,

Prima idee, ik heb er ook nog aan gedacht, maar ben nu toch met een classic horizontaal ontwerp bezig.

Ik heb er geen ervaring mee, maar het blijkt niet onmogelijk te zijn :



Veel succes en hou ons op de hoogte,
Peter.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door audiomanics »

mechanisch is het geen enkel probleem. de kop weegt bijna niets. een paar dingen waar je tegenaan loopt zijn de hoogte-instelling van het bed. dat moet je toch een beetje richting 25cm houden, is mijn ervaring. En even een dingetje op het bed leggen gaat ook niet: het dondert namelijk meteen naar beneden. Truukjes die ik uithaal om dingen uit te lijnen op een plaatje karton waar ik de omtrek op gelaserd heb, gaan ook niet werken..
Echt vertikaal zou ik het ook niet doen: een klein beetje hellend, dan blijft het object misschien nog redelijk liggen... Maar het neerleggen en uitlijnen van het object blijft een crime...en daar moet je dan maar mee leven..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door sbos »

Hoi,

denk eraan dat de onderdelen die je los zou snijden eruit gaan vallen en niet op hun positie blijven staan, tenzij je tabs zou doen maar dan moet je die weer breken zagen of anders om de onderdelen weer los te krijgen.
Je zou evt. een vacuumtafel kunnen maken maar dan moet je wel een toplaag nemen waar de laser niet doorheen kan komen..
Ik zelf zou het niet doen. Ken iemand die een cnc verticaal had staan en dezelfde problemen had met het op posite houden van de onderdelen.


Sjaak
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door Storm100210 »

Nu zullen jullie wel denken van daar heb je hem weer maar toevallig is er vandaag een YouTube filmpje verschenen van Russ die laat zien dat het uitvallen van onderdelen kan worden tegen gaan. Het is heel klein bruggetje en als je daar mee kan leven is het perfect voor een voor een verticale machine .

https://www.youtube.com/watch?v=LOWvTq51HCM
rverhag
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:47
Locatie: Oost Souburg, Zeeland

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door rverhag »

Dank voor de reacties,

Ik begrijp hieruit dat de grootste uitdaging zal gaan liggen bij het plaatsen (en vasthouden) van de werkstukken, maar dat er vanuit het ontwerp van de machine zelf niet al te gekke problemen te verwachten zijn (in ieder geval niet anders dan bij een horizontale machine).

@Sjaak: je geeft aan dat je het niet zou doen vanwege het gebruik moeten maken van tabs? Of bedoel je dat je niet zou gaan voor een vacuumtafel?

@audiomanics: Je hebt het over zo'n 25 cm hoogte-instelling van het bed. Bedoel je hier dan de vrije ruimte tussen het werkstuk en snijkop + de ruimte onder het werkstuk?

Verder zie ik in het filmpje dat @Peter gedeeld heeft dat de laserbuis mee gaat in de X-richting. Begrijp dat uitlijning van de laserstraal hierdoor wat eenvoudiger wordt, maar vindt de laserbuis zelf dit wel zo fijn (of is dit eigenlijk maar "gewoon" een lamp)? Er zullen dan toch ook wat slangen en kabels mee moeten bewegen. Van luchtbellen zal er in ieder geval geen sprake zijn lijkt mij.

Bedenk me nu ook dat luchtafvoer wel eenvoudiger is bij een verticale machine. Dit kan dwars door het dak van mijn schuur naar buiten, dus geen last van chemische rook in de schuur zelf.

Ik merk dat ik enthousiast word voor het idee. Ga nu dus maar eerst even stil in een hoekje zitten om alles goed te overdenken voordat ik weer een overhaast besluit nemen. ;-)

groet,
Ronald
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door Kjelt »

Zomaar even een out of the box gedachte, wat als je de lasercutter nou zo bouwt dat hij gemakkelijk vertikaal opgeklapt kan worden ?
Dan hoef je alleen de ruimte te hebben als je er mee aan de slag gaat en daar buiten is hij vertikaal opgeborgen.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door frank »

Precies. Of een vrij platte horizontale machine die naar het plafond getrokken kan worden.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door kawarider »

Inderdaad. Je werkstuk vertikaal of semi vert gepositioneerd houden lijkt me ingewikkelder dan een klaptafel.

Stukje flex in je zuigleiding en je kunt ook alle kanten op.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door audiomanics »

rverhag schreef: 03 jun 2019 11:57 Je hebt het over zo'n 25 cm hoogte-instelling van het bed. Bedoel je hier dan de vrije ruimte tussen het werkstuk en snijkop + de ruimte onder het werkstuk?
Ja, ongeveer... stel dat je focusafstand van de lens 38,1mm (=1,5"), dan is de neus meestal iets van ca 30mm lang zodat er tussen het focuspunt en het object zo'n 8mm ruimte is. dan heb je de dikte van je object, en dat kan natuurlijk van alles zijn. Van een stukje papier tot een glazen vaas op een roterende unit (al zal een roterende unit op een vertikale tafel echt een uitdaging zijn ;) ) .. Om nu alles een beetje te kunnen laseren (snijden en graveren) is een werkbereik van ca 25cm wel wenselijk.. Als je eenmaal zo'n ding hebt kom je er al doende achter wat je er allemaal mee kan, en dan wil je ook meer.. EN: beter mee verlegen dan om verlegen...
"t is wat kort door de bocht om te zeggen dat je alleen maar dun plaatmateriaal gaat snijden... er is zoveel meer mogelijk...

een opklapbare laser, zoiets als een werkblad zou een beter alternatief zijn volgens mij..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door Toxiq »

De laser word groter dan je CNC machine ? anders zou ik de boel zo inrichten/maken zodat je je laser onder de CNC kan rijden
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door lordprimoz »

audiomanics schreef: 03 jun 2019 21:24 een opklapbare laser, zoiets als een werkblad zou een beter alternatief zijn volgens mij..
Of misschien de bestaande portaal freesmachine een laser module upgrade te geven. Dan kan je frezen en lasersnijden met dezelfde machine.
rverhag
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:47
Locatie: Oost Souburg, Zeeland

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door rverhag »

Leuk om buiten de doos te denken ;-) dank daarvoor,

Horizontaal plaatsen van het werkstuk zal inderdaad wel de beste oplossing zijn. Naast jullie adviezen ook gewoon even aan de werkstukken op m'n portaalfrees gedacht, en ik zie wel dat het een ergernis gaat worden als de zwaartekracht steeds een handje wil helpen.

Een soort van opklap-tafel lijkt me dan inderdaad de richting om te gaan denken. Even een idee in Fusion 360 geschetst

18644

en met de stalen profielen die ik uit de container op m'n werk heb gered

(40 x 60mm, wanddikte 2.7 mm, 4 lengtes van 1980 en 6 van 1580)
18645

moet er wel wat te fabrieken zijn.
lordprimoz schreef: 03 jun 2019 21:46 Of misschien de bestaande portaal freesmachine een laser module upgrade te geven. Dan kan je frezen en lasersnijden met dezelfde machine.
Nee dat gaat hem niet worden. Op mijn portaal heb ik daar niet echt de mogelijkheid voor. Zie foto (heel lang geleden genomen)
18646

Maar goed, ik voel al weer een nieuw (laser)virus opkomen, dus dat wordt weer hobbystress.

groet,
Ronald
rverhag
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:47
Locatie: Oost Souburg, Zeeland

Re: Verticale lasercutter. Welke problemen ga ik ondervinden?

Bericht door rverhag »

Toxiq schreef: 03 jun 2019 21:43 De laser word groter dan je CNC machine ? anders zou ik de boel zo inrichten/maken zodat je je laser onder de CNC kan rijden
De foto van mijn CNC is inmiddels sterk verouderd. In de tussentijd is ook de ruimte eronder al in beslag genomen door "spullen" :lol:

groet,
Ronald
Plaats reactie