Nieuwbouw CO2 Machine

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

audiomanics schreef: 17 mei 2019 22:30 wat voor hoogtesensor heb je er in zitten? lijkt wel een hele dikke proxy... (ik heb nog twee extreem lichte, slechts 9 gram, ultrasoon sensoren met teach-in liggen)

Kees
Dat is deze Kees.
Is er een met een grote nauwkeurigheid.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Kees, nog even een andere vraag.
Ik zag op de controller 5v DC staan bij de uitgangen voor de drivers. Is dit een 5v uitgang of moet daar 5 volt in?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Dat is 5V uit zodat je die rechtstreeks op de drivers kan aansluiten (+DIR, +PUL)

Voor die proxy (het is dus wel een hele dikke proxy..) moet je wel altijd een zelfde blokje metaal (ijzer of staal ) gebruiken dat je op je te bewerken oppervlak legt... 't ding doet namelijk niets met acryl, glas, hout, leer, vilt of geanodiseerd aluminium.. Dus voor nagenoeg alle materialen die je kan laseren werkt het niet op het materiaal zelf.. Die ultrasoon sensoren doen dat wel en hebben ook een goede nauwkeurigheid.. groot nadeel: ze zijn duuuuur.. (een 12mm UB120-12GM-E5-V1 van Pepperl+Fuchs kost je snel 350 euro..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

(een 12mm UB120-12GM-E5-V1 van Pepperl+Fuchs kost je snel 350 euro..)
Phoe, dat is heeeel veeeeeel geld voor een hoogte meting :roll:
Ik ga het eerst maar met deze proberen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Storm100210 »

Misschien moet je eens naar dit filmpje kijken, dan krijg je een andere kijk op autofocus.
https://www.youtube.com/watch?v=GcPuL-ifO8E
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 18 mei 2019 08:45
(een 12mm UB120-12GM-E5-V1 van Pepperl+Fuchs kost je snel 350 euro..)
Phoe, dat is heeeel veeeeeel geld voor een hoogte meting :roll:
Maar ze zijn de investering wel waard.. Ik heb trouwens bij Pepperl+Fuchs een paar lichtgewicht kunststof ultrasoon-sensoren laten maken met exact dezelfde eigenschappen als die UB120, maar dan slechts 9 gram..
Ik heb ze als demo kunnen kopen voor "slechts" 225 euro incl.. Ik heb er nog 2 over.. Dus als je het lage gewicht, het gebruiksgemak en nauwkeurigheid van die Ultrasoon-sensoren overweegt, dan weet je waar je moet zijn..
Ik heb nog geen laser op de planning staan binnenkort, dus ze liggen er ook nog wel even..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Kees, dank voor je aanbod. Ik vindt de investering best wel hoog, zeker nu in de bouwfase. Ik ga eerst de nadelen van de huidige sensor eens ervaren en wellicht kom ik dan tot de conclusie dat jij gelijk hebt ;-)

Ik heb nog wel een vraag over de aansluiting van de laserbuis. Soldeer jij die altijd of doe je dat op een andere manier? Ik dacht zelf het binnenwerk van een kroonsteentje te gebruiken om een solide verbinding te maken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

NOOIT SOLDEREN!!! De kans dat de buis door de warmte krakt is niet gering.. bovendien is het metaal niet te solderen..
Een Reci buis (de dure dus) heeft schroef-aansluitingen. bij de buizen met een pennetje kan je er een aangepast schroefklemmetje op zetten ( inderdaad, het metalen deeltje uit een kroonsteentje, als het kan met een paar kleine verzonken koploze stukjes schroefdraad, inbus… ongeveer dezelfde die je ook in je motorkoppelingen en tandriemwielen hebt..)
Daarna goed isoleren met een stuk siliconenslang gevuld met siliconenkit..
Storm100210 schreef: 19 mei 2019 08:18 Misschien moet je eens naar dit filmpje kijken, dan krijg je een andere kijk op autofocus.
Moeilijk.... Ik heb op YouTube nog een oud filmpje staan van toen ik ook nog een proxy in dat ding had..


Tegenwoordig druk ik alleen op de knop autofocus en he bed komt dan automatisch op de focuspositie (+/- 0,1mm)

Een "focusseer-helling" is ook wel handig om de sensor in eerste instantie exact op de lens aan te passen.. Die kan je zelf maken of de mijne even lenen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Kjelt »

Is die autofocus eenmalig statisch of dynamisch ?
Ik dacht dat je tijdens het laseren de hoogte ook steeds aanpast maar zo te zien is het eenmalig en werkt het dus alleen op volledig platte werkstukken ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Een "focusseer-helling" is ook wel handig om de sensor in eerste instantie exact op de lens aan te passen.. Die kan je zelf maken of de mijne even lenen..
Heb je een plaatje hoe zo iets er uit ziet Kees?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

@ Kjelt: die autofocus doe je op een "plat" vlak, eenmalig, voorafgaand aan het daadwerkelijke laseren. Je hebt wel een Depth Of Field (DOF) van een paar mm, dus het object hoeft niet binnen 0,1mm vlak te zijn. Het bed moet echter wel goed uitgelijnd zijn qua hoogte.. Maar als de riem niet over de tandriemwielen springt, is dat alleen tijdens de bouw een instelling.. Dynamische hoogte instellingen maken de kop een stuk groter en zwaarder.. Er komt namelijk nog een hoogtemeter bij, die meestal infra-rood is, een servo om de hoogte te sturen en een geleiding.. Door het gewicht kom je die constructies eigenlijk alleen maar tegen bij de grote machines om (RVS) plaatmateriaal mee te snijden. Voor graveren zijn ze te langzaam.. Bovendien gewoon heeel erg duur (denk aan ca 3-6000 euro!)
En Infrarood werkt niet op alle materialen en kleuren hetzelfde.. Vooral bij spiegels en glas is het een drama... Die Ultrasoon raakt alleen in het warretje bij dik vilt... maar even een velletje papier er op en het werkt weer prima.. Maar met ultrasoon heb ik nog geen hoogte-automaten gevonden..

@ Ballegooijen: Ja: Hier zowel mijn eerste houten FAR (Focus Adjustment Ramp) als ook mijn luxe FAR-2... werking is het zelfde..
18588

Je ziet een plat vlak. Daar focusseer je op en vervolgens laat je een streepje trekken op het schuine vlak, waar je eerst even een papieren stickertje op geplakt hebt. De sleufjes zitten op 1, 2, 3--etc mm hoogte..
Daar waar de streep het dunst is is de werkelijke focus afstand.. Als dat bijvoorbeeld bij -2 is, dan staat je focuspunt dus 2mm te laag, sensortje 2mm omhoog zetten en nog een streepje, Net zolang tot het dunste gedeelte bij de nul ligt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 19 mei 2019 18:14 @ Kjelt: die autofocus doe je op een "plat" vlak, eenmalig, voorafgaand aan het daadwerkelijke laseren.
Duidelijk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door Ballegooijen »

Duidelijk Kees, ik maak ook maar ff zo'n ding. Vraag me alleen af waar de sleufgaatjes voor zijn ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwbouw CO2 Machine

Bericht door audiomanics »

een soort maatstreepjes, niet meer dan dat en "just because i can.."

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie