Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door Guvner »

Hallo menschen.

Al weer flink wat tijd hier niet geweest, te druk met de andere hobbies, maar kon van de week van iemand een simpel laser machientje overnemen voor een paar tientjes. Even gezocht en nieuw was ie richting de 350, dus vond het de gok wel waard. De vorige eigenaar had er nog minder verstand van dan ik, en weet daardoor niet meer hoe hij hem aan de praat gekregen heeft.

Dit is de "machine" die ik heb:
Afbeelding

Nu kan ik verder weinig info vinden over deze units, maar heb het in ieder geval voor elkaar dat lasergbrl kan connecten met de unit. Daarna houdt het op. Ik had verwacht te kunnen joggen of homen, maar helaasch er komt geen beweging in.

Heb ook al geprobeerd om een 12v voeding aan te sluiten, maar dat brengt helaas geen verbetering.

Zit ik hier nu enorm slecht te zoeken op goegel, of heb ik mogelijk te maken met een defecte unit?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door hfjbuis »

Het bordje doet mij denken aan een Atmega 2560 met Ramps 1.4/1.6 maar dan gecombineerd op één bord. Dat is mogelijk een MKS xx versie zoals deze:
https://nl.aliexpress.com/item/10050019 ... 215129a768

Dit soort bordjes met stepstic drivers hebben minimaal een externe 12V voeding nodig om het zaakje te kunnen bewegen. Maximaal zal het wel zo'n 24 Volt zijn. Op het bordje staat vast wel een type nummer en mogelijk de maximale spanning.

Afhankelijk van de configuratie, kun je joggen of moet je eerst homen om te kunnen joggen. De software is vast en zeker een grbl achtige. Je kunt beginnen om hem met de USB aan de PC te hangen (zonder 12 of .. externe voeding) en dan met de Arduino terminal software kijken wat er gebeurd. De baudrate moet 115k2 of 250k zijn, afhankelijk van wat voor software op het bordje draait. Als je een "?" stuurt, krijg je de status informatie te zien en die geeft aan of er mogelijk een fout situatie (eerst homen) is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door Guvner »

Ja met de terminal had ik gisteravond toevallig ook al geprobeerd.

Net nog even het vraagteken geprobeerd en dan krijg ik onderstaande:

Code: Selecteer alles

<Idle|MPos:0.000,0.000,0.000|FS:0,0|WCO:0.000,0.000,0.000>
ok
Lijkt er dus op dat alles "in orde" is, maar krijg er op dit moment toch echt geen beweging in via lasergbrl

Op het bordje staat overigens niks over een type of wat dan ook waar ik iets op kan vinden, alleen de gbrl versie 1.1 die er op geprint staat en een nummer 27891kx288 waar ik ook niks over kan vinden
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door hfjbuis »

Een reactie op het vraagteken is al een goed teken. Volgens de controller is alles in orde en is geen van de limit switches geactiveerd.

Ik gebruik zelf geen LaserGrbl maar UGS (platform versie). Je kunt eens proberen met UGS, om te joggen. Dan zie je de positie van de X,Y en Z as veranderen. Tijdens het joggen kun je voelen of de stappenmotoren locken. Als dat zo is, is er voeding, en werkt het enable signaal.

Als er dan geen beweging in zit, kan er een probleem met de voeding zijn, de drivers of de configuratie van grbl.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door Guvner »

hfjbuis schreef: 03 dec 2021 11:49 Een reactie op het vraagteken is al een goed teken. Volgens de controller is alles in orde en is geen van de limit switches geactiveerd.

Ik gebruik zelf geen LaserGrbl maar UGS (platform versie). Je kunt eens proberen met UGS, om te joggen. Dan zie je de positie van de X,Y en Z as veranderen. Tijdens het joggen kun je voelen of de stappenmotoren locken. Als dat zo is, is er voeding, en werkt het enable signaal.

Als er dan geen beweging in zit, kan er een probleem met de voeding zijn, de drivers of de configuratie van grbl.
Ugs ga ik straks eens proberen. Limit switches heeft ie niet trouwens volgens mij. Zal eens kijken waar de extra poorten voor zijn.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door hfjbuis »

Ik heb nog eens naar de foto gekeken. Bij stepstick drivers (dit bord heeft er 2) is de aansluiting van de stepper meestal naast de driver. Als ik zie waar de stepper kabel naar toe gaat, dan denk ik dat het niet goed aangesloten is.

Post eens een foto van het board zoals het nu is aangesloten!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door Guvner »

Hierbij de foto
20211204_092922.jpg
Maar ik heb het volgens mij goed aangesloten. De linker is de stepper op de brug en de rechter is degene die de brug verplaatst (om even een x y discussie te vermijden )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door hfjbuis »

Ja, de aansluiting van de steppers is goed.
- Brand het ledje van 5V en 12V (bij de ronde stekker)
- Heb je de test met UGS al gedaan?

Je kunt de stekker van de laser voorlopig beter uit trekken (eerst spanning er van af halen), dat kan er al minder kapot gaan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door Guvner »

Nog niet in de gelegenheid geweest om met usg te testen, (iets met een man met een mijter en voorbereidingen daarvoor) maar dat ga ik nu even doen.

Het rode ledje brandt als ik de usb er in stop, maar niet als ik alleen de power gebruik. Begin nu te twijfelen of die voeding wel goed is (of de polen niet omgewisseld zijn).
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door Guvner »

UGS geeft ook geen sjoege

Kan ik ergens ontdekken hoe de polen van de voeding moeten zitten? Ik zie nergens hier iets over staan

De voeding die ik nu heb is een 12v met de + pool aan de binnenkant van de stekker en 1.25A
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door Guvner »

:oops:

Het probleem zat tussen de stoel en het toetsenbord.

De voeding is met een stekker in de voeding, maar die zat er niet goed in. Was nog maar een keertje alles gaan nalopen... En alles los en vast gehaald. Toen ik die stekker er opnieuw in deed bedacht ik me plots dat ie er net minder diep in zat.

Nog een keer gekeken en toen zag ik ineens wel het 12v ledje aan gaan.

Het beweeeeeegt
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door hfjbuis »

Tja, dat hebben we allemaal soms weleens voortdurend keer op keer.

Veel plezier er mee,

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Eerste lasermachientje, maar krijg er geen beweging in

Bericht door bertus1945 »

probeer in de controller of met lightburn in controller $$ dan moet je een lijst met instellingen krijgen.
staat $32=1 of op 0???
Plaats reactie