Maatje groter, hoe snel?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Maatje groter, hoe snel?

Bericht door Sven »

Dat 3D printen, erg grappig allemaal maar ik heb er niks aan. Plastic is niet uv- of zeewater bestendig.

Tot een brainwave van daarnet.
ABS is niet uv bestendig maar kan volgens mij wel tegen zeewater, toch? En het is schilderbaar.

Dan zou ik misschien wel wat hebben aan een printer die zeg 1000x150x35mm kan printen.

Maar hoe snel kan een draadprinter een volume van een liter of 3 opbouwen?

Edit:
Wat ik dan noeg liever zou willen is een PE/houtvezel extruder/3D printer maar rustig aan, 1 stap tegelijk.....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door skillalot »



Misschien moet je meer deze kant op gaan denken?
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door diode »

Misschien niet helemaal de info die je zoekt maar goed. Hetgeen ik zo schrijf heeft betrekking op het verbinden van 2 massieve delen pe/pp met elkaar door middel van extrusie lassen.

Ik heb hier een handextruder voor het lassen van PE, deze kan tot 2kg materiaal per uur verwerken. Deze modellen zijn er ook veel groter. Bij een vorige werkgever heb ik gewerkt aan een proefproject. Dit was een methode die tot nog toe niet wordt toegepast. Met deze methode konden we tot iets van 8kg/hr verwerken en met grote snelheid lassen. Normaal kun je met een extruder maximaal 60cm per minuut lassen, wij haalden 6m/minuut.
Dit apparaat hadden we zelf ontwikkeld en is niet iets wat je zo even in een schuurtje gebruikt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is het ook afhankelijk van de resolutie / worst-dikte die je wilt gebruiken.
Gewoon een keer bij Dirk van der Kooi informeren misschien ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
mie
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2010 00:12
Locatie: Tilburg

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door mie »

3 uur per stoel. zag het toevallig afgelopen zaterdag op tv.
Bron:
http://www.rtl.nl/xl/#/u/997a0fe5-084d- ... 8da66d5bdf

Mie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door DaBit »

3 liter plastic in draadvorm is een knap prijzig grapje trouwens....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
owen2013
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2013 17:52

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door owen2013 »

he

je kan even cura software van ultimaker instaleren
kan je aan geven hoe groot je je printerbed wil hebben
je project laden en dan rekent hij uit hoelang hij er over doet en hoeveel filament je gebruikt.
weet niet hoe noukeurig het is maar het geeft een idee.
heb zelf een project gelade van denk ik nog geen halve liter
zou hij 8 uur over doe

groet floris
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door diepchess »

Sven schreef:Dat 3D printen, erg grappig allemaal maar ik heb er niks aan. Plastic is niet uv- of zeewater bestendig.

Tot een brainwave van daarnet.
ABS is niet uv bestendig maar kan volgens mij wel tegen zeewater, toch? En het is schilderbaar.

Dan zou ik misschien wel wat hebben aan een printer die zeg 1000x150x35mm kan printen.

Maar hoe snel kan een draadprinter een volume van een liter of 3 opbouwen?

Edit:
Wat ik dan noeg liever zou willen is een PE/houtvezel extruder/3D printer maar rustig aan, 1 stap tegelijk.....
Dat hangt ervan af hoe nauwkeurig je je object wilt hebben en hoeveel je hem vult met plastic.
Default gebruik ik hier 30% infill, wat betekent dat er aan de buitenkant dus een solide laagje plastic zit
van 1 mm (instelbaar) en aan de binnenkant zit er dus in theorie 70% lucht. Als je dat op de juiste manier print is dat vrij sterk hoor, bijna evensterk als een solide object.

Dus als je iets giet of spuitgiet is het object solide, met een 3d printer gaat het takketraag natuurlijk het bouwen van een object maar je hoeft dan die 3 liter niet te extruden. Met 1.5 liter ben je wel klaar.

Er is filament dat in principe hout is wat met wat materiaal erbij gebruikt kan worden. Is niet supergoedkoop maar werkt prima.

Dan de snelheid hangt verder af van hoe nauwkeurig je je object wilt hebben, of beter gezegd hoe groot de spuit is waarmee je 3d print.

Gangbaar zijn 0.5 mm nozzles. Daarmee kun je heel snel 0.4 mm laagjes printen hoor als je een goede machine bouwt. De 0.35 mm nozzle die ik hier gebruik, bij grote objecten die ik grof en snel wil printen, komt dat neer op laagjes van 0.2 mm en rond de 9 gram per uur die geprint wordt. Een goede metalen CNC kun je dat, zeker als je object grote lange rechte lijnen heeft en al helemaal voor de infill (de binnenkant) op volle snelheid spuiten en ga je dan 2x sneller. Dus met wat geluk haal je de 30 gram per uur wel.

1.5 liter is dan rondom de 50 uur printen.

Een nadeel van zo'n enorm groot printbed is natuurlijk dat je het hele printbed moet zien te verwarmen.

Kijk in theorie is het mogelijk om het op te lossen door hele bende heatbedjes van 20x20CM in te slaan en die naast elkaar te pluggen. Dat is mogelijk goedkoopste manier om een printer als dit te bouwen.

Met 5 van die bedjes achter elkaar heb je dan deze omvang. Overigens dat vreet behoorlijk wat stroom en de meeste 12 volt adapters zijn niet erg efficient. Efficiency van deze radio-amateur psu ken ik niet (2e hands gekocht), maar hij vreet 300 watt als hij 1 bedje van 20x20CM verwarmt. Dat is gemeten bij 't stopcontact.

5x dat kunnen we allebei uitrekenen.

Voor auto onderdelen is dit alles geen enkel probleem natuurlijk. Daarna ben je nog wel wat uurtjes zoet met het goed schuren en polijsten van je object.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door Sven »

Dank heren.
Het is inmiddels duidelijk dat 3D printen voor dit onderdeel voorlopig niet haalbaar is, duurt te lang of is te duur.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Maatje groter, hoe snel?

Bericht door janplastiek »

Eigenlijk doen deze draad printertjes het zelfde als de lasapparaten die ik gebruik.
Ik werk met verschillende extrusie lasapparaten voor kunststof lassen, deze geven een volume van 0,8 KG per uur, 2,4KG TOT 3KG per uur en daar kan ik ook industriële herstellingen (afgebroken stukken) terug mee opbouwen;
de lasvoet bepaalt de vorm van de las; zonder voet is er een worst van 6 tot 10 mm die continu wordt uit geperst en in plaats van een verwarmd bed kan je gewoon op een kunststof plaat beginnen te lassen.

deze hieronder geeft tot 2,4 kg (zie foto in mijn album)
je kan hiermee pp, pe, pvdf, en pvc lassen
http://www.leister.com/en/plastic-weldi ... 97807886e4
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie