Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door stekkestim »

Ik was net de krant aan het lezen en wam het volgende tegen:
Afbeelding
Gebruiker 7777773 zette deze foto van een geweeronderdeel op de website Thingiverse.

Het is mogelijk werkende vuurwapens te printen met een gewone 3D-printer. Al wat je nodig hebt, zijn plannen die je kan downloaden van het internet, meldt Australian Popular Science.

Het magazine meldt dat wapenliefhebber 'HaveBlue' een operationeel pistool van 0.22 kaliber en delen van een AR-15-geweer heeft gemaakt. Hij zegt op online forums dat hij met succes meer dan 200 rondjes heeft afgevuurd met het plastic pistool, en hij heeft ook filmpjes online gezet van een test van een geweer dat grotendeels werd samengesteld met geprinte componenten. De forumgebruiker postte ook een sjabloon voor een belangrijke component van een AR-15-geweer op een website over 3D-printen.

Veel toepassingen
De populariteit van 3D-printers is recent enorm toegenomen nu de toestellen betaalbaar zijn geworden voor gewone consumenten. In 2003 kostte een 3D-printer nog zo'n 35.000 euro, maar nu zijn er al thuismodellen voor minder dan 800 euro. De toestellen produceren plastic objecten in eender welke vorm die je wil, wat een hoop mogelijke toepassingen oplevert. Zo kan je er speelgoedsoldaatjes mee maken, legoblokjes, badkamerhaakjes, onderdelen voor meubels... zelfs vervangstukken voor huishoudtoestellen. Het ontwerp kan je dan gewoon downloaden van het internet.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... pens.dhtml
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door FSSF »

Gaaf! Maar dat zal lijkt mij niet gemaakt zijn met een budget 3d-printer?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door Rob65 »

Kijk; Legoblokjes!

Dat lijkt me nou een veel leuker onderwerp dan schiettuig.
En legoblokjes maken met de 3D printer kan je vergeten: legoblokjes zijn met bijzonder kleine tolleranties gemaakt (iets van een paar 1/100 mm) om er voor te zorgen dat ze goed op elkaar te steken zijn en toch goed blijven zitten.

bij mijn ouders op zolder staat nog een kist met lego van mij en die is (durf ik het te zeggen) al minstens 40 jaar oud. Die oude lego blokjes doen het bijna net zo goed als de nieuwe blokjes die je nu in de winkel koopt. Helaas zijn 3D geprinte blokjes veel minder nauwkeurig gemaakt en gaan die toch wel minder lang mee dan de echte blokjes.

Lego: wie is er nou niet groot mee geworden (en dat kan je van dat schiettuig niet zeggen).

Oja: wat mij betreft een slotje op dit onderwerp. Ik (maar wie ben ik) zit niet te wachten op discussies over zelf gemaakte vuurwapens - daar zijn andere forums voor.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door tuurbo »

Hee rob 65 ,dan lees je toch niet verder?
ik vind het wel interessant,nix te slotje voor mij.
Je hebt wel gelijk met je lego vergelijking,de tolerantie/duurzaamheid
is nog niet perfekt,naar wat ik op de technishow heb gezien.
Al ben ik CNC frezer,ik zie nu al gebeuren dat werk van mijn vakgebied
naar de printers verdwijnt,en dat gaat zeker een hoge vlucht nemen.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door lelieveld »

We zullen wel het Amerikaanse voorbeeld gaan volgen
Daar zie je op ieder modelbouw forum wel kanonnen pistolen en geweren.
volledige beschrijvingen hoe je ze moet maken
Maar niet van Legoblokjes :P
Die werden in Bergen op Zoom mede ontwikkeld bij General Electric
daar maakte ze het kunststof voor lego.
om te testen hadden ze daar ook een extruder met mal voor naamloze lego blokjes
;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door Arie Kabaalstra »

't maakt eigenlijk niet uit of het nou vuurwapens zijn, of andere zwaarbelaste onderdelen.. een vuurwapen, dat weet iedereen, is best wel zwaarbelast.. dus als je dat 3D kan printen, dan zijn we met 3D printen dus inmiddels zover dat we er ook zwaarbelaste onderdelen mee kunnen maken.. is op zich een intressante ontwikkeling..

Ik wil hier ook even aan toevoegen.. "Wapens doden geen mensen.. Mensen doden mensen"
Wapens fascineren me, om 2 redenen.. de technologie erachter, en het feit dat ik zelf ook hobbymatig geschoten heb, en dat nog wel eens doe.. luchtgeweer, jachtgeweer (kleiduiven), Handboog.
ik ben benieuwd waneer de eerste 3D geprinte Recurve Handboog uit de machine rolt. compleet met een setje pijlen..
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door lelieveld »

Wapens doden geen mensen.. Mensen doden mensen
Ik zei het al we gaan die amerikanen achterna
Dit is veel gebruikte een uitspraak van die wapen lobby daar
En ik krijg een steeds grotere hekel aan die mentaliteit van uit dat werelddeel :evil:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door Swets »

toch is het waar.... met een aardappelschilmesje kan je iemand ook van kant maken.... levens gevaarlijk die mesjes!! :P
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gewone 3D-printer maakt werkende vuurwapens

Bericht door Rob65 »

Dank voor deze bijval Bert, ik kan er gewoon niet bij hoe iemand zo'n uitspraak als "wapens doden geen mensen" serieus in de mond kan nemen. er worden veel te veel wapend en soorten minutie gemaakt die puur bedoeld zijn om mensen te doden of dusdanig te verwonden dat ze niet verder kunnen.
lelieveld schreef:Legoblokjes :P
Die werden in Bergen op Zoom mede ontwikkeld bij General Electric
daar maakte ze het kunststof voor lego.
om te testen hadden ze daar ook een extruder met mal voor naamloze lego blokjes
;-)
Jaaa, ik heb thuis een heel mooie kist met Legoblokjes in allerlei kleuren en zelfs mix-kleuren. geel-rood gevlamd en nog veel meer exotische combinaties. Er moest wel eens een kleur gewisseld worden en dan komt er dus een deel producten met vreemde kleur-combinaties uit en die zijn niet verkoopbaar :mrgreen:

which reminds me ... ik ben gisteren en vandaag met mijn eigen extruder aan het testen geweest en daarbij ook een paar keer van kleur gewisseld en er tussendoor eens PLA doorheen geperst. Werkt als een t...
Maar heel gek: eerst zwart en toen geel. Dan krijg je dus eerst een stukje geel/zwart en daarna is het mooi egaal geel. tot ik aan het einde van mijn potje ben want daar zie ik plots een paar heel kleine vlekjes zwart zitten.
Zat dit buiten op de nozzle? Die had ik wel helemaal schoongepoetst. Of is er ergens een beetje materiaal blijven hangen dat plots op een later tijdstip toch zijn weg naar buiten wist te vinden?

Maar goed, een beetje off-topic (mijn potje) want het ging natuurlijk over Lego :lol:
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie