PLA filament
Moderator: Moderators
-
benkr
- Donateur
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 71 times
PLA filament
Ik heb vandaag geprobeerd om mijn BambuLab 3D printer wakker te schudden die ik al 2 jaar heb, maar nog nooit heeft gewerkt omdat ik andere dingen belangrijker vond.
Ik heb vandaag geprobeerd er filament in te laden, maar heb het idee dat de rol filament niet meer bruikbaar is, maar heb eigenlijk geen idee of dat klopt.
Het gaat om ESun PLA filament, het spul is zo hard dat als ik het probeer te buigen het gewoon breekt en dan ook echt knak, kapot, het lijkt mij dat dit niet goed is, klopt dat?
Ik heb de BambuLab met AMS en daar begon het probleem, het laden begon goed, maar nadat het filament een eind in de AMS buisjes was verdwenen blokkeerde de boel en liep de boel vast. Daarna heb ik geprobeerd om het filament er weer uit te laten lopen, maar ook dat is niet gelukt, ik verwacht dat er nu een flink stuk in de buisjes winkel zit, eerst maar uitzoeken hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Dus hier de vraag of PLA zo keihard mag zijn, of is dit gewoon jammer en klaar voor de kliko?
En als iemand kan of wil roepen hoe dat stuk er zo makkelijk mogelijk uit te krijgen dan houd ik me aanbevolen voor hints.
Verder ook nog de vraag of het aan te bevelen is om als eerste de software te upograden, of is de software van ongeveer 2 jaar oud beter?
Ik heb vandaag geprobeerd er filament in te laden, maar heb het idee dat de rol filament niet meer bruikbaar is, maar heb eigenlijk geen idee of dat klopt.
Het gaat om ESun PLA filament, het spul is zo hard dat als ik het probeer te buigen het gewoon breekt en dan ook echt knak, kapot, het lijkt mij dat dit niet goed is, klopt dat?
Ik heb de BambuLab met AMS en daar begon het probleem, het laden begon goed, maar nadat het filament een eind in de AMS buisjes was verdwenen blokkeerde de boel en liep de boel vast. Daarna heb ik geprobeerd om het filament er weer uit te laten lopen, maar ook dat is niet gelukt, ik verwacht dat er nu een flink stuk in de buisjes winkel zit, eerst maar uitzoeken hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Dus hier de vraag of PLA zo keihard mag zijn, of is dit gewoon jammer en klaar voor de kliko?
En als iemand kan of wil roepen hoe dat stuk er zo makkelijk mogelijk uit te krijgen dan houd ik me aanbevolen voor hints.
Verder ook nog de vraag of het aan te bevelen is om als eerste de software te upograden, of is de software van ongeveer 2 jaar oud beter?
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 173 times
- Been thanked: 47 times
Re: PLA filament
Ook mijn pla filament wordt bros als het ouder wordt. Bij mij breekt het dan spontaan als het een tijdje ingespannen is. Omdat ik nu ook het pla uit de 3d printer haal om te drogen heb ik daar geen last meer van.
Je zou de rol eens een uur kunnen drogen
Misschien dat de hogere temperatuur het probleem reduceert.
Bij petg heb ik hier geen last van.
Je zou de rol eens een uur kunnen drogen
Misschien dat de hogere temperatuur het probleem reduceert.
Bij petg heb ik hier geen last van.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Mcgyver
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 10 times
Ik ben bang dat je jouw ams deels uit elkaar moet halen, de ams die bij de P1s geleverd werd, heeft een soort bak in de bodem. Daaronder zitten de ptfe slangen. Die bodem moet je er eerst uit halen om bij de slangen te kunnen en te zien of daar geen stukjes meer inzitten.eerst maar uitzoeken hoe ik dat het beste kan aanpakken.
En zoals hierboven aangegeven, het filament even een aantal uren in de oven. Hou het filament ook goed droog, dan word het ook minder snel bros.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 33 times
Ik heb van Sunlu de filamentdroger gekocht. Werkt perdect.
Daarnaas theb ik ladingen oranje silicagel (wordt blauw als nat).
De filamentspoelen bewaar ik in IKEA Samla's met tochtband in het deksel en zelfgeprinte
deksel-klemmen.
In elke bak liggen 6 doosjes met silicagel, plm 120gram per doosje.
1 doosje bevat een aliespress hygro-/thermometer. Als die boven de 15-20% komt,
Mag de gel vervangen worden en geregenereerd (in de filamentdroger).
Werkt tot op heden uitstekend..
PS ik heb nog 11 zakken 1kg gel staan, door een fout van leverancier.
Dus als iemand een paar zakken wil overnemen?!
Daarnaas theb ik ladingen oranje silicagel (wordt blauw als nat).
De filamentspoelen bewaar ik in IKEA Samla's met tochtband in het deksel en zelfgeprinte
deksel-klemmen.
In elke bak liggen 6 doosjes met silicagel, plm 120gram per doosje.
1 doosje bevat een aliespress hygro-/thermometer. Als die boven de 15-20% komt,
PS ik heb nog 11 zakken 1kg gel staan, door een fout van leverancier.
Dus als iemand een paar zakken wil overnemen?!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Core One met buddycam
Modelbouw, ICT, Linux, Busjesturen
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Core One met buddycam
Modelbouw, ICT, Linux, Busjesturen
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- wim62
- Been thanked: 1 time
Hoe werkt dat ,silca korrels drogen in een filament drogen ?hainjedaf schreef: 13 feb 2026 11:31
-
Huub Buis
- Donateur
Silicagel kun je drogen bij 100..120 graden. Als je filament droger of het bed van de 3d printer deze temperatuur haalt, kun je het zo drogen. Zelf leg ik het een uur in de oven op 110 graden.
- Mcgyver
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 10 times
Een filament droger is ook niet meer een ding dat warm word en lucht circuleerd.
Vaak worden er containers met luchtgaatjes geprint waar de silicagel in geplaatst word met de buitenafmetingen van een filamentrol. en dan in de droger.
In en gewone oven kan ook makelijk in een ovenschaal ofzo. Wat nog sneller gaat is via de magnetron. Silicagel in en schaal, en dan enkele malen op en lage stand de magnetron een paar minuutjes aanzetten.

Vaak worden er containers met luchtgaatjes geprint waar de silicagel in geplaatst word met de buitenafmetingen van een filamentrol. en dan in de droger.
In en gewone oven kan ook makelijk in een ovenschaal ofzo. Wat nog sneller gaat is via de magnetron. Silicagel in en schaal, en dan enkele malen op en lage stand de magnetron een paar minuutjes aanzetten.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
-
benkr
- Donateur
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 71 times
Mijn AMS, die bij de X1-C hoort heeft dat ook, 2 schroefjes los en je kunt die binnenbak er met wat wringen uitpakken.Mcgyver schreef: 13 feb 2026 10:19Ik ben bang dat je jouw ams deels uit elkaar moet halen, de ams die bij de P1s geleverd werd, heeft een soort bak in de bodem. Daaronder zitten de ptfe slangen. Die bodem moet je er eerst uit halen om bij de slangen te kunnen en te zien of daar geen stukjes meer inzitten.eerst maar uitzoeken hoe ik dat het beste kan aanpakken.
En zoals hierboven aangegeven, het filament even een aantal uren in de oven. Hou het filament ook goed droog, dan word het ook minder snel bros.![]()
Er bleken inderdaad een paar stukje hard filament in te zitten.
Maar voordat het ding het toen weer deed heb ik de boel toch verschillende keren er uit en weer er in moeten zetten, nu doet het ding het weer, maar heb eigenlijk geen idee waarom eerst niet en nu wel. Maar goed, het lijkt te werken.
Nu heb ik er origineel BanbuLabs PETG filament in geladen en dat lijkt nu helemaal gelukt te zijn.
Nu een modelletje maken en dat printen, ik houd jullie op de hoogte.
-
harm69
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Ben,
Ik heb bij mijn AMS ook (of pas) twee keer gehad dat het filament in de AMS was afgebroken. Inderdaad moet dan het mechanisme uit de ‘buitenbak’. Er staan filmpjes en plaatjes op het internet hoe dat moet, daar is geen wringen voor nodig maar er is wel een bepaalde ‘vloeiende beweging’ nodig.
In het begin zou ik een paar rollen Bambu PLA kopen (de gewone versie, niet de matte). Dan weet je zeker dat de printer en het filament goed met elkaar samenwerken. Ik bestel direct bij Bambu, met kwantumkorting en gratis verzending vind ik de extra prijs OK.
Ik heb meer dan genoeg spoelen (mijn AMS heb ik later los gekocht, daar zaten 4 spoelen bij) dus ik koop alleen nog navullingen. Dat scheelt ook een stukje van de prijs, en navullingen monteren op een lege spoel doe je in een handomdraai.
Voor mijn AMS heb ik de set ‘extra silicagel houders’ geprint, ik merk dat ik daar elke paar maanden droog silicagel in moet doen.
PETG en PLA printen behoorlijk anders, en hebben ook behoorlijk andere eigenschappen. Eigenlijk doe ik het meeste in PLA, dat is voor mij meestal goed genoeg. Ik heb meerdere extra platen gekocht, de ‘textured PEI’ gebruik ik met PLA als het echt vast moet zitten, maar op dit moment is mijn favoriete de ‘supertack’.
Ik heb bij mijn AMS ook (of pas) twee keer gehad dat het filament in de AMS was afgebroken. Inderdaad moet dan het mechanisme uit de ‘buitenbak’. Er staan filmpjes en plaatjes op het internet hoe dat moet, daar is geen wringen voor nodig maar er is wel een bepaalde ‘vloeiende beweging’ nodig.
In het begin zou ik een paar rollen Bambu PLA kopen (de gewone versie, niet de matte). Dan weet je zeker dat de printer en het filament goed met elkaar samenwerken. Ik bestel direct bij Bambu, met kwantumkorting en gratis verzending vind ik de extra prijs OK.
Ik heb meer dan genoeg spoelen (mijn AMS heb ik later los gekocht, daar zaten 4 spoelen bij) dus ik koop alleen nog navullingen. Dat scheelt ook een stukje van de prijs, en navullingen monteren op een lege spoel doe je in een handomdraai.
Voor mijn AMS heb ik de set ‘extra silicagel houders’ geprint, ik merk dat ik daar elke paar maanden droog silicagel in moet doen.
PETG en PLA printen behoorlijk anders, en hebben ook behoorlijk andere eigenschappen. Eigenlijk doe ik het meeste in PLA, dat is voor mij meestal goed genoeg. Ik heb meerdere extra platen gekocht, de ‘textured PEI’ gebruik ik met PLA als het echt vast moet zitten, maar op dit moment is mijn favoriete de ‘supertack’.
-
DirkSchipper
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Ik heb deze filamentdroger gekocht. Geweldig ding.
https://www.amazon.nl/dp/B0DZCFTFR2
Daarnaast: koop van die vacuümzakken om droog filament te kunnen bewaren zonder dat het weer nat wordt. Ik heb deze gekocht (pompje incl. zakken, van zo'n handpompje wordt je gek).
https://www.amazon.nl/dp/B0G1Y19GCR
Vervolgens nog een 2 kg zak regenereerbaar silicongelkorrels gekocht (niet de witte, die zijn vaak niet regenereerbaar, en sommige smelten zelfs als ze te warm worden).
https://www.amazon.nl/dp/B0DJQWWPMM
Tevens voor elke rol filament een containertje geprint die in het centrale gat van zo'n rol filament past, en gevuld met die korrels. Dat gaat samen in zo'n vacuümzak.
Het restant aan siliconkorrels heb ik in zo'n AH groente-/fruit-netje onderin zo'n IKEA-bak gelegd. daar bovenop liggen zo'n 12-14 rollen filament. Deksel erop (extra afgedicht met tochtband) en dekselklemmen erop.
Vochtig filament wordt bros en is een ramp om te printen.
Edit:
Ook nieuw filament is nooit echt droog. PLA houdt het 2-3 dagen vol, open in huis, tot het te vochtig wordt. PETG is mogelijk al na 24 uur te nat. Andere zouden nog veel sneller vocht opnemen.
Die droger die ik heb gekocht kan ook gebruikt worden om direct van daaruit te printen. 2 PTFE-buisjes worden meegeleverd, en er zitten gaten in de behuizing voor die buisjes.
https://www.amazon.nl/dp/B0DZCFTFR2
Daarnaast: koop van die vacuümzakken om droog filament te kunnen bewaren zonder dat het weer nat wordt. Ik heb deze gekocht (pompje incl. zakken, van zo'n handpompje wordt je gek).
https://www.amazon.nl/dp/B0G1Y19GCR
Vervolgens nog een 2 kg zak regenereerbaar silicongelkorrels gekocht (niet de witte, die zijn vaak niet regenereerbaar, en sommige smelten zelfs als ze te warm worden).
https://www.amazon.nl/dp/B0DJQWWPMM
Tevens voor elke rol filament een containertje geprint die in het centrale gat van zo'n rol filament past, en gevuld met die korrels. Dat gaat samen in zo'n vacuümzak.
Het restant aan siliconkorrels heb ik in zo'n AH groente-/fruit-netje onderin zo'n IKEA-bak gelegd. daar bovenop liggen zo'n 12-14 rollen filament. Deksel erop (extra afgedicht met tochtband) en dekselklemmen erop.
Vochtig filament wordt bros en is een ramp om te printen.
Edit:
Ook nieuw filament is nooit echt droog. PLA houdt het 2-3 dagen vol, open in huis, tot het te vochtig wordt. PETG is mogelijk al na 24 uur te nat. Andere zouden nog veel sneller vocht opnemen.
Die droger die ik heb gekocht kan ook gebruikt worden om direct van daaruit te printen. 2 PTFE-buisjes worden meegeleverd, en er zitten gaten in de behuizing voor die buisjes.
Laatst gewijzigd door DirkSchipper op 14 feb 2026 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Huub Buis
- Donateur
Hmmm, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Top, ga ik ook doen.DirkSchipper schreef: 14 feb 2026 12:47 Tevens voor elke rol filament een containertje geprint die in het centrale gat van zo'n rol filament past, en gevuld met die korrels.