Grid-Fifty (Voorheen Doet niet ter zake)

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Grid-Fifty (Voorheen Doet niet ter zake)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik werd een poosje geleden al gewezen op "Gridfinity", en dat is een goed idee.. een raster wat je kan printen dat je dan onderin een Lade legt, en daar allerhande formaten bakjes in kan klikken, en op elkaar kan stapelen.

Alleen.. de eigenwijs in mij kreeg weer de overhand.. de basismaat 42 mm, ja.. 42 is Het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum, en Alles.. maar een bakje van 42 mm, dat is net aan de kleine kant.. bedenk dat met een wanddikte van 2 er 38 mm overblijft om met je handen wat uit te pakken.. een beetje Finicky dus.. vandaar de naam "Doet niet ter zake"

Ik heb derhalve gekozen voor 25 mm dat wil zeggen, dat 25 de kleinste maat is die je kan toepassen, maar alle natuurlijke veelvouden van 25 zijn goed..
wil je bijvoorbeeld een buro organiser maken.. dan is een wat dieper bakje van 25 x 100 prima voor visitekaartjes, ook kun je daar wel een reeks Micro SD kaartjes in kwijt..

de "Grid" die onderin de lade gaat heeft openingen van 50 x 50.. dat scheelt aanzienlijk in de printtijd, en het gebruik van FIlament.

25343

en dan nog.. kun je de bakjes ook over een gridbalkje plaatsen, en hoeft alles niet noodzakelijkerwijs tussen de balkjes te vallen..

25342

Want zoals hier te zien is, hebben de bakjes aan de onderzijde de 25 mm verdeling,,

25344

Ik heb de hoogtes bedacht met veelvouden van 12.5, dus 12.5+ het voetje van 2.5 mm is de totale hoogte van het laagste bakje mogelijk,
zet je er 2 op elkaar.. dan zijn ze dus 25 hoog tenopzichte van de Grid, zodat een bakje van 25 mm net zo hoog is, en je dus ook bakjes over elkaar kan zetten (inderdaad ook afgekeken van GridFinity)

de bakjes hebben nominaal een wanddikte van 2 mm, maar feitelijk 1.95, een Bambulabs P1S print zuiver genoeg om er van uit te gaan dat 1.95 echt nooit groter dan 2 wordt..

Nou heb ik alles in Alibre Design getekend, maar ik begrijp dat veel mensen met AutoDesk Autodesk Fusion werken.. nou heb ik dat ook op mijn Computer, alleen heb ik er nog niet veel mee gedaan.. toch wil ik dit bestand ook in fusion maken, met parameters.. alleen weet ik nog niet hoe dat daar werkt.. mochten jullie een Tip hebben over hoe dat aan te vliegen.. laat maar weten.. dan kan ik als daar behoefte aan is, de boel op't net te plaatsen.

Momenteel is Bambulabs een tweede gridplaat uitaan het printen, ik moet er voor de bovenste lade van mijn Draaibank kastje nog 2 hebben. dan heb ik een Grid van 400 x 500 (want ik zou in principe makkelijk 250 x 250 moeten kunnen printen.. maar volgens BambuStudio gaat dat net niet vanwege een afgeschermd gebied.. Wat ik zo even snel gelezen heb is dat vanwege de Knipper als je een AMS hebt.. maar ik heb MMS, dus heb ik dat niet nodig.. moet nog even kijken hoe dat te omzeilen..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 10 jul 2024 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
dat valt er ook niet tegenan
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Doet niet ter zake

Dat zijn 2 mooie linkjes, maar wel totaal gebaseerd op Gridfinity..

de "grap" van wat ik heb bedacht is, dat je ook halve Gridmaten kan gebruiken..
en het is nou net niet ontworpen Gridfinity Compatible te zijn..

Omdat ik de onderkant van mijn bakjes een 25 x 25 mm Grid geef, kun je ze niet alleen in de vakjes, maar ook op een kruispunt zetten, en is het ook mogelijk om "halve" en "anderhalve" maten te gebruiken..

25346

de lange bakjes links zijn 50 x 125, dan heb ik 50 x 75 daarboven en 75 x 75 daar weer boven..
zo ben je wat flexibeler..

Maar ik ga wel even "Stoeien" in Autodesk Fusion, en dan even kijken of ik het net zo op kan zetten als in Alibre.
In Alibre heb ik 1 massief "Basisblokje" van 1 x 1 x ½ Unit... dat mag.. anders worden je bakjes bij elke stap 25 mm hoger..

't zou fijn zijn als ik het zo kan maken dat je een Bestandje kan downloaden, LxBxH opgeven, STP of STL exporteren, Slicen, printen, Koffie!

FreeCad is ook Gratis.. Ik lees wel eens over het koppelen van een Excel bestandje... moet toch ook kunnen?
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Keurig Arie, ziet er netjes uit.

Bij die bovenstaande link voor Fusion staat wel in de beschrijving:
Note: GridfinityGenerator requires a licensed version of Fusion to function properly.
Tja
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
XL500SZ

Bericht door XL500SZ »

ik heb je post wel gelezen en ook dat je een andere basismaat wilt gebruiken:

- de eerste link heeft een invulvak voor "grid base size", kun je je eigen gridmaat kiezen.
- De Fusion add-in heeft zelfs een invulmaat voor zowel de breedte als de lengte 'base unit'.

Maar zelf opzetten in Fusion is natuurlijk ook een leuk klusje.

Er staat in de omschrijving dat je een license nodig hebt, maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Misschien kan iemand met een gratis Fusion license het even proberen?

Uit de "changes to Fusion for personal use":
"Does Extension Access mean Scripts and Add-ins?
No, personal use still has access to scripts and add-ins downloaded from the Autodesk App Store, there is no change here."
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Dus je plukt iets van internet.. Past het iets aan.. Hangt er bijna dezelfde naam aan.. en dan zeg je ook nog "de "grap" van wat ik heb bedacht is, dat je ook halve Gridmaten kan gebruiken.."

Het is echt weer te kansloos voor woorden..
serum

Bericht door serum »

Je mag best toegeven dat je op de schouders van reuzen staan. We staan er met ons allen heel comfortabel op en de meesten hebben dat bewustzijn ook. Mooi dat het inspiratie was, maar het is gewoon een voortborduursel op. Niks meer, niks minder. Ik snap de reactie van Queepee heel goed, ik lees in jouw post ook hoofdzakelijk 'de "grap" van wat ik heb bedacht'. Wat ik afgelopen week al eerder zei, maar wat inhoudelijk wederom volledig genegeerd gaat worden; het is de toon die de muziek maakt en je toon is permanent hetzelfde. Je doet prima werk, je weet best wat je doet, maar loop er nou niet iedere keer mee te adverteren alsof je het wiel opnieuw hebt uitgevonden. Dát heeft ondertussen wel een baard.

Ik hoop dat we met zijn allen weer een gezellige kant op kunnen slaan zoals het een paar jaar geleden was. Rustig, relax en geniet van je printer. Mooi dat je na jaren van wat conservatief gedrag ook overstag bent. :mrgreen:

Wat die bakjes betreft; Ik zie voor mijzelf geen toepassing om dat te gaan printen; ik heb dergelijke kistjes van Festool waar de bakjes in staan, voor die paar tientjes dat ik betaal voor een kist kan ik ze niet zelf printen. (2,2kg plastic in de juiste vorm voor minder dan waar ik filament voor in kan kopen)

Als het goed is is mijn nieuwe printer er over een paar weken en ik heb ook wel een idee voor een eerste opdracht. Maar eerst, een kast bouwen voor de werkkamer, zodat ie ook een plekje heeft om in te staan.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Quepee schreef: 09 jul 2024 18:29 Dus je plukt iets van internet.. Past het iets aan.. Hangt er bijna dezelfde naam aan.. en dan zeg je ook nog "de "grap" van wat ik heb bedacht is, dat je ook halve Gridmaten kan gebruiken.."

Het is echt weer te kansloos voor woorden..
't is maar net wat je Kansloos noemt.. zolang ik het hele project nog niet tot in de puntjes heb, en gedeeld op Thingiverse of bij Bambu, mag ik het toch noemen hoe ik wil?.. heb je daar een probleem mee.. doe me dan een suggestie van een betere naam?..

Wat mij persoonlijk tegenstaat van Gridfinity is de "basis Gridmaat" van 42 mm, daar kun je met je vingers niet makkelijk in, of je moet de bakjes laag maken, en dat vind ik gewoon niet handig..

Daarom dus zijn mijn basismaten 25 mm vierkant voor de bakjes, en 12.5 mm voor de hoogtes..en omdat de meeste bakjes die ik zal maken minimaal 50 breed zijn, hebben die dus niet 1 voet, maar 4 kleinere, zodat je ze op de "Gridplaat" per 25 mm kan opschuiven, Is dat handig?.. ik vind persoonlijk van wel.
op de foto van mijn Gereedschaplade voor de draaibank zie je links onder een lege ruimte, van 175 x 50 mm, daar kan ik een blok inzetten met ruimte voor 14 spantangen ER 8.. ja.. dan blijft er één gaatje leeg, want er zitten er 13 in een set.. kleurig doppie erin.. klaar..

Parametrisch heb ik dat in Alibre wel zo'n beetje op orde, maar als ik het wil delen op internet, dan moet het als het even kan wel zo te maken zijn dat iemand met Fusion, wat veel mensen gebruiken, zo te downloaden is, en aan te passen is op eigen smaak.. een Rasterplaat zou ik dan als 2 x 2 kunnen maken, en als je dan de Array aan kan passen in Fusion, kun je ze op maat maken voor jouw toepassing. .dat is de hele gedachtengang..
en hetzelfde geldt dan voor de bakjes..
in Alibre Design, heb ik de eerste Configuratie een bakje van 25 x 25 x 12.5.., gooi je daar dan een Array in, dan maak je je bakjes zo groot als je wilt..
ik doe dat nu in Alibre met Global Parameters, maar ik weet dus niet hoe dat bij Fusion in zijn werk gaat.. vandaar mijn vraag..
XL500SZ

Bericht door XL500SZ »

Nou ik wil nog 1x proberen die app voor te stellen, maar het zal wel trekken aan een dood paard zijn.

dus je bedoelt dit:
Grid 50, bakje 37.5 bij 25 en 12.5 hoog op een grid 'voetjesmaat' van 25
Afbeelding

heb ik net in 20 seconden met de gridfinity app voor fusion gegenereerd.

Probeer die app eens te installeren, heb sterk het vermoeden dat dat ook werkt op een personal license:
https://github.com/Le0Michine/FusionGri ... ussions/81

Als het je meer om de oefening gaat om in Fusion parametrisch te modelleren:
Parameters zijn te vinden bij "Design omgeving" -> "Modify" -> "change parameters"
serum

Bericht door serum »

Toch Gridfinity in Autodesk Fusion. Wacht nog maar even met de patentaanvraag.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

serum schreef: 09 jul 2024 19:22 maar het is gewoon een voortborduursel op. Niks meer, niks minder.
Gridfinity zelf is ook een voortborduursel op een systeem wat iemand anders weer bedacht had, en verkoopt..

de belangrijkste beperking nogmaals is voor mij die 42 mm, dus heb ik dat naar 50 getild, en de bodem van de bakken een 25 mm verdeling gegeven zodat je ze in stapjes van 25 kan plaatsen.. hetgeen je meer vrijheid geeft in de maten van je bakken, en de indeling van je Grid, meer dan dat is het niet, was het niet, zal het wat mij betreft ook niet worden..
Gewoon lollig dat dat kan.. en ja.. (want daar gaat het ook om.. ) ik heb daar lol in
serum schreef: 09 jul 2024 19:22 Ik hoop dat we met zijn allen weer een gezellige kant op kunnen slaan zoals het een paar jaar geleden was. Rustig, relax en geniet van je printer. Mooi dat je na jaren van wat conservatief gedrag ook overstag bent.
Dat conservatieve..dat komt gewoon omdat ik tot voor kort (Ok.. 2 jaar ofzo inmiddels, maar er is even een motorongeval tussendoor gekomen), niet overtuigd was van het nut, en de kwaliteit van die "plestikpoepers" , maar zoals eerder ook aangegeven.. ik zie een groeiend aantal functionele resultaten uit dergelijke apparaten komen..
Heck!.. ik ben zelf momenteel ook bezig om een nieuwe behuizing voor mijn Motorwinder voor mijn Pentax Auto 110 Spiegelreflexje te ontwerpen, inmiddels wat test printjes gemaakt om te kijken of het allemaal een beetje klopt.. en dat doet het.. de details nog, en mogelijk rolt er vandeweek al een nieuwe Motorwinder uit de 3D-printer.

Als je al toegang hebt tot mooie opruimzooi (contradictie!), inderdaad.. waarom dan printen..
Maar ik heb dat niet.. en zoals je hierboven kan zien heb ik inmiddels 3 Gridplaten, en een rugzakje vol bakjes.. er moeten er nog wat bij, maar dan is de boel tenminste een keer netjes.. en blijft alles op zijn plek in de lades..
'k heb ook de 2de lade al bedacht voor dit systeempje.. daar komen de klauwplaten, spantanghouder en spantangen en nog wat ander gereedschap..

Note To Self.. ook even achter PE schuim aan.. want dat heb ik ook nodig voor dat hele vermaledijde kistje waar al het gez.. doe mee begonnen is.. er moet nog altijd een kistje komen voor dat meetklokje dat ik van Benkr overgenomen heb..
XL500SZ schreef: 09 jul 2024 19:59 dus je bedoelt dit:
Grid 50, bakje 37.5 bij 25 en 12.5 hoog op een grid 'voetjesmaat' van 25
Bijna.. wat jij daar getekend hebt is een bakje van 50 x 75 mm.
Ik zal die App wel een keer downloaden..

Maar wat ik hier uit begrijp is dat wat ik bedacht had met die App al te doen is.. Dan rest mij niets meer dan te concluderen dat de grootste verandering, de halve gridsize dus met die app ook te bewerkstelligen is.. "Doe er je voordeel mee!" :lol:
XL500SZ schreef: 09 jul 2024 19:59 Als het je meer om de oefening gaat om in Fusion parametrisch te modelleren:
Parameters zijn te vinden bij "Design omgeving" -> "Modify" -> "change parameters"
Dat is altijd een nuttige tijdsbesteding. .leren is leuk, ik ben superslim anders was ik wel toiletjuf geworden tenslotte.. 't is alleen dat Fusion voor mij nog echt Autodesk Fusion is.. omdat het zo totaal anders is dan wat ik van Inventor gewend was.. als je eenmaal weet hoe't werkt zal het best een goed programma zijn.. en voor de hobbyist graties.. altijd leuk..
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Note To Self.. ook even achter PE schuim aan.. want dat heb ik ook nodig voor dat hele vermaledijde kistje waar al het gez.. doe mee begonnen is.. er moet nog altijd een kistje komen voor dat meetklokje dat ik van Benkr overgenomen heb..
Ik heb nog paar plaatjes inlay. Misschien is dat wat voor je? Komen bij hbm vandaan. Rood met zwarte toplaag.
serum

Bericht door serum »

Ik heb in 2015 de overstap gemaakt van solidworks naar fusion. Ik had in een avond een volledig rc model gebouwd. Acad ligt mij voor geen meter. Maar wat voor de ene intuïtief werkt voor de andere a initiatief en visa versa. Fusion is gewoon een erg compleet pakket, stressberekeningen, cam met templates. En diverse handige plugins. Ik verdien mijn geld ermee en ben door de school genomen blij met de software. Ik teken het meeste wel parametrisch. Ook wat complexere modellen en met floor en ceil kan je leuke variabelen meegeven in je parameters. Je leert snel genoeg hoe het werkt. In mijn werk heb ik wel eens wat herhaalde opdrachten met iets andere maten, dan werkt het als een tierelier, als je het model maar goed opgebouwd hebt.

Alibre vind ik dezelfde initiutiviteit hebben als solidworks. Kan mij niet voorstellen dat je fusion niet onder de knie kan krijgen. Moet je alleen voor jezelf bepalen of je die kant op wilt. Ik geloof dat een volwaardige licentie nu rond de 1500e per 3jr is.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

serum schreef: 09 jul 2024 21:57 Ik heb in 2015 de overstap gemaakt van solidworks naar fusion. Ik had in een avond een volledig rc model gebouwd. Acad ligt mij voor geen meter. Maar wat voor de ene intuïtief werkt voor de andere a initiatief en visa versa. Fusion is gewoon een erg compleet pakket, stressberekeningen, cam met templates. En diverse handige plugins. Ik verdien mijn geld ermee en ben door de school genomen blij met de software. Ik teken het meeste wel parametrisch. Ook wat complexere modellen en met floor en ceil kan je leuke variabelen meegeven in je parameters. Je leert snel genoeg hoe het werkt. In mijn werk heb ik wel eens wat herhaalde opdrachten met iets andere maten, dan werkt het als een tierelier, als je het model maar goed opgebouwd hebt.

Alibre vind ik dezelfde initiutiviteit hebben als solidworks. Kan mij niet voorstellen dat je fusion niet onder de knie kan krijgen. Moet je alleen voor jezelf bepalen of je die kant op wilt. Ik geloof dat een volwaardige licentie nu rond de 1500e per 3jr is.
Fusion werkt weer net even anders.. daar moet ik mijn weg nog in vinden.. ja.. ik kan solids tekenen, dat is "niet zo spannend" maar samenstellingen heb ik in Fusion nog niet gedaan.. echt parametrisch werken ook nog niet.
Daar zal ik dus even stevig mee aan de bak moeten..
en als ik het daarmee voor elkaar krijg om dit "Systeempje" parametrisch vast te leggen zodat iedereen het naar eigen smaak kan aanpassen.. dan vertrouw ik em mogelijkerwijs met een wat serieuzere naam aan het WWW toe.. "GRID-Fifty" ofzo.

Komende tijd maar eens in Fusion duiken..
kawarider schreef: 09 jul 2024 21:51 Ik heb nog paar plaatjes inlay. Misschien is dat wat voor je? Komen bij hbm vandaan. Rood met zwarte toplaag.
Hmm..dat klinkt goed.. welke afmetingen heb je?..
Laatst gewijzigd door serum op 10 jul 2024 08:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: post gewijzigd ivm blabla
Gesloten