3D printer Bambu X1 Carbon Combo

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Portje
Donateur

Re: 3D printer Bambu X1 Carbon Combo

Bericht door Portje »

Ik heb er eens een fototje van gemaakt.
Beeld zegt weer meer als een verhaal.
Op dit mm loop ik te denken aan wieltjes die een klein beetje in zo'n groef lopen maar ook op de kanten.
Ik moet die nog tekenen maar doe dat pas als het printen van een bocht goed gaat.
Ik had ook ergens gezien dat je lagertjes kunt printen, ook dat wil ik meenemen.

Dat over scheppen met geld verdienen.Arie, was een grapje, ik ga er van uit dat je dat wel had meegekregen, grin
[gallery]Afbeelding[/gallery]
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Portje schreef: 10 jul 2024 13:16 Dat over scheppen met geld verdienen.Arie, was een grapje,
Ja... dat had ik wel begrepen, maar eerlijk gezegd zit ik momenteel "vol met frustratie" vanwege het gegeven dat ik niet meer kan bewegen zoals ik dat gewend was... Positief blijven is wel wat me er doorheen trekt.. afgelopen maandag weer naar de schietvereniging geweest, en 'k ben het handboogschieten gelukkig niet verleerd, al heb ik mijn boog wel een paar pond terug moeten tunen, desalniettemin, schoot ik gemiddeld weer boven de 20 punten per beurt , met als "uitschieter" 2 x een beurt van 28 punten.. (1x 10, en 2 x 9).. dan schiet je op 18 meter wel 3 pijlen op een bierviltje.

Dat gaat dus weer lekker.. lopen op zich ook maar nog niet van harte..

Als je de wieltjes maakt met een V-Profiel, dan kunnen ze prima in de afgeronde T-Gleuven van het bestaande profiel lopen, en dan kun je in de gebogen delen gewoon een V-Groef maken.. dan loopt dat wel door.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Ik hoor altijd mensen zeggen: jongeleerd is oud...
Geen wonder dat ik er zo weinig van bak, haha
Beetje zelfspot houd iedereen op de been.
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
FSSF

Bericht door FSSF »

Logisch dat het er zo uit ziet wanneer je onder zo een hoek bijna horizontaal zonder ondersteuning probeert te printen. Model aanpassen, anders positioneren en/of meer ondersteuning gebruiken (zonde van materiaal en tijd).
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je nu eens recht op staande segmenten maakt, steeds een graad of 5 van een cirkel segment.
Die aan elkaar plakken. Denk dat je de best mogelijke optie krijgt.
Kun je ze ook nog steeds 90 graden aan elkaar zetten krijg je een wokkel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

FSSF schreef: 10 jul 2024 14:26 Logisch dat het er zo uit ziet wanneer je onder zo een hoek bijna horizontaal zonder ondersteuning probeert te printen. Model aanpassen, anders positioneren en/of meer ondersteuning gebruiken (zonde van materiaal en tijd).
Helemaal mee eens.
Maar zoals ik al zei, ik deed dat bewust zo.
Eens een uiterste opzoeken om te kijken wat dat doet, leerzaam voor een leek.
Tijd speelt geen rol, materiaal wel.
Daarom ook een stapel rollen pla gekocht van €11.99/kg, daar kan ik van 1 rol bv 7 van deze bochten printen, mét support.
Als je niks probeert weet je ook niks.

De bocht in stukken snijden zoals Hugo zei ook een idee, ff een buiginkje maken.
Ik print de pennen vast mee, zoals je kunt zien, en dat past strak op mekaar.
De rechte delen die nodig zijn print ik sowieso recht opstaand.
Die komen perfect van de pers.
Op dit mm staat er een heel bos op de plaat:
[gallery]Afbeelding[/gallery]
Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jul 2024 13:32
Portje schreef: 10 jul 2024 13:16 Dat over scheppen met geld verdienen.Arie, was een grapje,
Ja... dat had ik wel begrepen, maar eerlijk gezegd zit ik momenteel "vol met frustratie" vanwege het gegeven dat ik niet meer kan bewegen zoals ik dat gewend was... Positief blijven is wel wat me er doorheen trekt.. afgelopen maandag weer naar de schietvereniging geweest, en 'k ben het handboogschieten gelukkig niet verleerd, al heb ik mijn boog wel een paar pond terug moeten tunen, desalniettemin, schoot ik gemiddeld weer boven de 20 punten per beurt , met als "uitschieter" 2 x een beurt van 28 punten.. (1x 10, en 2 x 9).. dan schiet je op 18 meter wel 3 pijlen op een bierviltje.

Dat gaat dus weer lekker.. lopen op zich ook maar nog niet van harte..

Als je de wieltjes maakt met een V-Profiel, dan kunnen ze prima in de afgeronde T-Gleuven van het bestaande profiel lopen, en dan kun je in de gebogen delen gewoon een V-Groef maken.. dan loopt dat wel door.
Nou breekt mijn klomp.
Opeens van 3D printer en Cnc komt de aap uit de mouw.
Arie schiet 3 peilen en treft maar een keer de 10.
Zit ik dan toch op het schietsport forum😂😂.
Arie AUB hou op om met zoveel informatie op het forum .
Ik kan de naam Arie nog niet meer zien hier.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

De 2e print ziet er op het eerste gezicht een stuk beter uit, zoals verwacht.
Het is te laat om de support weg te halen, dat doen we straks wel bij daglicht.
Er was in het begin wel een hechtingsprobleem, de eerste laag liet meteen al los.
Ik heb de pei plaat met groene afwasmiddel van dreft gewassen, goed afgespoelt en gedroogd en meteen weer in de Bambu gezet en printen maar.
Ging prima..

Afbeelding
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Portje schreef: 11 jul 2024 00:14 k heb de pei plaat met groene afwasmiddel van dreft gewassen, goed afgespoelt en gedroogd en meteen weer in de Bambu gezet en printen maar.
Ging prima..
Ik maak elke keer de plaat (Artillery Genius) schoon met bio alcohol en een velletje wc papier. Dat duurt nog geen minuutje en werkt beter en sneller dan de ander opties die ik geprobeerd heb (water, zeep, wasbenzine).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

En dan het resultaat, op zich best aardig.
Aardig?, ja aardig.
Het filament is slecht van de pennetjes af te krijgen, dat wordt dus de vijl erop.
Maar wat ik vervelender vind is de maatvoering.
30x30 is de tekening.
Het geprinte deel is 29.8mm aan het begin maar aan de kant van de pennen 29.5
Afbeelding

hfjbuis:
Gezien de plaats waar de printer staat zijn wasbenzine en dergelijke stinkzooi niet welkom.
Laatst gewijzigd door Portje op 11 jul 2024 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

mogelijk kun je wat instellen met de invulling en de orientatie van je printbanen?.. als die aan het begin en eind anders in je materiaal liggen, dan kunnen daar wel verschilletjes ontstaan.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Portje schreef: 11 jul 2024 10:26 Gezien de plaats waar de printer staat zijn wasbenzine en dergelijke stinkzooi niet welkom.
Zoals gezegd, werkt voor mij bio alcohol het beste. Die paar druppeltjes ruik je niet.
Portje schreef: 11 jul 2024 10:26 Maar wat ik vervelender vind is de maatvoering.
Het is kunststof dat warm wordt aangebracht. Als het afkoelt, krimpt het een beetje. Hoe groter het onderdeel, hoe meer last je daarvan hebt. Je kunt daar in het ontwerp rekening mee houden. Ik doe dat middels een offset (3D print correctie) in de tabel met maten. Die hoef ik dan maar op één plek aan te passen.
Kleine gaten worden op mijn machine vaak te klein geprint. Voor "kritische" maten gebruik ik daar ook een offset voor. Soms werk ik het onderdeel af met de draaibank of freesmachine. Schroefdraden loop ik meestal even na met een tap.
Als je over een paar maanden nogmaals het onderdeel meet, zul je ook andere maten vinden. Het onderdeel krimpt met de tijd een beetje. Dat is ook de reden dat sommige kunststof deksels na verloop van tijd niet meer passen.
Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 11 jul 2024 10:26 Het geprinte deel is 29.8mm aan het begin maar aan de kant van de pennen 29.5
Ach, wat is 0.5mm nu eigenlijk? Maar in principe 0.15 ;-)
Want zorg dat die 29.8 vergroot wordt naar 30.15 wordt de kleine kant 29.85 , tolerantie van +/- 0.15 dan zou je staan te juichen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Om te beginnen laat ik die 4 pennen op de hoeken eens weg.
Die pen in het midden is misschien ook wel genoeg, de vorm zorgt er voor dat de delen niet kunnen draaien.
Ook kan ik losse pennen printen, mja dan raak je die onderweg natuurlijk steeds kwijt.
En de boel later onder het freesding is ook een optie.
Die offset moet ik nog mee aan de gang.

Ik ga maar eens tijd boeken voor de printer, haha
Plaats reactie