Bambu Labs X1

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Bambu Labs X1

Bericht door benkr »

Nu we verhuisd zijn en de woning op orde begint te komen wordt het tijd om aan het bestellen van de 3D printer te gaan denken.
Het wordt de Bambu Labs X1 Carbon met AMS, maar welke extra's is me nog niet helemaal duidelijk, om te beginnen welk filament is aan te bevelen als "general purpose", ik denk aan PETG, maar daar hebben ze dan weer geen support materiaal voor lijkt het, wat is de beste keuze?
En wat nog meer? Andere typen filament, heat plates, ....... ?
Ik zou graag alles in een keer bestellen en niet telkens opnieuw dingen moeten gaan bestellen omdat ik daar of daar niet aan heb gedacht.
Graag jullie advies en mening hier over dus.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bambu Labs X1

Bericht door hfjbuis »

Ik ben begonnen met PLA en later overgestapt op PETG omdat dat gemakkelijker van het print bed te verwijderen is (hoef je niet te wachten totdat het print bed is afgekoeld. Na enkele rollen slechte PETG ben ik weer terug bij PLA. Mijn PLA is ook veel stijver dan mijn PETG. Voor de prijs maakt het niet veel uit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bambu Labs X1

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou gewoon beginnen met PLA. Daar kun je de meeste dingen wel mee maken. Later kun je altijd nog eens een ander filament kopen en daar mee gaan experimenteren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bambu Labs X1

Bericht door serum »

hfjbuis schreef: 13 mar 2024 23:24 Ik ben begonnen met PLA en later overgestapt op PETG omdat dat gemakkelijker van het print bed te verwijderen is (hoef je niet te wachten totdat het print bed is afgekoeld. Na enkele rollen slechte PETG ben ik weer terug bij PLA. Mijn PLA is ook veel stijver dan mijn PETG. Voor de prijs maakt het niet veel uit.
Welk merk PETG was dat?
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: Bambu Labs X1

Bericht door HurcoXYZ »

PLA is makkenlijker om te printen in de meeste gevallen, PETG kan nog wel eens wat meer problemen geven. Gebruik tegenwoordig PETG van prusa, dat gaat opzich best goed
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bambu Labs X1

Bericht door serum »

Ik print al jaren driftig PETG van e-sun op 150-250mm/s. Mijn hotend houdt niet zo van PLA. De laatste rollen van esun (met kartonnen houder) had ik wat issues mee, (iets geschoven met de temperatuur en toen was het goed). Vandaar mijn vraag over welke PETG we het hebben waarmee het mis gaat. 9 jaar geleden had ik tig duurdere rollen petg welke niet goed waren. Als ik PLA gebruik pak ik de PLA+ van esun. print erg mooi, erg stijf. (ook tot 160mm/s Nog niet getest met de 0,6mm nozzle, misschien helpt die hogere flow en lagere tegendruk nog wel om het beter te laten printen.

Zal het Prusa filament eens proberen, die hebben de kwaliteit wel consequent op orde.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Bambu Labs X1

Bericht door pep »

De structured pei plaat is een aanrader. verder heb je de eerste 6 maanden mooie korting op de filamenten van bambulab zelf. Als je spullen voor buiten wil maken is ASA een goede. Verder doe ik veel met ABS en dat gaat juist in de X1 heel mooi
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bambu Labs X1

Bericht door DaBit »

Het is met printers niet anders als met elk ander maak-apparaat in je hobbyhok; je hebt regelmatig verbruiksartikelen of hulpgereedschappen nodig en je weet vandaag nog niet precies wat je over een week hebben wil. Laat dat 'alles in 1x kopen' idee dus maar lekker varen want dan zit je straks opgescheept met 100+ euro aan materialen waar je niks meer mee doet. Genoeg aanschaffen om te kunnen beginnen, dan ervaring opdoen, dan bijbestellen zou mijn advies zijn.

PLA doe ik zelf weinig mee. Temperatuurbereik is net krap, slagvastheid beperkt, kostenvoordeel niet groot genoeg, en ik vind het eigenlijk ook niet zo heel veel makkelijker printen dan PETG. Ik gebruik het eigenlijk alleen als ik veel detail nodig heb of de boel wil verlijmen, voor de rest heb ik de voorkeur voor PETG.
Maar als je begint dan is een rolletje PLA wel een veilige keuze.

Kwa filamentmerken: echt rommel is er volgens mij niet meer zoveel.
Prusa heeft met zijn Prusament vooral de kwaliteitscontrole en registratie goed op orde; een van redenen dat ik het graag gebruik bij prints 'voor anderen'. Inmiddels ben ik er door schade en schande achter gekomen dat bijhouden welke batches materialen je gebruikt hebt voor ding X lonend is.
Maar kwa materiaal is dat Prusament niet erg bijzonder.

Naast dat prusament PETG gebruik ik ook FormFutura rPET; relatief goedkoop en voor het meeste werk voldoet gerecycled plastic ook prima. eSun of dat 123-3d Jupiter filament is verder ook wel prima.
Mijn printwerk zit met 30-60mm/s op een glasplaat wel nog steeds op stenentijdperk-niveau. Ik moet de stap naar vlotter en moderner nog een keer maken, maar de noodzaak is er eigenlijk niet zo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bambu Labs X1

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 14 mar 2024 08:07
hfjbuis schreef: 13 mar 2024 23:24 Ik ben begonnen met PLA en later overgestapt op PETG omdat dat gemakkelijker van het print bed te verwijderen is (hoef je niet te wachten totdat het print bed is afgekoeld. Na enkele rollen slechte PETG ben ik weer terug bij PLA. Mijn PLA is ook veel stijver dan mijn PETG. Voor de prijs maakt het niet veel uit.
Welk merk PETG was dat?
3DFILLS esFil PETG MAX besteld bij AMAZON, mijn vaste filament leverancier. De eerste doos PETG Zwart was super en ik was helemaal om. Na een paar maanden Zwart en Rood besteld en dat was rotzooi. Kleine dingen gaan, maar als het groter dan een luciferdoosje wordt, dan laten de hoeken los (warping) en is het spul niet recht. Als je de dikte van het filament opmeet, dan zitten daar verschillen in van 0.03 mm op een afstand van een meter. Dat is een teken dat ook het extrusie process niet in orde is.

De temperatuurinstelling voor PLA en PETG heb ik op +5° staan. Voor de rest gebruik ik de standaardinstellingen van PrusaSlicer. Het (verwarmde) bed maak ik voor elke printopdracht schoon met IPA (bio alcohol van de lidl). Het zelfde resultaat met spiritus en wasbenzine.

Het bij de printer bestelde SUNLU PLA was wel goed.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bambu Labs X1

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 14 mar 2024 09:48 Het (verwarmde) bed maak ik voor elke printopdracht schoon met IPA (bio alcohol van de lidl). Het zelfde resultaat met spiritus en wasbenzine.
Ik denk dat je de Action bedoelt?
De bio-ethanol van de Action is van Sel-chemie en volgens mij gewone ethanol (staat >95% ethanol op de voorkant, geen spec-sheet te vinden).
Isopropanol (= isopropylacohol = IPA) is net iets anders (een secundaire alcohol). Maar goed, details. Dat spul is in ieder geval super goedkoop en maakt goed schoon. Ik gebruik het ook elke keer.

Ik gebruik het liever dan spiritus (laat laagje achter ivm toevoegingen, is maar 80% alcohol) of wasbenzine (agressief, en tast plastics aan).
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Bambu Labs X1

Bericht door H.C »

Je weet toch dat dat ding enorm veel kabaal maakt? :)
123-3d Jupiter filament is verder ook wel prima
dus deze niet, de enige die ik heb waar ik die stick moet gebruiken. (print wel goed)

Een 7 jaar oude rol innoFlex 45 ...geen probleem (niet via ams) (iemand die een vervanger kent voor deze?)

Te vermijden in ams: alles met CF, maar dat laten ze wel weten in bambstudio.

ASA van polymaker werkt ook goed.(wel wat wrapping)

pei & engeneering plate: temp. wat hoger zetten dan aangegeven. (Ja regelmatig schoonmaken met ipa)

na 7 maand...enig probleem is de PAHT-CF via ams. Meestal gaat dat goed, maar soms doet dat vreemde dingen... zoals de snelheid binnenkant/buitenkant wisselen O_o (bambustudio)
De start procedure, dat duurt eeuwig :)
Voor de rest, wereld van verschil met mijn 7 jaar oude Builder.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bambu Labs X1

Bericht door DaBit »

H.C schreef: 14 mar 2024 12:54 dus deze niet, de enige die ik heb waar ik die stick moet gebruiken. (print wel goed)
Ik zit nog in het jaar 2017 en print nog op Ikea spiegels met 3DLac of Magigoo als hechtlaag. Hoe het zich met moderne poedercoat en PEI platen gedraagt weet ik niet :oops:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Bambu Labs X1

Bericht door remon_v »

Ik gebruik een plaat van G10 materiaal, werkt super en is goedkoop.
Qua filament gebruik ik PLA(+) van Eryone… werkt prima
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Bambu Labs X1

Bericht door P1-Engineering »

In 10k plus printuren (over meerdere printers) alleen paar keer een nozzle moeten vervangen en de sticker van de bouwplaat. Neem dan sowieso de complete nozzles, dan kan je bij een verstopping snel weer verder.
Als je veel ABS of ASA print moet je regelmatig de koolstof geleidestangen schoonmaken met IPA. Volg daarin de Bambu procedure. Als je dit niet bijhoudt gaat ie eerst slecht printen en je hebt kant de geleidingen te doen inslijten.

Voor de rest regelmatig vers filament voeren, dan blijven ze gelukkig. :mrgreen:
Filament gebruik ik als het kan dat van Bambu zelf, is iets duurder maar werkt gelijk zonder al te veel tuning en mooie bonus is het automatisch inlezen en bijhouden van restant op de rol.
Als het geen Bambu filament is gebruik ik veel het huismerk van 3Djake.
Plaats reactie