Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2024 14:12 (7½ week niet roken, en ik heb 'm er al uit :lol: )
Dat alleen al lijkt me een goede reden. Maar dan moet je daarna niet weer gaan roken.

Elk kind van een jaar of 11-12 kan tegenwoordig Benchys printen, wat denk je nu eigenlijk, dat die kinderen tegenwoordig allemaal hoog begaafd zijn?

Gaatjes voor de scharniertjes gewoon mee printen, ik print horizontale buis van 20mm gaat prima. Volgende keer 0.5 groter maken, gaat het nog beter. :mrgreen: En gaatje van 2mm, lijkt me uitgesloten dat dat een probleem kan zijn.

En.. even inlezen hoe die volumes nu eigenlijk samengesteld worden, dat product wordt niet altijd even massief, afhankelijk van wat je in stelt, de holle ruimtes worden met kruisverbanden naar keuze opgevuld. Bij mij staat de wanddikte op 1.2 dus wanneer ik iets teken van 5mm komt daar 5-2.4=2.6mm opvulling tussen. (standaard instelling, het is CAM, heb ik een hekel aan dus doe gewoon standaard wat die kinderen van 11-12 ook lukt)
Zo simpel mogelijk, Cura downloaden en starten, STL inlezen, platleggen, slicen, printen. Meer is het niet, enz, enz. Kun je nu al doen, heb je geen printer voor nodig. Na een uurtje alle opties uitgeprobeerd te hebben (hebben wij even rust) weet je de belangrijkste mogelijkheden wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Kistje Printen

Bericht door André-R »

Een 3D printer aanschaffen.. ik kan het van harte aanbevelen. Is gewoon leuk en niet al te ingewikkeld (en al zeker niet voor iemand van jouw kaliber, Arie) Ik heb een Prusa MK 4 kit... leuk omzelf in elkaar te zetten en nadat ie eenmaal goed was afgesteld print ie super. Maar ik heb geen vergelijk met andere merken ...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Kistje Printen

Bericht door tuonov4 »

of gewoon bestellen bij temu (8 stuks voor 8,78)

https://www.temu.com/nl/8-stks-kleine-p ... w4wd9eh6mv
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Ballegooijen »

Misschien kan je hier ook iets mee. Bestand downloden en de pdf extensie wijzigen in .scad
Je kan dan de maten ingeven die je wil hebben en er vervolgens een stl van maken.

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2024 15:49 (hebben wij even rust)
èèèn Bedankt!.. :lol: Ik ben vanmiddag vooral bezig geweest in de werkplaats..omdat het stukswerk is, gewoon een klein progje ingeduimd, en dan gewoon elke keer de Cyclus een haartje aanpassen.. start heien.. en een trekje van mijn Pijp nemen...

Vanavond zal ik weer het grootste deel van de tijd in de werkplaats zijn.. Freeswerk.. lang programma.. denk dat ik em maar even in stukken opdeel, anders moet ik mijn bed er neerzetten.. :lol:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Bij een goedkope printer ben je meer tijd bezig met onderhoud en afstellen dan met printen. Hoofdpijn.
Als je iets betrouwbaars wilt, moet je dieper in de buidel tasten. 1000 euro is dan normaler
Al heeft Creality met zn Ender 3 v3 SE naar zeggen iets goeds op de markt gezet (Hier voor 180 nu. Blijft wel een budget printer.
Ik zou zelf nu voor iets van Bambu Labs gaan.

Wat ik dus eerder zei over buisjes: dat scharnier zal wellicht niet zo worden als je verwacht had, houdt dat rekening mee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

Heb je nu nog 2 wanden met holle tussenruimte getekend? Niet doen, gewoon massieve wanden tekenen. Die slicer maakt daar wel dunnere wandjes met vulpatroon naar keuze ertussen van.

Dat hele 'hou x keer de dikte van de streep tandpasta, euh, plastic aan' geld alleen voor dunwandige delen. En zelfs daar is het inmiddels lang niet meer kritisch; PrusaSlicer kan daar met de 'arachne' perimeter generator prima mee om gaan en Cura heeft ook zoiets. Net zoals met tandpasta is hard duwen en langzaam bewegen een dikke streep, en een klein beetje duwen en snel bewegen een dunne streep.

Kwa niet-merk-specifieke slicers heb ik persoonlijk een voorkeur voor PrusaSlicer als het om 'mechanische onderdelen' gaat en Cura als het om 'kunst' gaat. Beiden zijn zo kosteloos te downloaden
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Leeuwinga »

En wat is er mis mee een multiplex gereedschaps kistje ??
Wanden bv met zwaluw verbinding en fijn gelakt
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Ballegooijen »

Niets, maar dan heb je wel een vakman nodig :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 05 mar 2024 22:17 Heb je nu nog 2 wanden met holle tussenruimte getekend? Niet doen, gewoon massieve wanden tekenen.
Ik teken sowieso alles massief als ik in Alibre werk.. weet je wat een werk het is om holle wanden te tekenen in Alibre? :lol:
Die slicer maakt daar wel dunnere wandjes met vulpatroon naar keuze ertussen van.
So I see... , net PrusaSlicer gedownload, gewoon om even te kijken.. ziet er goed uit..
DaBit schreef: 05 mar 2024 22:17 Kwa niet-merk-specifieke slicers heb ik persoonlijk een voorkeur voor PrusaSlicer als het om 'mechanische onderdelen' gaat en Cura als het om 'kunst' gaat. Beiden zijn zo kosteloos te downloaden
Kunst maak je met de hand.. :lol: anders is er geen kunst aan.. 't gaat mij vooral om mechanische onderdelen..

't kistje wat ik al had getekend even door Prusa getrokken..

Afbeelding

Daar wordt ik wel redelijk vrolijk van..
Leeuwinga schreef: 06 mar 2024 09:31 En wat is er mis mee een multiplex gereedschaps kistje ??
Wanden bv met zwaluw verbinding en fijn gelakt
Daar is niets mis mee, maar daar moet je wel veel meer aandacht aan besteden..
mijn vader heeft ook wel Multiplex kisten gemaakt voor zijn gereedschappen, en ik heb ook al eens een Fraaie horlogekist gebouwd, gefineerd met Wortelnoot.. Hell!.. er zijn er tenslotte ook die hele CNC machines bouwen van Multiplex.. prima materiaal.. maar Multiplex om een Meetklokje in op te bergen?.. Triplex komt dan eerst.. en als ik dan eerlijk ben, dan zou ik inderdaad de eerder genoemde sigarenkistjes kunnen gebruiken..

Afbeelding

OboModulan is dan ook nog een "optie" dit kistje heb ik jaren geleden al eens gemaakt..

de gedachte achter een 3D print is, dat ik als ik een slim (parametrisch) model heb, ik zelf in een vloek en een zucht een programma kan maken voor de 3D printer, en als ik zelf beschik over zo'n apparaat, rolletje plestik erop, start heien.. koffie!, eigenlijk vergelijkbaar met dat Rode kistje van Obo.. maar dan hoef ik em niet meer te lakken..

Als ik vakjes voor in een Lade wil hebben?, slim construeren, printerbed voltegelen met bakkies, start heien.. tukkie doen, morgen de boel van't printertje peuteren.. Meer dan dat zou het niet moeten zijn...
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

Je kunt het ook laten printen. Kost bijna geen drol en met een kwaliteit die je met een veredelde kitspuit niet haalt: https://www.rp2.nl/
(en ja, ik heb ook een Prusa 3.9).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 06 mar 2024 17:06 Je kunt het ook laten printen. Kost bijna geen drol en met een kwaliteit die je met een veredelde kitspuit niet haalt: https://www.rp2.nl/
(en ja, ik heb ook een Prusa 3.9).
Ja, Laten printen was ook mijn eerste insteek.. eigenlijk gewoon hetzelfde idee als waar een klant van mij nu mee bezig is.. HIJ heeft een Horloge ontworpen, IK maak het voor hem.. (uiteraard van "Atoomnummer 22".. zoek die maar eens op.. )

Waar het mij dus aanvankelijk om ging was het laten printen van in elk geval 1 Boxje voor mijn nieuwe meetklokje.. 'k ben wel in mijn nopjes met dat ding.. maar dat scharrige doosje.. da's me een Doorn in beide ogen..

Maar nu de Focus meer en meer lijkt te liggen op "Hoepel op, schaf jij zelf maar zo'n ding aan" :lol: , zit ik daar ook aan te denken..

en dan denk ik meteen even verder.. als ik een deel in een ander deel wil laten passen.. laten we zeggen een soort pen-en-gat verbinding, maar ook delen van een scharnier die in elkaar moeten vallen.. moet ik daar nog rekening mee houden, of doet/Kan PrusaSlicer dat voor me?

Ik ben inmiddels tussen de bedrijven door enzo een Boxje aan het ontwerpen.. Tuurlijk ik kan een model van het internet trekken.. maar ik wil zelf iets ontwerpen.. waarom? Daar leer ik van, en Leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven..
In Alibre Design heb ik een Global Parameter File aangemaakt.. waar ik de breedte en lengte, alsmede diepte, wandikte kan invullen, dan worden de buitenmaten berekend, door de wanddiktes er bij op te tellen.. de binnenmaat van het doosje is dus leidend..(in de eerste Configuratie.., ik kan altijd een 2de Configuratie maken waarbij de wanddikten aan de binnenkant zitten, en je dus de Buitenmaten opgeeft.. )
Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Btje »

https://www.printables.com/model/258431 ... parametric

Wellicht te gebruiken als inspiratie voor je eigen tekening.
BF20 maar nog niet CNC
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 06 mar 2024 23:52 (uiteraard van "Atoomnummer 22".. zoek die maar eens op.. )
Denk je nu echt dat we na jarenlange framing geen idee hebben waar jij die kast van gaat maken ?
Als zelfs de Zwitserse horloge industrie massaal naar Bakhuuz'n trekt om hun werk uit te besteden, nog een paar jaar en Bakhuuz'n is de Silicon Valley van de horloge industrie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie