Bigtreetec Octopus

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

Portje schreef: 27 mar 2023 12:28 Die klipper kon toch ook op de Bigtreetec Octopus ?
jawel.... maar met die printer ben ik nog niet zover, zal nog wel een jaar of 10 duren... :-)
en toen kwam ik dus de Ender3V2 tegen... dus ik dacht... zal eerst eens kijken of dat gaat werken....
DaBit schreef: 27 mar 2023 12:37
Swets schreef: 27 mar 2023 12:00 soms krijg ik de eerste keer een fout, run ik de setup nog een keer gaat het goed?
is dat gebruikelijk bij linux?
Nee, dat is niet gebruikelijk.
Maar het kan nooit kwaad om te beginnen met een 'sudo apt update && sudo apt dist-upgrade && sudo apt autoremove' voordat je spullen als Klipper gaat installeren.
En er zal ook vast wel een kantenklaar SD-kaart image zijn met alles voorgeinstalleerd? Misschien daar even naar zoeken.
Swets schreef: 27 mar 2023 11:34 gebruik je straks nog wel gewoon de zelfde software voor de g-code? zal haast wel....
Ja hoor, daar kun je nog steeds Prusaslicer/Cura/KISSSlicer/Simplify3D/F360/whatever voor gebruiken.
Ja ik zit nu op me werk, en heb dus die printer niet.... wel heb ik volgens mij alles op die PI aan de gang?
ik heb bij die kiauh installer overal groene vinkjes ....

en ik kan ook via een andere computer via de browser in de PI kijken...:

Afbeelding

Afbeelding

volgens mij hoef ik nu alleen nog die printer the flashen, en er een kabeltje tussen te hangen?
althans zover begrijp ik het... :-)

is allemaal nieuw voor me dit...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Portje »

oh, aan de topic naam te zien dacht ik dat het daar over ging.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door DaBit »

Swets schreef: 27 mar 2023 13:46 volgens mij hoef ik nu alleen nog die printer the flashen, en er een kabeltje tussen te hangen?
althans zover begrijp ik het... :-)
Ik denk het...
is allemaal nieuw voor me dit...
Je hebt er nu al meer verstand van en zeer zeker meer ervaring met Klipper dan ik :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

Portje schreef: 27 mar 2023 16:37 oh, aan de topic naam te zien dacht ik dat het daar over ging.
:-) je heb gelijk... maar toen wist ik nog niets van klipper...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door MeMoRy »

Swets schreef: 27 mar 2023 12:00 wel gek.... soms krijg ik de eerste keer een fout, run ik de setup nog een keer gaat het goed?
is dat gebruikelijk bij linux?
Tja
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door serum »

Voor ieder ondersteund moederbord is er een config file, de eerste regels van die configfile staat precies in wat je moet doen om dat bordje te flashen. Ik vond klipper een verademing om te installeren. Gewoon doen wat er staat, putty op je PC zodat je bij de PI kan komen, en een tooltje om eenvoudig bestandjes (filezilla oid) over en weer te krijgen. (zeker handig als je PI niet in staat is je mobo rechtstreeks te flashen)

Hier staan de config files

https://github.com/Klipper3d/klipper/tree/master/config

Sommigen kunnen door de Pi geflashed worden, anderen heb je een microsd bij nodig.

https://www.klipper3d.org/Installation.html

Volg die stappen en het moet goedkomen.

Ik werk alweer een tijdje met klipper, het werkt echt fabelhaft. Je kan er eenvoudig met een adxl845 de resonanties in het systeem opzoeken en die gebieden voorkomen bij snelle bewegingen. Stiller en mooiere prints. er is support voor een scanner waarmee je op hoge snelheid je bedmesh kan bepalen, tandemhomen is er ook perfect in geregeld. Ik print doorgaans op ~200mm/s met een acceleratie van 10-15000mm/s2. (en nog een opmerkelijk strakke print ook). Geen ringing, geen bulging op de hoeken. Gewoon eersteklas firmware.

Ook leuk; modbus aansturing voor je printkop. Voor het aansturen van je stappenmotor/hotend/tempsensor/adxl845/bltouch etc etc een bordje met 4 draadjes. (power en data)

Ik ben in de tijd dat ik het gebruik nog geen eigenaardheid tegengekomen (los van het linux gezevel dat na een update bepaalde dingen handmatig rechtgetrokken moeten worden, waar ik op de mac ook wel eens tegenaan loop). Alles werkt erin zoals je verwacht. Dat gezegd hebbende heb ik wel afscheid genomen van marlin.

Als ik ooit weer iets moet doen met een printer dan wordt het een bambu labs. Daarop draait Klipper standaard en is eersteklas afgesteld. Voordat je daar met een zelfbouwert bent (waar voor sommigen misschien de uitdaging ligt) ben je wel even onderweg. Als je jezelf 5 euro per uur rekent, dat is die 750 euro een schijntje. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-03-28 11_41_52-(1) Bigtreetec Octopus - www.cnczone.nl.jpg
Geen idee welk beeld dit vergelijk moet suggereren.
Dat een Mac speelgoed is begrijp ik wel.
Windows zou dan een gewoon alledaags ding kunnen zijn.
Linux een gevechtsvliegtuig met alle mogelijkheden en snelheid die je daar verwacht.

Of hebben de makers van die plaatjes toch iets anders bedoelt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

serum schreef: 28 mar 2023 09:28 Voor ieder ondersteund moederbord is er een config file, de eerste regels van die configfile staat precies in wat je moet doen om dat bordje te flashen. Ik vond klipper een verademing om te installeren. Gewoon doen wat er staat, putty op je PC zodat je bij de PI kan komen, en een tooltje om eenvoudig bestandjes (filezilla oid) over en weer te krijgen. (zeker handig als je PI niet in staat is je mobo rechtstreeks te flashen)

Hier staan de config files

https://github.com/Klipper3d/klipper/tree/master/config

Sommigen kunnen door de Pi geflashed worden, anderen heb je een microsd bij nodig.

https://www.klipper3d.org/Installation.html

Volg die stappen en het moet goedkomen.

Ik werk alweer een tijdje met klipper, het werkt echt fabelhaft. Je kan er eenvoudig met een adxl845 de resonanties in het systeem opzoeken en die gebieden voorkomen bij snelle bewegingen. Stiller en mooiere prints. er is support voor een scanner waarmee je op hoge snelheid je bedmesh kan bepalen, tandemhomen is er ook perfect in geregeld. Ik print doorgaans op ~200mm/s met een acceleratie van 10-15000mm/s2. (en nog een opmerkelijk strakke print ook). Geen ringing, geen bulging op de hoeken. Gewoon eersteklas firmware.

Ook leuk; modbus aansturing voor je printkop. Voor het aansturen van je stappenmotor/hotend/tempsensor/adxl845/bltouch etc etc een bordje met 4 draadjes. (power en data)

Ik ben in de tijd dat ik het gebruik nog geen eigenaardheid tegengekomen (los van het linux gezevel dat na een update bepaalde dingen handmatig rechtgetrokken moeten worden, waar ik op de mac ook wel eens tegenaan loop). Alles werkt erin zoals je verwacht. Dat gezegd hebbende heb ik wel afscheid genomen van marlin.

Als ik ooit weer iets moet doen met een printer dan wordt het een bambu labs. Daarop draait Klipper standaard en is eersteklas afgesteld. Voordat je daar met een zelfbouwert bent (waar voor sommigen misschien de uitdaging ligt) ben je wel even onderweg. Als je jezelf 5 euro per uur rekent, dat is die 750 euro een schijntje. :mrgreen:
ik geloof dat ik de PI nu voor elkaar heb, dus nu die Ender nog flashen, maar ik had gisteren een verjaardag waar ik heen moest... ( jammer hoor...:-) )

Maar ben dus helemaal niet thuis in linux en dus ook niet in de Raspberry PI... en dus ook niet in al die getypte commanndo's dat sudo en apt gedoe? heb af en toe geen idee wat ik aan het doen ben... :-) zeker als ik andere dingen te zien krijgen, dat de plaatjes in de tutorial... dat hele github verhaal snap ik ook nog steeds niet veel van.... en ik wil ook altijd te snel.... en ja..lezen blijf een probleem... :-)

maar dan ga ik het ontdekken... ik was ook al een beetje aan het zoeken... want ik heb ook een Geeetech A10T , maar daar kan ik weinig vinden over het samen werken met Klipper... , maar eerst die Ender maar eens....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

Afbeelding

heb ik weer... :-) volgens mij de tutorial helemaal gevolgd... bin file gemaakt,... in de Ender 3 gestopt .... poosje gewacht,,,, maar ja,,, hoe lang moet je wachten, want je zie of hoor niets gebeuren.... na een tijdje toch die PI er maar eens aan gehangen...
en ik krijg dit...

Ja, en nu... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

ja ik weet nu even niet goed wat ik moet?

ik volg deze tutorial:

maar ik heb dus die klipper.bin, hernoemd en op een cf-cardje gezet... die in de ender gedaan.... poosje gewacht?
en toen de PI er aan gehangen... maar in die webpagina's, krijg ik in beide nogsteeds Unable to connect...

maar hoe weet ik nu of het goed gegaan is met de Ender? want ook met Klipper werkt het scherm niet meer... dus tja..?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

misschien maar een nieuw topic voor maken... :-) gaat weer lekker....


ik zie in me klippy.log de volgende regel wel erg veel langs komen:
mcu 'mcu': Unable to open serial port: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/<your-mcu-id>: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/<your-mcu-id>'

en als ik via putty ls /dec/serial/by-id/* doe, krijg ik de volgende info...
/dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0

nu begrijp ik dat ik op deze plek <your-mcu-id> dus usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 in moet vullen ofzo...
maar waar dat dan is moet ik nog even uit vogelen....

by 7:50 in het filmpje zeg hij wel als de serialport niet klopt, moet je het kloppend maken... maar waar je dat nu in kloppend moet maken?

Afbeelding
dit is de file voor de ender3V2 die er by zat, en daar staat toch het zelfde? of moet ik het nog ergens in vullen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door P1-Engineering »

Je moet de Pi via USB verbinden met de printer.
Dan vervolgens via putty inloggen op je pi en het volgende commando uitvoeren:

ls /dev/serial/by-id/*

Dan krijg je de specifieke ID voor jouw machine, die in je printer config plakken en zou het moeten werken.

Mocht het dan niet werken kan je de pi en de printer paar keer opnieuw opstarten. Mocht het dan nog niet lukken zit er iets niet helemaal lekker in de firmware. Check of je de juiste processor en verbindingsmethode heb geselecteerd.
Zelf geen ervaring met een Ender maar de beide Artillery's en de Voron werken al zo'n 2 jaar foutloos op Klipper. Staan nu wel al zo'n 4 maanden stof te vangen aangezien de Bambu al het werk van ze heeft afgenomen. :lol:
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

P1-Engineering schreef: 29 mar 2023 00:54 Je moet de Pi via USB verbinden met de printer.
Dan vervolgens via putty inloggen op je pi en het volgende commando uitvoeren:

ls /dev/serial/by-id/*

Dan krijg je de specifieke ID voor jouw machine, die in je printer config plakken en zou het moeten werken.

Mocht het dan niet werken kan je de pi en de printer paar keer opnieuw opstarten. Mocht het dan nog niet lukken zit er iets niet helemaal lekker in de firmware. Check of je de juiste processor en verbindingsmethode heb geselecteerd.
Zelf geen ervaring met een Ender maar de beide Artillery's en de Voron werken al zo'n 2 jaar foutloos op Klipper. Staan nu wel al zo'n 4 maanden stof te vangen aangezien de Bambu al het werk van ze heeft afgenomen. :lol:
Afbeelding
dit zegt putty...

en dat plaatje een berichtje terug is de printer config .... en volgens mij zijn die het zelfde...?

snap ik alleen niet waarom die logfile maar dit blijf zeggen:
mcu 'mcu': Unable to open serial port: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/<your-mcu-id>: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/<your-mcu-id>'

net of ik nog ergens iets bij your-mcu-id moet wijzigen? althans daar vind ik het op lijken?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door serum »

Ik ken weinig mensen die zo weinig opsteken van een handleiding als jij. Volgens mij heb je nog niet eens op die link geklikt die ik eerder deelde. :mrgreen:

Wat denk je logischerwijs dat hier moet komen te staan in je config;

Code: Selecteer alles

<your-mcu-id>
Ik ga het niet eens voorzeggen, broed er maar even op. Of open toch die link ff. Staat gewoon in klinkklare tekst wat je moet doen ;-)
Op pagina 1 van de installatieinstructies. Het is maar een hint. Je hebt de commando's ook gevonden om die ID te achterhalen. Dit laatste hobbeltje doe je ook met 2 vingers in de neus op eigen kracht.
Plaats reactie