3D printer kopen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

3D printer kopen

Bericht door benkr »

Wie kan mij nu een goed advies geven voor een 3D printer.
Ik denk dat ik iets zoek met een verwarmd bed en een gesloten behuizing, maar dat is meer gevoel dan ergens op gebaseerd.

En waar moet je op letten als je zoiets wil gaan kopen?

Ik kom b.v. deze tegen:

https://www.amazon.nl/Flashforge-Dreame ... ljaz10cnVl

Is dat wat?

Maar ik lees hier ook dat de Prusa een goed beginpunt is, hoewel er dan denk ik wel nog een behuizing omheen moet maar dat hoeft geen showstopper te zijn.
En brengt een dual extruder veel voordeel, of gebruik je dat toch bijna nooit?

Ik had bijna (net te laat) de Ultimaker 3 van Rien1959 gekocht, maar die is dus al weg. Pech dus.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer kopen

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 08 nov 2021 23:25 Ik denk dat ik iets zoek met een verwarmd bed en een gesloten behuizing, maar dat is meer gevoel dan ergens op gebaseerd.
Verwarmd bed is niet optioneel, imho. Gesloten behuizing is voor veel filamenten wel prettig.
Dual extruder gebruik je niet zoveel. Zou ik voor een eerste printer niet doen.
En als je dat toch doet dan wel goed, dus extruder A moet uit de weg als B aan de gang is en vice versa.

Ik laat me verder niet teveel uit over de koop-printers; veel meer dan dat ik regelmatig mag aanschouwen dat die Prusa's verrekte goed printen en dat mensen met amper verstand van zaken ermee overweg kunnen weet ik er eigenlijk ook niet van.

Maar is gewoon zoiets als een Creality Ender 3 Pro niet wat voor je? Is zeker niet het beste wat je kopen kunt, maar indien nodig is dat ding een beetje oppeppen voor jou geen drama, en je kunt er mooi eens mee kijken wat je nou echt nodig hebt kwa 3D-printer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 3D printer kopen

Bericht door bartL »

benkr schreef: 08 nov 2021 23:25 Ik had bijna (net te laat) de Ultimaker 3 van Rien1959 gekocht, maar die is dus al weg. Pech dus.
Misschien was ik je nog net voor geweest, maar helaas ook ik was net te laat :roll:
DaBit schreef: 08 nov 2021 23:43Gesloten behuizing is voor veel filamenten wel prettig.
En waarom is dat? Vanwege de stabiele (hoge) temperatuur?

Mvg,
Bart
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer kopen

Bericht door serum »

Voor minimale krimp/warping wil je bij sommige filaments voorkomen dat de print te ver afkoelt. Eigenlijk wil je dat het werkstuk richting de glastransitietemperatuur blijft, zodat het minimaal krimpt en dat de volgende laag er beter op hecht.

Sommige filaments leunen er harder op dan anderen. Normaal ABS is bv een drama om in groter oppervlakte te printen zonder dat er een hoek loskomt.

Maar met ABS+ en een powder coated PEI bed heb ik geen problemen zonder verwarmde kamer. Ik print de eerste laag op een iets hogere dikte met iets grotere flow om hem goed vast in het bed te drukken zeg maar.

Als je alleen al voorkomt dat je tocht rond je werkstuk krijgt (dmv een bak of een paar platen om je printer heen) is het al dusdanig stabiel dat wanneer je met ABS+, PETG, PLA(+) etc werkt je geen verwarmde kamer nodig hebt.

Met ABS gebruik je bv al helemaal geen part fan (koeling van je werkstuk). (alleen als je boven de 120mm/s gaat printen met vlotte acceleratie, dan heb je hem wel weer nodig) of wanneer de laag een korte tijd nodig heeft om te printen, dan kan het kunststof te zacht worden en als een plumppudding in elkaar zakken. Slicers houden hier al rekening mee. Ze gooien de snelheid naar beneden om minder warme massa op het kleine printje te kwakken of/en gooien de ventilator op een bepaald ingestelde snelheid.

En al die instellingen zijn bij de prusa dus als vooraf ingesteld. Daarom; best handig als eerste printer. Bij een printer komen altijd wat facetten om de hoek kijken die 'logisch' in elkaar steken, maar waar je eerst een keer over moet struikelen voordat je er bij de volgende print rekening mee houdt. Bij die prusa zijn die 'och ja, tuurlijk, suf' momentjes al redelijk geminimaliseerd.

Bijgevoegd een paar plaatjes; grote onderdeel is geprint op 120mm/s en met zo'n PEI gecoat bed, kleine onderdeeltje is op 160mm/s geprint (op gewoon glad pei, 0,2mm laagdikte, gaat bijzonder vlot). Beiden in ABS+ bij grotere onderdelen voeg ik een verschaling toe voor ABS, zo is het werkstuk nog binnen de 0,05 nauwkeurig op maat. Wat dat betreft vind ik die apparaten echt fenomenaal makkelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer kopen

Bericht door DaBit »

Verwarmde bouwkamer is nog niet hetzelfde als een tochtvrije bouwkamer.

Verwarmd is niet perse noodzakelijk voor de gangbare plasticsoorten zoals PLA/PETG/ABS+/TPU. Wel voor de kunststoffen die een trapje hoger op de ladder staan zoals ASA, polycarbonaat, nylon, etc. Maar zo vaak heb je die niet nodig; mijn halve-kilo rol polycarbonaat is na al die jaren nog lang niet leeg.

Tochtvrij is wel prettig; plastic krimpt als het afkoelt, en hoe langzamer en gelijkmatiger dat gebeurt, hoe sterker en vervormingsvrijer het eindresultaat. Voor tochtvrij volstaat een willekeurig kastje waar een open printer een beetje netjes in past.

Ik print trouwens zelf bij lange na niet op de snelheden die Serum aanhaalt; ik vind traag & heet nog steeds de degelijkste prints opleveren en zo lang ik geen capaciteit te kort kom heb ik geen reden om dat niet te doen. 60mm/s op de buitenkant is bij mij wel de max.

Kwa bed ben ik ouderwets: ik heb nog steeds mijn Ikea spiegels als glasplaat waar ik van tijd tot tijd wat 3DLAC op spuit als hechtingslaag. Een beetje uit de tijd dat de vissen nog over het land liepen en je koe met een lange oe schreef dus, maar het doet de truuk verder prima.

(@Serum: wel een leuk oppervlak van dat TFT-kastje. Hoe heb je dat gedaan? Plakplastic?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer kopen

Bericht door serum »

DaBit schreef: 09 nov 2021 10:09 Verwarmde bouwkamer is nog niet hetzelfde als een tochtvrije bouwkamer.

(@Serum: wel een leuk oppervlak van dat TFT-kastje. Hoe heb je dat gedaan? Plakplastic?)
Nee, tochtvrij houdt het echt niet warm genoeg, dat zeg ik ook niet. maar het helpt al flink tegen warping.

Dat oppervlakte is het resultaat van een powdercoated pei plaat.

https://nl.aliexpress.com/item/4000080053234.html
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: 3D printer kopen

Bericht door kevertje »

Zeker niet de goedkoopste maar goed printend vanaf de eerste print is mijn Prusa i3 MK3S+. Zowel PETG als PLA gaan prima. Toen ik voor een planetarium grote en lange voorwerpen moest printen ontstond de behoefte aan een huisje om "warpen" tegen te gaan. Ik vond de IKEA Lack oplossing te lomp en te onhandig dus zelf iets ontworpen in Fusion:

24013
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer kopen

Bericht door serum »

Kijk! keurig gelukt zou ik zeggen!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door hainjedaf »

kevertje schreef: 09 nov 2021 16:22 Zeker niet de goedkoopste maar goed printend vanaf de eerste print is mijn Prusa i3 MK3S+. Zowel PETG als PLA gaan prima. Toen ik voor een planetarium grote en lange voorwerpen moest printen ontstond de behoefte aan een huisje om "warpen" tegen te gaan. Ik vond de IKEA Lack oplossing te lomp en te onhandig dus zelf iets ontworpen in Fusion:

24013
Netjes hoor. Ziet er goed uit
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 3D printer kopen

Bericht door bartL »

Gisteren even wat geprintte onderdelen opgehaald bij een kennis, toen ik zag waarvoor hij hem allemaal gebruikt wist ik wel zeker dat het voor mijn werk een mooie aanvulling gaat zijn. Direct daarna de Prusa i3 MK3S+ besteld. Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken...
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag een Creality Ender 3 Pro gekocht, voorlopig even als speelding, ook de Ultimaker ga ik upgraden met een Heatbed.
Verder ga ik denk ik nog een keer helemaal zelf een nieuwe printer bouwen, het hoe en wat daar moet ik nog heel goed over nadenken en ervaring opdoen met de beide printers die ik nu ga krijgen.

Ik hoor graag van de experts hier wat de do's en dont's zijn van een zelfbouw 3D printer.
Welk besturingskaartje, welke extruder, welk soort van aandrijfprincipe en meer van dat soort dingen.
Ik wil dan over een verloop van tijd de benodigde spulletjes verzamelen zodat ik op een bepaald moment het ding kan gaan bouwen.
Op dit moment ben ik een absolute leek op dit gebied dus alle advies en info is welkom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door TomAndKobus »

Ik lees een zie veel goede dingen over de Voron printers. Zelf dus geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 3D printer kopen

Bericht door P1-Engineering »

Als je het gewoon wilt proberen is dit een hele mooie kans:

https://www.banggood.com/Artillery-Geni ... 0366311366

Voor €165 heb je echt een goede printer om mee te beginnen, voor dit bedrag heb ik er net ook 1 bijgekocht. Prints kunnen toch vaak 24 uur of langer duren dus dan is een extra printer geen overbodige luxe. :mrgreen: Als je em dan vaak gebruikt kan je doorgaan voor een Prusa en als je daarna nog beter wilt kan ik een Voron 2.4 aanraden, is ook gewoon erg leuk om te bouwen.
TomAndKobus schreef: 10 nov 2021 22:51 Ik lees een zie veel goede dingen over de Voron printers. Zelf dus geen ervaring mee.


De Voron bevalt erg goed, is nu net paar weken klaar, was wel een bak werk om te bouwen, afstellen. Gebruik hem voornamelijk voor de wat hoogwaardige filamenten, om prototypes te maken voor bijvoorbeeld motorfiets onderdelen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door TomAndKobus »

Heb je de onderdelen voor de Voron 2.4 zelf samengesteld aan de hand van de stuklijst, of heb je een kit gekocht?
Als je de Voron vergelijkt met de prusa (die heb je geloof ik ook) is dan Voron dan echt beter? Ik denk dat de Voron 2.4 ongeveer 1500 euro kost, klopt dat?

Ik zit al een tijdje te kijken naar een Voron 2.4. Nu heb ik een Hypercube zelf gebouwd, ook alle onderdelen zelf verworven. Maar ik vind dat er at nadelen zijn, die in de Voron keurig zijn opgelost onder andere de relatief slappe geleiding . Maar aan de andere kant, een Prusa is goedkoper en blijkt zeer betrouwbaar en is veel informatie en hulp op internet te vinden. Hoewel ik nu eigenlijk niet het hobby geld heb om een printer aan te schaffen :| , zit ik toch het een en ander aftewegen.

Groeten, Tom.
Plaats reactie