De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Duisters had schijnbaar inderdaad de spullen op voorraad. Netjes verpakt; assen (SKF LJM) in plasticgaas, het geheel in een doosje met hout op de bodem en kopse kanten om het te beschermen tegen het fenomeen pakketbezorger:

Afbeelding

Eerste onderdeeltje is van de frees af gerold. Het basismateriaal was niet al te florissant, maar het doet de truuk wel:

Afbeelding

Voor de CAM nog maar even gesmokkeld en Fusion gebruikt in plaats van de FreeCAD 'Path' workbench. Mijn voorraad staal-freesjes is niet erg hoog en staal is niet erg vergevingsgezind.
Maar wat ik in Fusion nou niet voor elkaar kreeg was die halve rondingen frezen in trappetjes met een vlakke frees, zodanig dat de hoeken van die trappetjes de contour volgen. Nouja, dan toch maar een bolkopje, op de groene knop heien, en even wat anders gaan doen. Nog 1 dingetje vergeten, dat maar even met de hand gedaan.
Lagertjes passen er netjes in, dus opzich niks te klagen.

Die lagertjes zijn verder 'redelijk'. Ik heb ze goed schoongepoetst in aceton en daar kwam verder geen rare staalsplinters of slijpstof los. Voor nu even gesmeerd met dikke (220) lijbaanolie; die is tezijnertijd makkelijk uit te spoelen en te vervangen door het juiste vet.
De voorspanning varieert licht en de een loopt wat soepeler dan de ander, maar radiale speling hebben ze niet. Hun $3,80 per stuk lijken ze wel waard te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door serum »

Dat frezen zou moeten gaan met een 3d adaptive, die is zich prima bewust van een cilindrische frees. Je kan evt. een stuk stock afbakenen met een patch of een extra solid die je als opspanning instelt. Meerdere wegen die naar Rome leiden.

In Fusion zit tegenwoordig de functie een manufacturing model te maken van je echte model. Zo kan je ongestoord los gaan met patches, sketches en andere solids zonder het model te veranderen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arme drommels...

Ooit. lang geleden.. kwam een stagiar bij me met een stalen onderdeel.. daar moest ook een holte ingefreesd worden, zoals die kuiltjes voor de lagers..

"Das zeker vreselijk moeilijk?"..
-eh.. jaaa.. heel mo... lazerop.. dat fietsen we er zo even in..

Kwestie van je werkvlak op zijn kant zetten.. en even een Helix proggen..

omdat ie van helemaal links naar helemaal rechts moest..
in dit geval?.. nou.. als je het netjes wil doen, dan ga je met SIn(α) * R en Cos(α) *R aan de slag.. of.. gewoon met de stelling van Pythagoras.. de breedte is immers bekend.. en de diepte ook..
en dan prog je gewoon Cirkels als je lui bent.. of boogjes als je er wat meer energie in wilt steken.. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

serum schreef: 29 dec 2020 11:54 Dat frezen zou moeten gaan met een 3d adaptive, die is zich prima bewust van een cilindrische frees. Je kan evt. een stuk stock afbakenen met een patch of een extra solid die je als opspanning instelt. Meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ja, maar ik kan niet met een platte frees de 'boring' op maat maken. Dit dus:

Afbeelding

De trappetjes staan nog 'bovenop' de solid, in plaats van 'erin'. En dat was wat ik eigenlijk voor ogen had; meerdere lijncontacten in de goede radius.
Uiteraard had ik het ook zo kunnen tekenen, maar ik meende dat het in CAM een koud kunstje was om dat te doen. Niet dus, of althans, niet helemaal triviaal. En dat lukte me met geeneen van de 3D strategieen, behalve met negatieve stock to leave, maar dat levert weer andere problemen op.
Arie Kabaalstra schreef: 29 dec 2020 12:49 Arme drommels...
Oh, ik ben capabel genoeg om het met de hand te programmeren als ik dat perse gewild had. Of helemaal vanuit MDI: joggen naar het centrum van de 'boring' aan 1 kant, assenstelsel roteren zodat Z parallel aan de korte kant van de plaat is, en een G3 I13 Z-42 P110 F600 intikken, klaar. Of ik had de trappetjes gewoon getekend en de contouren in een pocket-operatie geplempt.

Had allemaal gekund. Maar valsspelen door een bolkopfreesje te kiezen (dan gaat het wel goed) was net zo handig. Het ging er meer om dat ik in F360 zo gauw niet voor elkaar kreeg wat ik eigenlijk wilde.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je in het midden een groefje freest.. dan kun je ook met een platte frees prima links en rechts die radius maken.. :) een "Flauwe V" is in wezen net zo goed.. en dan loopt ie onderin in het midden ook wel vrij..
#omdenken :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Met 1 groef heb ik de positie van dat lager ook gedefinieerd. Ik wilde een paar meer lijn contacten. Waarom? Euh, Chinees ijzer dat eigenlijk in een nauwkeurige boring hoort, en because we can?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 29 dec 2020 15:03 Met 1 groef heb ik de positie van dat lager ook gedefinieerd. Ik wilde een paar meer lijn contacten. Waarom? Euh, Chinees ijzer dat eigenlijk in een nauwkeurige boring hoort, en because we can?
True!.. if it's worth doing, it's worth overdoing :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door andrefc101 »

Ongelofelijk, wat een wijsheden allemaal.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 29 dec 2020 13:52
De trappetjes staan nog 'bovenop' de solid, in plaats van 'erin'. En dat was wat ik eigenlijk voor ogen had; meerdere lijncontacten in de goede radius.
Uiteraard had ik het ook zo kunnen tekenen, maar ik meende dat het in CAM een koud kunstje was om dat te doen. Niet dus, of althans, niet helemaal triviaal. En dat lukte me met geeneen van de 3D strategieen, behalve met negatieve stock to leave, maar dat levert weer andere problemen op.
Ja, dat is weer zo'n dingetje wat die CAM jongens waarschijnlijk nooit bedacht hebben.
(vandaag de 2e al in mijn wereld)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 29 dec 2020 15:47 True!.. if it's worth doing, it's worth overdoing :lol:
Niet helemaal 'overdoing'.

Normaal word je geacht die lagers in een strakke boring te monteren want uit zichzelf hebben ze niet zoveel weerstand tegen onrond-gedrukt-worden. Ik kom alleen weg met zo'n minimale lagermontage omdat ik simpelweg amper krachten te verwerken heb en niet geinteresseerd ben in de laatste um precisie die eruit te halen is.

Beter om de montage simplistisch te doen en zo het totaalgewicht wat omlaag te brengen; de aluminium lagerhuizen kan ik niet gebruiken want dan ligt het lager los bij 150 graden en een paar stalen lagerblokken voegen nogal wat gewicht toe en dat is al aan de hoge kant aan het worden.
Enkel een groef met z'n 2 lijncontacten levert mij weer iets teveel puntbelasting (nouja, lijn) en risico op vervormen op. De andere kant op, een keurig halfrond bedje voor dat lagertje, is weer gevoelig voor elk braampje of vuiltje. Precies de reden waarom sommige onconventionelen hier beweren dat je een machinebed eigenlijk helemaal niet perfect vlak zou moeten frezen (en gelijk hebben ze imho).

Meerdere trappetjes was dus best een aardig compromis; dat verdeelt de druk van de beugel alvast over meerdere lijnen. Maar een halfrond bedje even schoonpoetsen voor je het lager erin drukt werkt ook prima. En als ik er alsnog niet blij mee ben dan frees ik wel een nieuwe plaat of haal ik alsnog die happen eruit; die 4 extra 6mm gaten zitten er niet voor niks in; daarmee kan het spul weer mooi op de freesmachine zonder moeilijk uitklokwerk.

Voor de XZ-lagerplaten teken ik ze gewoon, ben ik ook van het probleem af. Want ook al is het allemaal zodanig simpel dat ik het zonder CAM ook prima kan, ik ben wel zo lui dat ik de hele bups in 1x door CAM heen jassen en in het hok op de groene knop heien wel handig vind.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Nou, als de CAM niet wil dan helpen we 'm maar een beetje...

Wederom Fusion als CAM; ik heb het met de Path module van FreeCAD geprobeerd, maar zonder succes. Opzich is die voor 2,5D en puur 3D (waterline-stragegie & co) prima in orde, en ook simuleren zit erin. Maar die trappetjes kreeg ik toch niet makkelijk geprogrammeerd met het spul.

Afbeelding

Knauwknauw..
Afbeelding

Hatseflats:
Afbeelding

Het lager ligt er verrekte mooi in. Gaat geen kant op, en als je wat stift op de trappetjes smeert dan maken ze allemaal contact.

Binnenkort maar eens plaat nummer 2 onder de machine mikken.

Dan de asbokken. Die dingen zijn overal te koop, maar allemaal van aluminium. Da's leuk, maar als het dan bij 20 graden vast zit, dan zit het bij 150 graden los. Ik moet ze toch echt van staal of een materiaal dat even hard uitzet als staal hebben.

Wat spulletjes geruild tegen 4 blokjes 20mm dik staal, en dat onder de frees gemikt.

Afbeelding

Mooi staal ook, freest lekker glad. Ik moest wel toerental en voeding wat terugschroeven.

2 stuks hebben het asgat zo krap dat de as een losse perspassing is (je kunt de as erdoor krijgen, maar het kost wat moeite), 2 stuks hebben het gat 0,02mm groter zodat de as kan verschuiven indien nodig. Maar ook bij die blokjes moet je de as haaks erop plaatsen anders kost het moeite om 'm erin te krijgen.

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goed Bezig!..

leuk he?.. eens wat anders dan Alu of plastiek verspanen.. :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Oh, het is niet de eerste keer dat ik staal verspaan hoor. Stelt opzich ook niks voor, het gaat alleen wat langzamer dan aluminium.

Alleen al die kleine @#$%!-staalspaantjes die je krijgt als je moet pielen, zoals bij die lager-bedjes. Die rotzakken liggen in alle hoeken van je machine rustig af te wachten tot er een onbeschermd stuk huid in de buurt langs komt, dan roepen ze heel gemeen 'har-har-har', en vervolgens graven ze zich diep in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 05 jan 2021 08:29 Oh, het is niet de eerste keer dat ik staal verspaan hoor. Stelt opzich ook niks voor, het gaat alleen wat langzamer dan aluminium.
Alleen al die kleine @#$%!-staalspaantjes die je krijgt als je moet pielen, zoals bij die lager-bedjes. Die rotzakken liggen in alle hoeken van je machine rustig af te wachten tot er een onbeschermd stuk huid in de buurt langs komt, dan roepen ze heel gemeen 'har-har-har', en vervolgens graven ze zich diep in.
Daar heb je toch je Iron-Deputy voor ? Harhar..floep
22272
Plaats reactie