3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door diepchess »

@Dabit rond 15-16 april. Slicen wieltje.

Adaptive layer settings - weet niet hoe ervaringen hier zijn - maar bij mij staat die setting vooralsnog uit. Mijn experimenten met adaptive layers is geen positieve totdusverre. Weer zo iets wat in theorie leuk lijkt maar vies tegenviel in de praktijk. Het print niet zo netjes. Ja ja - ik print op 4x hogere snelheid dan genoemd hier.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Ik gebruik geen 98A maar 45D
Vind het nog wel een beetje hard maar het print net als PLA
Ik heb wel een andere extruder houder geprint voor betere invoer.

Bij mijn volgende bestelling wil ik zachter materiaal gebruiken maar wacht nog op de nieuwe E3D Hemera.
Tot die binnen is print ik nog niet zulk zacht spul.


https://www.123-3d.nl/E3D-Hemera-Direct ... 16050.html

https://www.thingiverse.com/thing:3485470

https://www.123-3d.nl/123-3D-Filament-f ... 12188.html
Click buy play
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door diepchess »

@geldof over wielen.

Ja als je wiel wilt printen als prototype om in productie te nemen dan is alles mooi. Maar als het enkel voor en RC Hobby is - is het niet handiger iets te kopen wat in de winkel ligt. Wil je per se een massaproduct gaan 3d printen wat mogelijk al spuitgegoten wordt?

Is dat niet zonde van je tijd?
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Heb tijd en was gewoon leuk om te tekenen., dacht leuk ga ik nieuwe grotere wielen printen maar de tijd is echt te lang dus gewoon bestellen is beter.
Ben wel ski's aan het tekenen om te printen dat is wel grappig en als me eerste setje banden glad zijn dan spikes er in doen (voor als we nog een keer winter met ijs en sneeuw krijgen.) :lol:
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

@dingenman: Ik heb de TPU98A van Sainsmart. Die doet het wel goed, eigenlijk nooit een ander geprobeerd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Dingenman »

OK thanks, en waar koop jij die? kon dat zo snel niet vinden op het www.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

DaBit schreef: 30 apr 2020 14:02 @dingenman: Ik heb de TPU98A van Sainsmart. Die doet het wel goed, eigenlijk nooit een ander geprobeerd.
Heb je een voorbeeld van hoe zacht/hard het is ?
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Dingenman schreef: 30 apr 2020 14:08 OK thanks, en waar koop jij die? kon dat zo snel niet vinden op het www.
Dat was moeilijk

https://www.sainsmart.com/collections/3d-printing

https://quadcoptersenzo.nl/3d-printen/f ... t-filament
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Heb voor de test wat besteld van dat spul., zag op het filmpje dat het een stuk flexibeler is dan mijn materiaal.

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Gister heb ik een nieuwe rol PLA in de machine gedaan (zilvergrijs) en het lijkt wel of er iets mee mis is.?
Kan het zijn dat de ene rol totaal anders print dan de andere?
Krijg steeds ergens na tig lagen een open laag, heb het vandaag zelfs met het Creality voorbeeld van de hond geprobeerd om te zien of het aan mijn instellingen ligt maar helaas.

Wie kan zeggen waarom dit gebeurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Geldof schreef: 30 apr 2020 14:34 Heb je een voorbeeld van hoe zacht/hard het is ?
Sja, hoe communiceer je 'hardheid' van rubber? Ik zou het definieren als 'behoorlijk stug', als in 'als ik er een telefoonhoesje mee print moet ik moeite doen om 'm erom te krijgen'.

Bij dat Sainsmart spul schijnt de kleur ook nogal invloed te hebben. Ik heb alleen zwart, en die schijnt een stuk stugger te zijn dan de wat lichtere kleurtjes.
Geldof schreef: 30 apr 2020 15:37 Gister heb ik een nieuwe rol PLA in de machine gedaan (zilvergrijs) en het lijkt wel of er iets mee mis is.?
Kan het zijn dat de ene rol totaal anders print dan de andere?
Ja, volmondig ja. Die kleurstoffen doen heel veel met de eigenschappen van plastic, en ik kan me indenken dat zo'n mooi zilveren PLA tsjokvol zit met, euhhhh, zilverspul.

Met die open laag bedoel je bij de buik van die hond? Die is wel erg inderdaad. Even wat spelen met temperatuur, koeling en zowiezo even de diameter van het filament meten en de toevoer (E-steps per millimeter) calibreren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Ja snap dat het aan de temperatuur kan liggen of aan de feed maar dat kan je toch moeilijk per laag gaan instellen.>?

Heb nu een print met TPE draaien en hier geen probleem, ook gister met PET-G geen problemen.


Zal de volgende poging met zilver PLA langzamer zetten om te kijken hoe dat gaat, al was de eerste print toen ik de machine kocht ook de hond en toen wel mooi.
Is stock G-Code dus niets aan veranderd..

Ach het is en blijft een hobby dus geklooi zal je altijd houden :mrgreen: nu een drol aan het printen omdat me dochter dat zoooooo graag wou?? raar kind ik weet het maar wel lief 8)
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Hoeft ook niet per laag. Maar de hoeveelheid plastic die de printer in werkelijkheid uitspuugt versus wat-ie denkt dat er uitgespuugd word moet je zowiezo even controleren bij ander merk/type filament. Dus streepje zetten, 100mm extruderen, en meten of je ook 100mm filament verbruikt hebt. Het ene filament slipt meer dan het andere. Verder de diameter controleren; 1.70mm diameter of 1.80mm valt allebei nog binnen de tolerantie van de meeste leveranciers, maar de hoeveelheid plastic verschilt significant (-4% / +6% tov 1.75mm)

Iets te weinig plastic uitpoepen is meestal geen ramp, iets teveel vaak wel. Ordegrootte 'teveel' en 'te weinig' is dan 1-2% zeg maar. De hierboven genoemde 4-6% is teveel.
Als je dat dan weet kun je foezelen met de extrusiemultiplier of het netjes de slicer (diameter) en printer (E steps/mm) vertellen. Ik ben een botte boer, ik gebruik de extrusiemultiplier.

Met nieuw filament is het zowiezo ook vaak wel de moeite om het eerste ding wat langzamer en heter te printen, even te kijken hoe dat gaat, en eventueel de snelheid opkrikken (ik neem aan dat jij ook een 'feed override' knop hebt waarmee je de snelheid kunt bijstellen?). Zeg dat je kwa temperatuur aan de bovenkant van het aangeraden temperatuurbereik gaat zitten en kwa snelheid iets van 25mm/s op de perimeters en 40 op de infill. Gaat dat goed dan draai je de printer op naar 200% snelheid. Of andersom, slicen met normale snelheden en beginnen op 50%.

Doe je het helemaal netjes, dan print je eerst zo'n temperatuur-calibratiedingetje en retractie-calibratiedingetje. Google maar eens 'temperature calibration tower' en pak degene die je het leukste vind.

Veel van het gedonder word trouwens minder als je die Hemera straks hebt. De filament-aandrijving van dat spul is beter want 2 wieltjes, en het gaat direct naar de smeltzone dus je bent van de vering in de bowdenslang af. Maar het geklooi blijft toch wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer gekocht

Bericht door serum »

Heb goede ervaringen met esun zilver pla
Plaats reactie