3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Zei ik toch :mrgreen:

De volgende keer even een paar halen met schuurpapier korrel 240 over je 3D-print doen. 5 minuten werk en dan ben je van die printlijntjes af. Wil je daarna nog naar korrel 2000 of hoger voor een mooi mat oppervlak van je gietsel dan komen er nog 5 minuten bij. Is heel snel gebeurd, dat opschuren. Nat werkt het beste, maar hou er dan wel rekening mee dat je print vol water komt te zitten.

Verder zie ik volgens mij heel veel luchtbubbbels in de siliconen zitten, of is dat iets optisch decoratiefs? Als het lucht is: de volgende keer wat rustiger mengen. Met die siliconen moet je gewoon alles langzaam doen. Langzaam mengen, langzaam gieten.

Kwa kleuren: ik gebruik pigment gemaakt voor dat doel; paar druppels en het is goed. Bij de PU eerst pigment en eventueel andere toeslagen toevoegen aan zowel de A als B component, erin mengen, en dan pas de twee componenten bij elkaar. Anders ga je verwerkingstijd te kort komen.
Ik schat dat pigment om gewone verf te kleuren zoals ze bij de bouwmarkt doen als er op kleur gemengd gaat worden ook wel werkt, maar garantie tot aan de deur. Ik zou de eerste gewoon zonder pigment maken en eens passen. Goeie kans dat je nog een versie 2 moet maken, versie 1 is het 'm meestal toch net niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wij gebruiken meestal poeder pigment. Volgens mij zijn die doosjes textiel verf poeder, of was dat 100 jaar geleden. :lol:
https://www.labshop.nl/Webwinkel-Catego ... enten.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Ik had blauwe kleurstof voor de cake en pannenkoeken :lol: Mengt niet en werkt ook niet met Polyurethaan. (les geleerd.)

Polyurethaan is gedaan en bijna hard nu., Dabit had gelijk je moet echt snel werken pffff met mengen werd de beker al heet dus toen snel gieten tot het overliep en de rest netjes afvegen.
Dampen en hitte met uitharden dus toch maar even de deur open gedaan.

Als ik het er straks uithaal gooi ik nog wel een foto online.

Weet niet hoe jullie de hoeveelheid giethars bepalen maar ik had een idee :idea: In Cura infill op 100% en dan geeft hij de hoeveelheid filament aan :P

Volgende stap is Pvc strips snijden/knippen/frezen? moet nog testen.
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Als je Fusion360 gebruikt (of een ander tekenpakket) dan kun je het volume van een object opvragen. In F360 rechts klikken en iets van 'properties' zo uit het hoofd. Dichtheid van je PU weet je, staat in de datasheet.
Teken je direct je mal, of bijvoorbeeld een 3D-geprint deel waar je kanalen in ontwerpt om vezels/hars in kwijt te kunnen, dan kun je in Fusion360 met 'boundary fill' bepalen hoeveel vloeistof er in zou gaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

DaBit schreef: 14 mei 2020 12:37 Als je Fusion360 gebruikt (of een ander tekenpakket) dan kun je het volume van een object opvragen. In F360 rechts klikken en iets van 'properties' zo uit het hoofd. Dichtheid van je PU weet je, staat in de datasheet.
Teken je direct je mal, of bijvoorbeeld een 3D-geprint deel waar je kanalen in ontwerpt om vezels/hars in kwijt te kunnen, dan kun je in Fusion360 met 'boundary fill' bepalen hoeveel vloeistof er in zou gaan.
Ooh dat is cool dat wist ik niet.! dacht dat ik een helder moment had met Cura .. thnx.

Net de mal leeggehaald en ziet er cool uit., 1 klein stukje waar de Polyurethaan niet is gekomen maar voor een eerste keer erg mooi.
Een paar stripjes gesneden van het 1mm PVC, weet nog niet of dit dik genoeg is omdat het nogal buigt.
Misschien omdat het net van de rol komt maar het staat nu rechtop en dat zie ik later wel., heb ook nog een stuk 2mm PVC maar kan dan geen overlap doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Klaar voor testen.

Alle stripjes er in en nu maar kijken of het goed werkt op zijn frees.
Dan nog een keer kleurstof bestellen en nog een definitieve gieten.

Op naar het volgende project. en ben al weer met iets leuks bezig :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Ballegooijen »

Leuk gemaakt zo! Zitten de pvc flappen gewoon klem in de groef?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Ballegooijen schreef: 14 mei 2020 17:20 Leuk gemaakt zo! Zitten de pvc flappen gewoon klem in de groef?
Nu wel maar ze moeten nog vastgezet worden.
Ik doe het nu eerst met een lijmpistool dan kan André hem testen, als het goed werkt denk ik dat het beter is om het met kleine schroefjes te doen dan kan je altijd makkelijk wisselen.
Click buy play
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door diepchess »

Moet je niet gaan lijmen hoe ik iets soortgelijks hier lijmde.

Waar ABS en PLA prachtig lijmt hier met wat de kleintjes dagelijks gebruiken - daar bleek PetG proberen te lijmen op ABS weer problematisch hier :) Heb je toch ander soort lijm voor nodig.

Je kunt natuurlijk wel tig schroefjes gebruiken of lijm - maar je kunt 't plastic ook zo ontwerpen en 3d printen in 2 delen en dan het hele ding in 1x klemt op het andere waardoor alle strookjes in 1x geklemd zitten. Zo kun je heel simpel strookjes wisselen als je wilt zonder met tig schroefjes te klungelen.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Ben nu al een poosje aan het 3D printen (best verslavend) maar begin me toch wel te ergeren aan het geluid de hele dag.
Nu lees ik een hoop over andere stepdrivers , Duet 2 wifi board enz , andere ventilatoren enz.

Iemand van jullie ervaring met hoe je het ding stil kan krijgen.?
Click buy play
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: 3D printer gekocht

Bericht door lordprimoz »

Ik heb een prusa MK3, die heeft drivers van Trinamic. Deze drivers hebben een feature die ze stealthchop noemen. Door deze modus te gebruiken verlies je wel wat andere features zoals detectie van stappen verlies, maar het is echt wel heel erg stil. Het geluid van de fans zijn dan luider als de steppers.

Zorg er trouwens wel voor dat je de printer op een goede ondergrond zet. Een bureau kan enorm als klankkast reageren.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Zou je bij de CR-20 de drivers gewoon kunnen wisselen?
Of moet je dan ook in de software duiken? dat is me ding namelijk niet echt.
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Iemand bekend met Bigtreetech ? main board en drivers
Zie op de site en youtube wel goeie dingen zoals een touchscreen en automatisch shut down after printing.
En het is zeer goed betaalbaar vergeleken met E3D

Wil de electronica uitbouwen van de CR-20 omdat ik in een gesloten kast print en alles toch wel erg warm wordt. 40c en hoger bij grotere prints.
Dan kan ik gelijk een touchscreen nemen omdat het standaard menu echt niet prettig is.

En ik wil een Ender 5 plus erbij kopen dan kan het daar ook gelijk op met een E3D Hemera en heb ik 2 leuke printers.

http://www.bigtree-tech.com
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Net een nieuw mainboard gekocht.

Ben heel benieuwd of het te doen is allemaal maar er zijn youtube filmpjes genoeg.
Nu een mooie box verzinnen voor alle electronica en dan hopelijk een stille printer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Plaats reactie