3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

DaBit schreef: 30 apr 2020 17:29 Hoeft ook niet per laag. Maar de hoeveelheid plastic die de printer in werkelijkheid uitspuugt versus wat-ie denkt dat er uitgespuugd word moet je zowiezo even controleren bij ander merk/type filament. Dus streepje zetten, 100mm extruderen, en meten of je ook 100mm filament verbruikt hebt. Het ene filament slipt meer dan het andere. Verder de diameter controleren; 1.70mm diameter of 1.80mm valt allebei nog binnen de tolerantie van de meeste leveranciers, maar de hoeveelheid plastic verschilt significant (-4% / +6% tov 1.75mm)

Iets te weinig plastic uitpoepen is meestal geen ramp, iets teveel vaak wel. Ordegrootte 'teveel' en 'te weinig' is dan 1-2% zeg maar. De hierboven genoemde 4-6% is teveel.
Als je dat dan weet kun je foezelen met de extrusiemultiplier of het netjes de slicer (diameter) en printer (E steps/mm) vertellen. Ik ben een botte boer, ik gebruik de extrusiemultiplier.

Met nieuw filament is het zowiezo ook vaak wel de moeite om het eerste ding wat langzamer en heter te printen, even te kijken hoe dat gaat, en eventueel de snelheid opkrikken (ik neem aan dat jij ook een 'feed override' knop hebt waarmee je de snelheid kunt bijstellen?). Zeg dat je kwa temperatuur aan de bovenkant van het aangeraden temperatuurbereik gaat zitten en kwa snelheid iets van 25mm/s op de perimeters en 40 op de infill. Gaat dat goed dan draai je de printer op naar 200% snelheid. Of andersom, slicen met normale snelheden en beginnen op 50%.

Doe je het helemaal netjes, dan print je eerst zo'n temperatuur-calibratiedingetje en retractie-calibratiedingetje. Google maar eens 'temperature calibration tower' en pak degene die je het leukste vind.

Veel van het gedonder word trouwens minder als je die Hemera straks hebt. De filament-aandrijving van dat spul is beter want 2 wieltjes, en het gaat direct naar de smeltzone dus je bent van de vering in de bowdenslang af. Maar het geklooi blijft toch wel.
Als die Corona ellende over is zou ik graag een keer met je afspreken., 80% van wat je zegt is abracadabra :lol: wil me er wel iets meer in verdiepen. en als de BL touch binnen is zie ik ook hele spannende filmpjes over flashen van main board enz.. lijkt me leuk om te doen met iemand die weet wat er verteld wordt.
En me ouders wonen in Apeldoorn dus kan mooi een keer als ik daar toch heen ga.. of op een meeting.
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Hmm, dan zou ik het nog een keer lezen. :P
Het komt er in de basis op neer dat als de slicer denkt dat-ie 1mm^3 aan plastic deponeert dat de printer dat ook moet doen. Is vrij essentieel dat dat klopt.

Voor de rest, cnczoners zijn altijd welkom!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door diepchess »

Geldof schreef: 30 apr 2020 15:37 Gister heb ik een nieuwe rol PLA in de machine gedaan (zilvergrijs) en het lijkt wel of er iets mee mis is.?
Kan het zijn dat de ene rol totaal anders print dan de andere?
Krijg steeds ergens na tig lagen een open laag, heb het vandaag zelfs met het Creality voorbeeld van de hond geprobeerd om te zien of het aan mijn instellingen ligt maar helaas.
Kunnen verschillende redenen zijn. Een voor de hand liggende is dat je filament niet erg goed afrolt of in de war zit. Bij mij heb ik kogellagers in de filamentrollen zitten met wat zelfgeprint 3d plastic. Dan rollen ze mooi netjes af. Er kunnen nog tal van andere redenen zijn.

Dan heb je verder overal putjes in je print zitten. Dat vind ik vreselijk lelijk om te zien. Dan weet ik dat kans groot is dat je retraction niet goed werkt. Kan ook komen doordat je een bowden-achtige vorm van extrusie hebt - in dat geval zul je softwarematig moeten klooien om 't weg te werken.

De lagen zijn ook erg goed zichtbaar - maar da's heel ander verhaal.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 30 apr 2020 21:06 Hmm, dan zou ik het nog een keer lezen. :P
Het komt er in de basis op neer dat als de slicer denkt dat-ie 1mm^3 aan plastic deponeert dat de printer dat ook moet doen. Is vrij essentieel dat dat klopt.

Voor de rest, cnczoners zijn altijd welkom!
Prachtige theorie, maar als je heel nauwkeurig exact weet dat je extrusie als hij 2mm laat extruderen het ook echt 2mm precies 2mm is. Vervolgens meet je heel nauwkeurig de diameter van je filament en stopt dat in de slicer.

Nadat je alles prachtig hebt afgesteld op elkaar dat hij geweldig print.

Hop andere rol erin van andere fabrikant. Zelfde type materiaal. Je meet de diameter van filament weer. Je stelt dat bij in de slicer. En hoppa de print is toch niet zo heel erg goed.

Idemdito je hebt alles weer perfect afgesteld. Je zet de setting van 0.16mm naar 0.1mm laagdikte en KADANG hij overextrudeert weer of onderextrudeert weer.
Moet je weer al je settings bijstellen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Rollen filament van een ander merk of kleur gedragen zich anders, dat had ik al gemeld. Al is het verschil meestal zodanig klein dat het gewoon goed genoeg is, bij mij tenminste. Ook variabele laaghoogte gebruik ik structureel, zonder problemen.

Maar los daarvan het kan geen kwaad om het vertrekpunt in ieder geval goed te hebben. Vanaf daar is het finetunen, als je dat nodig vind.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: 3D printer gekocht

Bericht door fluppie »

Zelf doe ik 100mm zoals DaBit eerder schreef. Met 2mm ga je veel te veel meetfout hebben denk ik.

Verschil in filament, fabrikant, kleur etc. Bij mij vind ik het zo "erg" zelfs dat ik overweeg om nog een 2e Ender 3 te kopen die ik min of meer "stock" laat voor PLA en dan de huidige Ender 3 met alle aanpassingen (MicroSwiss hot-end, Capricorn tubing etc) voor PETG gebruik.
Zit je ook niet met een mix aan materialen in je hotend, lijkt mij niet ongunstig. En meer capaciteit 8) 8) 8) .
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Vandaag even een test gedaan met het filament van Saintsmart TPE, had een paar rollen besteld en kwamen zowaar de volgende dag al binnen.
Had er alleen nog geen tijd voor gehad tot vandaag.

Print super fijn dat spul ook veel minder heet dan het TPE van 123 wat ik heb en een stukje flexibeler. leuk spul! (volgende keer iets meer infill zodat de bovenkant wat mooier wordt.

Mijn ER-11 houder nog een keer geprint met een aanpassing (lekker kleurtje)
En een shock houder die ik kwijt was na de laatste keer gek doen met de Traxxas

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Nog een vraagje aan de 3D printers,,

Ik zoek me rot naar opslagboxen en alles wat ik vind is uitverkocht.
Iemand een idee waar ik deze boxen (leeg) kan vinden voor een normale prijs?
heb er toch al snel 20 nodig en dan vind ik 50 euro per box toch een beetje overdreven.

Kan er zelf een ontwerpen en dan laten maken maar geen idee of de markt groot genoeg is om er winst uit te halen.

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door K.J. »

Voor dat geld kun je wel overwegen om zelf een box te bouwen van bv. Voorraad bus/ bewaardoos waar je koffie of andere producten in kunt bewaren. Kost wel wat tijd maar wel een besparing t.o.z.v. wat je laat zien.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Geloof dat deze week de winkels weer open gaan in België dan kan ik eindelijk zoeken naar een geschikte box voor een leuke prijs. Online kon ik niets vinden. Elke box genoemd op een forum is uitverkocht.
Misschien toch eens informeren naar de kosten om zelf een box te produceren. Doel is toch om te verdienen aan ontwerpen.
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Lock & lock heeft ooit doosjes die redelijk nauw passen, maar meestal is het toch te hoog, te breed, te diep, past niet, of het was het modelletje van vorig jaar dat nu niet meer te krijgen is. Verder is lock&lock ook niet goedkoop.

Opslag kratten met meerdere rollen kan ook. Maar daar zie ik meestal ook 5x zoveel lucht als filament erin zitten.

Als jij wat leuks maakt uit 2 vacuüm gevormde schalen, 220mm PVC met een venster, whatever, dan kan dat best interessant zijn. Hoe dampdichter hoe beter; nylon hou je niet droog in een plastic doos met silica gel erin.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je iets wilt maken wat luchtdicht is moet je zorgen dat je een ronde deksel hebt. Elke andere vorm is extreem moeilijk luchtdicht te krijgen. (dus dat zal dan wel een deurtje aan de zijkant worden)
Ten 2e zou je er beter een gasfles stikstof naast kunnen zetten dat je die doos ook nog spoelt met vochtvrij gas. Klein beetje overdruk er op en er komt niets meer binnen.

Ik zou voor zoiets gaan om te beginnen.
Afbeelding

Dit is wel een leuke:
https://www.3dware.ch/Filament-Safebox-round-En.htm
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 06 mei 2020 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geldof schreef: 05 mei 2020 21:40 Misschien toch eens informeren naar de kosten om zelf een box te produceren. Doel is toch om te verdienen aan ontwerpen.
Kun je er misschien beter gelijk 1000 in china bestellen, waar denk je dat https://katamco.com/collections/3d-printing ze vandaan haalt. Zo te zien is dat ook gewoon een firma die hebbedingetjes inkoopt en verkoopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Die ronde is erg mooi maar veel te duur, 100 euro voor 5 stuks.

https://www.3dware.ch/Filament-Safebox-round-En.htm
Deze zijn goedkoop en mooi maar helaas niet te bestellen buiten Zwitserland of Liechtenstein.


Deze heb ik besteld voor test., hoop dat in dat gat precies de temp sensor past maar dat zou wel heel veel geluk zijn.

Afbeelding

En als ik dan een keer met Nylon ga spelen bouw ik wel een verwarmde droogbox ofzo.
Click buy play
Plaats reactie