3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Kon het toch niet laten dus heb de Ender 5 plus maar even in elkaar gezet en opgeruimd.
Ergens wel zonde dat bijna alles er af gaat :P maar lijkt me leuk en misschien van de onderdelen nog eens iets bouwen.

Zo uit de doos is het best een mooi ding! erg groot en netjes gemaakt.

Hier een paar foto's van de bouw en van wat er op komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Dat ziet er best leuk uit!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer gekocht

Bericht door serum »

Introduceren die rollers in de rails geen dender door je mechaniek die je terugziet in je printbeeld? Hetzij op termijn door stof/slijtage? Het werkt toch deels op slip, dergelijke geleiders.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

serum schreef: 18 jul 2020 10:25 Introduceren die rollers in de rails geen dender door je mechaniek die je terugziet in je printbeeld? Hetzij op termijn door stof/slijtage? Het werkt toch deels op slip, dergelijke geleiders.
Geen idee, zag ze in een video en dacht dit is leuk om eens te proberen.
Als ik ze er op heb zitten dan eens kijken hoe het loopt.

Wil hem als ik tijd heb eerst een keer aan zetten zoals hij standaard is voor ik alles er af ga halen voor de ombouw.

Ben ook een aluminium afkortzaag aan het zoeken om de aanbouw te kunnen maken, en moet nog plexiglas inmeten en de transparante stuurkast bedenken.
Click buy play
tamara.hogenhout
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2020 14:22

Re: 3D printer gekocht

Bericht door tamara.hogenhout »

Dat ligt een beetje aan het materiaal. De meeste mensen printen met PLA en dat is gemaakt van Maiszetmeel. Het is dus (grotendeels) biologisch afbreekbaar, maar het trekt dus ook vocht aan. En dat vocht gaat koken als het door de nozzle gaat en de verklooit je print wel aardig. Nylon en PVA trekken ook ongelofelijk veel vocht aan als je niet zo'n drybox hebt, moet je dat vantevoren drogen in de oven. En zelfs dan is het nog afhankelijk ervan hoe lang je print is, dus hoe lang hangt die rol aan de machine vocht uit de lucht te absorberen. Och kijk, iemand heeft er wat over geschreven: https://www.3ddirect.nl/vacuumzakken/
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door diepchess »

serum schreef: 18 jul 2020 10:25 Introduceren die rollers in de rails geen dender door je mechaniek die je terugziet in je printbeeld? Hetzij op termijn door stof/slijtage? Het werkt toch deels op slip, dergelijke geleiders.
Dat gaat allemaal prima maar onder 1 voorwaarde en da's dat 'm heel erg goed bouwen gewoon lastiger is.

Dat is dat al die extrusies recht zijn en da's net een joekel van een probleem.
Van die testers hebben vaak een handig geselecteerde kit maar die simpele extrusies zijn vaak beetje krom. Dat maakt het bouwen nog lastiger vaak.

Dus alles gaat om: hoe goed en consequent bouw je 'm?

Dan vervolgens de acceleratie komt nauwkeurig en wil je vooral betere electronica en een betere hotend vaak.
Maar heel erg goed gebouwd kom je er een heel eind mee. Vaak moet je wel wat kleine dingetjes veranderen wat gewoon keiharde ontwerpfouten zijn - daar zit 'm vaak net de kneep in.

Hier in dit forum zijn er heel veel die zo'n 3d printer goed kunnen bouwen - maar da's iets van 0.001% van de doelgroep die zo'n 3d printer wil hebben. Dan zit je vervolgens met de bedlevelling en dat na een jaar ofzo veel van die platen krom gaan buigen van de veelvuldige hitte.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer gekocht

Bericht door serum »

diepchess schreef: 03 aug 2020 15:38 Dan zit je vervolgens met de bedlevelling en dat na een jaar ofzo veel van die platen krom gaan buigen van de veelvuldige hitte.
Ik gebruik marlin 2.0 met UBL actief. Die kan je uitvoeren wanneer je wilt, en onder verschillende temperaturen opslaan en oproepen vanuit de gcode.

Ook is het eenvoudig in te stellen dat hij voor de print even een raster aftast en dat gebruikt (ala prusa).

Ben het met je eens hoor, profielen zijn heel snel waardeloos qua rechtheid. Die rollers staan mij tegen, omdat ze altijd deels frictie opwekken omdat het contactvlak onder een hoek staan.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Na heel veel werken en daarna een heerlijke vakantie (tussen de buien door) mocht ik deze week weer lekker aan het werk.
Helaas moest ik erg veel hoesten en blies ik een zakdoek per uur vol dus moest ik eerst een Corona test doen, morgen de uitslag maar maak me daar geen zorgen om is gewoon verkoudheid.
Daardoor deze week nog een extra weekje thuis :P

Eindelijk tijd om weer eens iets te printen en aan de freesmachine te werken.
Ook mijn nieuwe alarm systeem geïnstalleerd en een aantal camera's (2 vaste op de 3D printers en een PTZ voor overzicht)

Nu wat onderdelen aan het printen voor de Ender 5 plus (Hemera mount enz.)
Morgen eens beginnen aan de ombouw van de Ender 5 plus heb ik nog niet eens aangesloten gehad sinds hij binnen is.

Updates volgen als ik er mee bezig ben.

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Ik zou het cameraatje in mijn 3D printer inmiddels echt niet meer willen missen. Ik denk dat ik 90% van de printjobs vanuit de woonkamer start. En de 'dit gaat niet goed, cancel' ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

DaBit schreef: 02 sep 2020 16:24 Ik zou het cameraatje in mijn 3D printer inmiddels echt niet meer willen missen. Ik denk dat ik 90% van de printjobs vanuit de woonkamer start. En de 'dit gaat niet goed, cancel' ook.
Dat stopcontact wat je op de foto ziet is via de APP te sturen dus bij een fout kan ik hem van overal uit zetten erg prettig en ding is 18 euro ofzo?
Click buy play
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hainjedaf »

Het leuke is dat met OctoPi je een Raspberry Pi als printserver voor e meeste 3d printers kan gebruiken.

Ik heb hem op mijn Prusa Mini. Reuze handig. Zelfs het voorverwamen kan ik vanuit de luie stoel op de telefoon starten :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Jantje2k »

Tja, ik heb ook een 3D-printer gekocht, maar helaas krijg ik de prints tot op heden nog niet heel netjes. Vooral de onder- en bovenkant zijn problematisch.

Op dit moment heb ik wat minder tijd, maar binnenkort ga ik er toch eens diep induiken om het gewoon werkend te krijgen 8)
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Muis »

Geldof, ik zie dat je je 3D printer alweer te koop heb gezet op MP, is der iets tegengevallen waardoor je hem weer van de hand doet :?:
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Muis schreef: 11 okt 2020 13:31 Geldof, ik zie dat je je 3D printer alweer te koop heb gezet op MP, is der iets tegengevallen waardoor je hem weer van de hand doet :?:
Sorry voor de late reactie,
Nee niets mis met de printer, alleen nu weer full time aan het werk en er geen tijd meer voor., heb de CR-20 die goed werkt en dat is genoeg voor nu.
Kocht het omdat ik toch thuis zat maar nu het weer druk is kom ik er niet meer aan toe.
Ook mijn CnC frees is verkocht, zodra ik weer meer tijd heb koop ik een nieuwe die wel werkt zoals ik wil en dan ga ik er weer mee bezig.
Tot die tijd lekker werken en sparen en als ik iets gefreesd wil hebben dan zijn er wel mensen op het forum waar ik terecht kan.
Qua printen ligt het een beetje stil. heb wel projectjes maar tijd is het probleem.
Click buy play
Plaats reactie