Interrupting end-stop

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pagemaker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 nov 2012 10:50
Locatie: Franeker
Contacteer:

Interrupting end-stop

Bericht door pagemaker »

In de configuration.h file van Marlin staat onder meer:
/*
* Enable this feature if ALL enabled endstop pins are interrupt-capable.
* This will remove the need to poll the interrupt pins, saving many CPU cycles.
*/
//#define ENDSTOP_INTERRUPTS_FEATURE

Gaat dit over een end-stop die uit zichzelf een interrupt genereert wanneer je hem triggert?
Volstrekt nieuw voor mij. Waar vind ik zoiets. Hoe heet het dan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interrupting end-stop

Bericht door DaBit »

Nee, dat heeft puur te maken met de pinnen op de microcontroller die ze gebruiken. De eindstop zelf blijft wat het al was.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Interrupting end-stop

Bericht door Benny_DS »

Wat Dabit bedoelt
Marlin draait op een arduino (of toch dezelfde microproccesoren). Sommige digitale pinnen op een arduino hebben interrupts. Wat dat inhpud kan je googlen. Als jij al je stop input pinnen aansluit op interrupt pinnen kan je deze funtie enablen. Welke pinnen interrupt hebben zal je moeten bekijken in de datasheet van je arduino.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Interrupting end-stop

Bericht door hfjbuis »

Ik heb in de originele GRBL code gekeken waar Marlin van is afgeleid. Daar staat deze regel niet in. Als je mij een link naar de sources van jou Marlin versie stuurt, kijk ik er naar.

Als je dit kan enabelen, wordt de processor minder belast met het controleren van de de endstops (pollen) en heeft dan meer tijd over voor andere zaken. De besturing zou dan wat soepeler/sneller kunnen gaan. Maar als een endstop niet op een interrupt capable pin is aangesloten, werkt die niet meer!

Je kunt deze functie enabelen, controller opnieuw flashen en dan alle endstops testen. Als één of meer van de endstops niet meer werkt, moet je weer terug naar de laats werkende versie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
pagemaker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 nov 2012 10:50
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: Interrupting end-stop

Bericht door pagemaker »

Allen dank,
Het is me duidelijk waar het over gaat.
Voorlopig doe ik niks, laat de zaak gewoon zoals die is. Als printer print, kijk ik weer verder.

Bijzonder trouwens dat Marlin die interrupt pennen niet direct al gebruikt. Maar ja, ontwikkeling gaat in stapje; en soms als de processie van Echternach.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interrupting end-stop

Bericht door DaBit »

pagemaker schreef: 20 jun 2019 11:38 Bijzonder trouwens dat Marlin die interrupt pennen niet direct al gebruikt. Maar ja, ontwikkeling gaat in stapje; en soms als de processie van Echternach.
Omdat het ook geen halszaak is.

Die interrupt klinkt leuk, maar ze komen te pas en te onpas, en je kunt er toch pas de volgende iteratie van de motioncontroller wat mee doen.
Regelmatig even de status controleren is verder nog niet zo'n vreselijke overhead en voor de uiteindelijke nauwkeurigheid van homen zal het geen wereld van verschil zijn, zeker niet voor een 3D printer waar het niet op de laatste micrometer aankomt.

Dus technisch iets mooier om het via interrupts te doen? Ja, vast wel.
Groot voordeel in de dagelijkse praktijk? Ik betwijfel het.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie