Heatbreak aan hardstalen nozzle

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door DaBit »

Het spuitmondje van mijn 3D kitspuit is voort ver einde levensduur:

Afbeelding

Niet alleen vies, het ronde gaatje is ook niet zo rond meer.

Niet zo lastig zou je zeggen, bestel een verse. Dat heb ik gedaan, en maar gelijk hardstalen types genomen want ik wil ook eens koolstofvezelgevuld nylon proberen en dat spul schijnt wel een bakje messing spuitmondjes voor het ontbijt te lusten.

Maar toen bedacht ik me opeens wat. Ik heb de heatbreaks aan de (E3D v6) spuitmondjes ge-hard-soldeerd zitten, want die heatbreak bleef ooit niet lekker zitten en ging lekken. Dat is opzich geen ramp; spulletjes uitlijnen op de draaibank, nozzle iets uitdraaien zodat het pijpje er netjes strak in past, vlammetje erop, drupje soldeer, afwerken, klaar. Heb ik ook een verse heatbreak met een vers spuitmondje.

Afbeelding

Met messing geen ramp, maar als ik nu hetzelfde truukje doe met hardstaal en die spuitmond roodgloeiend stook dan is het geen hardstaal meer vrees ik?

Het systeem van heatbreak aan spuitmondje vast bevalt me eigenlijk wel, dus dat handhaaf ik het liefste. Heeft er iemand nog een lumineus idee hoe die twee voldoende stevig aan elkaar vast te zetten om retracts en 300 graden te kunnen weerstaan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door DaBit »

Bestand tegen temperaturen tot 120 graden.....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door Ballegooijen »

Het ging om het idee van lijmen, je moet natuurlijk zelf ff verder zoeken naar de juiste lijm ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is het hard staal of hardmetaal ? Hardmetaal is in principe wel hard te solderen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door assink »

HM, of widia beitelpunten zitten ook gewoon hard gesoldeerd?
Dus is het hardmetaal of gehard metaal? Dat is namelijk nogal een verschil :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door DaBit »

Ze hebben het over gehard staal: https://e3d-online.com/hardened-steel-nozzles-v6

Ik heb wel eens ooit van die kachel/openhaarden lijm gebruikt, maar dat word veel te bros. Van siliconen verwacht ik ook geen hoge levensduur, maar dat zou nog kunnen als er niks beters te vinden is. 220-240 graden gebruik ik vaker dan 250+
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door assink »

bij die temperaturen ben je ook alweer aan het ontlaten waardoor je materiaal je hardheid verliest lijkt me?
Ligt natuurlijk een beetje aan het materiaal.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door serum »

Maar... er zijn toch volksstammen die met de e3d v6 werken en geen lekkage hebben? Zie de noodzaak van de insert niet zozeer? Vind het persoonlijk veel moeite voor een 'lekkageoplossing'? zeker voor hardstalen nozzles. Als je straks aan de keramische nozzles gaat heb je weer een nieuwe uitdaging.. :) ik wissel nog wel eens van nozzle diameter, heb ook wel eens iets lekkage rond de heatbreak, maar niets wat een beetje TLC niet op kan lossen. Als het vlak is en er geen troep tussen zit, kan het toch niet lekken? Zo hoog is de druk niet?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door rien1959 »

Of na het hardsolderen de nozzle gewoon in een emmer water pleuren. Probleem opgelost. Het zal wel ordinair koolstofstaal zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door DaBit »

assink schreef: 17 mei 2019 19:38 bij die temperaturen ben je ook alweer aan het ontlaten waardoor je materiaal je hardheid verliest lijkt me?
Ligt natuurlijk een beetje aan het materiaal.
Je bent aan het ontlaten, maar tot welke resterende hardheid? Hangt van de staalsoort af neem ik aan, maar ik ga er bij E3D wel vanuit dat ze een goede balans tussen kosten en kwaliteit gevonden hebben. Ik ga er dus ook maar vanuit dat de effecten bij normale printtemperaturen wel meevallen. Boven de 260 graden is bij mij nog niet nodig geweest (wat niet wil zeggen dat dat volgende week niet anders is)
serum schreef: 17 mei 2019 19:38 Maar... er zijn toch volksstammen die met de e3d v6 werken en geen lekkage hebben? Zie de noodzaak van de insert niet zozeer?
Ik gebruik alleen de E3D nozzles, de rest is eigenbouw, en die insert van 0,3mm wanddikte RVS pijp is mijn heatbreak. Die loopt door tot een klein stukje onder de aandrijfwieltjes; het stuk wat je op de foto met de schuifmaat ziet is het hele stuk dat het filament aflegt vanaf de aandrijving.

Origineel zat die gewoon met een klempassing in het hotend/coldend, sloot die aan op de nozzle en ging dat goed. Een aantal thermische cycli later kwam daar toch speling in, ging-ie heen en weer schuiven bij elke retract, en tegen de tijd dat ik het door had was het gat al ver genoeg uitgelubberd om te lekken als de druk echt hoog opliep.

Ja duh, dat had je aan kunnen zien komen, zul je zeggen. Klopt. Achteraf is het altijd makkelijk praten, en de volgende keer dat ik zoiets doe moet die heatbreak ook op een andere manier vast. Een soort van spantangetje in het coldend zou leuk zijn.

Magoed, om toch door te kunnen heb ik toen de heatbreak maar innig verbonden met de nozzle door 'm erin te solderen. Klusje van niks met messing nozzles, werkt prima, gegarandeerd lekvrij. Ik heb sinds de Bondtech nooit meer problemen gehad met de extruder. Geen verstoppen, geen slippen, geen vogelnest onder het aandrijfwieltje, niks.
Ik wissel overigens ook wel eens van nozzle (0,8mm voldoet voor alle 'mechanische onderdelen' eigenlijk ook uitstekend. Alle radiussen kleiner dan 0,8 kun je daar gewoon mee maken, en je kunt gewoon 0,2mm laaghoogte pakken. Pas als je kleine text, Marvins en pinups gaat printen heb je een kleinere nozzle nodig), maar ik wissel dan de nozzle+heatbreak combo. Initieel deed ik dat zelfs als ik filamentsoort wisselde, maar daar ben ik tegenwoordig veel te lui voor geworden.
rien1959 schreef: 17 mei 2019 19:40 Of na het hardsolderen de nozzle gewoon in een emmer water pleuren. Probleem opgelost. Het zal wel ordinair koolstofstaal zijn.
Zat ik me stiekum ook al af te vragen of dat zou werken. En zelfs al werkt het niet dan is gegloeid staal nog steeds harder dan messing en dus voor alles behalve vezelgevulde filamenten minimaal gelijkwaardig. Die op hun beurt ook maar zelden nuttig zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toch maar van messing maken en er een saffiertje in drukken.
(helaas, die ik hier heb liggen zijn wel erg klein, gat 0.12 of zo)

https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 3c85XeRgWy

Als je inderdaad voor $10.- er 100 hebt, is het misschien de moeite een keer waard. Gelijk een paar verschillende maten. Heb je wel hele mooie gaatjes.
Vastzetten is nog even een uitdaging, ik neem aan dat je ze niet verdiept in de neus wilt hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door rien1959 »

Ik heb ervaring met robijn nozzles (0.4 en 0.6 mm). Op diverser printers geprobeerd met PETG/carbon en nylon/carbon. Mijn ervaringen waren niet echt positief. Slijten doet de robijn uiteraard niet, maar het printen is duidelijk minder dan bij een messing nozzle. Bij gewone filamenten hetzelfde resultaat. Op de een of andere manier smeert de nozzle het materiaal uit. Sterker is het carbon filament ook al niet. Wel stijver.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 mei 2019 10:54 Toch maar van messing maken en er een saffiertje in drukken.
Spuitmond maken met een saffiertje gaat me wat ver, dat is hooguit leuk 'because we can' :lol: Ze zijn ook te koop overigens: https://www.lay3rs-retail.nl/nl/the-ols ... -04mm.html.
En ik hoor ook inderdaad wel vaker wisselende ervaringen met die dingen.
Praktischer is dan simpelweg het hardstalen spuitmondje niet gebruiken en 6 euro spenderen aan een messing versie.

Maarja, de stalen dingen heb ik maandag en het is toch weer een maatje DaBit-bestendiger dan messing, dus die zou ik eigenlijk toch wel graag gebruiken.
rien1959 schreef: 18 mei 2019 14:22 Slijten doet de robijn uiteraard niet, maar het printen is duidelijk minder dan bij een messing nozzle.
En wat is je ervaring met die stalen dingen?
rien1959 schreef: 18 mei 2019 14:22 Sterker is het carbon filament ook al niet. Wel stijver.
In veel testen eindigt dat carbonspul onder 'zuiver' polycarbonaat en nylon in pure treksterkte. En eerlijk gezegd ben ik van PC uit de 3D printer ook al niet heel bijzonder onder de indruk. Het is wel goed hoor, tot je het gaat vergelijken met een ordinair stuk PC plaat.
De stijfheid zou zo af en toe wel erg bruikbaar zijn; ik wil tegenwoordig nog wel eens ooit wat printen en passen voor ik de frees in een stuk materiaal zet.

Zou je trouwens met puur lood of puur zink messing aan RVS kunnen solderen? Beide materialen zouden moeten voldoen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie