De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door assink »

waarom geen moertje proberen te printen? Heb ik al iemand voor z'n deckel zien doen :lol:
Desnoods daarna opschonen met je tap, maar weet niet of je mooie materialen hebt om te printen met de eigenschappen van een "glijlager"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Voordeel van een kitspuit-printer is dat er zoooooooveel verschillende filamentsoorten zijn die je kunt gebruiken. Ik heb nog wel eens zitten spelen met het idee om aan poedersintering te gaan doen, maar los van de vrij extreme kosten van dat poeder zit je aardig vast aan polyamide, toch een klein nadeeltje.
Kwa moeren printen: nylon zou kunnen, POM is ook al filament te krijgen en je kunt zelfs dat Igus Iglidur als filament kopen.

Maar ik zie dat printen nog niet zo zitten. Ten eerste presteert de mijne relatief beroerd momenteel want ik kan de riemen niet meer spannen, en ten tweede kan ik met de draaibank en eventueel frees veel mooiere moeren maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 27 mei 2019 10:31 Een trapeziumdraad in staal tappen wil ik trouwens echt niet meemaken. Tegen de tijd dat je een TR16x4 tap door een stuk POM of messing gejaagd hebt is je rug nat. Viel met deze TR12x3 nog wel mee eigenlijk.
Zo'n beiteltje voor trapeziumdraad (30°) is toch eenvoudig op de draaibank te draaien. De beitel a-centrisch inspannen voor de vrijloop en met topslede onder 30° twee keer een kant afschuinen. Voor gebruik in POM of messing kun je de kop van een draadbout gebruiken. Daarna kun je op de draaibank de moer maken, zuiver en strak! Wil je het helemaal goed doen, dan een beitel op 2x30° slijpen en daarmee de draad tap beitel maken op dezelfde manier als dat je draad tapt en ook nu weer a-centrisch inspannen!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 27 mei 2019 11:12 POM is ook al filament te krijgen
Say what?
Zijn er ook printers te koop die dat standaard kunnen verwerken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 27 mei 2019 12:02 De beitel a-centrisch inspannen voor de vrijloop en met topslede onder 30° twee keer een kant afschuinen.
Dat klinkt eigenlijk wel als vreselijk eenvoudig inderdaad. Ik heb een vierklauw dus dat acentrisch inspannen lukt wel. En een 12.9 boutje of desnoods 8.8 als beitelmateriaal zou inderdaad goed genoeg moeten wezen; die trapeziumdraad waar ik nu de tap van gemaakt heb is volgens mij ook maar C15 en niks hards.
Hmm...
Wil je het helemaal goed doen, dan een beitel op 2x30° slijpen en daarmee de draad tap beitel maken op dezelfde manier als dat je draad tapt en ook nu weer a-centrisch inspannen!
Wat is daar beter aan dan aan direct de binnendraaibeitel maken?
Sven schreef: 27 mei 2019 12:32 Say what?
Zijn er ook printers te koop die dat standaard kunnen verwerken?
Ik heb het nog nooit gedaan, maar kwa printer heb je weinig heel spannends nodig. Bouwplatform moet vrij warm kunnen, iets van 120 graden. Extrusietemperatuur is vrij hoog, 230-270 graden dus je hebt wel een volledig metaal hotend nodig, maar dat is ook niet zo bijzonder meer vandaag de dag. En als ik het zo op basis van de printparameters in moet schatten is een doosje om de printer om de warmte binnen te houden ook geen verkeerd plan. Vreselijk prijzig is het spul ook niet, tientje of 4 per kilo.
Grootste moeilijkheid met POM schijnt het slecht hechten aan het bouwplatform te zijn.

Als de kitspuit z'n revisiebeurtje gehad heeft dan kom je maar een keer langs met een sample van dat filament en een ontwerpje. Dan ben je er gauw genoeg achter of het voldoet voor je.

Maar naast POM zijn er vreselijk veel bruikbare onderdeeltjes-kunststoffen die je kunt printen. ABS en ASA voor het makkelijk verder verwerken waarbij ASA beter UV- en hittebestendig is. Polycarbonaat als sterkte en stijfheid me interesseren. PETG voor chemische resistentie, taaiheid en transparantheid. TPU als het flexibel moet zijn.
Zoek je het hogerop in de materiaaleigenschappen dan heb je nog nylon, diverse vezelgevulde nylon/PETG varianten, en als je echt geld teveel hebt nog kunststoffen als PEI en PEEK.

Ik heb het al eerder gezegd: ik begon het project met zo'n apparaat gekscherend 3D kitspuit te noemen. Leuk om te maken, en als-ie af is, tsja. Maar inmiddels is mijn mening over die dingen een beetje bijgesteld en vind ik ze ronduit nuttig.
Zou ik vandaag de dag moeten beginnen met apparaten, dan denk ik dat een fatsoenlijke 3D kitspuit bovenaan de lijst zou staan kwa aanschaf/fabricage, daarna de draaibank, en daarna pas de CNC-frees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Oscar f1 »

DaBit schreef: 27 mei 2019 13:59.........Zou ik vandaag de dag moeten beginnen met apparaten, dan denk ik dat een fatsoenlijke 3D kitspuit bovenaan de lijst zou staan kwa aanschaf/fabricage, daarna de draaibank, en daarna pas de CNC-frees.
Dit is toch wel vloeken in de kerk!
Moderator doe je werk!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Troost je, ik zou geen van de 3 apparaten willen missen hoor. Ik gebruik ze lekker door elkaar heen:

Afbeelding

CNC-frezen voor het frame, draaien voor de diverse ronde dingetjes, 3D-printen in TPU voor het slagvaste omhulsel.


Bij de weg: Zweedse postbodes zijn snel! :shock:

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Ja, die ervaring heb ik ook met Zweden. Heb de indruk dat ze aardig op weg zijn met de ontwikkeling van hun teleportatieportaal.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Markus »

TR12x3 Tap voor Euro 16,20

https://www.ebay.de/itm/TR12x3-mm-mannl ... 2810123033
Ik kan een paar bronzen moertjes bestellen, maar het is me opgevallen dat die dingen bij lage belasting nog wel eens willen piepen
Brons piept trouwens toch niet ?, want er gaat toch redelijk wat vet op ? Ik heb nog wel wat TR12x3 bronzen flens moeren, ik ga zo kijken of ze piepen zonder vet

UPDATE: okay zonder vet inderdaad piep

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nou, dat 'open vet' in de bouwruimte wil ik eigenlijk vanaf. Je hebt toch wel eens ooit dat je wat losse stukjes plastic weg wil vegen, je tikt per ongeluk tegen de spindel aan en smeert wat vet op het platform. En je dan maar afvragen waarom de print op dat punt niet wil hechten.
Maar als je de boel in het vet zet heb je het probleem inderdaad niet. Zowiezo is het al geeneens een groot probleem.

Ik zag 'verscheping vanuit Nederland', dus tapje maar besteld. Staat de levertijd toch nog op end juni/begin juli. Precies waarom ik niet meteen zo'n ding via Ebay besteld had.
Nouja, zo'n tap is nooit weg; iets lineair willen aandrijven komt vaker voor en de spindels kan ik gewoon lokaal kopen.

Ook nog even gekeken naar de geometrie van een trapeziumdraad-snijbeitel, maar dat doe je niet even hatseflats als het nog nauwkeurig moet ook. Voor de kitspuit word het 'm dat niet, daarvoor heb ik nog te weinig vertrouwen in mijn beitelmaak-kunsten en mijn slijpgereedschap dat aan alle kanten rammelt. Maar het blijft wel een leuk oefenklusje, dus ik ga het toch eens een keer doen.


Verder wat virtueel aan het kladderen op bierviltjes. Eigenlijk mag er best veel op de schop. Een van die dingen is de brug; ik wil toch een deel van het extra gewicht van de 2e extruder weer terugverdienen.
Zo gauw twee opties om mee te spelen: hol gefreesd aluminium (er blijft 14% van het ruw materiaal over):

Afbeelding

En koolstofvezel. Ik heb de beschikking over een paar stukjes 0/90 plaat van zeer fatsoenlijke kwaliteit (echt niet te vergelijken met Hobbyking/Banggood carbon, die heb ik ook). Dat spul is echt verdraaid stijf.

Afbeelding

Simulaties moet je met een vrachtwagentje zout nemen, het word gewoon wat fleuriger van die kleurtjes en de nummertjes zijn hooguit bruikbaar om te kijken of er niks raars aan de hand is. Maar voor wie het interesseert: voor het koolstofvezel heb ik een modulus van 77GPa gebruikt. Als ik het verschil voel tussen dat koolstofvezel en een stukje aluminium van dezelfde dikte dan is die 77GPa eerder nog aan de lage kant.

160 gram voor het stukje aluminium freeswerk versus 109 gram voor koolstofvezel en de laatste lijkt beter te presteren. Het alu-deel kan nog wel wat optimaler, maar ik denk dat ik voor de koolstofvezel ga.

Niet alleen de brug mag op de schop trouwens, de CoreXY stage heeft een paar meer aanpassingen nodig. Die nieuwe riem is 12mm breed ipv 10mm, ik had krap gebouwd, dus ik kom nu een millimeter te kort. Kwestie van een paar nieuwe bussen draaien (of de bestaande ondervullen).

Als ik dan toch bezig ben kan ik ook eens kijken of ik de stappenmotoren dichter naar de stage kan krijgen. Ik heb eigenlijk nooit last gehad van die lange 8mm assen tussen motoren en CoreXY, maar heel nodig zijn ze ook niet meer.

En over riemen gesproken, ook Engeland is best vlot:

Afbeelding

Als ik zo naar dat E3D hotendspul kijk, hmm. Siliconensokje dat op de werkbank al amper blijft zitten, verwarmblokje heeft gewoon een doorlopende binnendraad dus als je de nozzle losdraait zit dat hele blok ook los, ze gebruiken stel-inbusjes om tere dingen zoals de thermistors vast te zetten... Ik had er toch wel hogere verwachtingen van eigenlijk. Magoed, al was het pimpelpaars met blauwe stipjes en zo krom als een mispel, als het geweldig werkt mag dat. We zullen het zien.

Alle 'grote dingen' heb ik inmiddels wel compleet. Ik moet alleen nog ergens een drietal lappen aluminiumplaat 'vinden' om aan het frame te bouten zodat het een stijvere doos word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Voortgang in de virtuele wereld.

De koolstofvezel brug, 98 gram. Wat mij betreft klaar voor CAM.

Afbeelding

De ophanging van de BMG-X2 extruder en Chimera+ hotend:

Afbeelding

Zou een stuk stijver moeten zijn dan het stukje 4mm aluminium strip waar de huidige extruder mee op de plek hangt, er is ruimte om een ventilator voor de laagkoeling te monteren en ik heb wat slots en gaten om de behoorlijke kabel- en slangenbos aan vast te kunnen tierappen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Hoe breed moet het zijn? ik heb nog een stuk 3mm carbon liggen van 300x200, als je erom verlegen zit? Komt bij banggood vandaan, kan je vlot aan de slag. Ik frees het zelf met die 2mm diamant geslepen freesjes, maar volgens mij heb je ook wel eens een stukje carbon gefreesd.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De brug is 390x40mm, de rest moet ik nog even nakijken. Als die kinderen nou eens even stoppen met mekaar de kop in meppen en continu mauwen, soms hebben ze van die dagen :roll:

Maar ik heb hier ook plaatjes 300x200 BG carbon liggen. Bruikbaar voor het merendeel, voor de brug kan ik een stukje van het goede spul gebruiken (valt het BG spul niet onder imho; zet maar eens een stukje in de bankschroef en breek het..)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Als die kinderen nou eens even stoppen met mekaar de kop in meppen en continu mauwen, soms hebben ze van die dagen
Te herkenbaar. We hebben 2 kereltjes, (iets andere leeftijd dan de jouwe, 4 en 6) waarbij de emoties (meestal adrenaline/testosteron gedreven) niet altijd een perfecte balans hebben. Laatste tijd zijn ze zen. Heb er een oplossing voor gevonden bij die van ons. (gaat nu al een maand of 2 goed, afkloppen). Wanneer de ene de andere bewust pijn doet, mag de andere speelgoed van de ene uitzoeken om weg te sodemieteren. (en visa versa). Helaas hangen ze al zo sterk aan materiaal (wat ik ten zeerste afkeur, nood breekt wet) dat het een behoorlijk sterke oplossing blijkt. Eerste dag was het bij een dreigende escallatie 1x de milde herinnering aan de gemaakte afspraak. Schrik in de ogen en daar gingen ze weer. 'brothers in arms' klonk op de achtergrond. Zo ziet papa het graag. Af en toe een keertje wat gezevel hoort er natuurlijk bij. Elkaar bewust pijn doen dat de ene met een paar tanden door de lip op de grond ligt. Meh. Die frustraties botvieren ze maar op de emmer-met-zand-over-het-hoofd-giet gastjes in de zandbak, maar niet op elkaar.

Ergo. Herkenbaar. Energie en inspiratie-verdampend..

Banggood carbon is niet bepaald top-kwaliteit. Heb nog een oude batch (kleine stukjes) van het toenmalig 'graphite elegance' dat is topspul (niet al te mooi om te zien, maar ongekend goed. Maar die maken het niet meer helaas.
Plaats reactie