De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Breaker »

Zee&Zee schreef: 08 okt 2019 23:13 Die dagen dat alles verdomme ineens wel perfect past/gaat zijn wel hele fijne dagen daardoor :lol:
Nou... in eerste instantie krijg ik daar vaak een onheilspellend gevoel bij dat leidt tot een super grondige controle of er toch niet iets mis is, daarna is het dan inderdaad wel extra prettig :P

En met 3D tekenen gaat het toch al een heel stuk beter dan met 2D tekenen, maar te weinig ruimte voor bouten en schroeven of het gereedschap waarmee het vastgezet moet worden komt inderdaad nog wel eens langs.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 08 okt 2019 23:27 En met 3D tekenen gaat het toch al een heel stuk beter dan met 2D tekenen, maar te weinig ruimte voor bouten en schroeven of het gereedschap waarmee het vastgezet moet worden komt inderdaad nog wel eens langs.
Ja, 3D gaat stukken beter dan 2D, al heb ik soms het idee dat je eigen scherpte wel achteruit gaat. Soms kom ik nog wel eens oud werk van mezelf tegen waarvan ik dan denk, hoe heb ik dat ooit voor elkaar gekregen in gewoon plat autocad? :lol:

(want het kan natuurlijk niets met leeftijd te maken hebben :lol: :shock: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Je raakt er wel een beetje aan gewend dat als het in CAD klopt dat het in de echte wereld ook zuigend past. Wat dat betreft vind ik die aluminium snelbouwprofielen eigenlijk ook helemaal niet handig; veel te veel vrijheid in schuiven. Een paar gaten die door een frees of snijtuig al op de goede plek gezet zijn is toch prettiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De printer is nog lang niet klaar, maar hij moest toch echt eens even werken voor de kost.
De 1e print was een calibratiekubus (20mm zijdes werden 20,16mm; prima), gewoon om te kijken of alles wilde werken. Dit was pas de 2e print:

Afbeelding

De printer heeft nauwelijks een calibratie of afstelling gehad; ik was nog bezig met de draadjes en slangetjes. Ik heb het aantal steps/mm van de extruder nog niet opgemeten, of de extrudertemperatuur klopt met wat de printer denkt weet ik nog niet, waarden voor jerk en acceleratie zijn een zuig uit de duim, Z=0 en daarmee de dikte van de eerste laag is niet correct, de riemen moeten nog eens goed en gelijk op spanning gezet worden, bla. Verder is de rol PLA 2,5 jaar oud (ik gebruik zelden PLA) en heeft een keer te heet gelegen wat de rondheid van het filament niet ten goede komt. Prima spul om de eerste paar mislukte prints mee te doen dus.

Nou, eigenlijk is het enige dat echt misgegaan is de toplaag; met 0,1mm laagjes en een lage infill moet je er wel meer dan 3 doen anders vallen er gaten in. Dat is user error en niet het apparaat aan te rekenen.

Ik word hier best vrolijk van...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

Dat ziet er veelbelovend uit Dabit!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 16 okt 2019 14:38 k word hier best vrolijk van...
Ziet er goed uit 8) en geinig groen ding maar wat is het ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 16 okt 2019 15:16 Ziet er goed uit 8) en geinig groen ding maar wat is het ?
Een tastbaar modelletje van een simpel elektronicabehuizingkje, bijnaam 'het stukje zeep' :lol:

Afbeelding

Voornamelijk bedoeld om discussie los te weken en enthousiasme te kweken.

Op het beeldscherm heeft 99% van de mensen totaal geen idee van schaal en het ziet er allemaal veel te synthetisch gelikt uit. Of juist andersom: als je je uitleeft met HDRI maps voor de belichting en wat omgevingselementen toevoegt weer veel te realistisch en dan moet je uit zien te leggen dat het nog een halfjaar duurt voor het te koop is. 'Hoezo? Hij staat toch al op de foto?'. Beetje zoals die Stef Stuntpiloot renders; daar moet je ook altijd 2x naar kijken om te ontdekken dat het geen foto's zijn. Kun je dus beter ook maar niet doen.

Met een plaatje is het verder 'mooi hoor'.
Met een fysiek dingetje is het 'Ja maar, ja maar, dit is niet goed, en dat ook niet, zus moet eigenlijk anders en kan je niet zo?'. Daar heb ik veel meer aan dan aan 'mooi hoor'.

En de hoofdreden: ik wilde de printer wel eens een paar uur laten bewegen, kijken of er niks losrammelt, geen stappenmotordrives of motoren te warm worden, de extruder naar behoren werkt, of het water in de waterkoeling niet te warm word want de radiator+ventilator heb ik vervangen door een passief koelblokje, etc. Dat weet ik allemaal liever voor ik de boel in weer in elkaar geschroefd heb. Ik had eigenlijk niet verwacht dat de print zou lukken.

Buiten dat ik de boel gewoon fatsoenlijk moet afstellen en calibreren (wat ik pas doe als de bouw iets verder is) is een melding dat 'drive nummer 1' het een beetje warm kreeg het enige probleem waar ik tegenaan liep. 2.1A motorstroom blijft toch veel voor zo'n geintegreerd driverchippie.

Maar dat is zo wel de kracht van de kitspuit. Dit ding frezen en afwerken tot dezelfde oppervlaktekwaliteit als de print (de foto laat het er veel ruwer uitzien dan het in werkelijkheid is) kost me inclusief CAMmen op z'n minst een dagdeel of avond. Ik begin al bijna te bibberen bij het idee dat ik Fusion360 wijs moet maken dat-ie met een zaagfreesje die inkeping moet interpoleren. Met de kitspuit: laad de STL, kies het gewenste profiel, druk op 'send to Dabits kitspuit and start print', ga voor de buis hangen en wacht tot-ie klaar is.
Kwa kosten is het ook maar een fractie van de kosten van frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider »

Weer een fantastisch stukje werk en waarom gaat dat bij jou altijd in een keer goed?.....

Enne, send to kitspuit en start print? Aan ethernetkabeltje en gaan? Werkelijk? Moet ik dus ook maar eens van mijn gehuppel met usb sticky af?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Je weet toch dat alle machines gewoon in het netwerk hangen bij mij? ;-)
Ik loop nergens met een USB-stick naartoe, en ik kan vanaf de bank de schermen van de besturingen in de gaten houden. Ik zou eigenlijk nog eens een zwikkie elcheapo netwerkcameraatjes neer moeten plakken.

Afbeelding

Printer hangt op wifi trouwens, nog niet eens een kabeltje. Is eigenlijk helemaal niet onpraktisch dat wifi en met een oud routertje in het hobbyhok heb ik nog nooit stabiliteitsproblemen gehad.

'Print on DaBit3D' werkt feilloos tot nu toe, toch al wel 2x geprobeerd :lol:
Als ik op die knop druk word de gcode naar de SD-kaart op de controller gepompt en start de print vanaf die SD-kaart. Het is dus geen druppelstroompje vanaf de PC.

Ik heb ook een webinterface om de voortgang in de gaten te houden:

Afbeelding

Kan ook nog webcambeeld in geloof ik.

Dat vind ik dan wel weer een draak van een ding in vergelijking met die GUI die ik zelf op LinuxCNC gemaakt had; ik heb het niet op webpagina-gebruikersinterfaces waar ik in moet scrollen. Magoed, het zit erbij, werkt na aansluiten, en als ik er nog een Pi bij wil knopen met een eigen gebruikersinterface dan kan ik een RS232 van de Pi aansluiten op dat controllerbordje en me uitleven. Of 110 euro uitgeven voor het bijbehorende schermpje, dat kan ook. Ik zie nog wel, voorlopig is dat nog niet belangrijk.

Niet alles gaat goed trouwens; ik probeerde hetzelfde ding ook eens in puur ABS, gewoon eens kijken wat het lijden kan, maar dat ging wel mis. ABS blijft een relatief dramaspul om te printen, maar het is wel prettig met nabewerken en knap degelijk, dus ik gebruik het nog wel eens ooit.
Frame is echter nog open, en dat vind puur ABS niet leuk. Spul krimpt 8% ofzo, dus als je een relatief massief deel hebt dan trekt-ie vanzelf krom of los als het deel een centimeter boven de bouwplaat te ver afkoelt door tocht. Maar eens een wandje om dat doosje getekend om tocht buiten en warmte binnen te houden, kijken of dat scheelt. Kan in de slicer zelf ook geloof ik, maar ik vond 'offset curve' gevolgd door 'press/pull' in F360 net zo handig.

We zullen zien, ik verwacht er niet veel van. Juist voor ABS is deurtje dicht, bedverwarming aan en de boel eerst even lekker opstoken tot tropische temperaturen haast verplicht.

Weet je wat ik trouwens niet kan vinden? Mooi ronde plastic doosjes die een beetje krapjes om een rol filament (ca. 220mm diameter, 75mm hoog) passen en luchtdicht afsluiten. Taart-bewaar-dozen komen het meeste in de richting, maar die zijn met ca. 35cm diameter alweer te groot om 2 rollen filament onderin die printer kwijt te kunnen. Als iemand nog een tip heeft..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De ABS-versie valt ook nog niet helemaal tegen:

Afbeelding

Iets minder strak dan de PLA-variant, maar dat was te verwachten want dat is de aard van het ABS-beestje.

Wel weer dat die bovenkant weggesmolten en ingezakt is, ondanks dat ik die stomme slicer verteld heb dat ik 1mm massieve bovenkant wil hebben :evil:
Nu vind ik dat die slicer ook wel erg, erg dunne laagjes pakt aan de bovenkant:

Afbeelding

En als die 'gigantisch' grote en hete spuitmond de hele tijd op een vierkante centimeter aan het pierewaaien is met 0,05mm dikke laagjes, sja, nogal wiedes dat er dan een gat in valt.

Maar eens kijken waar Cura die adaptieve-laagjes-instellingen verstopt heeft. Of hetzelfde met Slic3r/PrusaSlicer proberen, dat heb ik altijd de betere gevonden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ah, in Cura stond de laagdikte op 0,15mm en de variatie op +/- 0,1mm. De dunste laagjes waren dus 0,05mm. Dat gaat met een lage infill niet goed dus.

Instellingen iets aangepast: 0,20mm laagjes met +/- 0,05mm variatie (de dunste dus 0,15mm, dikste 0,25mm). Verder 'gradual infill' toegepast, oplopend van bijna niks aan de onderkant (waar het niet nodig is) tot 90% dichtheid vlak onder de bovenkant (goede ondersteuning voor het dak).

Afbeelding

Daarna een acetondamp-behandeling:

Afbeelding

Glimmerdeglim!
Ik was alleen zo dom om er per ongeluk met m'n vingers aan te zitten.... :roll:

Afbeelding

Let wel, hier zit nog steeds geen handwerk in. Het is 'print on Dabit3D', ding z'n ding laten doen, in de pan met wat aceton, wachten, eruit, laten drogen.

Bijna op het punt waar ik wezen wil. De bovenste laagjes zijn nog zichtbaar. Nog eens een poging doen met de minimale laagdikte naar 70 micron, en daarna eens een schuurpapiertje er overheen halen voor het acetonbad.

En daarna ga ik echt weer eens verder met bouwen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door frank »

Ik blijf het toch mooi vinden hoor. Je hebt gelijk the look and feel en als je de machine een beetje kent is het zo gepiept. (Dat is natuurlijk bij frezen ook)
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nou, als ik inmiddels 1 ding geleerd heb dan is dat 'even wat frezen' niet bestaat... 'Even wat printen' wel.

In dit geval zo ongeveer:
- Halfuurtje CAMmen en simuleren, als ik het daar in dit geval al mee red. Zal waarschijnlijk eerder richting het uur gaan.
- Stuk plastic of toolingblok vinden.
- Ruw op maat zagen
- Opspannen
- Toolwissel: dikke vingerfrees voor het grof op maat hakken.
- Toolwissel: 6mm boor voor de gaten
- Toolwissel: dunnere frees voor de verzonken gaten.
- Toolwissel: 16mm bolkop voor het frezen van de vorm.
- Toolwissel: sleuvenfrees voor de groef
- Toolwissel: minifreesje voor het logo
- Deken van spanen op het bed opstofzuigeren.
- Met een schuurpapiertje de bolkop-banen gladstrijken
- in geval van toolingblok: primer en lakken.

Kost een dagdeel, en in die tijd kun je niks anders doen.

Daarom dat ik inmiddels wel het licht gezien heb wat betreft die kaboutergestuurde plasticpoepers.

Ik heb m'n rolletje Spoolworks Scaffold wateroplosbaar supportmateriaal inmiddels ook binnen. Eerst maar eens de boel wat verder afbouwen want dat spul wil je helemaal niet aan luchtvochtigheid blootstellen, maar als dat doet wat ik ervan hoop dan word ik helemaal vrolijk.

Moet ik alleen eens uitzoeken hoe dat multi-nozzle gedoe nou eigenlijk werkt. Eigenlijk vind ik dat de printer de toolwissel moet doen en de slicer alleen Tx uit moet spugen, kan ik de spuitmondjes ook afvegen aan een strip siliconen bij wissel in plaats van een blok (prime tower) ernaast printen. In RepRapFirmware kan ik macro-magie gebruiken, maar hoe precies moet ik nog even uitvogelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door FSSF »

DaBit schreef: 18 okt 2019 09:28 Ah, in Cura stond de laagdikte op 0,15mm en de variatie op +/- 0,1mm. De dunste laagjes waren dus 0,05mm. Dat gaat met een lage infill niet goed dus.

Instellingen iets aangepast: 0,20mm laagjes met +/- 0,05mm variatie (de dunste dus 0,15mm, dikste 0,25mm). Verder 'gradual infill' toegepast, oplopend van bijna niks aan de onderkant (waar het niet nodig is) tot 90% dichtheid vlak onder de bovenkant (goede ondersteuning voor het dak).

Afbeelding

Daarna een acetondamp-behandeling:

Afbeelding

Glimmerdeglim!
Ik was alleen zo dom om er per ongeluk met m'n vingers aan te zitten.... :roll:

Afbeelding

Let wel, hier zit nog steeds geen handwerk in. Het is 'print on Dabit3D', ding z'n ding laten doen, in de pan met wat aceton, wachten, eruit, laten drogen.

Bijna op het punt waar ik wezen wil. De bovenste laagjes zijn nog zichtbaar. Nog eens een poging doen met de minimale laagdikte naar 70 micron, en daarna eens een schuurpapiertje er overheen halen voor het acetonbad.

En daarna ga ik echt weer eens verder met bouwen :lol:
Gaaf, jij doet enkel een laagje aceton in de pan, deksel erop en even laten dampen?!
Plaats reactie