3D printer kopen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 3D printer kopen

Bericht door Goudgele »

Is het niet eenvoudiger om softwarematig de scheefstand van het bed te ondervangen? Prusa doet het ook d.m.v. een sensor en er zijn nog wat andere oplossingen op de markt (BLtouch om er een te noemen)

Edit: Ik besef me nu dat het om de Z-as aandrijving gaat, niet om bed leveling
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door TomAndKobus »

Ben, wat jij wilt, met vier spindels in Z, dat heeft Voron 2.4 ook, maar dan met tandriemen. Misschien is het toch leuk om ook op die site te kijken voor ideeën. https://vorondesign.com/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer kopen

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 13 nov 2021 16:38 Ik win het bed echt stabiel in hoogte kunnen verstellen, dat kan op verschillende manieren, met 4 KO spindeltjes, met 4 trapezium spindeltjes en ook met 2 KO of trapezium spindeltjes, maar ook met tandriemen.
Wat dacht je van 2 geleiders aan 1 zijde en 1 of 2 spindels?
De 2 geleiders stabiliseren de locatie van het bouwplatform in XY, spindel 1 stabiliseert de hoogte in Z, de eventuele spindel 2 voorkomt dat het plateau door gaat hangen. Al kun je voor spindel 2 ook best een andere constructie verzinnen, maar die kosten je hoogte.

Wil je het leuk doen dan pak je 2 kogelomloopspindeltjes. Die Z is zo'n beetje de enige as op een 3D printer die je bloednauwkeurig wil hebben. Bij een laaghoogte van 0,1mm betekent 0,01mm afwijking dat je 10% over- of onder-extrudeert. En dat zie je.
Maar trapeziumspindeltjes werken ook. Kun je prima bij Mafaha halen trouwens.

Antibacklash is niet nodig; kracht werkt altijd dezelfde kant op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 3D printer kopen

Bericht door bartL »

benkr schreef: 13 nov 2021 16:38 Voor een toekomstige zelfbouw printer ben ik aan het nadenken over het hoe en wat.
Ik win het bed echt stabiel in hoogte kunnen verstellen, dat kan op verschillende manieren, met 4 KO spindeltjes, met 4 trapezium spindeltjes en ook met 2 KO of trapezium spindeltjes, maar ook met tandriemen.
Wil je het bed dan gebruiken voor de Z beweging? Ik heb er maar beperkt kennis van maar meestal is het toch andersom? Dus bed staat stil en de extruder hangt aan een portaaltje?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

bartL schreef: 13 nov 2021 20:15
benkr schreef: 13 nov 2021 16:38 Voor een toekomstige zelfbouw printer ben ik aan het nadenken over het hoe en wat.
Ik win het bed echt stabiel in hoogte kunnen verstellen, dat kan op verschillende manieren, met 4 KO spindeltjes, met 4 trapezium spindeltjes en ook met 2 KO of trapezium spindeltjes, maar ook met tandriemen.
Wil je het bed dan gebruiken voor de Z beweging? Ik heb er maar beperkt kennis van maar meestal is het toch andersom? Dus bed staat stil en de extruder hangt aan een portaaltje?
Beide principes worden gebruikt.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 13 nov 2021 19:51
benkr schreef: 13 nov 2021 16:38 Ik win het bed echt stabiel in hoogte kunnen verstellen, dat kan op verschillende manieren, met 4 KO spindeltjes, met 4 trapezium spindeltjes en ook met 2 KO of trapezium spindeltjes, maar ook met tandriemen.
Wat dacht je van 2 geleiders aan 1 zijde en 1 of 2 spindels?
De 2 geleiders stabiliseren de locatie van het bouwplatform in XY, spindel 1 stabiliseert de hoogte in Z, de eventuele spindel 2 voorkomt dat het plateau door gaat hangen. Al kun je voor spindel 2 ook best een andere constructie verzinnen, maar die kosten je hoogte.

Wil je het leuk doen dan pak je 2 kogelomloopspindeltjes. Die Z is zo'n beetje de enige as op een 3D printer die je bloednauwkeurig wil hebben. Bij een laaghoogte van 0,1mm betekent 0,01mm afwijking dat je 10% over- of onder-extrudeert. En dat zie je.
Maar trapeziumspindeltjes werken ook. Kun je prima bij Mafaha halen trouwens.

Antibacklash is niet nodig; kracht werkt altijd dezelfde kant op.
Ik betrap mezelf er steeds op dat ik het stabiel wil maken ala een freesbank, maar er komt vrijwel geen kracht op, dus inderdaad, 2 geleiders en 1 spindeltje en aan de andere kant 1 spindeltje is voldoende.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 3D printer kopen

Bericht door bartL »

benkr schreef: 14 nov 2021 00:12
bartL schreef: 13 nov 2021 20:15 Wil je het bed dan gebruiken voor de Z beweging? Ik heb er maar beperkt kennis van maar meestal is het toch andersom? Dus bed staat stil en de extruder hangt aan een portaaltje?
Beide principes worden gebruikt.
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is de reden om voor de 1 danwel de ander te kiezen? Mijn eerste idee zou zijn om het deel met de meeste massa stil te laten staan, dat zou dus het bed zijn (in Z richting). Wat is dan de reden om juist het bed te laten bewegen, heeft dat met de toevoer van het filament te maken?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer kopen

Bericht door DaBit »

Er zijn 2 basisconfiguraties gangbaar voor de XY beweging:
- Bed beweegt in Y, kop beweegt in X (of andersom)
- Bed staat stil, kop beweegt in XY.

Voor allebei is wat te zeggen.

In het eerste geval kun je een stijve vaste portaal bouwen en als je de ondersteuning van het bed op de goede plek doet maakt doorbuigen en vervormen van het bed niet zoveel uit en heb je altijd de goede hoogte op de enige plek die er toe doet: onder de spuitkop. De Z-beweging op het portaal doen is triviaal.
In het tweede geval kun je een lichte spuitkop heel vlot bewegen, maar of de lengtes van je riemen nemen fors toe (CoreXY/H-bot), of je moet de motoren ook mee bewegen (Cartesisch). Z-beweging is het makkelijkste door het bed op en neer te laten bewegen.

Die DaBit-kitspuit 2.0 waar ik nog eens mee verder moet gebruikt vaste-portaal-bewegend-bed, want dat is het eenvoudigste om 2 onafhankelijk bewegende extruders op 1 as te zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 3D printer kopen

Bericht door bartL »

Weer wat geleerd!
De Prusa die van de week geleverd gaat worden is er dus 1 volgens de eerste configuratie (mits ik hem goed in elkaar gezet krijg :lol: )
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer kopen

Bericht door serum »

Ook wel bed slingers genoemd. Er is ook nog een variant in de vorm van corexz, Nodeloos complex. En geen voordeel, aangezien een corexy doorgaans een resonantie in de stilstaande as heeft die veroorzaakt wordt door de beweging van de andere as van de corexy/xz/yz. (salmon skin/VFA's)

je kan verzinnen wat je wilt qua beweging. Ik vind de delta ook een mooi principe. Maar ook daar; altijd last van salmon skin/VFA's. Basis/simpele systemen werken het meest voorspelbaar.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door hainjedaf »

bartL schreef: 14 nov 2021 10:22 Weer wat geleerd!
De Prusa die van de week geleverd gaat worden is er dus 1 volgens de eerste configuratie (mits ik hem goed in elkaar gezet krijg :lol: )
Prusa in elkaar zetten is niet zo heel moeilijk.
Er is zowel een Youtube serie op hun YT kanaal als een schriftelijke handleiding met plaatjes.
In dat opzicht heeft prusa zijn zaakjes heel goed voor elkaar.

Daarnaast is er een uitstekende helpdesk die naar ik meen zelfs in het weekeinde werkt (chatfunctie op de website).
Het is derhalve handig een account bij ze aan te maken met het serienummer van de printer.

In garantiegevallen (ik had een gescheurde snaar) staat binnen 48 uur na melding, de koerier voor de deur.

EN als je Prusa Slicer installeert, dan heb je echt binnen 1-2 uur je eerste eigen print lopen.

Bij de printer zit een USB stick met Benchy en een paar andere standaard printopdrachten.
Met heb bijgeleverde filament kan je die direct afdrukken.
Met deze USB stick kan je ook gemakkelijk de laatste firmware van hun site in je printer laden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 3D printer kopen

Bericht door bartL »

hainjedaf schreef: 14 nov 2021 13:14 Prusa in elkaar zetten is niet zo heel moeilijk.
Er is zowel een Youtube serie op hun YT kanaal als een schriftelijke handleiding met plaatjes.
In dat opzicht heeft prusa zijn zaakjes heel goed voor elkaar.
Daarom denk ik ook wel dat het goed moet komen. 1 google search levert al talloze hits op met mensen die met alle liefde willen delen hoe ze dat ding in elkaar zetten. Daarnaast is het ook gewoon leuk om te doen (hoop ik)! Het is vooral de tijd die je er even voor moet vinden want het is best nogal een werkje als ik het goed begrijp. Eerst maar even wachten tot hij op de mat ploft.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

Omdat het echt te koud is om buiten mijn kleine en afgesloten schuur wat te doen heb ik de afgelopen tijd me bezig gehouden met een afgesloten behuizing voor mijn 3D printer, de Ender 3 pro.
Ik heb de behuizing zodanig gemaakt dat de printer onderin past en ook voorzien gaat worden van een verwarming, ik ben niet van plan om de temperatuur echt hoog te maken, maar een graadje of 60 moet wel lukken denk ik.
Bovenin komt een aparte afgesloten ruimte voor het filament, ook daar komt een verwarming in, dat lijkt me handig om het filament daar enkele uurtjes warm te stoken tot een graad of 50 a 60 om het eventuele vocht er uit te laten.
Voor beide ruimtes heb ik bij Ali een thermostaat besteld, kostte echt wel 7,50 Euro inclusief 2 temperatuur voelers, wat wil je nog meer.
Ik heb ook bij Ali een aantal verwarmings elementjes besteld, ik kon kiezen uit 80, 120 en 220 graden, ik heb de 120 graden versie besteld, geen idee wat het vermogen van die dingen is, ik ga ze monteren op een koelplaat en dan meten wat het vermogen is, dan kan ik daaruit bepalen hoe veel er nodig zijn om in een minuut of 10 de ruimte te verwarmen tot de gewenste temperatuur.
Je moet wat in deze tijden.
Om die behuizing kwijt te kunnen heb ik de afgelopen dagen weer een keer de halve schuur overhoop moeten halen, de behuizing kon eigenlijk maar op één plek komen, maar daar liepen nu banken voor allerlei bakken met spulletjes, die moesten even allemaal weg om een stuk van die banken af te kunnen zagen. Inmiddels staat de behuizing op zijn plek en ben ik nu bezig om de puinzooi weer op te ruimen en tegelijk alle bakjes na te lopen op dingen die het ronde archief in kunnen, ik kan nu zo'n 20 a 25 bakjes minder kwijt dus het is echt nodig.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door diepchess »

benkr schreef: 21 jan 2022 19:35 Omdat het echt te koud is om buiten mijn kleine en afgesloten schuur wat te doen heb ik de afgelopen tijd me bezig gehouden met een afgesloten behuizing voor mijn 3D printer, de Ender 3 pro.
Ik heb de behuizing zodanig gemaakt dat de printer onderin past en ook voorzien gaat worden van een verwarming, ik ben niet van plan om de temperatuur echt hoog te maken, maar een graadje of 60 moet wel lukken denk ik.
Bovenin komt een aparte afgesloten ruimte voor het filament, ook daar komt een verwarming in, dat lijkt me handig om het filament daar enkele uurtjes warm te stoken tot een graad of 50 a 60 om het eventuele vocht er uit te laten.
Voor beide ruimtes heb ik bij Ali een thermostaat besteld, kostte echt wel 7,50 Euro inclusief 2 temperatuur voelers, wat wil je nog meer.
Ik heb ook bij Ali een aantal verwarmings elementjes besteld, ik kon kiezen uit 80, 120 en 220 graden, ik heb de 120 graden versie besteld, geen idee wat het vermogen van die dingen is, ik ga ze monteren op een koelplaat en dan meten wat het vermogen is, dan kan ik daaruit bepalen hoe veel er nodig zijn om in een minuut of 10 de ruimte te verwarmen tot de gewenste temperatuur.
Je moet wat in deze tijden.
Om die behuizing kwijt te kunnen heb ik de afgelopen dagen weer een keer de halve schuur overhoop moeten halen, de behuizing kon eigenlijk maar op één plek komen, maar daar liepen nu banken voor allerlei bakken met spulletjes, die moesten even allemaal weg om een stuk van die banken af te kunnen zagen. Inmiddels staat de behuizing op zijn plek en ben ik nu bezig om de puinzooi weer op te ruimen en tegelijk alle bakjes na te lopen op dingen die het ronde archief in kunnen, ik kan nu zo'n 20 a 25 bakjes minder kwijt dus het is echt nodig.
je wilt heatbed hebben die echt de 110C heel snel haalt. De makers hier op dit forum zijn de geduldigste niet.
heatbedwatts.jpg
Dus als wij op deze grafiek kijken kun je uitrekenen op kladblaadje bij welke bedgrootte en welke temperatuur je wilt kunnen halen hoeveel watt je per vierkante centimeter nodig hebt.

Pak dan heatbed wat er boven ligt. Dus handigste is kijken hoe je de 130C kunt halen met je bedgrootte en daar dan op afstemmen welk bed je pakt. De 110C haal je dan in ieder geval wel.

Bij 300x300mm wil je zo'n 600 watt hebben (en dus op 230 volt). Onder het bed prop je dan wat isolatie (mag heel klunzig) of zelfs 2 plakkaten karton met wat lucht d'r in werkt al geniaal. Dat helpt enorm veel voor snel opwarmen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie