Soft en hardware?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toontjef
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2018 20:40

Soft en hardware?

Bericht door Toontjef »

Ik heb een 3d printer merk geeetech omgebouwd naar een plotter met de Gcode uit Inkscape, deze heb ik nu gedemonteerd en de 4 motoren op een frame gemonteerd van 30x40 cm.
Ik wil nu deze gaan gebruiken voor een 15w laser om te snijden en graveren. Met de beperkte kennis die deze oude man heeft hoop ik dat iemand mij kan helpen cq. adviseren met wat ik moet aanschaffen om het geheel te laten werken. Het bordje op de 3d printer kan ik niet gebruiken omdat de software geen groter werkgebied toelaat dan 20x20 cm.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soft en hardware?

Bericht door hfjbuis »

Dat bordje is waarschijnlijk een arduino waar iets van GRBL (of daarvan afgeleid) op draait. Als dat zo is, kun je waarschijnlijk de configuratie aanpassen en het gewenste bereik instellen. GRBL heeft een lasermode, dus het zou daarmee kunnen werken. Kijk eens bij de informatie van je 3D printer of er iets over staat.

Geef in je profiel de woonplaats aan, dan krijg je misschien reacties van iemand bij jou uit de buurt.

Kun je niks vinden, post dan een foto van het bordje!

Wil je toch een ander bordje, dan moet je aangeven wat je wensen en eisen zijn want er zijn ontzettend veel mogelijkheden met bijbehorende kosten!
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 22 jun 2019 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Toontjef
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2018 20:40

Re: Soft en hardware?

Bericht door Toontjef »

Bedankt voor de snelle reactie. Het bordje dat ik nu gebruik is een GT 2560 die is te vinden in google met fotos en tekst uitleg, gezien mijn technisch engels die niet goed is kan ik niet zien of deze nog te gebruiken is. Ik werk met Repetier-Host om te printen doormiddel van een gcode uit Inkscape.
Wat ik wil is dat eventueel met een nieuw bordje de laser zijn snelheid en sterkte kan instellen en dat er goede software bij is, ik hoop dan dat het geheel goed werkt omdat ik in houten pennen namen ga laseren.
Dat het extra geld kost ben ik me van bewust. Ik hoop dat je me kunt helpen.
Ik woon in Ulft in de Achterhoek.
Vrgr.Toontje
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soft en hardware?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even snel gekeken. Dit is een "grbl atmega2560 met een geïntegreerd Ramps 1.4 shield". Mogelijk heb je er firmware bijgekregen, dat zou het een stuk makkelijker maken!

Ik ga ervan uit dat je dit bordje opnieuw kunt flashen met een GRBL mega versie waarbij de in de "config.h" aangeeft dat het een Ramps 1.4 shield is met de laser mode enabled. Dit lijkt heel wat, maar het is een kwestie van de GRBL installatie handleiding volgen en in de config.h 2 regels aanpassen.
In principe is dit bordje met ingebouwde drivers dan bruikbaar. Je zou, om te proberen, ook de laser i.p.v. de extruder kunnen monteren dan kun je heel snel testen.

Ik ben niet thuis in laser software voor GRBL. Maar mogelijk dat je huidige software dit ondersteund, anders even googelen op GRBL laser software, zul je vast een paar honderd hits krijgen. Ik zal ondertussen ook eens kijken want ik wil op mijn draai en frees gereedschap toolnummers branden of graveren, één van de dingen op mijn todo lijstje.

Als voorbereiding voor het opnieuw flashen van het bordje:
  • open een terminal venster op de juiste compoort met 115k2 baudrate
  • Als het goed is reboot het bordje en laat het de grbl versie zien
  • Maak een schermafdruk van de build informatie door in een terminal venster $I in te geven gevolgd door return
  • Maak een overzicht van de instelling door een $$ in te geven gevolgd door return$
Voor informatie over hoe dat moet, https://github.com/gnea/grbl/wiki/Grbl- ... figuration ik denk dat je er wel uitkomt, eventueel via de google vertaler! Letop niet flashen, alleen de huidige configuratie en build informatie bekijken.

Post de grbl versie en de build informatie, dat zegt iets over de huidige versie van het bordje. Dat heb je nodig mochten er nog andere aanpassingen gedaan zijn en daarmee kun je waarschijnlijk de situatie herstellen mocht het opnieuw flashen fout gaan (bordje/3d printer werkt dan niet meer)

p.s. achterhoek hoensbroek is al snel meer dan 200 km!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soft en hardware?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even in de GRBL firmware software gekeken. Je zou de laser mode aan moeten kunnen zetten middels een configuratie wijziging. Hiervoor hoef je niet opnieuw te flashen. Dan zou het bordje zonder aanpassing bruikbaar moeten zijn!
Enabling or disabling Grbl's laser mode is easy. Just alter the $32 Grbl setting.

To Enable: Send Grbl a $32=1 command.
To Disable: Send Grbl a $32=0 command.
Informatie over de GRBL laser mode: https://github.com/gnea/grbl/wiki/Grbl-v1.1-Laser-Mode

Op de grbl site zelf word voor lasers deze software genoemd. Is gratis en zou je kunnen proberen! http://lasergrbl.com/en/
Toontjef
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2018 20:40

Re: Soft en hardware?

Bericht door Toontjef »

Hallo fjbuis,
Ik ben blij met dit voorstel ik zal proberen er uit te komen ik heb de software al gedownload en ook contakt met de printer alleen er zit nog geen beweging in ik zal u op de hoogte brengen of het gelukt is of niet. Nog een vraag hoe kom ik aan uw email adres en is dat mogelijk?
Vrgr. Toontje
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Soft en hardware?

Bericht door hfjbuis »

Bij iedereen bericht staat rechts staat een klein ballonnetje om met de schrijver contact op te nemen via mail of een PM (persoonlijk bericht). Deze berichten gaan dan via de CNC servers opdat contact gegevens enigszins privé te houden.
Waar mogelijk, wil wij (CNC zone), het liefst alle opmerkingen, vragen, successen en mislukkelingen in deze posts houden ter lering en vermaak. Dat geeft ook iedereen de mogelijkheid om te reageren op alle zin en onzin!
Plaats reactie