ruwer freeswerk door resolutie van dxf?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ruwer freeswerk door resolutie van dxf?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik meen me te herrineren dat die Colinbus besturingen nou niet bepaald de beste trajectgenerator hadden..
Ik heb in het begin ook gekeken naar zo'n ding.. maar dat was maar heel kort..

Edit: .. even de foto's bekeken.. als je een "berglandschap krijgt op een recht gefreesd stuk... dan moet je dat op dat moment ook al gehoord hebben dat het niet lekker liep.. dat zit em waarschijnlijk, zoals Kees ook al stelde in je snijparameters, al dan niet in combinatie met de stabiliteit (of eigenlijk meer de afwezigheid daarvan ) van je machine
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ruwer freeswerk door resolutie van dxf?

Bericht door janplastiek »

Dag Arie,

de ribbeltjes staan op de schuine zijde en op de radius van mijn handplankje, ik heb dit niet op de rechte zijden (parallel met de x en y-as ) enkel als der 2 assen samenwerken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ruwer freeswerk door resolutie van dxf?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Juist.. dan rijst bij mij het vermoeden dat het em inderdaad in je "trajectgenerator" zit.. mogelijk is de interpolatiestap van je besturing dusdanig groot dat je dit soort ellende krijgt..

verloopt het patroon op een radius?.. als je zeg maar X0 Y0 als cirkelmiddelopunt neemt.. en dan een cirkel van ø100 freest.. dus vanaf X50 Y0 het eerste kwart naar X0 Y50.. hoe ziet het oppervlak er dan uit.. begint het met grote vlakjes.. worden ze fijner naarmate de frees nadert naar de 45°?.. om vervolgens naar de 90° weer grover te worden?..
En... herhaalt dat fenomeen zich in elk kwadrant?..
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ruwer freeswerk door resolutie van dxf?

Bericht door janplastiek »

inderdaad, dit zag ik al bij de radius op de handplank.
als je van het midden naar de zijkanten links en rechts kijkt zit er een symmetrie in het ribbeltjes patroon.
Ik dacht dat dit al vermeld was.
Laatst gewijzigd door janplastiek op 20 jun 2013 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ruwer freeswerk door resolutie van dxf?

Bericht door janplastiek »

[quote="janplastiek"]De fout die ik steeds heb is wanneer de X en Y as interpoleren, dus elke keer dat ik een radius of een schuine zijde contour of op de centerlijn frees zie je de ribbeltjes verschijnen,De plaats van de ribbeltjes is ook symmetrisch tov de middellijnen van de plaat die ik frees, overgang van de freesrichting van de assen van + naar - richting en omgekeerd.

Arie,

dit heb ik al eerder vermeld dat het ribbel patroon symmetrisch was tov de middellijnen van mijn stuk.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ruwer freeswerk door resolutie van dxf?

Bericht door janplastiek »

Even een update,

Ik heb maandag de leverancier hier gehad en na een uurtje regelen en nieuwe software op de machine, liep de machine als een zonnetje. Blijkbaar zat er een probleem met de instellingen of sturing van de drivers op de X-as en deed deze zijn micro steps niet of in een foute waarde, de micro steps stonden op 1/16 maar deden maar 1/8 of iets in die aard,in ieder geval loopt hij een stuk rustiger ook en de ribbeltjes zijn meteen met meer dan de helft verminderd.
Ik weer een gelukkiger man.
Nu nog eens de Z-as plaat verwisselen met de zwaardere en hogere bevestigingsplaat, dit gaat ook nog wat extra gebruiksgemak brengen.Misschien laat ik de kortere Z-as als extra Z-as op de machine staan voor eventuele uitbreidingen
Ik nog een gelukkiger man
Dan de vacuum in orde brengen.
kan mijn dag, week of zelfs maand niet meer stuk, dan is hij zoals ik het in mijn hoofd had. ;-)

Tot ik weer iets anders in gedachten heb :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie