Solidworks en motor

Moderator: Moderators

BMWMPower
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 feb 2012 19:27

Solidworks en motor

Bericht door BMWMPower »

Ik wil graag een andere "tail" of kont aan mijn motorfiets maken. Nu is het frezen mij steeds meer bekend en verdiep mij nu in SolidWorks.

Echter geheel nieuw voor mij....hoe maak ik een model vanuit mijn motor naar SolidWorks? Bedoel ja meten en schets maken...maar is hier een turtorial voor? Zij aanzicht, vooraanzicht en bovenaanzicht in detail? Vanaf een foto?

En dan.....dan heb ik mijn nieuwe tail getekend.....3D laten printen via Shapeways???
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Solidworks en motor

Bericht door Hessel Oosten »

In SW zelf zitten goede tutorials.
Op Google:....... Solidworks tutorial........ vind je er diverse.
Op Youtube met zefde trefwoorden ook veel veel.
Hessel
BMWMPower
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 feb 2012 19:27

Re: Solidworks en motor

Bericht door BMWMPower »

Als ik het goed begrijp:
- meten
- schets omzetten naar 3 aangezichten
- overzetten naar SW
- sw zet om naar 3d
- stl bestand en opsturen naar shapeworks

heb al leuke tutorials gevonden. nu nog over technisch tekenen en niet bouw
technisch tekenen
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Solidworks en motor

Bericht door didado »

Als ik het zo lees heb je in het verleden en of het heden technisch getekend en denk je nog in boven-, zij- en vooraanzichten. Wil je met SolidWorks aan de gang dan moet je die gedachten van het 'oude tekenen' helemaal loslaten anders word je knettergek van die modeling programma's. Ik spreek uit ervaring. Ik was in een ver verleden technisch tekenaar met de pen.

Toen ik voor het eerst met SW en andere programma's aan de gang ging, snapte ik er helemaal niets van omdat ik aanzichten wilde tekenen en verwachtte dat er vervolgens een 3D model uitkwam. SW en al die programma's werken heel anders. Het is meer als digitaal kleien in 3 dimensies.

Als je bijvoorbeeld een stuk platstaf zou willen tekenen dan teken je een vierkantje, geeft het een maat en dat heet de schets. Vervolgens geef je het een 'feature' zoals een extrusie. In andere woorden vanaf het vierkantje zeg je tegen SW maak een extrusie van 100 mm. Dat vierkant wordt daardoor een 3 dimensionaal stuk vierkantstaf van 100 mm. Wil je dan bijvoorbeeld gaatjes dwars door het vierkant staf dan maak je weer een nieuwe schets op het vlak waar de gaatjes moeten komen. Vervolgens geef je die schets weer een feature; extruded cut, en ipv materiaal toevoegen haalt deze feature materiaal weg waar je de gaatjes had geschetst. Etc etc.

Wil je dan een tekening van het 3D model met aanzichten dan druk je op de knop en SW maakt min of meer geheel automatisch de tekening met alle aanzichten die je maar zou willen. Alleen in jouw geval (shapeways) heb je dat dan helemaal niet meer nodig.

Kortom, laat die aanzichten helemaal los. Doe net of je daar nooit van gehoord hebt en volg de tutorials. De leercurve van dergelijke programma's is in het begin heel hoog. Ben je over die drempel heen dan wil je nooit meer anders. Als je eenmaal weet hoe het moet dan wil je nooit meer vanuit aanzichten tekenen.

Ik zou trouwens een kijkje nemen naar Alibre. Is gewoon voor iedereen betaalbaar en Arie heeft een hele goede tutorial geschreven op dit forum.

Dus het zou als volgt moeten zijn:
- meten
- 3D modellen in SW
- stl bestand en opsturen naar ShapeWays
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Solidworks en motor

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi,
Een aantal jaren geleden heeft iemand zichzelf SW aangeleerd door een motorfiets te gaan ontwerpen. Daar heeft hij een cursus van gemaakt die je voor 6 of 7 tientjes kon kopen. Het was van eenvoudig tot redelijk ingewikkeld.
Aan het eind had je je eigen motor ontworpen.
Helaas wil me de naam van die persoon niet te binnen schieten, misschien dat er bij iemand anders een lichtje gaat branden.
Succes Peter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Solidworks en motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een motor in solidworks..?..ik ken wel iemand die een hele reeks motoren heeft getekend in Pro Engineer..
Hij is begonnen met zijn eigen harley shovelhead,en zon heeft ie zoetjes aan een hele bibliotheek aan onderdelen opgebouwd.
Het is een oud collega van mij. Mark van der Kwaak.. Ook wel bekend als duckman.
Zie ook zijn site: http://www.dbbp.com
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Solidworks en motor

Bericht door serum »

Ik kan je echt aanraden op een flinke monitor de tutorials van solidworks er naast te zetten en hiermee aan de slag te gaan. je hebt dan heel rap door hoe het werkt. Je ziet vanzelf welke features (mirror, offset, chamfer etc etc) je waarvoor kan gebruiken. Alibre werkt in principe op een soortgelijke manier.

Didaro slaat de spijker op zijn kop, dat je de 'oude' cad software moet vergeten. Zaten deze a-inutitief en zeikerig in elkaar (ruik je mijn frustratie?), werkt software als SW of Alibre op een veel logischere manier als je vanaf 0 komt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Solidworks en motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies..

Ik heb zelf "vroeger" met AutoKlad 14 gewerkt.. tot ik eens Mechanical Desktop in mijn handen kreeg..
Met AutoClad AME kon je al "Boolean" modelleren.. ik heb toen (1997) eens een complete Minibike in 3D getekend.. dat ging al sneller dan in 2D, omdat je in Acad heel makkelijk je 3D guideCurves kan tekenen voor de sweepfeatures van de buizen van het frame.. ik had ook een Puch Maxi blok in 3D, evenals wielen en banden.. lagers, boutjes/moertjes.. en die kon ik zo invoegen als blocks..
in Solidworks/Inventor/Alibre gaat het allemaal NOG makkelijker.. je kiest een schetsvlak, kliedert er een contour op, en geeft daarna de maten in. ( tot zover is het net als in 2 D.... gewoon een aanzichtje tekenen)
Maar.. je doet het wel andersom.. eerst de vorm tekenen, en dan middels maten inschrijven de boel op zijn plek trekken... , dan geef je je feature aan, en maak je er een 3D ding van.. elk platte vlak van de feature kan vervolgens weer misbruikt worden om er een schets op te kliederen..
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Solidworks en motor

Bericht door orderit »

op marktplaats worden cd's aangeboden met de volledige cursus van een motor
zijn meerder cd's
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
BMWMPower
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 feb 2012 19:27

Re: Solidworks en motor

Bericht door BMWMPower »

Link? Kan ze niet vinden.

Ben nu aan het proberen met PhotoModeler om van een Foto een 3D model te generen voor SolidWorks
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Solidworks en motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

google even afbeeldingen op solidworks tutorial, of klik anders http://www.solidworksaudir8.com/tutorial.php
of deze http://learnsolidworks.com/solidworks_t ... solidworks

al met al verdrink je in de tutorials.
Maar om olimpisch goud te zwemmen moet je wel eerst alle diploma's halen :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Solidworks en motor

Bericht door clements »

ik denk zelf dat het veel handiger is om te beginnen met het deel te modelleren waar je tail tegen aankomt.
Dit kun je doen in 1 part of in een weldment. Als je dan de smaak te pakken hebt kun je verder gaan met de motor zelf te modelleren.
Als je van scratch in welk programmma dan ook een motorfiets wil modelleren, dan komt er voorlopig niet veel van je tail.
De tutorials die bij SW zelf zitten zijn heel goed om mee te beginnen. Ik heb ze op mn werk binnen 1 weekje doorgelopen. Daarna heb ik alleen hoeven zoeken op specifieke vragen
ASS-U-ME
BMWMPower
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 feb 2012 19:27

Re: Solidworks en motor

Bericht door BMWMPower »

Ga de tutorials doen! En doe er al meer! Leuk werk overigens. Maar nu ook even bezig met PhotoModeler...schijnt dat je vanaf een foto exacte maten kunt overnemen. Soort van 3D scanner.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Solidworks en motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klinkt leuk.. maar ik zou er niet veel van verwachten.. een objectief van een camera heeft vertekening..

Meten is nog altijd het beste.. met alleen een schuifmaat en een lineaal had ik in pak em beet 3 uurtjes een volledig Puch Maxi blok ( inclusief de koelribben ) in AutoCad AME staan.. met Solidworks of een vergelijkbaar programma zou ik het nog sneller kunnen.. ( een Kress FME 1050 in een uurtje, te downloaden op Damencnc.com)

als je net begint met 3D software.. begin eenvoudig.. teken eerst bijvoorbeeld boutjes en moertjes.. leg een bibliotheek aan.. oefen met het aanpassen van features.. , teken bijvoorbeeld een M5 boutje, sla em op, wijzig de diameters van de kop en de draad, alsmede de "cosmetic thread", en sla em dan op als M4 boutje..
bekijk ook wat je het prettigst vind, je kunt een boutje als 2 cilindrische extrusions tekenen, met 2 sketches.. maar je kunt ook de halve doorsnede schetsen, en een Revolve feature aanmaken..
kijk naar de verschillende features.. en probeer ze allemaal eens uit.. extrude boss, extrude cut, revolve boss, revolve Cut, Loft, Sweep.. alle 3D pakketten hebben deze features..
Shell is ook een leuke.. je hebt een massief blok, je selecteerd een vlak, maakt een shell, geeft de wanddikte op, en presto!.. je hebt ineens een hol onderdeel
Plaats reactie