K -Factor ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

K -Factor ?

Bericht door Swets »

Ik weet dat ik het al eerder gevraagd heb.... maar kan het niet meer vinden...

Ik ben met solidworks bezig met Sheetmetal verhaal...

Ik wil iets gaan maken van PVC plaat van 3mm dik...
Op me werk hebben we zo'n buigtafel... met 2 watergekoelde zijkanten, met daar tussen een verwarming....

nu moet je bij sheet metal een K factor invullen bij het buigen....

Wat kan ik daar het beste invullen...
of anders gezegd.... hoe krijg ik zo best mogelijk resultaat.... dat alles wat ik getekend heb ook een beetje gaat passen?

Alvast bedankt...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: K -Factor ?

Bericht door assink »

Probeer het eens op k-factor 0.5.
Dan ligt je neutrale lijn in het midden, dat wil zeggen dat je evenveel rek hebt als stuik in je buiging.
Dit gebruiken wij bij walsen van plaat.
Anders moet je proefsgewijs dit proberen vast te stellen door proefbuigingen te doen, en dan de buigverkorting uit te rekenen.
Aan de hand daarvan bereken je dan je k-factor.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: K -Factor ?

Bericht door assink »

Je hebt dezelfde vraag al eerder gesteld:
viewtopic.php?t=14104
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: K -Factor ?

Bericht door Swets »

assink schreef: 04 mei 2020 13:31 Je hebt dezelfde vraag al eerder gesteld:
viewtopic.php?t=14104
ja... maar kon hem ff niet meer vinden....

en ik was niet van plan nu om de vouwlijn te frezen.... dus gewoon plaat van 3mm en het zijn allemaal haakse hoeken....
dus dan het beste is 0,5?

ik vind het zo zonde om een plaat te verzieken... :-)

PVC plaat 3mm wat vul ik in bij bend Parameters... ik heb nu bij de radius 3mm, en bij D1 ook 3mm...?
omdat ik ergens las dat je als buig radius de dikte van de plaat moest nemen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: K -Factor ?

Bericht door assink »

Dat is wel een vuistregeltje.
Ik zou eerst eens proberen met een aantal rest stukjes. En dan opmeten op welke radius je komt, en eventuele buigverkorting/verlenging op gaan meten.
Verwacht persoonlijk bij kunststof veel meer rek dan stuik, dus denk dat je in de praktijk op een veel lagere k-factor uit komt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: K -Factor ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij verwarmen en buigen maakt de breedte van de verwarmingsspleet volgens mij ook wel uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: K -Factor ?

Bericht door Swets »

assink schreef: 04 mei 2020 15:24 Dat is wel een vuistregeltje.
Ik zou eerst eens proberen met een aantal rest stukjes. En dan opmeten op welke radius je komt, en eventuele buigverkorting/verlenging op gaan meten.
Verwacht persoonlijk bij kunststof veel meer rek dan stuik, dus denk dat je in de praktijk op een veel lagere k-factor uit komt.
ja ik snap nog niet helemaal wat die K doet... :-)

het legt er ook een beetje aan hoe ik buig... we hebben meestal een paar stukken railkoper op die bank liggen... en die gebruiken we door de hoek aan te drukken.... dan krijgen we een vrij strakke haakse hoek....

maar dan weet ik eigelijk ook nooit waar ik het moet liggen aan de binnen zijden van de hoek... op de vouwlijn of 1,5 mm er van af?

maar dus in theorie , als ik de aanslag in binnenhoek 1/2 dikte van de vouwlijn lig... en ik verwarm het, en druk met een andere bonk koper hem haaks om.... dan is de K factor 0,5?
en jij zeg , als die kleiner word (de K factor) word de radius groter?

dus je heb dan eigenlijk nooit meer dan 0,5?
hugo stoutjesdijk schreef: 04 mei 2020 16:05 Bij verwarmen en buigen maakt de breedte van de verwarmingsspleet volgens mij ook wel uit.
je kan met 2 stelschroefen de sleuf smaller/wijder maken.... maar als je hem weer heel smal maak, duurt het wel heel lang voordat hij hem warm heb.... dus hij staat nu vrij breed....
mooiste is natuurlijk heel smal... en dan precies op de vouwlijn verwarmen....


tis best wel lastig spul ... buigt wel makkelijk... maar je moet het ook een poosje aangedrukt houden... anders zakt het weer terug....
maar er is achteraf nog wel dmv nogmaals warm maken te richten.... maar gaat mij er meer om het te begrijpen... en het proberen van het begin af goed te doen.... als je al fout begint, stapelt de ellende alleen maar op... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: K -Factor ?

Bericht door assink »

k-factor geeft de verhouding tussen rek en stuik weer.
k-factor lager dan 0,5 geeft aan dat de lijn meer naar de binnenradius ligt, dat betekent dat er meer rek is dan stuik.
Bij k-factor 0,5 is er evenveel rek als stuik.
https://a2.leadongcdn.com/cloud/ioBqlKi ... yzing-.png
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: K -Factor ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 04 mei 2020 22:53
je kan met 2 stelschroefen de sleuf smaller/wijder maken.... maar als je hem weer heel smal maak, duurt het wel heel lang voordat hij hem warm heb.... dus hij staat nu vrij breed....
mooiste is natuurlijk heel smal... en dan precies op de vouwlijn verwarmen....


tis best wel lastig spul ... buigt wel makkelijk... maar je moet het ook een poosje aangedrukt houden... anders zakt het weer terug....
maar er is achteraf nog wel dmv nogmaals warm maken te richten.... maar gaat mij er meer om het te begrijpen... en het proberen van het begin af goed te doen.... als je al fout begint, stapelt de ellende alleen maar op... :-)
Ik denk dat wij net zo iets hebben al wat jij hebt staan, ook met waterkoeling door die verstelbare buizen.
Ik doe nog wel eens perspex, zo uit m'n hoofd gebruik ik een spleet van ongeveer 2x plaatdikte. (dan is de binnenzijde behoorlijk scherp, maar moet de buitenkant best flink oprekken)
Eerlijk gezegd ga ik altijd van die standaard K-factor 0.5 uit. Als ik ik het 'werkstuk' ook moet uitlaseren, schrijf ik ook de buiglijn op het materiaal. Als ik die netjes boven het midden van de verwarming leg komen de maten toch behoorlijk goed uit. En dan een houten frame-pje waarin we het in de hoek drukken en een flink gewicht er op tijdens afkolen, ondertussen de volgende alvast op de verwarming.
Vaak verwarmen we beide kanten, maar hoe kouder de binnenzijde, hoe kleiner de buig-raduis wordt, dat is eigenlijk logisch wanneer je er over nadenkt. Als vuistregel ga ik meestal uit van 1 minuut per mm materiaal dikte, maar uiteindelijk kijk ik gewoon of het een beetje de flexibiliteit heeft waarvan ik denk dat het lekker werkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Fiat128
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2020 14:30

Re: K -Factor ?

Bericht door Fiat128 »

Hallo allemaal,

Wij hebben altijd problemen met solidworks tekeningen die we krijgen waar K factor op 0,5 ingesteld staat.
De plaat is dan te lang.

De standaard regel was altijd: alle binnenmaten bij elkaar opgeteld is de plaatuitslag maat.
Die komt ongeveer overeen bij solidworks met binnen radius gelijk aan plaatdikte een K factor van 0,3

Kan je dan makkelijk weer controleren met de eerste standaard regel.

Groetjes Michael
Plaats reactie