Electrical Routing in SolidWorks

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben er nu sinds een paar dagen wat serieuzer mee aan het spelen en ben er best enthousiast over!

Ik vraag mij door het experimenteren wel een paar dingen af;
- Hoe zijn jullie ervaringen er mee?
- Hoe vinden jullie het standaard aanbod van kabels/connectoren?
- Waar halen jullie extra content vandaan? (design library files en meer kabel opties)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door stef stuntpiloot »

Niemand hier die deze optie gebruikt?

Ik ben er ook pas recent mee gaan experimenteren en kom er achter dat ik in het verleden toch een boel ontwerpfoutjes vooraf had kunnen oplossen op het
gebied van kabels en slangen. Het vraagt wel wat tijd om het te leren kennen maar het bespaart op termijn een boel tijd en materialen.

Hieronder voor het idee een paar plaatjes van de kabels geisoleerd van de assembly (het apparaat) zelf. Op de eerste afbeelding zie je het overzicht,
de tweede foto laat van wat dichterbij zien dat connectoren en kabels allemaal er bij inbegrepen worden. Op de derde afbeelding een snel (niet geoptimaliseerd)
voorbeeld van hoe dat met aanvullende informatie op een tekening gedeeld kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de ontwerp tekening, er is ook een optie om een productie/manufacturing tekening te exporteren. In dat geval kan je die tekening 1:1 gebruiken als achtergrond
voor een kabelboom productieboard (zoals de afbeelding hieronder die ik van internet geplukt heb als voorbeeld)

Afbeelding
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door DirkSchipper »

Volgens mij heb ik ook zo'n 'electrical' stukje bij Solidworks.
Nooit gebruikt, want ik heb niks met elektronica. Sterker die enkele keer dat ik iets onderneem op dat gebied, loopt mis omdat ik het niet goed doe/niet snap/me vergis.
Dat soort zaken laat ik meestal aan een vriendje van de modelvliegclub over. Het is z'n werk! :mrgreen:

Maar wellicht had dit me toentertijd ooit wel kunnen helpen bij het inrichten van mijn besturingskast.
Ik zal er nog eens naar gaan kijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is toch een optie ?
Volgens mij is de 'piping' functie daar ook een broertje van, die lijkt me dan weer veel nuttiger voor de dikkere pijpen in gebouwen e.d. (collision detection)
Helaas heb ik 'slechts' de basic versie (die kan ik redelijk gebruiken om m'n brood er mee te verdienen, de meerwaarde voor die extra functies heb ik niet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja dit is een functie die je krijgt in premium. Ik heb het ook niet zo met electronica doorgaans maar voor de aansluitingen van componenten onderling kan het heel handig zijn heb ik gemerkt. Vanuit een praktisch oogpunt voor de bekabeling zelf (geen verspilling door te lang/kort af te knippen) maar ook voor het ontwerp zelf, dat je praktische routes hebt om de kabels te laten volgen en de benodigde gaten/kanalen/doorgangen hebt in de overige componenten om de electronische componenten op elkaar aan te kunnen sluiten.

Het is inderdaad een broertje van piping and tubing, piping voor vaste buizen en tubing zoals de naam al zegt voor slangen (pneumatica bijvoorbeeld)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door benkr »

Autodesk Inventor heeft ook zoiets, dat heet Cable and Harness. Mijn collega heeft het zich eigen gemaakt, ikzelf vind het veel te complex voor de dingen die ik er mee zou willen doen, maar in combinatie met Autocad Electrical kun je er echt hele leuke dingen mee doen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door Kjelt »

Voor degenen die zelfgemaakte pcb's willen integreren met bv een behuizing, Autodesk heeft Eagle PCB geintegreerd met Fusion360.
Helaas is Eagle nu niet meer 1x betalen en oneindig gebruiken maar maandelijkse license fee.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja solidworks heeft ook een optie voor pcb's maar dat loopt ook vlot op met de prijs daarvan. Ik sla electronica op die manier over, dan moet ik een heel nieuw vakgebied leren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Electrical Routing in SolidWorks

Bericht door stef stuntpiloot »

Verder dus niemand hier die deze opties regelmatig gebruikt of er een keer mee geëxperimenteerd heeft?
Plaats reactie