ontwerp vraag

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door DirkSchipper »

Dit bedoel je!
Nu nog de goede afmetingen van de gaten (vroeg ik je al eerder ...)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door Mr.Q »

DirkSchipper schreef:Dit bedoel je!
Nu nog de goede afmetingen van de gaten (vroeg ik je al eerder ...)

Afbeelding
Heb je dit met SW gemaakt?

Greetz, Q
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mr.Q schreef:
DirkSchipper schreef:Dit bedoel je!
Nu nog de goede afmetingen van de gaten (vroeg ik je al eerder ...)
Heb je dit met SW gemaakt?

Greetz, Q
Dirk heeft ervaring met spanten exporteren vanuit een vliegtuig vleugel of romp. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door DirkSchipper »

Mr.Q schreef:
DirkSchipper schreef:Dit bedoel je!
Nu nog de goede afmetingen van de gaten (vroeg ik je al eerder ...)

Afbeelding
Heb je dit met SW gemaakt?

Greetz, Q
Ja!
Kostte me pakweg 2 uur. Ik zag het als een leuke oefening om Solidworks beter te leren, daar ben ik erg mee bezig de laatste tijd.

Het is niet zo moeilijk:
- sketch een halve ellips 300x200 mm (dus 300 mm breed en 100 mm hoog)
- revolve 360 gr naar een ellips solid
- sketch een curve midden door de bol en revolve die zodat er een surface ontstaat dat door die bol heen gaat en overal uitsteekt (ik heb 360 gr ron gedaan)
- split de solid ellips m.b.v. de surface en consume één deel
- sketch 2 horizontale lijnen 75 mm boven en onder het midden, en split opnieuw (de kop en de voet eraf)
- sketch op de top-face de 3 grote en 6 kleine gaten, en doe daarmee een extruded cut through all
- maak voor elk plankje een plane op de hoogte van het midden van dat plankje
- voor elk plane maak je een sketch, klik een surface van het 'ding' en dan Ctrl+A, dan dan tools > sketch > intersection curve, sluit sketch en extrude sketch 2 directions
- tot slot: verberg de originele solid
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door Mr.Q »

Het is niet zo moeilijk:
- sketch een halve ellips 300x200 mm (dus 300 mm breed en 100 mm hoog)
- revolve 360 gr naar een ellips solid Maar dan krijg je in 1 richting toch een cirkelvormige solid?
- sketch een curve midden door de bol en revolve die zodat er een surface ontstaat dat door die bol heen gaat en overal uitsteekt (ik heb 360 gr ron gedaan)
- split de solid ellips m.b.v. de surface en consume één deel
- sketch 2 horizontale lijnen 75 mm boven en onder het midden, en split opnieuw (de kop en de voet eraf)
- sketch op de top-face de 3 grote en 6 kleine gaten, en doe daarmee een extruded cut through all
- maak voor elk plankje een plane op de hoogte van het midden van dat plankje
- voor elk plane maak je een sketch, klik een surface van het 'ding' en dan Ctrl+A, dan dan tools > sketch > intersection curve, sluit sketch en extrude sketch 2 directions
- tot slot: verberg de originele solid
Greetz, Q
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door DirkSchipper »

Ja in zij-aanzicht cirkelvormig.
Vooraanzicht ellips.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door Mr.Q »

DirkSchipper schreef:Ja in zij-aanzicht cirkelvormig.
Vooraanzicht ellips.
Het is vlgs. mij de bedoeling om het in 3-richtingen ellips-vormig te krijgen.
Dit lukte mij alleen (met vallen en opstaan) met surface-modelling.
(maar het is nog niet 100%)

Greetz, Q
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je die losse laagjes iets verder uit elkaar monteert, wordt ie vanzelf ellips vormig. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door DirkSchipper »

Mr.Q schreef:
DirkSchipper schreef:Ja in zij-aanzicht cirkelvormig.
Vooraanzicht ellips.
Het is vlgs. mij de bedoeling om het in 3-richtingen ellips-vormig te krijgen.
Dit lukte mij alleen (met vallen en opstaan) met surface-modelling.
(maar het is nog niet 100%)

Greetz, Q
De manier die mij nu voor ogen staat (maar dat kan ik vanavond pas uitproberen) is:
- sketch een ellips op het top-plane
- sketch een ellips op het front-plane (zorg met een relatie dat beide elkaar echt snijden/raken/2 snijpunten)
- sketch een ellips op het richt-plane (zorg dat deze beide vorige ellipsen snijdt, 4 snijpunten dus)
- maak een boundary solid m.b.v. deze 3 sketches

Deze 4 stappen komen in de plaats van de eerste twee uit mijn beschrijving. Je gaat dus verder met "sketch een curve midden door ..."

N.B.
Kees had geschreven:
audiomanics schreef:Deze Lamina Nixie klok meet 30 x 20 x 15.
Dat heb ik geïnterpreteerd als de afmetingen (buitenmaat) van het setje plankjes. Dus max. breedte 30 cm, Diepte voordat er aan de voorkant een stuk weg is, en hoogte: van bovenkant bovenste plankje tot onderkant onderste plankje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door Breaker »

Is het zo gelukt in Solidworks?

Was natuurlijk even benieuwd naar Fusion360, de drie snijdende ellipsen had ik ook bedacht maar een boundary solid of iets dergelijks kon ik niet vinden. De enige werkende manier die ik kon vinden is het vlak van twee ellipsen in tweeën delen door een lijn in het midden, en de derde ellipse trimmen naar een kwart. Dan kan met een loft een kwart van de vorm gemaakt worden. Die vervolgens klonen en combineren.
16056
Laatst gewijzigd door Breaker op 18 jan 2019 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door audiomanics »

Huh..... :shock: :roll:
Even afgezien van de juiste maten en verhoudingen heb ik onderstaand geval binnen 10 minuten in Fusion gemaakt.. Hoofdzakelijk met Combine.. Bolletje niet-uniform schalen, copy-paste move. Combine.
Topview cilinder. lekker groot.. copy paste move 2x, combine (cut)
Zijkant lijntje rekken van voor naar achter, copy paste move (omhoog) stuk of 12 x
Combine intersect select all extrude.. Klaar..
En toen stond dat *%$^# Fusion weer eens vast.. nog wel een screendump kunnen maken.. 't is gewoon niet mijn programma.. :|

Kees
16057
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef:Bolletje niet-uniform schalen, copy-paste move.
:shock: :P Handig! Inderdaad.

Halve cirkel getekend (diam.=100mm) met een rechte lijn van het ene eindpunt naar het andere.
Revole 360 gr
Dan Scale vanuit origin, uniform uitzetten, en scale-factor voor elke as opgeven (1 / 1,5 / 0,75).

Weer wat geleerd! :P :P
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ontwerp vraag

Bericht door audiomanics »

Hoeft niet eens een halve cirkel te tekenen.. : in de mode MODEL staat onder create gewoon de optie sphere (da's engels voor bolletje) de maat invoeren voor de diameter en je hebt instant een kogeltje/bolletje (body)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ontwerp vraag

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: En toen stond dat *%$^# Fusion weer eens vast.. nog wel een screendump kunnen maken.. 't is gewoon niet mijn programma.. :|
Crasht-ie, of heeft-ie gewoon lang de tijd nodig om na te denken?

Ik had het met een 3D-model van een PCB: het geheel 90 graden draaien (in Fusion is de 'dikte' de Y. Je kunt instellen dat-ie daar voortaan Z voor moet gebruiken, maar niet als je een STEP importeert) duurde een minuut of 15. Vraag me niet waarom, zoveel zat er nou ook weer niet op. 350 bodies ofzo. Maar eenmaal gebeurd is er niks aan het handje en zijn verdere bewerkingen weer wel snel.

Dat lang nadenken verschuift zo'n beetje door het pakket heen. 'vroeger' was dat in de 2D sketch omgeving als de constraintsolver er effe niet uit kwam. Tegenwoordig is het daar weg en krijg je het bij zoiets simpels als een component roteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie