unshare multiple sketches

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Verdoes
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2013 23:39

unshare multiple sketches

Bericht door Verdoes »

Ik heb een Solidworks bestand (niet door mij gemaakt) waarin meerdere sketches op een vlak/plane gemaakt zijn , en deze ook voor verschillende features gebruikt worden.
Nu wil ik het profiel van een van deze sketches veranderen, dit lukt mij niet want ik krijg allerlei foutmeldingen.
Nu zie ik in de feature bar dat deze sketches "Shared " zijn.

Mijn vermoedens zijn dan ook dat de onderliggende features de foutmeldingen veroorzaken omdat de relaties die aan de Main sketch niet meer kloppen.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een part file heb die meerdere features uit meerdere sketches haalt die op een vlak getekend zijn.

Is er een manier om die Shared functie unshared te maken?. of een andere manier dat ik het profiel kan aanpassen?
Natuurlijk zou ik ook gewoon over de bestaande part een extrude boss kunnen maken, maar ik zou graag weten wat de correcte manier is.
Thx,
Ton
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: unshare multiple sketches

Bericht door DirkSchipper »

Ik vermoed dat 'de fouten' vooral relations zijn die opnieuw moeten worden gelegd. En ja, dat riedeltje moet je effe doorheen ... Maar soms is het ook niet moeilijker dan zo'n error-feature even editen, niets doen en op de groene vink klikken, en dan is het weer goed.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: unshare multiple sketches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het lastig beoordelen zonder live te aanschouwen.
Maar, soms is het handig om dat balkje onder je design tree naar boven te schuiven zodat de laatste features helemaal niet meer mee doen.
Terugschuiven tot waar je wilt aanpassen, aanpassing doen, en daarna stap voor stap weer balkje naar beneden schuiven, dan zie je beter waar het fout loopt omdat er relaties kwijt zijn. (worden die relatie symbooltjes bruin)
Ja, en dan moet je daar iets mee doen.
En er wordt redelijk aangegeven waar het wringt.
Als er b.v. een cirkel ergens opnieuw gebruikt wordt, maar je wilt dat gat weg, kun je in de schets die cirkel ook als 'for construction' definiëren, dan blijft de geometrie gewoon bestaan. Is soms ook een oplossing.
Als ik van te voren weet dat het nogal complex gaat worden zet ik vaak eerst een schets op met veel hartlijnen en constructie lijnen. Die laat ik als schets, en m'n materiaal doe ik in volgende schetsen, waar ik relatie leg met de eerste. Dan weet je tenminste waar de 'baas' van al de verschillende gaten zit.
Maar als de wijzigingen te ingrijpend zijn loop je altijd wel een keer vast.
(en als je iets aangeleverd krijgt, moet je er mee leven)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: unshare multiple sketches

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef:Als ik van te voren weet dat het nogal complex gaat worden zet ik vaak eerst een schets op met veel hartlijnen en constructie lijnen. Die laat ik als schets, en m'n materiaal doe ik in volgende schetsen, waar ik relatie leg met de eerste.
Dat is sowieso een heel handige methode. Ik doe nogal wat met vliegtuigen. Allemaal organische vormen met lastige koppelpunten voor relaties. Eerst drie schetsen maken in de drie richtingen met alles in 'construktion lines'. werkt dan uitstekend en is vooral makkelijker relations leggen. Anders loop je toch vaak aan tegen koppelingen die net een fractie ernaast aan iets anders zijn gekoppeld ...

Nadat die schets is gemaakt ga je je features een-voor-een maken. Eerst een sketch openen. Klik "Convert entities" en daarna de construktion curves uit een van die pre-sketches, sketch sluiten en je feature maken ...

Dit werkt voor mij heel goed.
hugo stoutjesdijk schreef:(en als je iets aangeleverd krijgt, moet je er mee leven)
LOL. Ben ik blij dat het mijn hobby is. Alle ellende is van mijzelf. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: unshare multiple sketches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DirkSchipper schreef:LOL. Ben ik blij dat het mijn hobby is. Alle ellende is van mijzelf.
Maar aan de andere kant, van een ander z'n ideeën kun je ook wel eens op nieuwe inzichten komen. 8)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: unshare multiple sketches

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb niet anders gedaan op dit forum! :P
Plaats reactie