wat is de makkelijkste manier?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

DirkSchipper schreef:
Swets schreef:nog zo een??

Afbeelding

ik wil die U-tjes en Y-tjes net zo uithollen als die twee in de midden...
Hoe... Ik wilde het met een Swept Cut doen (had ik bij die rechte ook gedaan), maar bij die U-tjes wil dat al niet lukken...

iemand?
In plaats van een centrale sweep-lijn te gebruiken, zou je ook een guided lofted cut kunnen doen.
Je moet dan die halve cirkel aan beide uiteinden van de U tekenen, en de randen van de U als guide gebruiken.
Als het 'gootje' niet dieper mag worden op de plekken waar de afstand zul je op beide halve cirkels mbv. constructielijnen de diepte moeten dimensioneren.
ga ik vannavond bekijken.... ik wil er een holletje in... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

DaBit schreef: Als je toch wat buiten neer gaat zetten zou ik een bong-koeler overwegen. Wel met aparte waterkringloop dan.
dat is toch met zo douche van water en daar lucht doorheen blazen? (of was dat een swamp cooler?) koel dat zo goed dan?
en Peltier elementen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door DaBit »

Swets schreef: dat is toch met zo douche van water en daar lucht doorheen blazen? (of was dat een swamp cooler?) koel dat zo goed dan?
Ja, zo'n ding. Bong-cooler, swamp-cooler, allemaal hetzelfde beestje voor zover het koelen van CPU's/GPU's betreft. Ooit op een warme dag naast een waterval gestaan? Lekker koel he?

Dat koelt inderdaad goed. Ten eerste heb je aardig wat oppervlak om mee te werken; het oppervlak van al die druppeltjes telt op. En ten tweede heb je de verdamping van water, iets dat vreselijk veel energie kost, en die energie komt deels uit het water. Resultaat is dat je vloeistof een paar graden onder omgevingstemperatuur blijft.

Je hebt er wel een 2e waterkringloop voor nodig als je 't mij vraagt. Die lucht die je er doorheen blaast bevat een hoop stof en vuiligheid, wat deels in het water terecht komt. Dat wil je dus eens in de zoveel tijd een keer vervangen.
en Peltier elementen?
Had je mee moeten nemen in je waterblokken om efficient te zijn. Maar erg efficient zijn die dingen niet, dus de belasting op je koelsysteem is fors hoger dan zonder (om van de elektriciteitsrekening nog maar niet te spreken). Toen ik nog een TEC op mijn Thunderbird had zitten ging er dik 500W aan warmte het waterblok in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

12099
Als je de zijkant met de kleinste buitenradius als leiddraad neemt, heb je minder problemen dat ie de boel niet passend krijgt.
( als ie een binnenbocht tegenkomt die kleiner is dan de contour die je er uit wilt halen loopt het vast )
Die Y moet je gewoon in 2 stapjes maken, een S-bocht, en een rechte.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bart_S
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2015 20:38
Locatie: Deventer

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Bart_S »

Ik zou ook de gootjes maken zoals Hugo hiervoor heeft uitgelegd. Als je dan van die opstaande gootjes wilt hebben zoals in je eerdere afbeelding kun je vervolgens een sketch maken op het bovenste vlak. Door alle platte vlakken te selecteren en via 'convert entities' om te zetten naar lijnen kun je vervolgens met een eenvoudige cut extrude het overtollige materiaal weghalen tot de gewenste diepte.
hugo stoutjesdijk schreef:12099
Als je de zijkant met de kleinste buitenradius als leiddraad neemt, heb je minder problemen dat ie de boel niet passend krijgt.
( als ie een binnenbocht tegenkomt die kleiner is dan de contour die je er uit wilt halen loopt het vast )
Die Y moet je gewoon in 2 stapjes maken, een S-bocht, en een rechte.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

bedankt... ik ga weer proberen.... ik zal het goed krijgen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door Swets »

DaBit schreef:
Swets schreef: dat is toch met zo douche van water en daar lucht doorheen blazen? (of was dat een swamp cooler?) koel dat zo goed dan?
Ja, zo'n ding. Bong-cooler, swamp-cooler, allemaal hetzelfde beestje voor zover het koelen van CPU's/GPU's betreft. Ooit op een warme dag naast een waterval gestaan? Lekker koel he?

Dat koelt inderdaad goed. Ten eerste heb je aardig wat oppervlak om mee te werken; het oppervlak van al die druppeltjes telt op. En ten tweede heb je de verdamping van water, iets dat vreselijk veel energie kost, en die energie komt deels uit het water. Resultaat is dat je vloeistof een paar graden onder omgevingstemperatuur blijft.

Je hebt er wel een 2e waterkringloop voor nodig als je 't mij vraagt. Die lucht die je er doorheen blaast bevat een hoop stof en vuiligheid, wat deels in het water terecht komt. Dat wil je dus eens in de zoveel tijd een keer vervangen.
voordeel van zo'n cooler is natuurlijk dat hij normaal gesproken altijd onder de omgevingstemperatuur koelt? dat lukt met een gewone water koeler met een radiateur normaal noot natuurlijk....
als het buiten 30 graden is, zal je water nooit kouder worden dan 30 graden....

is ook niet moeilijk te maken.... ... ga ik ook eens over na denken... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daarom hebben die leger-veldflessen een vilten omhulling. Die dompel je in water en door de verdamping koelt de inhoud.
Effect is wel afhankelijk van de luchtvochtigheid. https://nl.wikipedia.org/wiki/Natteboltemperatuur
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door DaBit »

Swets schreef:voordeel van zo'n cooler is natuurlijk dat hij normaal gesproken altijd onder de omgevingstemperatuur koelt? dat lukt met een gewone water koeler met een radiateur normaal noot natuurlijk....
als het buiten 30 graden is, zal je water nooit kouder worden dan 30 graden....
Juist. Maar verwacht geen wonderen: als het buiten 30 graden is met typische Nederlandse luchtvochtigheid dan is je water 25-28 graden. Heeft ook wel weer voordelen, want van condens heb je dan nog geen last.

Het water in de cooler word wel smerig, dus vandaar dat ik je aanraad om de kringloop door je waterblokken en de kringloop door de bong/swampcooler los van elkaar te houden.
is ook niet moeilijk te maken....
Nee.. Metertje dikke PVC pijp, Y-stuk met dikke fan erop, douchekop, circulatiepomp met wat capaciteit (zo'n 1300L/uur aquariumpompje was wat te zwak; iets van een klein CV pompje zou beter zijn). Met een avondje ben je klaar.
Je PC koelwater kun je wel door een tot spiraal opgedraaide koperen pijp laten lopen die je onderin de watervoorraad mikt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door clements »

het werkt toch op hetzelfde principe als een koelkast. Die heeft alleen een gesloten circuit met verdampende vloeistof.
Ik zou niet gaan tobben met vies water etc, maar een koelkast slopen en de de verdamper buiten hangen oid.
Een warmte wisselaar zoals in de vloerverwarming gebruikt wordt kost iets van 3-4 tientjes en is redelijk efficient.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door DaBit »

Na de gewone waterkoeling komt het gebruik van TEC's. Daarna de phase change oftewel een gepimpte vriezer. Die daarna uitgebreid word met een tweede trap zodat de temperatuur nog lager kan.

De Joule-Thomson koeler om richting de tientallen Kelvin te gaan heb ik niet meer gebouwd, bij -110C begint de boel al kuren te krijgen :lol:

Het koelsysteem van een koelkast is trouwens ongemodificeerd niet zo heel geschikt voor het doel
Laatst gewijzigd door DaBit op 24 jun 2016 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien grondwater rondpompen, dan heb je iets van 12 graden dacht ik?
Volgens mij zit dat bij jullie bijna in de kruipruimte. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door DaBit »

Da's ook een plannetje waar ik destijds wel eens over nagedacht heb. Alleen zat de grondwaterput van pa wat te ver van mijn slaapkamer af.

En als armeluis-airco zie ik dat eigenlijk ook wel zitten. Is dat duur, zo'n put een meter of 12 diep in de grond meppen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: wat is de makkelijkste manier?

Bericht door janplastiek »

ligt er aan wat je zelf wilt doen,
toen ik mijn huis bouwde vroegen ze 1500€ voor de droogzuiging, zelf een grondboor 6meter lang met waterspoeling gemaakt en een pomp gekocht, na de bouw alles terug verkocht, break-even operatie,zoiets koppelbaar met een 2de extra buis zit je zo aan 12meter, werkt goed zolang er geen klei in de grond zit.
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie