LinuxCNC stepconfig

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door javanree »

hainjedaf schreef: 17 jan 2022 13:18 Waarom zou je zoveel CPU's separeren?
Ik heb eigenlijk weinig verbetering van de latency gezien op de BF25 met die P3258 pentium en isolcpus=1
Het systeem an sich werd alleen maar stroperiger als er meer CPU's geisoleerd werden terwijl de latency nauwelijks beter werd.
Ik heb met alle combi's getest en zag, net als bij de benchmarks een significante verbetering met meer cores gereserveerd. Deze config gaf mij in de tests de beste latency cijfers.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

javanree schreef: 17 jan 2022 18:43 k heb met alle combi's getest en zag, net als bij de benchmarks een significante verbetering met meer cores gereserveerd. Deze config gaf mij in de tests de beste latency cijfers.
Juist, bij mij hetzelfde... met isolcpus=1 zag ik amper (of geen) verbetering.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Als je 2 motortjes en 2 drivers op 1 as hebt, is dat in te stellen via de stepconfig? En zo ja hoe?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Tolp2 »

remon_v schreef: 18 jan 2022 09:05 Als je 2 motortjes en 2 drivers op 1 as hebt, is dat in te stellen via de stepconfig? En zo ja hoe?
Dit is volgens mij niet in te stellen met stepconfig, dit betekent dat je handmatig dingen moet instellen. Ik zal straks even de config van mijn machine opsnorren.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Tolp2 schreef: 18 jan 2022 10:12 Dit is volgens mij niet in te stellen met stepconfig, dit betekent dat je handmatig dingen moet instellen. Ik zal straks even de config van mijn machine opsnorren.
Graag! Dan ga ik eerst LinuxCNC proberen op mijn huidige machine...
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Oke ik ben al zo ver dat ik de ini moet aanpassen...
Dan onder '[AXIS_Y]' voeg ik een 'JOINT' toe, in mijn geval van mijn huidige frees is dat de 2e motor alles in spiegelbeeld moet doen... hoe krijg ik dat ingesteld?

Oke... en onder [KINS] --> JOINTS = 4

Ik krijg echter nog steeds een error

Edit: KINEMATICS = trivkins coordinates=XYYZ is het antwoord :mrgreen:

[TRAJ] -> coordinates aangepast naar XYYZ, maar dan zie ik in LinuxCNC maar 1 x Y en dan kan ik niet 'homen' (virtueel)

Hoe krijg ik in LinuxCNC een X, Y, Y2 en Z te zien?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ben redelijk ver gekomen, alleen het probleem is dat ik (zonder iets aangesloten te hebben) de Y-as niet 'gehomed' krijg.
In LinuxCNC selecteer ik 'Axis: X' en dan klik ik op 'Home Axis,' dan komt er een bolletje te staan voor de X en hetzelfde voor de Z. Maar De Y-as krijg ik niet gehomed. Ik heb in het INI bestand de Y1 en Y2 op Home = -1 gezet om ze te synchroniseren...

Edit: nu lijkt het te werken met deze aanpassing:
KINEMATICS = trivkins coordinates=XYYZ kinstype=BOTH
Alleen nu kan ik Y1 en Y2 niet op homing niet synchroniseren met -1, dan geeft ie een foutmelding
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Oké ben begonnen met de elektra kast voor mijn huidige CNC (de MPCNC), deze heeft 2 motortjes + drivers op de X-as, 2 op de Y-as en 1 op de Z-as. De spindel is een Makita RT0700C.

De spindel wil ik aan en uit kunnen zetten met M3/M5 d.m.v. een 5V relais. Deze heb ik aangesloten op P1 van mijn Chinese BOB.
Net heb ik even de Stepconf ingesteld, dus P1 ‘Spindle ON’

24181

De AC zijde (boven) aangesloten op NO en COM (bruine draad) en deze gaat naar een contactdoos, daar heb ik nu een bureaulampje op aangesloten als test.
Geel, 5V plus
Zwart, 5V min
Groen, naar de BOB op P1

Ik start LinuxCNC op (Axis gui), home de Assen… ga naar MDI tabblad en vervolgens type ik M3 en dan gebeurt er niks… ik heb ook M3 S1000 geprobeerd, gebeurt nog steeds niks.

Wat ik allemaal heb geprobeerd…
P1 op ‘invert’ gezet
De jumper van de relais verplaats van L naar H

In alle gevallen doet ie niks… de LED gaat ook niet aan (de LED van PWR wel)

Iemand een idee???
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

Ik zou eens handmatig spanning op dat groene draadje zetten. Kijken of dan de spindle (euh lamp) wel aan gaat. Dan weet je of het aan het relais/aansluiting ligt of aan je BoB kant.
En meet op de BoB of er wel spanning op het pinnetje komt na geven van spindle on commando.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 03 feb 2022 16:26 Ik zou eens handmatig spanning op dat groene draadje zetten. Kijken of dan de spindle wel aan gaat. Dan weet je of het aan het relais/aansluiting ligt of aan je BoB kant.
En meet op de BoB of er wel spanning op het pinnetje komt na geven van spindle on commando.
Oke dus 5V aansluiten op de groene draad?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

Ja 5V of 24V, weet niet wat dat relais graag lust.
Edit: 5V dus, zie ik nu in je verhaal
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Als ik er 5V op zet en de jumper op 'High' dan doet ie het, maar wel alleen direct van de 5V voeding (niet via de BOB)

Als ik de groene draad op de 5V (PC5V) op de BOB aansluit dan doet ie het niet, dus ik gok niet genoeg A???
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ik heb de 5V relais vervangen door een SSR en dan werkt het wel!

Dus mijn conclusie is dat de 'IN' van de 5V relais te weinig A krijgt... is dit nog op een of andere manier op te lossen?
Zo niet dan gebruik ik de SSR wel...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Kjelt »

Zonder schema en meting van stroom die het relais trekt kun je er weinig van zeggen.
Meestal kunnen uitgangen van dit soort kaartjes niet meer dan 20mA ofzo sturen of syncen.
Dat is te weinig voor een relais inderdaad dus zul je er een transistor of fetje tussen moeten zetten.
Ik zou verwachten dat dit op dat printje zat althans ik zie wat componenten zitten.
Plaats reactie