LinuxCNC stepconfig

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 13 jan 2022 14:04
hugo stoutjesdijk schreef: 13 jan 2022 13:08 Volgens mij hebben die bob meestal een 2803 achtige darlington uitgang. (open collector)
(maar even het type nummer googelen is ook zo gebeurt, die 2 grote zwarte met 18? pootjes))
Die sinkt je signaal naar 0.
Dus op puls - aansluiten, en op puls+ de 5v.
Volgens mij zijn het 2 zwarte dingen met 20 pinnetjes... geen idee wat die doen ;-)
Hoe bedoel je die sinkt je signaal naar 0?
Daar bedoelen ze mee dat je dat als een schakelaartje voor moet stellen die die uitgang met de 0v door verbind.
Dus de schakelaar van je lampje zit tussen het lampje en de 0, de andere kant van het lampje zit dan op 5v.

En lampje in dat verhaal is dus de optocoupler die in de drive van je stappenmotor zit.

20 pootjes zal het eerder een drivertje kunnen zijn die ook 5v kan sturen, dan maakt het opeens niet meer uit of je hem aan de + of de - toe past.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Tolp2 schreef: 13 jan 2022 14:23 Als je zo'n Mesa-bordje weer aansluit op dezelfde BOB, dan hou je het probleem. Maar volgens mij kun je de Mesa direct aansluiten op de drivers.
Ja ik zat dan te denken aan een 7i96 of een 7i76(e) kaart
DaBit schreef: 13 jan 2022 16:27 Dat is je dirsetup/hold. Nee, dat merk je amper tot niet. Het verschil 10000ns vs 20000ns voor beiden betekent dat je stappenmotor er 0,00002 seconden langer over doet om van richting te wisselen. Bij hobbymachines met hobbymachine-acceleraties is dat verwaarloosbaar.
Oja, en de belasting van je PC-processor gaat iets omhoog.

2500ns vs 10000ns step len/space merk je wel in de maximale hoeveelheid stappen per seconden die je naar de motor kunt sturen. Maar ook daar merk je het pas als de mechanica en het poppetje nog wel sneller wil maar de computer wil dat niet. En dan pas is het tijd om de timings strakker in te stellen, eerder niet.
Oke ik ga het zien... kijk wel of ik tegen limieten aan loop
hugo stoutjesdijk schreef: 13 jan 2022 17:23 20 pootjes zal het eerder een drivertje kunnen zijn die ook 5v kan sturen, dan maakt het opeens niet meer uit of je hem aan de + of de - toe past.
Mooi dan kan ik beide testen
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ik ben bezig met een testopstelling om 1 motortje te testen.
Nu heb ik de PUL+ en de DIR+ op de + van de 5VDC voeding aangesloten, maar moet er dan ook nog een draadje van de - van de 5VDC voeding ergens heen? En zo ja waarheen (aarde misschien?)
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

De min van de 5V voeding moet gelijk zijn aan de min van je BoB. Ik zou inderdaad de min van de 5V voeding en de min van de voeding waarmee je de BoB voedt beiden aan aarde leggen.

Mijn BoB heeft twee 5V pinnen die van de usb aansluiting van de PC komen, geen aparte 5V voeding nodig dus.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Oke, even voor de zekerheid, de - van de 5VD voeding en de - van de 24VDC voeding beide aan GND op de BOB?
Goudgele schreef: 14 jan 2022 15:17 Mijn BoB heeft twee 5V pinnen die van de usb aansluiting van de PC komen, geen aparte 5V voeding nodig dus.
Mijn BOB heeft ook een USB aansluiting, maar er moet toch 5VDC naar de + signalen van de motor?

edit... ik snap hem dat heeft mijn BOB ook zo te zien PC5V staat er... dus de 5VDC voeding is overbodig?
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door FreesKever »

Betreffende BOB en Voedingspanning:
Als er optocouplers op dat ding zitten (een hele rij van kleine rechthoekige blokjes) dan zit er op die plaats een galvanische scheiding, en dan heb je dus aan allebij de kanten van die scheiding een aparte voedingspanning nodig.

Wat BOB en timing betreft...

Vaak zitten er hele goedkope optocouplers op die dingen (zoals PC817) en die zijn nogal traag.
Vaak zijn die ook helemaal niet nodig. Als je stappenmotor aansutingen gebruikt die in zo'n rechthoekig kastje zitten, dan hebben die (vrijwel?) altijd optocouplers ingebouwd.

Hier zie je vaak een snelle optocouper voor de stappen, en een (goedkopere) langzamere optocoupler voor de richting.
Die tragere optocoupler kan problemen opleveren als je snel van richting wilt veranderen. Dan kun je met de step timing in de war komen, en lijkt het alsof je stapjes verliest.

Tip:
Als je stappen verliest door mechanische oorzaak, dan is dit altijd een veelvoud van 4 hele stappen, want dat is waar een (2-fase) stappenmotor weer dezelfde elektrische positie heeft.

Als je stappen verliest door bedrading of optocoupler problemen, dan kan het elk aantal (micro) stappen afwijken.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 14 jan 2022 15:17 Mijn BoB heeft twee 5V pinnen die van de usb aansluiting van de PC komen, geen aparte 5V voeding nodig dus.
Heb het nu zo aangesloten:

24138

24139
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Waar is die PCGND voor? Naast de PC5V...

Zover ben ik:
24142

Dikke rode van de BOB gaat naar de + van de 24VDC voeding en de dikke blauwe naar de -
De Dikke rode van de motor gaat naar de + van de 48VDC voeding en de dikke blauwe naar de -
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

YES... ik heb in ieder geval beweging!

alles op de driver staat op 'default' en volgens mij is dat 1600 microstepping... of is het 800?
Ik heb nu de Step Time en Space op 2500 en de Direction Hold en Setup op 10000, dat lijkt nu te werken.
Alleen de 'Base Period Maxiumum Jitter' kom ik op ongeveer 25000, dat lijkt me wat langzaam?

De rest van de settings:
Steps/rev: 200
Mircostepping: 8 (of 4 bij 800 mircostepping)
Pulley teeth 1? <--- weet niet wat dit is
Leadscrew Pitch 5
Max Velocity op 1m/s, maar als ik 'Test this Axis' doe mag ik maar max 89,39 mm/s (en bij 4 microstepping het dubbele)
Acceleration 750mm/s
Home location 0
Table travel 0 to 200
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

Inderdaad zoals jij het hebt, heb ik het ook zitten wat de 5V betreft. Losse 5V voeding kan eruit dus. De voeding voor de motor zelf komt gewoon uit een externe DC voeding. Heeft dus niks met de BoB te maken

Ik weet wel wat van servo's omdat ik veel met robots werk, maar over de specifieke settings van deze motoren kan ik niet veel zeggen.

PCGND is de min van de usb aansluiting zover ik weet. In dit geval niet nodig dus bij de common anode aansluiting.

Ik neem aan dat ergens wel gewoon staat wat de standaard microstepping is. Op de driver zelf of in een datasheet. Bij de JMC's is de standaard microstepping 4000. Die wordt aangehouden als dipswitch 1 tm 4 "on" zijn.

Pulley teeth is voor de overbrenging die eventueel tussen je motor en je spindel zit. Als je de motoren direct op je spindels zet hoef je daar dus niks mee te doen.

De beperking in max velocity is waarschijnlijk omdat er ergens een max frequency of kernel speed te laag staat voor het aantal pulsen dat je per seconde wil zenden. Ik gebruik Mach3 en heb daar de kernel speed van 25kHz naar 45khz verhoogt om een hogere pulsfrequentie toe te staan. Geen idee hoe dat bij LinuxCNC werkt.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 14 jan 2022 19:17 Ik neem aan dat ergens wel gewoon staat wat de standaard microstepping is. Op de driver zelf of in een datasheet. Bij de JMC's is de standaard microstepping 4000. Die wordt aangehouden als dipswitch 1 tm 4 "on" zijn.
Gevonden, default is ook 4000

Als ik LinuxCNC nu opstart krijg ik wat errors:

Unexpected realtime delay on task 0 with period 35000
This Message... blabla
Run the Latency test and resolve before continuing.

Die latencytest heb ik gedraaid en ik kwam op ongeveer 25000... wat doe ik fout?
Goudgele schreef: 14 jan 2022 19:17 De beperking in max velocity is waarschijnlijk omdat er ergens een max frequency of kernel speed te laag staat voor het aantal pulsen dat je per seconde wil zenden. Ik gebruik Mach3 en heb daar de kernel speed van 25kHz naar 45khz verhoogt om een hogere pulsfrequentie toe te staan. Geen idee hoe dat bij LinuxCNC werkt.
Het heeft ergens met de timings te maken als ik het goed begrepen heb… dat moet ik nog een beetje uitvogelen
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

Bij Mach3 is het zo dat standaard de maximale pulsfrequentie (de waarde heet kernel speed) 25kHz is. Als je sneller pulsjes wil kunnen sturen moet je dus het vinkje bij een hogere waarde zetten. Met Linux heb ik 0 ervaring dus kan daar helaas niks over zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat in LinuxCNC ook ergens zo'n waarde staat.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ik denk dat ik de latency test opnieuw moet doen en de pc wat meer onder 'stress' moet zetten... het zijn in LinuxCNC gewoon waardes die je kunt aflezen in ns
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Laptop? Powermanagement ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie