LinuxCNC stepconfig

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Als het goed is krijg ik morgen mijn Stepperonline servo’s binnen (vergelijkbaar met JMC) en wil binnenkort een test opstelling gaan maken om de motortjes te testen.

LinuxCNC heb ik op mijn pctje staan en ga de motortjes aansluiten op een Chinese BOB.

Nu bekijk ik een YT filmpje van ‘Swolebro’ waarin hij laat zien hoe je je ‘stepconfig wizzard’ moet instellen.

Mijn vraag is waar ik de ‘Driver Timing Settings’ voor mijn motortjes vandaan haal?

Dus Step Time, Step Space, Director Hold en Direction Setup….
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door javanree »

Die timings staan meestal in de datasheet , welke servo(driver)s heb je gekocht? Stepperonline linkt overal naar relevante datasheets.
Vaak worden alleen de minimum waardes gegeven, doe die timings voor de zekerheid maal 4.

Als je alles dan perfect hebt werken kun je gaan kijken naar strakkere timings. Mijn ervaring met hun drivers was dat ik rond de 2*minimal uitkwam , sneller en ik zag problemen.

Als je het echt niet weet : http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ive_Timing
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ik denk dat ik iets gevonden...
Volgens Duitse YT'er talla83 gebruikt hij de volgende parameters:
https://www.youtube.com/watch?v=A5QgvOsf7nI

Wichtige Parameter damit die Signale vom Servo erkannt werden:
DIRSETUP = 2500
DIRHOLD = 2500
STEPLEN = 2500
STEPSPACE = 2500


Also ik de comments lees, zie ik dat deze niet voor iedereen werkt...
Laatst gewijzigd door remon_v op 12 jan 2022 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

javanree schreef: 12 jan 2022 22:52 Die timings staan meestal in de datasheet , welke servo(driver)s heb je gekocht? Stepperonline linkt overal naar relevante datasheets.
Vaak worden alleen de minimum waardes gegeven, doe die timings voor de zekerheid maal 4.

Als je alles dan perfect hebt werken kun je gaan kijken naar strakkere timings. Mijn ervaring met hun drivers was dat ik rond de 2*minimal uitkwam , sneller en ik zag problemen.

Als je het echt niet weet : http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ive_Timing
Deze heb ik:
https://www.omc-stepperonline.com/integ ... motor.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door DaBit »

Ik zou eens beginnen met 5000 stephold/stepspace en 20000 dir setup/hold. Conservatief misschien, maar een stapje missen na een richtingswissel is zo vervelend; voor je het weet zit je backlash te zoeken. Bijvoorbeeld.

Tegen de tijd dat alles goed loopt kijk je of je wel sneller nodig hebt en kruip je kwa stephold/space naar de 2500 en richting de 10000 voor dir setup/hold. Sneller dan dat zou echt niet hoeven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ga ik eerst dat eens proberen!
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

De step en dir signalen van de Chinese BOB, zijn die 5VDC of 12-24VDC?
Als ik in de handleiding kijk van mijn motortjes dan staat er dit:

Pulse signal: Pulse active at rising edge; 4-5V when PUL-HIGH, 0-0.5V when PUL-LOW. Minimal pulse width of 2.5μs. It’s recommend dutycycle 50%. Add a resistor for current-limiting at +12V or +24V input logic voltage (1K for +12V, 2k for +24V)

En sluit ik ze dan het beste 'common cathode' of common anode' aan? Of maakt dat niet uit...
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

Ik heb mijn BoB zonder weerstanden op de Pul/Dir van de JMC servo's aangesloten. De signalen had ik eerst common cathode aangesloten. Toen kreeg ik maar hele trage beweging in de motoren (heel veel gemiste pulsjes). Zal vast een aard-fout zijn oid?

Vervolgens aangesloten in common anode (dus 5V naar de +'jes op de servo en Step/Dir van de BoB naar de -'etjes) en dat werkt als een zonnetje. Het zou allebei moeten kunnen. Maar mijn ervaring is dus dat common anode betrouwbaarder is.

Heb trouwens deze BoB:
https://www.vallder.com/images/product_ ... 0Board.pdf

Als je niet weet of je BoB 5V of 24V signalen geeft, kan je het beste even het Dir signaal meten terwijl je jogt.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ik heb dezelfde BOB, maar dan in het blauw:
https://nl.aliexpress.com/item/32969585 ... 4c4dcw8XXX

Als ik in die beschrijving kijk dan kan ik daar denk ik uit de tekst te halen dat het 5VDC is, dit staat er :mrgreen:
'Kan worden benaderd door een gemeenschappelijke kathode of gemeenschappelijke anode input niveau 5V drive'

Dan ga ik ze in 'common anode' aansluiten...
Laatst gewijzigd door remon_v op 13 jan 2022 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Tolp2 »

Mijn ervaring met mijn BOB (wel een ander merk) is dat deze soms ook de timings kan 'verpesten'. Zonder BOB haal ik 2500 ns step-pulse en 10000 ns voor dir. Echter als ik de BOB er tussen hang dan explodeert dit naar 10.000 ns en 20.000 ns. Simpelweg de componenten zijn niet snel genoeg op de BOB.

Conclusie: test met BOB. Al valt het tegen, een andere lenen / kopen.

In Stepconf kun je ook je assen testen. Om de pulsen (met name step) te testen kun je de steppers/servo's los koppelen en over een klein bereik op maximale snelheid heen en weer laten gaan. Om instellingen van de as (zoals acceleratie) te testen uiteraard wel weer de kogelomloop weer vast zetten.

Succes!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij hebben die bob meestal een 2803 achtige darlington uitgang. (open collector)
(maar even het type nummer googelen is ook zo gebeurt, die 2 grote zwarte met 18? pootjes))
Die sinkt je signaal naar 0.
Dus op puls - aansluiten, en op puls+ de 5v.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Tolp2 schreef: 13 jan 2022 12:00 Mijn ervaring met mijn BOB (wel een ander merk) is dat deze soms ook de timings kan 'verpesten'. Zonder BOB haal ik 2500 ns step-pulse en 10000 ns voor dir. Echter als ik de BOB er tussen hang dan explodeert dit naar 10.000 ns en 20.000 ns. Simpelweg de componenten zijn niet snel genoeg op de BOB.

Conclusie: test met BOB. Al valt het tegen, een andere lenen / kopen.

In Stepconf kun je ook je assen testen. Om de pulsen (met name step) te testen kun je de steppers/servo's los koppelen en over een klein bereik op maximale snelheid heen en weer laten gaan. Om instellingen van de as (zoals acceleratie) te testen uiteraard wel weer de kogelomloop weer vast zetten.

Succes!
Dat is een goeie, dat zal met zo'n Mesa bordje wel beter zijn neem ik aan?
Als LinuxCNC mij bevalt zal ik in de toekomst waarschijnlijk toch upgraden. Nu zijn die Mesa kaarten trouwens niet eens in voorraad.

Verder heb ik geen idee of 10.000 of 20.000 ns veel is, merk je dat verschil?
hugo stoutjesdijk schreef: 13 jan 2022 13:08 Volgens mij hebben die bob meestal een 2803 achtige darlington uitgang. (open collector)
(maar even het type nummer googelen is ook zo gebeurt, die 2 grote zwarte met 18? pootjes))
Die sinkt je signaal naar 0.
Dus op puls - aansluiten, en op puls+ de 5v.
Volgens mij zijn het 2 zwarte dingen met 20 pinnetjes... geen idee wat die doen ;-)
Hoe bedoel je die sinkt je signaal naar 0?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Tolp2 »

remon_v schreef: 13 jan 2022 14:04
Tolp2 schreef: 13 jan 2022 12:00 ...
Dat is een goeie, dat zal met zo'n Mesa bordje wel beter zijn neem ik aan?
Als LinuxCNC mij bevalt zal ik in de toekomst waarschijnlijk toch upgraden. Nu zijn die Mesa kaarten trouwens niet eens in voorraad.

Verder heb ik geen idee of 10.000 of 20.000 ns veel is, merk je dat verschil?
Als je zo'n Mesa-bordje weer aansluit op dezelfde BOB, dan hou je het probleem. Maar volgens mij kun je de Mesa direct aansluiten op de drivers.

Het verschil tussen de periods merk je, aangezien dit uiteindelijk de snelheid bepaalt waarmee je de stappenmotor kan aansturen via LPT. Dat verschil kan het verschil maken tussen 30 kHz en 20 kHz. De pulssnelheid vertaalt zich één-op-'één naar de maximale snelheid van de machine.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 13 jan 2022 14:04 Verder heb ik geen idee of 10.000 of 20.000 ns veel is, merk je dat verschil?
Dat is je dirsetup/hold. Nee, dat merk je amper tot niet. Het verschil 10000ns vs 20000ns voor beiden betekent dat je stappenmotor er 0,00002 seconden langer over doet om van richting te wisselen. Bij hobbymachines met hobbymachine-acceleraties is dat verwaarloosbaar.
Oja, en de belasting van je PC-processor gaat iets omhoog.

2500ns vs 10000ns step len/space merk je wel in de maximale hoeveelheid stappen per seconden die je naar de motor kunt sturen. Maar ook daar merk je het pas als de mechanica en het poppetje nog wel sneller wil maar de computer wil dat niet. En dan pas is het tijd om de timings strakker in te stellen, eerder niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie